tussi84 Skrevet 25. desember 2023 #1 Skrevet 25. desember 2023 Er i uke 18 og pådro meg en forkjølelse for rundt 2 uker siden. Var lite hosting, men noe nysing og masse tett nese/snørrete nese under akutt fasen, men klarte meg fint. Men nå de siste dagene har jeg slitt med restsymtomer, og jeg hoster hele tiden. Det begynner å klø i halsen, også begynner jeg å hoste. Det er slim og tørr hoste om hverandre, og jeg hoster stort sett hvert minutt. Jeg bruker halstabletter uten at det har effekt, og har sikkert de siste dagene drukket 5 liter vann om dagen, da vann skal være lindrende. Ingen effekt, da det ikke tar lang tid før det begynner å klø i halsen igjen og et nytt hoste anfall kommer. Jeg hoster så mye at bryst kassa har blitt øm, og så kraftig at jeg ofte skvetter urin samtidig.. Sistnevnte har jeg slitt med etter jeg fødte nr en. Men jo verre og mer jeg hoster jo mer urin lekker det. Jeg orker ikke å ha det sånn. Er det noen som har noen tips til meg eller hostesaft jeg kan bruke? Dette orker jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #2 Skrevet 25. desember 2023 Kontakt legen og få resept på Cosylan. Anonymkode: b46c4...941
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #3 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kontakt legen og få resept på Cosylan. Anonymkode: b46c4...941 Man får vel ikke den som gravid? Og den er vel uansett vanskelig å oppdrive. Anonymkode: de4f0...2dd
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #4 Skrevet 25. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Man får vel ikke den som gravid? Og den er vel uansett vanskelig å oppdrive. Anonymkode: de4f0...2dd Man kan få den ved gravid hvis det veier opp risikoen. For noen er det viktig, for eksempel, å ikke utløse tidlige rier. Anonymkode: 265f7...05a
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #5 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Man får vel ikke den som gravid? Og den er vel uansett vanskelig å oppdrive. Anonymkode: de4f0...2dd Jo, det kan man få. Det skal ikke være noe leveringsvansker på den nå. Anonymkode: b46c4...941
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #6 Skrevet 25. desember 2023 Jeg hadde det akkurat som deg for noen uker siden, TS. Jeg drakk masse vann, varm melk, varm saft og sugde på pastiller. Det hjalp minimalt, da. Men prøvde det jeg kunne å stå over hostesaften. Anonymkode: 581e0...956
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #7 Skrevet 25. desember 2023 Bare ring å spør. Jeg fikk nylig resept på nesespray jeg ikke trodde var trygg for gravide. Hadde da hatt grusom bihulebetennelse i to uker, 4 dager med den nesesprayen så ble det bedre 😅 Anonymkode: da175...be3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #8 Skrevet 26. desember 2023 Tygger tyggis på dagtid, holder spyttproduksjonen i gang og hjelper bedre enn pastiller og drops. Anonymkode: 8b747...6bf
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #9 Skrevet 26. desember 2023 Føler med deg, er på uke 7 eller 8 med hoste her nå. Jeg fikk resept på Cosylan, etter å ha skrevet melding til legen i ren desperasjon en kveld. 17 uker på vei, fikk utskrevet for ca 3-4 uker siden. Utfordringen her var at jeg (som deg) rett og slett ikke fikk pause fra hosten. Fikk ikke sove hverken på dagen eller natta, hosten kom så fort jeg la meg ned. Cosylan har vært redningen. Forhørte meg med Tryggmammamedisin i tillegg, de mener Cosylan ikke er skadelig for fosteret. Er mest den avhengigheten som kan være skummel, men personlig skjønner jeg ikke at det går an å bli avhengig av noe som smaker så vondt. 😅 God bedring til deg! 🫶🏻 Anonymkode: de9d4...24d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #10 Skrevet 26. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Føler med deg, er på uke 7 eller 8 med hoste her nå. Jeg fikk resept på Cosylan, etter å ha skrevet melding til legen i ren desperasjon en kveld. 17 uker på vei, fikk utskrevet for ca 3-4 uker siden. Utfordringen her var at jeg (som deg) rett og slett ikke fikk pause fra hosten. Fikk ikke sove hverken på dagen eller natta, hosten kom så fort jeg la meg ned. Cosylan har vært redningen. Forhørte meg med Tryggmammamedisin i tillegg, de mener Cosylan ikke er skadelig for fosteret. Er mest den avhengigheten som kan være skummel, men personlig skjønner jeg ikke at det går an å bli avhengig av noe som smaker så vondt. 😅 God bedring til deg! 🫶🏻 Anonymkode: de9d4...24d Det er et stoff som omdannes til morfin i cosylan. Selvfølgelig kan både du og foster bli avhengig. Anonymkode: 265f7...05a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #11 Skrevet 26. desember 2023 Spis fersk ingefær. Det lindrer og hjelper mot hoste. Anonymkode: a04f2...361
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #12 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er et stoff som omdannes til morfin i cosylan. Selvfølgelig kan både du og foster bli avhengig. Anonymkode: 265f7...05a Jeg forstår at det er en avhengighetsfare der, for all del. Men for min del kan jeg ikke skjønne hva det er å bli avhengig av, når jeg brekker meg hver gang den skal inntas og må skylle ned med sterkt blandet saft. Skjønner at den inneholder stoffer som kan gjøre en avhengig, men det har aldri vært en bekymring her i alle fall - rett og slett for at den smaker så inn i helvete jævlig. Om man behandler hosten med Cosylan såpass tidlig i svangerskapet tviler jeg på at man risikerer å få ut en unge med morfinabstinenser 23 uker senere. Anonymkode: de9d4...24d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #13 Skrevet 26. desember 2023 43 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forstår at det er en avhengighetsfare der, for all del. Men for min del kan jeg ikke skjønne hva det er å bli avhengig av, når jeg brekker meg hver gang den skal inntas og må skylle ned med sterkt blandet saft. Skjønner at den inneholder stoffer som kan gjøre en avhengig, men det har aldri vært en bekymring her i alle fall - rett og slett for at den smaker så inn i helvete jævlig. Om man behandler hosten med Cosylan såpass tidlig i svangerskapet tviler jeg på at man risikerer å få ut en unge med morfinabstinenser 23 uker senere. Anonymkode: de9d4...24d Du får lese litt mer om det kanskje - det er en grunn til at smaken er jævlig Anonymkode: 265f7...05a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #14 Skrevet 26. desember 2023 Hostesaft man får reseptfritt har ingen dokukmentert effekt. Bare å droppe det i det store og det hele. Du har flere gode råd allerede. Honning er et godt middel også. Te med honning er snadder. Anonymkode: 44dee...2d5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #15 Skrevet 26. desember 2023 Noskapin? Vet ikke om gravide kan ta det, men ville sjekket om jeg var deg. Anonymkode: 4c6e6...b14
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #16 Skrevet 26. desember 2023 Jeg fikk det som gravid i uke 34. Hostet så voldsomt, og hadde litt fremfall, så følte at alt raste ut hver gang jeg hostet😅 Angående avhengighetsfare for fosteret så ville jeg ikke tenkt så mye på det. Du bruker cosylan for en kort periode, og du er ikke så langt på vei. Jeg fikk morfin under fødselen med første da den startet prematurt, og jeg hadde mye rier uten noen åpning i et par døgn. Det gikk fint altså. Tror ikke det skal være så vanskelig å få tak i. Både mannen og jeg fikk det med et par ukers mellomrom nå før jul. Anonymkode: 6c745...c77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå