AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #1 Skrevet 25. desember 2023 Hei. Er 23 uker gravid og Har fått ekstreme smerter fra navelen og mot høyre side av magen. Noen som har opplevd dette før? Ringte føden men de sa jeg bare skulle ta Paracet. Sa dette hadde vart i noen dager. Anonymkode: 31269...b32
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #2 Skrevet 25. desember 2023 Bare ved navelen? Er det inni magen? Kan være hud som strekker seg. Har hatt vondt når det føles veldig stramt ut. Anonymkode: c468c...edf
Gjest Kanino Skrevet 25. desember 2023 #4 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hei. Er 23 uker gravid og Har fått ekstreme smerter fra navelen og mot høyre side av magen. Noen som har opplevd dette før? Ringte føden men de sa jeg bare skulle ta Paracet. Sa dette hadde vart i noen dager. Anonymkode: 31269...b32 Skal ikke se bort i fra at det kan være appendisitt.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #5 Skrevet 25. desember 2023 Jeg hadde det samme. Jordmora sa at det var helt normalt da huden blir strukket. Anonymkode: d7197...7b1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #6 Skrevet 25. desember 2023 Kanino skrev (16 minutter siden): Skal ikke se bort i fra at det kan være appendisitt. Men da er det rart de på føden ikke sa noe om dette? De sa de ikke var beskymeret. Og at det ikke var no alvorlig.. Anonymkode: 31269...b32 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #7 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Bare ved navelen? Er det inni magen? Kan være hud som strekker seg. Har hatt vondt når det føles veldig stramt ut. Anonymkode: c468c...edf Rett over og inni navelen. Men sprer seg mot høyre side. Magen er stram også Anonymkode: 31269...b32
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #8 Skrevet 25. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Rett over og inni navelen. Men sprer seg mot høyre side. Magen er stram også Anonymkode: 31269...b32 Høres ut som huden og livmoren som strekker seg, spesielt når føden sier det ikke er noe. Anonymkode: c468c...edf
Sofakona Skrevet 25. desember 2023 #9 Skrevet 25. desember 2023 Pasientens sykehistorie er ofte typisk med smerter som først lokaliseres midt i magen, og som deretter flytter til høyre side. Ved utvendig undersøkelse av magen samt undersøkelse av endetarmen med en finger, kan legen oftest avgjøre om det foreligger mistanke om blindtarmbetennelse og om det er behov for innleggelse i sykehus eller ikke. I de fleste tilfeller kan man ikke med 100 prosent sikkerhet fastslå diagnosen før ved operasjon. Det tas også blodprøver og urinprøver, og i noen tilfeller kan det være behov for undersøkelser med ultralyd eller CT-røntgen dersom diagnosen er usikker.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #10 Skrevet 25. desember 2023 Ja. De spurte jo om masse spørsmål også. Jeg kjenner jo liv i magen. Ville bare høre om noen her hadde hatt det før. Var ikke sånn med første barnet. Anonymkode: 31269...b32
Gjest Kanino Skrevet 25. desember 2023 #11 Skrevet 25. desember 2023 (endret) Sofakona skrev (3 minutter siden): Pasientens sykehistorie er ofte typisk med smerter som først lokaliseres midt i magen, og som deretter flytter til høyre side. Ved utvendig undersøkelse av magen samt undersøkelse av endetarmen med en finger, kan legen oftest avgjøre om det foreligger mistanke om blindtarmbetennelse og om det er behov for innleggelse i sykehus eller ikke. I de fleste tilfeller kan man ikke med 100 prosent sikkerhet fastslå diagnosen før ved operasjon. Det tas også blodprøver og urinprøver, og i noen tilfeller kan det være behov for undersøkelser med ultralyd eller CT-røntgen dersom diagnosen er usikker. Kan ikke sjekke blindtarmen men en rektal undersøkelse. Det tas heller ikke blodprøver. De benytter seg av palpasjon og av og til ultralyd Endret 25. desember 2023 av Kanino
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #12 Skrevet 25. desember 2023 1 minutt siden, Sofakona said: Pasientens sykehistorie er ofte typisk med smerter som først lokaliseres midt i magen, og som deretter flytter til høyre side. Ved utvendig undersøkelse av magen samt undersøkelse av endetarmen med en finger, kan legen oftest avgjøre om det foreligger mistanke om blindtarmbetennelse og om det er behov for innleggelse i sykehus eller ikke. I de fleste tilfeller kan man ikke med 100 prosent sikkerhet fastslå diagnosen før ved operasjon. Det tas også blodprøver og urinprøver, og i noen tilfeller kan det være behov for undersøkelser med ultralyd eller CT-røntgen dersom diagnosen er usikker. Nå syns jeg du overdriver og skremmer ts unødvendig. Det er mange gravide kvinner som har smerter i magen ved graviditet uten noe fare. Ts beskriver hun har vondt rett over og inni navelen. De har nok sagt at hun skal ringe inn om det forverrer seg eller det oppstår nye symptomer. Anonymkode: c468c...edf
Gjest Kanino Skrevet 25. desember 2023 #13 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå syns jeg du overdriver og skremmer ts unødvendig. Det er mange gravide kvinner som har smerter i magen ved graviditet uten noe fare. Ts beskriver hun har vondt rett over og inni navelen. De har nok sagt at hun skal ringe inn om det forverrer seg eller det oppstår nye symptomer. Anonymkode: c468c...edf Usikker om de på føden tenker i disse baner, eller om di kun går etter om det er fødselsrelatert eller ikke
Sofakona Skrevet 25. desember 2023 #14 Skrevet 25. desember 2023 Kanino skrev (Akkurat nå): Usikker om de på føden tenker i disse baner, eller om di kun går etter om det er fødselsrelatert eller ikke Jeg mener absolutt ikke skremme. Men bare for at man er gravid betyr ikke at man ikke kan få blindtarmbetennelse. Men greit at hun har det i bakhodet om det skulle bli verre. Jeg å tenker ringe man føden vil de tenke mer på at det er gravid ting..m
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #15 Skrevet 25. desember 2023 31 minutter siden, Kanino said: Usikker om de på føden tenker i disse baner, eller om di kun går etter om det er fødselsrelatert eller ikke 30 minutter siden, Sofakona said: Jeg mener absolutt ikke skremme. Men bare for at man er gravid betyr ikke at man ikke kan få blindtarmbetennelse. Men greit at hun har det i bakhodet om det skulle bli verre. Jeg å tenker ringe man føden vil de tenke mer på at det er gravid ting..m Føden tenker stort sett utover fødsel når det gjelder gravide kvinner. De tenker på barnet i magen. De tenker på flere aspekter, for de skal ivareta barnet. Om mor får betennelse med store smerter eller en bakterieinfeksjon, som skaper premature rier, kan det gå utover barnet. Jeg hadde nyrestein i min forrige graviditet og ble fulgt opp nøye. Av føden. Selv om det ikke var fødselsrelatert. De samarbeidet med sykehuset. Anonymkode: c468c...edf 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #16 Skrevet 25. desember 2023 32 minutter siden, Sofakona said: Jeg mener absolutt ikke skremme. Men bare for at man er gravid betyr ikke at man ikke kan få blindtarmbetennelse. Men greit at hun har det i bakhodet om det skulle bli verre. Jeg å tenker ringe man føden vil de tenke mer på at det er gravid ting..m Selvfølgelig kan man få alt mulig «vanlig» som gravid også. Men når det har pågått i flere dager - som ts beskriver - har de nok vurdert at dette er nok ikke det. Anonymkode: c468c...edf
Sofakona Skrevet 25. desember 2023 #17 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig kan man få alt mulig «vanlig» som gravid også. Men når det har pågått i flere dager - som ts beskriver - har de nok vurdert at dette er nok ikke det. Anonymkode: c468c...edf Min venninne hadde blindtarmbetennelse og gikk 1 uke med vondt før hun måtte inn...jeg sier ikke at dette er det .men har selv 2 barn og er velig ops på symptomer når de har vondt i magen Ts her fant jeg noe symptom OM det skulle bli verre Det første symptomet er vanligvis smerter i magen. Etter noen timer kan smertene flytte seg til høyre nedre side av magen. Smertene blir ofte verre dersom du beveger deg, og blir bedre dersom du ligger og trekker opp knærne. Du kan miste appetitten, bli kvalm og kaste opp. Matlysten forsvinner og man føler seg generelt syk og utilpass. Mens det ved enkelte andre typer magesmerter gir en bedring å bevege seg, er det stikk motsatt ved blindtarmbetennelse: Da vil smertene ofte kjennes ofte verre ut ved bevegelse, mens det kan gi en ørliten bedring hvis man ligger og trekker knærne opp. Noen kjenner sterk kvalme og må kaste opp. Litt feber og enten forstoppelse eller diaré kan også være symptomer på blindtarmbetennelse, men det er viktig å merke seg at ikke alle får alle disse symptomene. Særlig hos barn og eldre kan symptomene avvike fra dette mønsteret. Hvis man trykker litt på området man har smerter i, vil det trolig gi en skarp og stikkende smerte, og når man slipper trykket, føles denne smerten kanskje enda sterkere. Dette kan være en ekstra test å utføre når man begynner å få mistanke om at det er snakk om en blindtarmbetennelse. Har man mistanke om at magesmertene skyldes blindtarmbetennelse, skal man alltid kontakte lege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå