Gå til innhold

Vanskelig med jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere enn meg som sliter med julen? Jeg fikk på en måte julen ødelagt da jeg var barn…kjenner fortsatt at jeg blir deprimert når julen nærmer seg. Men jeg kan jo ikke la dette gå ut over barna mine. Det er bare å klistre på seg masken og latesom ingenting. Men det er uansett vanskelig. Hadde det vært opp til meg kunne jeg tenkt meg å reise til varmere strøk i julen, men det vil ikke barna. 

Noen flere i lignende situasjon som kan fortelle hvordan dere kommer dere gjennom julen på en ok måte? 

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vokste opp i en dysfunksjonell familie der «det ikke var jul før noen griner», moren min var i et voldelig forhold mens hun desperat forsøkte å klistre på seg en maske av normalitet mens stefaren og bestefaren min drakk seg drita hver eneste jul med påfølgende krangling om tyskerne burde ha vunnet krigen. Når alle gjester var ute av huset dengte stefaren min mora mi gul og blå og så skulle vi alle stå opp dagen etterpå og late som at det var en hyggelig jul. Gjerne på juleselskap der all energi gikk ut på å skjule det som skjedde hjemme. 
Så man kan trygt si jeg har et anstrengt forhold til jula. Jeg har tre barn og mannen min og jeg har julefeiring her hjemme hvert år med gjester. Jeg har funnet ut at jeg ikke trenger å like jul, ungene klarer det helt fint selv. Jeg er nøytral og speiler barna når de sier det er en fin jul. Sier ting som «jeg blir så glad når jeg ser du har det så fint», for det er ikke løgn. Jeg gleder meg med barna og setter pris på samvær med gjestene vi har. Så får jul være jul og den forventningen om at den skal være så himla spesiell for oss voksne også ta seg en julekake. 

Anonymkode: c6a06...84f

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg bestemte meg for å ta tilbake julen og det har jeg klart. Glad for det

Anonymkode: fcc25...07c

• Liker 2
Skrevet

Hater jula. Stress, dårlig samvittighet, dysfunkajonell familie, forventninger... ikke koselig i det hele tatt  og, 

Anonymkode: 0b345...b37

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hater jula. Stress, dårlig samvittighet, dysfunkajonell familie, forventninger... ikke koselig i det hele tatt  og, 

Anonymkode: 0b345...b37

Man kan prøve snu på det. Lage deg din jul på dine premisser og gjøre det du har lyst til. Ikke bli påvirket av alle lykkelige julefamiliene i matchende kjoler og pysjer, og bare se filmer og kose deg med god mat. 

Anonymkode: d19f2...bdb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...