Gå til innhold

Hvorfor ble du eller Hvorfor får du planlagt igangsettelse før eller til termin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har svangerskapsdiabetes og jordmor har snakket litt om igangsettelse. Jeg er kun uke 22 så det er enda lenge til, men vil gjerne høre litt fra andre som har fått pøanlagt igangsettelse før termin eller på termindato.

Når ble du igangsatt?

Årsak til igangsettelse?

Hvordan gikk igangsettelsen, fødte du naturlig eller endte det i keisersnitt?

Anonymkode: 8e545...8f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når ble du igangsatt?

Igangsatt to ganger, i uke 37 og uke 38

Årsak til igangsettelse?

Svangerskapsforgiftning

Begge gangene tok det ganske mange dager. Med første nesten en uke, endte i keisersnitt pga. lite fremgang. Andre gang tok det «bare» tre og et halvt døgn og endte med vaginal fødsel. 

Anonymkode: 20913...ee5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har svangerskapsdiabetes og jordmor har snakket litt om igangsettelse. Jeg er kun uke 22 så det er enda lenge til, men vil gjerne høre litt fra andre som har fått pøanlagt igangsettelse før termin eller på termindato.

Når ble du igangsatt?

Årsak til igangsettelse?

Igangsatt første gang pga dødt barn i magen i uke 36, igangsatt andre gang i uke 38 pga psyken etter svangerskap/fødsel nr 2. Fødte naturlig begge gangene.

Anonymkode: 78d91...5b7

• Hjerte 7
Skrevet

Igangsatt 11 dager etter termin pga det er det st olavs anbefaler som «max overtid». Barnet kom ut 12 dager etter termin.

Fødte vaginalt med instrumentell inngripen med vakuum og klipp. Rift 3b. Traumefødsel.

Anonymkode: b017f...e22

• Hjerte 1
Skrevet

Igangsatt uke 38 grunnet svangerskapsdiabetes. Ukomplisert, men hard fødsel.

Igangsatt uke 35 grunnet svangerskapsforgiftning, lett og rask drømmefødsel, men med vakuum og klipp. 

Anonymkode: f4e5f...456

Skrevet

Planlagt igangsettelse på termin siden jeg er feit. Startet heldigvis av seg selv, fødte 3 dager før termin.

Anonymkode: 1278f...ab8

Skrevet

Skulle ha planlagt igangsettelse ved termin på nummer to grunnet tidligere fødsel (igangsatt grunnet lite liv, endte i akutt keisersnitt). Fødsel nummer to startet av seg selv, rett før termin. Så slapp å bli igangsatt. 

Anonymkode: ec924...b60

• Hjerte 1
Skrevet

Ble satt i gang i uke 38 sist, pga diabetes 2 før svangerskapet.

Jeg regner med at jeg blir satt i gang rundt samme uke denne gangen også.

Skrevet

På termin grunnet angst. 

Anonymkode: 01a0f...ea8

Skrevet

Uke 39 med første, tok tid, aktiv fødsel nesten to døgn, født vaginalt

Uke 37 med andre, endte i akutt keisersnitt

Begge grunnet svangerskapsforgiftning 

Barna var litt små (2,6 og 2,2 kg) ellers alt fint

Anonymkode: 67377...6fd

Skrevet

Satt i gang 38+0. Standard ved dia type 1. 

Tok flere dager, endte i KS.

Anonymkode: 5051c...011

Skrevet

Insulinregulert svangerskapsdiabetes. Igangsatt 38+3, tok 10 timer fra ballongen ble satt i til ungen var ute. 

Anonymkode: cbd77...605

Skrevet

Tomt for fostervann til tross for at det ikke var lekkasje, stoppet å produsere etter premature rier. Satt i gang i uke 38, 2 døgn med ballong og alle tablettene før det var aktiv fødsel. Deretter ute på 1t20min. 

Anonymkode: 6d3a2...73e

Skrevet

Blir igangsatt denne uken (38+3) pga svangerskapskolestase. Hadde det med førstemann også, og ble igangsatt i uke 38 da og. 

Fødte naturlig. Hadde styrtfødsel og opplevde det hele som en drømmefødsel. 

Anonymkode: 725a0...558

Skrevet

Ble satt igang uke 38 + 4, grunnet mistanke om stor baby på siste  påling (estimert til 3950 g).

Igangsettelsen funket ikke. Prøvde først ballong, som datt raskt ut, så modningspiller fra torsdag kveld lørdag tidlig ettermiddag uten resultat, og så riedrypp i ett døgn uten resultat. Endte med keisersnitt søndagen.

Anonymkode: b4480...a66

Skrevet

Igangsatt på termindato på grunn av lite fostervann og påbegynnende svangerskapsforgiftning. Hadde ekstra oppfølging gjennom svangerskapet, og babyen hadde vokst veldig lite siden siste kontroll. Fikk ikke forlate sykehuset uten en baby plutselig. 

Anonymkode: 16210...976

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble satt igang uke 38 + 4, grunnet mistanke om stor baby på siste  påling (estimert til 3950 g).

Igangsettelsen funket ikke. Prøvde først ballong, som datt raskt ut, så modningspiller fra torsdag kveld lørdag tidlig ettermiddag uten resultat, og så riedrypp i ett døgn uten resultat. Endte med keisersnitt søndagen.

Man får vel ikke igangsettelse før termin når baby er estimert til å være under 4 kg.

Da søsteren min var gravid, ble baby estimert til å være 4.7 kg. Likevel måtte hun gå fulltid over termin og fødte 42+2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man får vel ikke igangsettelse før termin når baby er estimert til å være under 4 kg.

Da søsteren min var gravid, ble baby estimert til å være 4.7 kg. Likevel måtte hun gå fulltid over termin og fødte 42+2

Jeg fikk det, i alle fall. Dette var oktober i fjor. 😅

Skrevet

Igangsatt 10 dager før termin pga fostervannsforgiftning, endte med KS.

Skrevet

Jeg ble igangsatt 10 dager før termin pga svangerskapsdiabetes. Det tok litt tid før noe skjedde. Startet med ballong tirsdag morgen og baby var ute torsdag morgen.

Det skjedde absolutt ingenting de to første dagene. Men siste natten endte det med styrtfødsel. Det var vondt og overveldende men når jeg tenker tilbake er jeg glad for at fødselen gikk fort (3 timer fra jeg kjente første rie til baby var ute). 

Anonymkode: a46af...422

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...