Gå til innhold

Hvordan oppnå det jeg ønsker meg økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat nå eier jeg et rekkehus verdt 2 millioner (belånt til 85%), jeg har ca 100.000 i fond og sparepenger og en årslønn på 850.000. Jeg har annen gjeld (billån og studielån) på 500.000. Jeg ønsker å kjøpe en leilighet til 4 millioner og en hytte på landet til 500.000. Er det mulig? I så fall hvordan? 

Anonymkode: 47ca2...e2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst? Hva i alle dager skal du benytte som sikkerhet for å få lån til å kjøpe leilighet og hytte? 

Anonymkode: 83cda...852

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Seriøst? Hva i alle dager skal du benytte som sikkerhet for å få lån til å kjøpe leilighet og hytte? 

Anonymkode: 83cda...852

Sitat

Er det mulig? I så fall hvordan? 

Lov å svare «nei, det er ikke mulig». 

Skrevet

Og jeg skal selvsagt selge rekkehuset når (hvis) jeg kan kjøpe leilighet. 

Skrevet

Bankene ser jo positivt på rentene 5-10 år frem i tid, så tror du skal kunne få tatt opp noe lån, men muligens ikke så mye.

Sannheten er at renten skal videre opp, selv om ingen aviser eller banker sier det. Krise etter krise oppstår hvert år, og pengetrykkingen i amerika er så ille at økonomien slik vi ser den i dag vil kollapse.

Anonymkode: b9560...fc7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Akkurat nå eier jeg et rekkehus verdt 2 millioner (belånt til 85%), jeg har ca 100.000 i fond og sparepenger og en årslønn på 850.000. Jeg har annen gjeld (billån og studielån) på 500.000. Jeg ønsker å kjøpe en leilighet til 4 millioner og en hytte på landet til 500.000. Er det mulig? I så fall hvordan? 

Du har en lønn på 850 000 som er godt over gjennomsnittet, og prøver å problematisere dette med at du ikke har økonomi som strekker til. Dagens.

Anonymkode: 51b1b...c00

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er mulig. Bare ikke med en gang.

Hvodan? Jobb smartere og spar smartere.

(smartere kan bety mer, men det kan bety andre ting også, lønnsøkning, jobbskifte, utdanning, investeringer, kjøp og salg)

Anonymkode: 385a9...2f6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har en lønn på 850 000 som er godt over gjennomsnittet, og prøver å problematisere dette med at du ikke har økonomi som strekker til. Dagens.

Anonymkode: 51b1b...c00

Sliter du med å forstå hva jeg spør om eller har du bare generelt en dårlig dag?

• Liker 4
Skrevet

Du lager et budsjett.

Anonymkode: ad8dc...443

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er mulig. Bare ikke med en gang.

Hvodan? Jobb smartere og spar smartere.

(smartere kan bety mer, men det kan bety andre ting også, lønnsøkning, jobbskifte, utdanning, investeringer, kjøp og salg)

Anonymkode: 385a9...2f6

Okay, hvordan? Jeg tok en ekstrajobb i år, men 40% av inntekten der forsvant i skatt. Det føles ikke spesielt smart. Spesielt interessert i tips om investeringer, kjøp og salg. Klarer ikke komme på yrke jeg kan tjene mer i med min utdanning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du lager et budsjett.

Anonymkode: ad8dc...443

Joda, men å spare opp 4 millioner rekker jeg faktisk ikke uansett før jeg dør. 

Skrevet

Hvor mye sparer du pr måned nå?

Anonymkode: 8e3ae...fb5

Skrevet

Hvor mye sparer du pr måned nå?

Anonymkode: 8e3ae...fb5

Det varierer. Mellom 5-12.000. 

Skrevet

Gitt lønn kan du maks låne 4 250 000, men ikke gitt at du får det uten at du kan vise for banken at du kan håndtere et så stort lån. Du har 500 k i gjeld så da blir det 3 750 000 per i dag. 
Det forutsetter også at du har 15 % egenkapital av 4,5 M  = 675 000 

Så du må nok spare deg opp minst 300-400 k til, og ha spesielt sparsommelig forbruk for å overbevise banken. 

Med den inntekta du har så vil jeg tro 15 k i måneden sparing burde være overkommelig. 
Crowdfounding lån som de tilbyr blant annet på fundingpartner.no gir ganske bra avkastning til relativt moderat risiko. 
Ellers er fond og høyrentekonto gode alternativer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
drohatha skrev (9 minutter siden):

Gitt lønn kan du maks låne 4 250 000, men ikke gitt at du får det uten at du kan vise for banken at du kan håndtere et så stort lån. Du har 500 k i gjeld så da blir det 3 750 000 per i dag. 
Det forutsetter også at du har 15 % egenkapital av 4,5 M  = 675 000 

Så du må nok spare deg opp minst 300-400 k til, og ha spesielt sparsommelig forbruk for å overbevise banken. 

Med den inntekta du har så vil jeg tro 15 k i måneden sparing burde være overkommelig. 
Crowdfounding lån som de tilbyr blant annet på fundingpartner.no gir ganske bra avkastning til relativt moderat risiko. 
Ellers er fond og høyrentekonto gode alternativer. 

Takk for konkrete innspill! Jeg er alenemor, så tviler på at jeg klarer å spare så mye, men jeg skal sette meg ned og gå nøye over budsjettet mitt. Det hadde vært gøy hvis jeg klarte det! 

Har du personlig erfaring med crowdfunding lån?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det varierer. Mellom 5-12.000. 

Og hvorfor varierer ditt forbruk med opptil 7000,- pr måned?? Det sier mye om ditt forhold til penger om forbruk varierer så mye.

At du har veldig mye gjeld og har barn og bil, så må du rett å slett bare begynne spare hardt, og i tillegg betale ned gjelden.

Hvis du enkelte måneder ikke klarer spare mer enn fem tusen pr måned, hvordan mener du at du skal håndtere nesten tre ganger så høyt lån?

Med minimum egenkapital så må du med dagens rente beregne 21 000 kun i lån på en bolig til 4mill. Hvordan ser budsjettet ditt ut, hvis du tar alle kostnadene du har i dag, bare at du øker boliglånkostnad til 21 000 pr måned?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for konkrete innspill! Jeg er alenemor, så tviler på at jeg klarer å spare så mye, men jeg skal sette meg ned og gå nøye over budsjettet mitt. Det hadde vært gøy hvis jeg klarte det! 

Er dagens bolig lån i husbanken eller ordinær bank?

Anonymkode: 4f877...3c3

Skrevet
Taluno skrev (13 minutter siden):

Og hvorfor varierer ditt forbruk med opptil 7000,- pr måned?? Det sier mye om ditt forhold til penger om forbruk varierer så mye.

At du har veldig mye gjeld og har barn og bil, så må du rett å slett bare begynne spare hardt, og i tillegg betale ned gjelden.

Hvis du enkelte måneder ikke klarer spare mer enn fem tusen pr måned, hvordan mener du at du skal håndtere nesten tre ganger så høyt lån?

Med minimum egenkapital så må du med dagens rente beregne 21 000 kun i lån på en bolig til 4mill. Hvordan ser budsjettet ditt ut, hvis du tar alle kostnadene du har i dag, bare at du øker boliglånkostnad til 21 000 pr måned?

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke et kjempestort lån, men heller råd som hjelper meg å spare, investere, planlegge smartere osv. 

Forbruket varierer pga uforutsette utgifter knyttet til barn og dyr. Tannlege, lege, økonomisk nødhjelp, akutt behandling osv. Det blir da mindre sparing. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er dagens bolig lån i husbanken eller ordinær bank?

Anonymkode: 4f877...3c3

Vanlig bank. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du har barn så vil nok også det trekke ned på låne-evnen, som vil tilsi at du trenger mer egenkapital. Ville tatt en prat med banken din her, så kan du nok få et innblikk av hva som forventes for akkurat ditt scenario. 

Har brukt crowdfunding en del, og har tjent en del på det. Trikset er å spre summen du sparer over flere lån. Heller 10 k i 10 lån enn 100 k inn i et. Du kan også se på nettsidene som tilbyr hvor mange av lånene som har blitt misligholdt. Fundingpartner som jeg linket til var 2 % av dem misligholdt. Så det er noe risiko, men samtidig så får man renter mellom 8 - 15 %

Skrevet

Har du tenkt å flytte også? Ettersom et rekkehus der du bor er verdt 2 mill., og du vil kjøpe en leilighet til 4 mill. tenker jeg på. Hvor mange kvm. ønsker du? Hvilket tidsperspektiv har du?

Jeg har en leilighet verdt ca 4,4 (kjøpt for 3) og en hytte verdt ca 2,2 (kjøpt for 1,6). Lån på 2,4 (ramme på 2,7). Alenemor.

Har tjent på tidligere salg, bl.a. etter samlivsbrudd, og så fikk jeg 500 000 i forskudd på arv da moren min solgte huset. Tjener etter siste lønnsjustering ca 620 000, har én utvidet barnetrygd og utleieinntekt på rundt 80-100 000 fra hytta (før skatt). I lånet er forresten også et innskudd på ny leilighet som vi enten selger eller flytter inn i om et par år, kommer an på markedet.

Du har høyere inntekt, så du burde ha er ganske bra sparepotensiale, og også rom for litt høyere lån. Hvordan er muligheten til å øke verdien på rekkehuset? 

Anonymkode: f1b82...467

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...