Gå til innhold

Jeg er DRIT skuffa over julegave fra venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er merkelig å avtale pris og gi så spesifikke ønsker, dere kunne jo bare kjøpt deres egne gaver. 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er klart disse venninnene vil legge den dø, de vet nok veldig godt hvor bedritne  de har vært, og ønsker derfor saken ut av verden. Du har min fulle støtte TS. Dette var skikkelig bedritent gjort. En avtale er en avtale. Uansett hva andre her mener om avtalen. Og ikke gi deg på denne saken.

Anonymkode: a0427...6ef

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det vet jeg. Men når man har avtalt på forhånd, er det vel ikke helt urimelig å forvente at man overholder det man har avtalt?

ts

Anonymkode: 2bca1...e20

Hvorfor gadd du å være med å kjøpe så dyre gaver når du kunne ha kjøpt de tingene du trenger på egenhånd? Man kan aldri med sikkerhet vite om man får søppel eller en fin gave av en annen person så enten slutter man å gi gave til hverandre eller så legger man den død.

Anonymkode: 23475...1c2

• Liker 1
Skrevet

Hahah!! Takk!!!

Til dere som skriver at de er nærmere venner med hverandre enn med meg: det er nok ikke det som er greia. Jeg har også flere venner(som jeg gikk ut å spiste istedenfor julegave), men Pia og Trine er liksom de aller nærmeste som jeg har nærmest relasjon til - og vi tenkte det var koselig med julegave. Jeg vet at de ikke har noe sånn hemmelig klubb bak ryggen min, hvor de liker hverandre bedre enn meg. Jeg er veldig trygg på relasjonen min til begge to, og de er ikke typene til det.

Jeg legger nok mye mer i gaver, kort osv. enn de - og elsker å gi fine greier for å vise kjærlighet. Helt sikkert matrealistisk og jævlig av meg, og jeg kan ikke forvente det samme tilbake - men når vi har den avtalen om budsjett + at jeg har konkrete ting det er enkelt å få tak i på ønskelista mi; ja da blir jeg jævla skuffa.

ts

Vel, om de ikke var nærmest før så er de nok nærmere hverandre nå etter at de fikk den meldingen fra deg. For hvis de ikke ikke klarer å innse at de kjøpte billige drittgaver så er det du som blir dere irritasjonsmoment og samtaleemne der de snakker om at du er utakknemlig og kun vil ha dyre ting.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Latterlig svar. De har ønsket seg noe de trenger, de har blitt enige om pris og da følger man opp dette! 

Anonymkode: ed6e9...dbf

Da kan de vel kjøpe seg det de trenger selv!

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Ja det er er jævla stort i-landsproblem. 

Anonymkode: b9e8d...dd7

Det dør barn både i Ukraina, i Afrika av sult osv, hvorfor så opptatt av barna i Gaza og ikke de andre som dør en like grusom død? Forøvrig så har alle lov til å ha sine egne utfordringer de bryr seg om og blir skuffet over uansett hvor i verden det dør barn.

Anonymkode: 878f4...4f1

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da kan de vel kjøpe seg det de trenger selv!

Da trenger ingen voksne folk å få gave da. De kan jo bare kjøpe det selv. 

Anonymkode: ea47a...668

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da trenger ingen voksne folk å få gave da. De kan jo bare kjøpe det selv. 

Anonymkode: ea47a...668

Ja nettopp. Ihvertfall hvis man skal ha seg spesifikke ting, så istedenfor å bli skuffet og furte over det i ettertid så har man kjøpt seg det man trenger selv.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner det ts. Gaven de har bestilt nå er nok for de skjønte de dreit seg ut 

Jeg hadde til og med fortsatt vært bitter jeg, fordi halvparten av verdien du fikk var fortsatt på tull og ræl og ikke noe du ønsker deg. I motsetning til det de fikk.

Hadde det ikke vært noen avtale osvosv så hadde jeg syntes det hadde vært en fin gave. Men på grunn av omstendighetene er jo alt bare riv ruskende feil .

Anonymkode: eb8ab...204

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi er en vennegjeng på 3. "Pia", "Trine" og meg. Vi er 19 år gamle.

Vi hadde avtalt å spleise på hverandres julegaver, og gi ting vi faktisk trengte og ønsket oss. Pia og jeg skulle spleise på gave til Trine, Trine og jeg på gave til Pia og Pia og Trine på gave til meg. Siden vi alle ønsket oss skikkelige ting, så satte vi budsjett på 1600kr. VELDIG mye penger å bruke på julegave, men ønskelista vår bestod kun av skikkelige ting vi trengte og ønska oss.

Jeg og Trine brukte 1600kr på Pia, og Pia og jeg brukte 1600kr på Trine. Så åpner jeg gaven min i går. 3 malte kubbelys, en sminkekost, en mummikopp og et par øredobber kjøpt på Vita. Tre sistnevnte koster i underkant av 200kr hver - så med mindre det er brukt 800kr på maling til kubbelysene så har de virkelig ikke holdt det vi avtalt.

Jeg reagerte ganske på det. Jeg hadde en lang ønskeliste med mange skikkelige ting, som ikke er noe spesielt vanskelig å få tak i. Sendte en melding på det, hvor jeg sa at jeg var takknemmlig og takket for fin gave - men at jeg stusset litt på pris/budsjett, og lurte på om det var noe jeg hadde misforstått. Da jeg ikke fikk noe svar, sendte jeg enda en melding hvor jeg skrev at det virkelig ikke var for å virke kjip, men at 1600kr var veldig, veldig mye penger for meg å bruke - og at jeg hadde håpet alle skulle få for likt. Da fikk jeg til svar "Det går bra. Vi legger den død".

Argh. Dette er mine nærmeste venner, og jeg er så DRIT skuffa. Jeg har spart og brukt så mye tid på deres gaver. "Vi legger den død" - NEI jeg vil ikke det. Er det jeg som er gnien, eller er det rett å bli sint og skuffa.

Så heldig du er som fikk gaver.Fikk ingen fra venner her.

Anonymkode: 11e56...a54

Skrevet

Buhu snow flake generasjonen, som ikke tåler noe som helst. Blir skuffet fordi man får gaver som ikke står på ønskelisten sin. Er på tide og slutte å grine, vokse opp og være takknemlig for det man får. 

Jeg hadde ikke blitt skuffet, fordi jeg hadde bare tenkt at dette jevner seg ut på langssikt.

Anonymkode: 26b14...319

Når de har blitt enige om 1600 til sammen så er det jo litt frekt å bruke halve summen på en av de. Begge de 2 jentene har jo lagt summen som var planlagt i gaven til hverandre, men ikke deres felles til ts. Sjansen er jo stor for at dette skjer neste gang også. 

Anonymkode: 4bd9c...427

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mummikopp koster 389, øredobber på vita minst 199 men som oftest 299 eller 399, sminkekost kan koste 400-500 avhengig av merke så det er sannsynlig at pakken din kostet 800 kr eller mer 

Anonymkode: 739ed...61f

Mummikopper i butikkene i Norge koster absolutt ikke 389 nei.  flertallet av øredobbene på vita koster ikke 299-399 du har jo drevet å plusset på summen på alt du har skrevet🙄

Anonymkode: 4bd9c...427

Skrevet

En ting å være skuffet over gaver, men du er jo blitt lurt. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Helt hinsides frekt å svare at "vi legger den død". Jeg hadde også vært ekstremt skuffet. Har det vært flere situasjoner der du blir dårligere behandlet? Du trenger ikke nødvendigvis svare her, men tenk gjennom det for deg selv. Er det kanskje en gjenganger? Hvis det er et engangstilfelle så kan du jo prøve å slippe det. Hvis det er subtile små handlinger hele tiden så finn deg bedre venner. Horribelt handlet av dem og enda verre svar fra dem. Selvsagt har du rett til at dette skal snakkes om og at du skal få et ordentlig svar. 

Anonymkode: 2e653...7bd

• Liker 3
Skrevet

Dette er ikke venner. Ser at mange skriver at du får kjøpe noe billig og enkelt til dem neste år, men det skal du ikke gjøre. Du skal selvsagt få deg nye venner ❤️

Dere avtalte å bruke en viss sum hver, nettopp for at alle skulle få en ordentlig fin ting. Isteden fikk du flere billige småting. Hvis hele poenget med avtalen deres var å IKKE få småting til 200 kr så rimer det jo ikke. Da kunne dere like gjerne avtalt en sum på 200 eller 300 hver så kunne Pia ha kjøpt en mummikopp og Fia kjøpt et par billige øredobber på Vita. 

Måten de svarer deg på når du uttrykker skuffelsen er bare giftig. Si det var en misforståelse, eller si noe uventet skjedde så Pia hadde ikke penger igjen å bruke når de skulle kjøpe gave til deg. Hvis de var gode venner så hadde selvsagt De blitt lei seg, forklart deg hva som hadde skjedd og forsikret deg om at du ikke hadde misforstått og de hadde gjort alt for å bøte på. 

Nei, disse to snellene har utnyttet deg. Ta et godt råd fra en voksen dame og finn nye venner. 

Anonymkode: 834e2...55a

• Liker 6
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen oppdatering ts? Har du fått gaven som ble bestilt?

Anonymkode: 1affd...554

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 15.34):

Jeg ville valgt å utvide nettverket mitt slik at jeg ikke var så avhengig av disse to.

Og neste år ville jeg gitt en liten, symbolsk gave til hver av dem, om dere fremdeles har kontakt.

Hvis de ikke hadde råd til det budsjettet dere sammen var blitt enige om, da måtte de ha sagt fra. Da kunne dere alle ha tilpasset dere. Men når de gjorde det slik de gjorde så virker det nesten som en utnytting for at de to skal få dyrere gaver, og det gir inntrykk av at de to nok er mye nærere enn hva de er med deg.

Men dere er unge, om det er en misforståelse, eller det er at en eller begge ikke greide å være ærlige om at de egentlig ikke hadde råd til et såpass stort gavebudsjett, så kan dere alle tre lære av det, lære å kommunisere bedre, lære å sette grenser for dere selv. I så fall kan dere beholde gode vennskap videre også. Men hadde jeg vært deg ville jeg nok ha jobbet for å også få andre gode venner, slik at du ikke vil være så avhengig av disse to, ts.

Anonymkode: 38d65...c8d

Ja gi de noe julejuggel fra glitter neste år. 

Anonymkode: 0c2c1...743

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 15.25):

Vi er en vennegjeng på 3. "Pia", "Trine" og meg. Vi er 19 år gamle.

Vi hadde avtalt å spleise på hverandres julegaver, og gi ting vi faktisk trengte og ønsket oss. Pia og jeg skulle spleise på gave til Trine, Trine og jeg på gave til Pia og Pia og Trine på gave til meg. Siden vi alle ønsket oss skikkelige ting, så satte vi budsjett på 1600kr. VELDIG mye penger å bruke på julegave, men ønskelista vår bestod kun av skikkelige ting vi trengte og ønska oss.

Jeg og Trine brukte 1600kr på Pia, og Pia og jeg brukte 1600kr på Trine. Så åpner jeg gaven min i går. 3 malte kubbelys, en sminkekost, en mummikopp og et par øredobber kjøpt på Vita. Tre sistnevnte koster i underkant av 200kr hver - så med mindre det er brukt 800kr på maling til kubbelysene så har de virkelig ikke holdt det vi avtalt.

Jeg reagerte ganske på det. Jeg hadde en lang ønskeliste med mange skikkelige ting, som ikke er noe spesielt vanskelig å få tak i. Sendte en melding på det, hvor jeg sa at jeg var takknemmlig og takket for fin gave - men at jeg stusset litt på pris/budsjett, og lurte på om det var noe jeg hadde misforstått. Da jeg ikke fikk noe svar, sendte jeg enda en melding hvor jeg skrev at det virkelig ikke var for å virke kjip, men at 1600kr var veldig, veldig mye penger for meg å bruke - og at jeg hadde håpet alle skulle få for likt. Da fikk jeg til svar "Det går bra. Vi legger den død".

Argh. Dette er mine nærmeste venner, og jeg er så DRIT skuffa. Jeg har spart og brukt så mye tid på deres gaver. "Vi legger den død" - NEI jeg vil ikke det. Er det jeg som er gnien, eller er det rett å bli sint og skuffa.

Synes dette var bedritent gjort mot deg! Med mindre du vet at du skylder dem penger, at du ofte unnlater å spleise på ting eller betale, så skjønner jeg ikke hvorfor de har gjort dette. Hadde også vært veldig skuffa om jeg var deg, fordi det fremstår som ett svik. 

AnonymBruker
Skrevet

Skikkelig dårlig gjort mot deg, jeg skjønner at du ble skuffet. Gaven virket ikke særlig gjennomtenkt heller, men bare kjøpt på måfå i siste liten. Når det er sagt, så må du aldri gi så dyre gaver til andre at du egentlig ikke har råd til å gi dem (som du skriver selv). Skal dere gi gaver til hverandre år, så går du ikke med på sånn spleiselag, men gir en gave basert på din økonomi og hva du tror de vil like. 

Anonymkode: 543aa...3cf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 18.04):

Hva med å tavare på dette og regifte tilbake neste år? Halvparten til hver? Da har de kjøpt sin egen shitty gave. Det får de tåle.

Anonymkode: e223b...32b

Ja! Og hvis noen reagerer og klager på det, så sier jo bare TS "no big deal, vi legger'n død!" :fnise: Eller stiller det betimelige spørsmålet om hvorfor de ga dette i gave om de synes det er så dårlige greier. De kan jo ikke argumentere med at TS hadde ønsket seg noe av dette heller :)
Teite venner uten skamvett, og ikke er de til å stole på heller. TS burde finne seg nye venner.

TS: fikk du noe mer fra dem (det som ble sendt i posten)? Eller var det også løgn?

Anonymkode: d24cc...ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...