AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #81 Del Skrevet 3. januar 2024 Hadde tenkt å nevne hva jeg fikk fra mine venner, men jeg skjønte litt mer hva som hadde skjedd når jeg leste innlegget. Jeg syns det er veldig dårlig av dem å kjøpe mye tull til deg når dere avtalte en dur gave til hver av dere fordi dere ville ha en skikkelig julegave. Hadde Pia og Trine syns det var digg få mummikopper og kubbelys? Det virker som de ikke gadd å lete etter en meningsfull gave og bare tok det første de så. PS. Jeg får småting fra enkelte ofte spiselig og er takknemlig, men vi er voksne uten avtaler om gaver. For oss er det mer oppmerksomheten bak. Anonymkode: 83028...9fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 4. januar 2024 #82 Del Skrevet 4. januar 2024 Er dette troll? Gir en gang ikke gave på 1600 til noen i familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #83 Del Skrevet 4. januar 2024 Stoltskeiv skrev (1 minutt siden): Er dette troll? Gir en gang ikke gave på 1600 til noen i familien. Nei det gjør du vel ikke. Men du hadde kanskje ikke gått inn i en avtale om beløp på 1000 kr og blitt enig om det, for så å gitt et te lys tilbake heller? Hvis du leser tråden har ts og venninnene blitt enig om et beløp de skal bruke. Anonymkode: f1c5e...3d7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 4. januar 2024 #84 Del Skrevet 4. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei det gjør du vel ikke. Men du hadde kanskje ikke gått inn i en avtale om beløp på 1000 kr og blitt enig om det, for så å gitt et te lys tilbake heller? Hvis du leser tråden har ts og venninnene blitt enig om et beløp de skal bruke. Anonymkode: f1c5e...3d7 Bare det synes jeg er merkelig! Hadde aldri inngått en avtale med å kjøpe 1000 kroner over det jeg gir til familie. Og 1600 på alle hver?? Det er jo helt sinnsykt! Hvordan har så mange 19 åringer så mye penger til det? Edit: Det går å kjøpe julegave på 200 kr. Jeg liker å finne noe som er både kreativt og fint. Glad vennene mine også er det. Og jeg hadde blitt mer glad for å få en julegave på 100 kr enn 1000 kr av venner. Endret 4. januar 2024 av Stoltskeiv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #85 Del Skrevet 4. januar 2024 On 12/25/2023 at 3:25 PM, AnonymBruker said: Vi er en vennegjeng på 3. "Pia", "Trine" og meg. Vi er 19 år gamle. Vi hadde avtalt å spleise på hverandres julegaver, og gi ting vi faktisk trengte og ønsket oss. Pia og jeg skulle spleise på gave til Trine, Trine og jeg på gave til Pia og Pia og Trine på gave til meg. Siden vi alle ønsket oss skikkelige ting, så satte vi budsjett på 1600kr. VELDIG mye penger å bruke på julegave, men ønskelista vår bestod kun av skikkelige ting vi trengte og ønska oss. Jeg og Trine brukte 1600kr på Pia, og Pia og jeg brukte 1600kr på Trine. Så åpner jeg gaven min i går. 3 malte kubbelys, en sminkekost, en mummikopp og et par øredobber kjøpt på Vita. Tre sistnevnte koster i underkant av 200kr hver - så med mindre det er brukt 800kr på maling til kubbelysene så har de virkelig ikke holdt det vi avtalt. Jeg reagerte ganske på det. Jeg hadde en lang ønskeliste med mange skikkelige ting, som ikke er noe spesielt vanskelig å få tak i. Sendte en melding på det, hvor jeg sa at jeg var takknemmlig og takket for fin gave - men at jeg stusset litt på pris/budsjett, og lurte på om det var noe jeg hadde misforstått. Da jeg ikke fikk noe svar, sendte jeg enda en melding hvor jeg skrev at det virkelig ikke var for å virke kjip, men at 1600kr var veldig, veldig mye penger for meg å bruke - og at jeg hadde håpet alle skulle få for likt. Da fikk jeg til svar "Det går bra. Vi legger den død". Argh. Dette er mine nærmeste venner, og jeg er så DRIT skuffa. Jeg har spart og brukt så mye tid på deres gaver. "Vi legger den død" - NEI jeg vil ikke det. Er det jeg som er gnien, eller er det rett å bli sint og skuffa. Anonymkode: 2bca1...e20 Latterlig. Det følger samme logikk som om den siktede i rettsalen avfeier rettsavgjørelsen mot seg med: "Det går bra. Vi legger den død". Jeg kunne diskutert avtalebruddet, kunne forstått plutselige økonomiras. Kunne til og med innstilt meg på å forstå at de gjennomfører en avtale selv om de visste du ville blitt underfordelt. Men den kommentaren, hadde jeg aldri godtatt! Enten det er bevisst manipulering eller misforstått rollebytte, de frikjenner seg selv! Det er DU som avgjør når saken er død, ikke de. Om de ikke forstår det selv, så er de uintelligente eller uverdige ditt vennskap. Penger er penger, kommer og forsvinner. Men kommunikasjon er ikke flyktig. Tilliten din skal de fortjene. Anonymkode: 63f07...8a4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #86 Del Skrevet 4. januar 2024 47 minutter siden, Stoltskeiv said: Er dette troll? Gir en gang ikke gave på 1600 til noen i familien. Hva har det å si hva du gir til familien, eller hva du synes er mye/lite? Venninnene hadde jo inngått en avtale! Eller er det sånn at avtaler er bundet til en uomtalt, økonomisk grense, der overskridelse rettferdiggjør løgner, brudd på forpliktelser, og at manglende plikt til å melde fra er selvfølgelig? Det er nyttig kunnskap å ha med når jeg inngår egne avtaler med langt større summer, ser du. Anonymkode: 63f07...8a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #87 Del Skrevet 4. januar 2024 Skjønner godt du er sur TS! De burde ikke gå med på en sånn avtake hvis de ikke har råd til å holde den. Siden noe av poenget var å "unne" seg noe man trenger så regner jeg med du heller ville brukt noe av gave-budsjettet du har brukt på de to på deg selv, hvis du visste at det kom til å bli så skjevt fordelt. Det hadde hvertfall jeg kjent på! Og da attpåtil svare sånn som de gjør er noe av det frekkeste jeg har hørt. Synes godt du kan svare de at du ble skuffet over svaret deres og at et vennskap burde tåle at du tar dette opp på en grei måte, og kunne forvente et ordentlig svar tilbake.. Jeg har også erfaring med venninner som ikke klarer forholde seg til penger på en ryddig måte, og det er en veldig utakknemlig rolle og bli "gjerrigknarken" som prøver å ta det opp på en grei måte når de selv bare gir blaffen. Lykke til ❤️ Anonymkode: c0d3b...76e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #88 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 15.59): Hahah!! Takk!!! Til dere som skriver at de er nærmere venner med hverandre enn med meg: det er nok ikke det som er greia. Jeg har også flere venner(som jeg gikk ut å spiste istedenfor julegave), men Pia og Trine er liksom de aller nærmeste som jeg har nærmest relasjon til - og vi tenkte det var koselig med julegave. Jeg vet at de ikke har noe sånn hemmelig klubb bak ryggen min, hvor de liker hverandre bedre enn meg. Jeg er veldig trygg på relasjonen min til begge to, og de er ikke typene til det. Jeg legger nok mye mer i gaver, kort osv. enn de - og elsker å gi fine greier for å vise kjærlighet. Helt sikkert matrealistisk og jævlig av meg, og jeg kan ikke forvente det samme tilbake - men når vi har den avtalen om budsjett + at jeg har konkrete ting det er enkelt å få tak i på ønskelista mi; ja da blir jeg jævla skuffa. ts Anonymkode: 2bca1...e20 Må jo spørre, er det dere eller du som har blitt enige her? Du er mest opptatt av gaver, du foreslo å høyne budsjettet, og de gavene du var med på er de eneste som pusher budsjettet? Her peker alt i retning av at du overkjørte de andre to, og at de egentlig synes det var for dyrt. Selvsagt dumt at de er for konfliktsky til å sette foten ned, men det er jo ganske vanlig på deres alder. Anonymkode: 6236e...b1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #89 Del Skrevet 5. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Må jo spørre, er det dere eller du som har blitt enige her? Du er mest opptatt av gaver, du foreslo å høyne budsjettet, og de gavene du var med på er de eneste som pusher budsjettet? Her peker alt i retning av at du overkjørte de andre to, og at de egentlig synes det var for dyrt. Selvsagt dumt at de er for konfliktsky til å sette foten ned, men det er jo ganske vanlig på deres alder. Anonymkode: 6236e...b1b Det er vanlig å melde fra om at det ikke går, eller å jevne ut summene over begge, og det er ikke uvanlig at det blir drama. Det er vanlig å fronte drama. Alt peker ikke i retningen av at ts overkjørte skal jeg tro hi, men spesielt dette svaret: "Det går bra. Vi legger den død" De konfliktskye vil vri seg unna, men et sånt svar peker mest i retning av overkjøring, Anonymkode: 63f07...8a4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #90 Del Skrevet 5. januar 2024 Var det byttelapp på noe av det som viser når det faktisk er kjøpt? For dette var så ymse gaver som ikke henger sammen med hverandre at jeg fikk følelsen av at de samlet sammen ting de hadde og sparte 800,- hver... Er uansett greit å reagere, jeg hadde ventet til en passende anledning og tatt det opp igjen. Anonymkode: 6bfa8...d3c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #91 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Må jo spørre, er det dere eller du som har blitt enige her? Du er mest opptatt av gaver, du foreslo å høyne budsjettet, og de gavene du var med på er de eneste som pusher budsjettet? Her peker alt i retning av at du overkjørte de andre to, og at de egentlig synes det var for dyrt. Selvsagt dumt at de er for konfliktsky til å sette foten ned, men det er jo ganske vanlig på deres alder. Anonymkode: 6236e...b1b Ts har svart på dette tidligere. Det var ikke hun som ville høyne beløpet. Anonymkode: 36363...662 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 5. januar 2024 #92 Del Skrevet 5. januar 2024 Dette var en kjip opplevelse. Og kanskje like kjipt for venninnene når de så hvordan du reagerte, herav tidenes mest stusselig svar med at "vi leggern død". Jeg tenker at du neste år foreslår å kutte julegaver til hverandre, og at du gjør dem oppmerksom på at du ikke kommer til å gi ifra deg noen gaver. Og så kjøper du deg selv noe fint heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #93 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 15.25): Vi er en vennegjeng på 3. "Pia", "Trine" og meg. Vi er 19 år gamle. Vi hadde avtalt å spleise på hverandres julegaver, og gi ting vi faktisk trengte og ønsket oss. Pia og jeg skulle spleise på gave til Trine, Trine og jeg på gave til Pia og Pia og Trine på gave til meg. Siden vi alle ønsket oss skikkelige ting, så satte vi budsjett på 1600kr. VELDIG mye penger å bruke på julegave, men ønskelista vår bestod kun av skikkelige ting vi trengte og ønska oss. Jeg og Trine brukte 1600kr på Pia, og Pia og jeg brukte 1600kr på Trine. Så åpner jeg gaven min i går. 3 malte kubbelys, en sminkekost, en mummikopp og et par øredobber kjøpt på Vita. Tre sistnevnte koster i underkant av 200kr hver - så med mindre det er brukt 800kr på maling til kubbelysene så har de virkelig ikke holdt det vi avtalt. Jeg reagerte ganske på det. Jeg hadde en lang ønskeliste med mange skikkelige ting, som ikke er noe spesielt vanskelig å få tak i. Sendte en melding på det, hvor jeg sa at jeg var takknemmlig og takket for fin gave - men at jeg stusset litt på pris/budsjett, og lurte på om det var noe jeg hadde misforstått. Da jeg ikke fikk noe svar, sendte jeg enda en melding hvor jeg skrev at det virkelig ikke var for å virke kjip, men at 1600kr var veldig, veldig mye penger for meg å bruke - og at jeg hadde håpet alle skulle få for likt. Da fikk jeg til svar "Det går bra. Vi legger den død". Argh. Dette er mine nærmeste venner, og jeg er så DRIT skuffa. Jeg har spart og brukt så mye tid på deres gaver. "Vi legger den død" - NEI jeg vil ikke det. Er det jeg som er gnien, eller er det rett å bli sint og skuffa. Anonymkode: 2bca1...e20 Får ikke håpe at Trine og Pia frekventerer forumet her da 🙂 Anonymkode: 45aad...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #94 Del Skrevet 5. januar 2024 Kan godt forstå at du er skuffet. Men så høy sum da, dere er vel studenter? Jeg har noen venninner som bytter gaver, vi har en maks sum på kr 300. Gaven skal være personlig eller spiselig/drikke. Og vi tjener mer enn medianlønn. Dyrere ting får dere heller ønske dere av familien. Anonymkode: 28416...e0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 5. januar 2024 #95 Del Skrevet 5. januar 2024 forventningspress og skuffelser... nei finn en liten eske og drit i den, pakk den inn og vedlegg kortet som sier at det å skifte penger ikke er nødvendig..trenger du noe så kjøper du det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kanino Skrevet 5. januar 2024 #96 Del Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 15.25): Vi er en vennegjeng på 3. "Pia", "Trine" og meg. Vi er 19 år gamle. Vi hadde avtalt å spleise på hverandres julegaver, og gi ting vi faktisk trengte og ønsket oss. Pia og jeg skulle spleise på gave til Trine, Trine og jeg på gave til Pia og Pia og Trine på gave til meg. Siden vi alle ønsket oss skikkelige ting, så satte vi budsjett på 1600kr. VELDIG mye penger å bruke på julegave, men ønskelista vår bestod kun av skikkelige ting vi trengte og ønska oss. Jeg og Trine brukte 1600kr på Pia, og Pia og jeg brukte 1600kr på Trine. Så åpner jeg gaven min i går. 3 malte kubbelys, en sminkekost, en mummikopp og et par øredobber kjøpt på Vita. Tre sistnevnte koster i underkant av 200kr hver - så med mindre det er brukt 800kr på maling til kubbelysene så har de virkelig ikke holdt det vi avtalt. Jeg reagerte ganske på det. Jeg hadde en lang ønskeliste med mange skikkelige ting, som ikke er noe spesielt vanskelig å få tak i. Sendte en melding på det, hvor jeg sa at jeg var takknemmlig og takket for fin gave - men at jeg stusset litt på pris/budsjett, og lurte på om det var noe jeg hadde misforstått. Da jeg ikke fikk noe svar, sendte jeg enda en melding hvor jeg skrev at det virkelig ikke var for å virke kjip, men at 1600kr var veldig, veldig mye penger for meg å bruke - og at jeg hadde håpet alle skulle få for likt. Da fikk jeg til svar "Det går bra. Vi legger den død". Argh. Dette er mine nærmeste venner, og jeg er så DRIT skuffa. Jeg har spart og brukt så mye tid på deres gaver. "Vi legger den død" - NEI jeg vil ikke det. Er det jeg som er gnien, eller er det rett å bli sint og skuffa. Anonymkode: 2bca1...e20 Trekant drama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå