Gå til innhold

Jeg er DRIT skuffa over julegave fra venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en vennegjeng på 3. "Pia", "Trine" og meg. Vi er 19 år gamle.

Vi hadde avtalt å spleise på hverandres julegaver, og gi ting vi faktisk trengte og ønsket oss. Pia og jeg skulle spleise på gave til Trine, Trine og jeg på gave til Pia og Pia og Trine på gave til meg. Siden vi alle ønsket oss skikkelige ting, så satte vi budsjett på 1600kr. VELDIG mye penger å bruke på julegave, men ønskelista vår bestod kun av skikkelige ting vi trengte og ønska oss.

Jeg og Trine brukte 1600kr på Pia, og Pia og jeg brukte 1600kr på Trine. Så åpner jeg gaven min i går. 3 malte kubbelys, en sminkekost, en mummikopp og et par øredobber kjøpt på Vita. Tre sistnevnte koster i underkant av 200kr hver - så med mindre det er brukt 800kr på maling til kubbelysene så har de virkelig ikke holdt det vi avtalt.

Jeg reagerte ganske på det. Jeg hadde en lang ønskeliste med mange skikkelige ting, som ikke er noe spesielt vanskelig å få tak i. Sendte en melding på det, hvor jeg sa at jeg var takknemmlig og takket for fin gave - men at jeg stusset litt på pris/budsjett, og lurte på om det var noe jeg hadde misforstått. Da jeg ikke fikk noe svar, sendte jeg enda en melding hvor jeg skrev at det virkelig ikke var for å virke kjip, men at 1600kr var veldig, veldig mye penger for meg å bruke - og at jeg hadde håpet alle skulle få for likt. Da fikk jeg til svar "Det går bra. Vi legger den død".

Argh. Dette er mine nærmeste venner, og jeg er så DRIT skuffa. Jeg har spart og brukt så mye tid på deres gaver. "Vi legger den død" - NEI jeg vil ikke det. Er det jeg som er gnien, eller er det rett å bli sint og skuffa.

Anonymkode: 2bca1...e20

• Liker 4
  • Hjerte 27
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi legger'n død, tenker jeg

Anonymkode: 94451...35c

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Da har du lært til neste gang. Det er ingen selvfølge å få dyre julegaver, i hvert fall ikke fra venner.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja de gjorde noe dritt der, og de gjør noe dritt ved å ignorere deg nå, dvs de vet selv hva de har gjort.

Neste år gir du en gave til hver av de, ferdig med det. 

Anonymkode: 021e2...fa0

• Liker 20
  • Nyttig 11
Skrevet
lysestake skrev (5 minutter siden):

Da har du lært til neste gang. Det er ingen selvfølge å få dyre julegaver, i hvert fall ikke fra venner.

Det vet jeg. Men når man har avtalt på forhånd, er det vel ikke helt urimelig å forvente at man overholder det man har avtalt?

ts

• Liker 33
  • Hjerte 9
Skrevet

Jeg ville valgt å utvide nettverket mitt slik at jeg ikke var så avhengig av disse to.

Og neste år ville jeg gitt en liten, symbolsk gave til hver av dem, om dere fremdeles har kontakt.

Hvis de ikke hadde råd til det budsjettet dere sammen var blitt enige om, da måtte de ha sagt fra. Da kunne dere alle ha tilpasset dere. Men når de gjorde det slik de gjorde så virker det nesten som en utnytting for at de to skal få dyrere gaver, og det gir inntrykk av at de to nok er mye nærere enn hva de er med deg.

Men dere er unge, om det er en misforståelse, eller det er at en eller begge ikke greide å være ærlige om at de egentlig ikke hadde råd til et såpass stort gavebudsjett, så kan dere alle tre lære av det, lære å kommunisere bedre, lære å sette grenser for dere selv. I så fall kan dere beholde gode vennskap videre også. Men hadde jeg vært deg ville jeg nok ha jobbet for å også få andre gode venner, slik at du ikke vil være så avhengig av disse to, ts.

Anonymkode: 38d65...c8d

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Huff. Er det ikke bedre å la være å kjøpe så dyre gaver? Heller finne på noe koselig som man har lyst til å gi, uten at man ruinerer seg. Så utrolig kjipt å bli sittende igjen med «svarteper», skjønner det. Men synes du (og dine venner) har lagt lista for høyt, da er det lett å bli skuffa. 

Anonymkode: 9bdc3...b0f

• Liker 12
Skrevet

Et budsjett må jo ikke brukes helt opp! Og hvorfor så mye som 3200kr per gave til sammen? Hva kjøpte dere til Trine og Pia?

Men samtidig skjønner jeg at du syns det var en kjip gave å få!

Anonymkode: ee21c...fbf

• Liker 5
Skrevet

Dropp gaver og heller kjøp tingene selv... 

Mummikopp koster forresten 300 i butikk. Kubbelys en 50 lapp hver 

Anonymkode: 79f5b...948

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et budsjett må jo ikke brukes helt opp! Og hvorfor så mye som 3200kr per gave til sammen? Hva kjøpte dere til Trine og Pia?

Men samtidig skjønner jeg at du syns det var en kjip gave å få!

Anonymkode: ee21c...fbf

1600kr tilsammen! Jeg har brukt 800kr på Pia og 800kr på Trine.

Kjøpte et finere klesplagg som Trine hadde ønsket seg, og dyrere sminkeprodukter som Pia hadde ønsket seg.

Jeg har lært og neste år blir det ikke dyre gaver, men det gjør likevel ikke noe med det skuffelsen jeg kjenner på nå..

• Liker 6
  • Hjerte 11
Skrevet

Neste år så kjøper du en vin til hver av dem. Resten av budsjettet kjøper du noe til deg selv for. 

Anonymkode: 7309d...b1b

• Nyttig 7
Skrevet

Det er jo et hinsides budsjett på vennegaver, men siden dere var enige og de andre fikk det de ønsket seg så var det litt dårlig av de å ikke holde avtalen med din gave. Kanskje på tide å innse at de ser på hverandre som nærere venner enn deg og at du må få deg flere venner. 

Anonymkode: 36363...662

• Liker 8
Skrevet

Da husker du at du ikke blir med å gjøre det på denne måten til neste år. Da blir det kun en liten ting til hver av dem (dere). Så går dere ut og spiser/drikker og koser dere sammen i stedet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi hadde avtalt å spleise på hverandres julegaver, og gi ting vi faktisk trengte og ønsket oss. Pia og jeg skulle spleise på gave til Trine, Trine og jeg på gave til Pia og Pia og Trine på gave til meg. Siden vi alle ønsket oss skikkelige ting, så satte vi budsjett på 1600kr. VELDIG mye penger å bruke på julegave, men ønskelista vår bestod kun av skikkelige ting vi trengte og ønska oss.

Jeg og Trine brukte 1600kr på Pia, og Pia og jeg brukte 1600kr på Trine. Så åpner jeg gaven min i går. 3 malte kubbelys, en sminkekost, en mummikopp og et par øredobber kjøpt på Vita. Tre sistnevnte koster i underkant av 200kr hver - så med mindre det er brukt 800kr på maling til kubbelysene så har de virkelig ikke holdt det vi avtalt.

Jeg reagerte ganske på det. Jeg hadde en lang ønskeliste med mange skikkelige ting, som ikke er noe spesielt vanskelig å få tak i. Sendte en melding på det, hvor jeg sa at jeg var takknemmlig og takket for fin gave - men at jeg stusset litt på pris/budsjett, og lurte på om det var noe jeg hadde misforstått. Da jeg ikke fikk noe svar, sendte jeg enda en melding hvor jeg skrev at det virkelig ikke var for å virke kjip, men at 1600kr var veldig, veldig mye penger for meg å bruke - og at jeg hadde håpet alle skulle få for likt. Da fikk jeg til svar "Det går bra. Vi legger den død".

Argh. Dette er mine nærmeste venner, og jeg er så DRIT skuffa. Jeg har spart og brukt så mye tid på deres gaver. "Vi legger den død" - NEI jeg vil ikke det. Er det jeg som er gnien, eller er det rett å bli sint og skuffa.

Litt frekt av dem og si: «Det går bra. Vi legger’n død!» når det er de som ikke har gjort som dere ble enige om. Høres ut som en feig måte å prøve å avslutte debatten på. Og det er jo strengt tatt opp til deg å legge den død. Men jeg tror ikke du kommer noen vei uansett, og nå er det jo for sent, så du må vel bare legge den død, og kjøpe billigere gave til dem neste år, 

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du har jo lov til å bli skikkelig skuffa, men det er forventet at du skal være glad for det du fikk. Men du kan godt klage litt rundt, det er underholdende, i det minste … 

Anonymkode: 5a14a...6aa

• Hjerte 1
Skrevet

Synes du har all grunn til å være skuffet! 

Anonymkode: 98689...ae7

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

1600kr tilsammen! Jeg har brukt 800kr på Pia og 800kr på Trine.

Kjøpte et finere klesplagg som Trine hadde ønsket seg, og dyrere sminkeprodukter som Pia hadde ønsket seg.

Jeg har lært og neste år blir det ikke dyre gaver, men det gjør likevel ikke noe med det skuffelsen jeg kjenner på nå..

Du har all rett til å være skuffa når Trine og Pia bruker 800 kroner på hverandre, og du bruker 800 på hver av dem, også får så du dette tilbake.

En mummikopp koster vanligvis 269.

Kubbelys med dekor alt fra 49-99 kroner, la oss si 249 for alle tre.

Sminkekost får man noen ganger gratis om man kjøper flere sminkeprodukter på parfymeri.

Vita øredobber er billig juggel som vanligvis koster 129-199, la oss si de betalte 179.

Da har gaven din kommet på ca 700 kroner, eller Pia og Trine har brukt 350 hver, ca 450 mindre enn hva de har brukt på hverandre, og 450 mindre enn hva du har brukt på hver av de.

Skulle jeg strukket meg ekstra koster vel alt 800 maks, og da snakker vi full pris, ingen tilbud. Det er halvparten av hva dere ble enige om.

Har de derimot kjøpt på tilbud så får man mummikopp til 149, tre kubbelys til 149 og vite øredobber til 129, så kan jo godt hende de ikke har brukt mer enn 430 dersom de har vært litt smarte.

Så enten gir de fullstendig faen, eller så tar de deg for å være dum og håpet på at du ikke ville skjønne hvor lite det kostet bare de kjøpte nok småting.

Jævlig weird å gi bort en sminkekost uten å ha gitt noe sminke. Fikk den vel gratis eller fulgte med noe sminke de har kjøpt til seg selv, også hadde de ikke bruk for enda en kost.

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har jo lov til å bli skikkelig skuffa, men det er forventet at du skal være glad for det du fikk. Men du kan godt klage litt rundt, det er underholdende, i det minste … 

Anonymkode: 5a14a...6aa

Hahah!! Takk!!!

Til dere som skriver at de er nærmere venner med hverandre enn med meg: det er nok ikke det som er greia. Jeg har også flere venner(som jeg gikk ut å spiste istedenfor julegave), men Pia og Trine er liksom de aller nærmeste som jeg har nærmest relasjon til - og vi tenkte det var koselig med julegave. Jeg vet at de ikke har noe sånn hemmelig klubb bak ryggen min, hvor de liker hverandre bedre enn meg. Jeg er veldig trygg på relasjonen min til begge to, og de er ikke typene til det.

Jeg legger nok mye mer i gaver, kort osv. enn de - og elsker å gi fine greier for å vise kjærlighet. Helt sikkert matrealistisk og jævlig av meg, og jeg kan ikke forvente det samme tilbake - men når vi har den avtalen om budsjett + at jeg har konkrete ting det er enkelt å få tak i på ønskelista mi; ja da blir jeg jævla skuffa.

ts

• Liker 4
  • Hjerte 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...