Gå til innhold

Lykke jul på sosiale medier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får på følelsen av at mange blir inspirert av romantiske julefilmer. Ser ekstremt mange legger ut glansbilder gjennom hele desember der far hogger ned juletreet, og drar det gjennom skog og snø, bilder av barn som setter stjerna på juletreet. Alt tatt ut av en film. 
Barna her i huset har også fått satt på stjerna på treet, men trenger liksom ikke ta bilde av det, legge til søt julemusikk med glitter filter og legge ut.

Virker så slitsomt å skal dokumentere den perfekte julen. 
Selv har vi en fin jul, uten å bruke halve jula på å sitte på tlf å redigere og legge ut. 
synes det blir litt i overkant

Anonymkode: 1f484...2cb

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Får på følelsen av at mange blir inspirert av romantiske julefilmer. Ser ekstremt mange legger ut glansbilder gjennom hele desember der far hogger ned juletreet, og drar det gjennom skog og snø, bilder av barn som setter stjerna på juletreet. Alt tatt ut av en film. 
Barna her i huset har også fått satt på stjerna på treet, men trenger liksom ikke ta bilde av det, legge til søt julemusikk med glitter filter og legge ut.

Selv har vi en fin jul, uten å bruke halve jula på å sitte på tlf å redigere og legge ut. 

Jeg ser på det som å spre juleglede jeg da. Du får logge av litt da veit du om du ikke tåler at folk hygger seg og deler det med venner , familie og bekjente  de færreste vil uansett ikke dele bilder av unger som griner over feil gave....

Anonymkode: 73690...f48

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser på det som å spre juleglede jeg da. Du får logge av litt da veit du om du ikke tåler at folk hygger seg og deler det med venner , familie og bekjente  de færreste vil uansett ikke dele bilder av unger som griner over feil gave....

Anonymkode: 73690...f48

Vi har den samme jula selv, men trenger ikke skryte 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du bruker halve jula på å legge ut et par bilder her og der, og er så dårlig på teknologi, er det nok bra du ikke gjør det og fokuserer et annet sted. Jeg syns det er veldig hyggelig å se hva andre gjør og hva de deler :) 

Anonymkode: a12e1...471

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er det som er farlig. I sosiale medier så fremstilles folk som helt perfekte. Og for spesielt sårbare mennesker sammenligner de seg selv med disse feilaktige inntrykkene folk gir av seg selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi har den samme jula selv, men trenger ikke skryte 

Det er nok ikke ment som skryt heller, men til å spre juleglede som en nevner over her. 
Selv synes jeg det er koselig å se venner og bekjente legge ut julestemning 🥰

Anonymkode: cceb2...c1d

• Liker 6
Skrevet
Kanino skrev (7 minutter siden):

Det er det som er farlig. I sosiale medier så fremstilles folk som helt perfekte. Og for spesielt sårbare mennesker sammenligner de seg selv med disse feilaktige inntrykkene folk gir av seg selv.

Det er det jeg tenker også. Vi har alle hørt om de som sliter økonomisk før jul, og mange har dårlig råd. For de kan det være tøft å se store juleselskap, fjell av gaver under treet osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er nok ikke ment som skryt heller, men til å spre juleglede som en nevner over her. 

Tror nok at for mange så handler det om å skryte bevisst av seg selv og fremstille seg som perfekte.

Skrevet

Finnes ikke slitsomt, det går bra. Du kan slappe helt av og kose deg videre. 

Anonymkode: a6918...ffd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kanino skrev (22 minutter siden):

Tror nok at for mange så handler det om å skryte bevisst av seg selv og fremstille seg som perfekte.

Det tenker jeg også. Vi hadde også mye gaver under treet i går, men hadde aldri lagt ut bilde av gavefjellet. Det hadde vært flaut. Tenker på de som ikke har så mange pakker under treet. Men dette er hver jul, påske, sommerferie. Et maraton av skrytebilder. 
Det er smittsomt. Alle kan ta perfekte bilder, men det sier lite om hvor perfekt julen egentlig er 

• Liker 1
Skrevet

Det verste er å se de mange som faktisk har det fint og ikke gjør seg til og later som.

Jeg har en gammel klassevenninne som har en perfekt familie der alle er fotogene, glade og bildene hun legger ut ser ut som de er stiliserte, men det er de ikke.

Hun og familien er bare så heldige at de er friske, pene, lykkelige og har ett ganske så problemfritt liv med mange venner og stort nettverk.

Hun legger ikke ut bilder for å skryte, men det ser slik ut.

Anonymkode: 77a6a...a6a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De fleste legger jo ut bilder på some for å få tilbakemelding, ros, en positiv bekreftelse. Noen i dag virker å være avhengig av denne type bekreftelse, også gått så langt at den er viktigere enn selve hendelsen/situasjonen som det blir tatt bilde av? Et «glansbilde» blir postet, bak bildet har du helt normale barn som nettopp har kranglet/vært sur o.l og en stresset mor som har alt for mye å gjøre for å få den «perfekte» julen.

Jeg opplever hvertfall min vennekrets slik at vi har de som poster «glansbilder» hele tiden (nå julebilder av en lykkelig familie) og vi har de som ikke poster private bilder (de fleste poster da feks natur og hobbyer). De som poster glansbilder opplever jeg som de som skryter, vil ha tilbakemeldinger på at de har et «flott» liv, «se hvor fine barna mine er, hvor harmonisk og flott vi har det». Også vet jeg at hverdagen og virkeligheten er langt fra så idyllisk. På andre siden har vi de som ikke poster, som i vår gjeng er de som har det mer harmonisk og godt? Og igjen da er trygge nok på seg selv, og ikke trenger bekreftelse fra andre for at de skal føle på en form for lykke.  

Anonymkode: db877...94f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig. Har ikke delt ett eneste bilde i Desember og vi har gjort mange koselige ting 

Anonymkode: 5ed6f...bf5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du måtte likevel lage ett innlegh på kg om det🙄

Anonymkode: 6e963...47e

• Liker 1
Skrevet
Kanino skrev (5 timer siden):

Du antar mye du

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Riktig 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste legger jo ut bilder på some for å få tilbakemelding, ros, en positiv bekreftelse. Noen i dag virker å være avhengig av denne type bekreftelse, også gått så langt at den er viktigere enn selve hendelsen/situasjonen som det blir tatt bilde av? Et «glansbilde» blir postet, bak bildet har du helt normale barn som nettopp har kranglet/vært sur o.l og en stresset mor som har alt for mye å gjøre for å få den «perfekte» julen.

Jeg opplever hvertfall min vennekrets slik at vi har de som poster «glansbilder» hele tiden (nå julebilder av en lykkelig familie) og vi har de som ikke poster private bilder (de fleste poster da feks natur og hobbyer). De som poster glansbilder opplever jeg som de som skryter, vil ha tilbakemeldinger på at de har et «flott» liv, «se hvor fine barna mine er, hvor harmonisk og flott vi har det». Også vet jeg at hverdagen og virkeligheten er langt fra så idyllisk. På andre siden har vi de som ikke poster, som i vår gjeng er de som har det mer harmonisk og godt? Og igjen da er trygge nok på seg selv, og ikke trenger bekreftelse fra andre for at de skal føle på en form for lykke.  

Anonymkode: db877...94f

Ja det er jo for å bli sett. Det er jo nesten samme som å gå ut i avisa å vise hjemmet sitt til jul. For alle er jo på sosiale medier og får det med seg. 
Litt trist at folk må dokumentere livet sitt på den måten der, og er avhengig av oppmerksomhet, anerkjennelse og ros av andre. 
Det går fikt an å gå en skitur og kose seg med familien, uten å legge ut snaper, Facebook og insta og dele det overalt. 
Jeg observerte ei mor i skibakken en gang som skulle ta bilde av barnet sitt, barnet gråt og raset og mor sikt og stresset.. tenk å få det perfekte gliset i bakken med blå himmel og sol, og sitte i sofaen hele kvelden og sanke likes.. det er jo blitt galskap. Det blir rett og slett uekte 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du måtte likevel lage ett innlegh på kg om det🙄

Jeg ser ingensteds at jeg får skryt, ros og får vist meg frem på en anonym side, der mitt innlegg kan være hvem sol helst sitt

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ingensteds at jeg får skryt, ros og får vist meg frem på en anonym side, der mitt innlegg kan være hvem sol helst sitt

Nei det er nok mye bedre å være negativ 🙄

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har nå tydeligvis sittet på tlf og sett på bildene, om ikke annet? Kanskje folk får glede av å dele hyggelige bilder? Selvfølgelig legger folk ut glabsbilder på some, hva skulle de ellers delt  kranglende barn, fulle besteforeldre eller søppel etter gaveåpning?  Ikke bruk tid på sosiale medier hvis det ikke gir deg glede, det er mitt tips. 

Anonymkode: aeb8f...00f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...