Gå til innhold

Hva ville du gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier pr nå 30% av en enebolig og har ca 2 mill i lån. Jeg har nedbetalt billån, men har studielån. Jeg har 100.000 i buffer og ca 50.000 i fond.

Hvor villle du ha satt sparepengene i 2024? Betalt ned ekstra på boliglån eller i fond?

En ting som er relevant er at jeg snart skal selge min del i huset pga samlivsbrudd og forhåpentligvis kjøpe egen bolig om ikke så alt for lenge. (Eller kanskje jeg burde beholdt min del i huset og leid i tillegg? Som en investering?)

Anonymkode: 3f46f...914

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det med sparing er vanskelig nå. 

Det lønner seg ofte ikke å nedbetale huslånet raskt, kontra å bruke pengene til å investere i fond. Høy inflasjon spiser opp boliglånet ditt nå.  

Problemet med fond akkurat nå er at vi står ovenfor økonomiske variable tider, der markedet er overpriset og trusselen om børskrakk som følge av høye renter, høy inflasjon, eksplosiv AI-vekst, arbeidsledighet, bankkrise, eiendomskrise osv ikke har vært større enn på mange, mange år. I tillegg har vi en pågående strømkrise og råvarekrise, samt kriger rundt om. Så å investere i fond NÅ er risikabelt. Samtidig er det ikke sikkert at markedet kollapser, men at det fortsetter å "ta av" der markedet bare blir korrigert underveis - slik det alltid har vært, og da lønner det seg å stå i det. Budskap: vanskelig å vite.

Men investerer du i fond nå og glemmer pengene i 10-15 år, så kommer du godt ut av det, og bedre enn å klinke ned på boliglånet. 

Innskuddsrentene er også såpass høye nå at det kan faktisk være et OK alternativ i en usikker tid, hvis du er redd for pengene. 

Uansett - mitt råd er å ikke betale ned ekstra på boliglånet, men fordele pengene på fond (et beløp du har råd til å "tape"/se bort ifra minst halvparten av beløpet i mange, mange år) og høyrentekonto.

Ved samlivsbrudd så anbefaler jeg deg å tenke mindre økonomi og mer praksis. Du kan da ikke fortsette å være deleier i eks-kjæresten sin bolig? Så selg deg ut, og kjøp egen bolig.

Endret av Bombasi
Skrevet

Du trenger jo cash ved kjøp og salg av bolig. Ville ikke rørt noe nå. Det koster å selge, og det koster å kjøpe -og det kan du ikke ta opp lån for, du må ha pengene tilgjengelig.

Anonymkode: 70bcb...2cb

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...