AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #1 Skrevet 25. desember 2023 Nå skriver vi 25 desember bare og de fleste er sikkert midt oppi felles julefrokost og midt oppi familiekaos og katastrofer. Jeg synes det er besynderlig lesing her i dag. Jeg forstår at mye er troll og folk som har lite å gjøre på og må dikte opp den ene historien etter den andre. Vi får høre om samboere og partnere som blir skuffet over julegaver de får av partneren sin. For det første har dere sannsynligvis brukt de 365 dagene siden forrige jul på å HINTE om hva dere KANSKJE kunne tenkt dere i julegave. Det er ikke alle som hinter heller. Kun de heldige mennene der ute får hinting. Men felles for de fleste er at man må lære seg å lese tanker. Det tar et HELT liv å lære å lese tanker. Eller mer. Det er greit å være klar over dette. Så kanskje det er på tide at enkelte tenker over sin egen rolle i samlivet og heller gir samboeren sin tydelig beskjed om hva man ønsker seg? Så slipper man å bli skuffet. For når man får vaffeljern, stavmikser eller støvsuger så er det sjeldent sånn at det er noe man tror du ønsker deg, men heller et tydelig tegn på at man har gitt opp og kjøper noe man tror kan komme til nytte i huset ellers i året. Vi får høre om svigerforeldre som er rigide og ikke endrer alle juletradisjoner og planer for barna sine og barnebarn. Det virker som om de 364 andre dagene i året er helt ok - men plutselig på julaften så blir en overrasket og skuffet. HVORFOR? For det første er det håpløs lesing å se at en er så forbanna og skuffet over foreldre som ikke firer på noen krav mens man samtidig står på barrikadene for sine krav og tradisjoner. Jesus. Se dere i speilet. Og husk at man kan ikke bestemme over eller styre andre - man kan kun velge hvordan man reagerer og takler det selv. Så er det skuffelser over prisen på gaver fra familie og venner. Kaaaaaaanskje en ide å avklare pris på forhånd? Og være fordømt takknemlig for det en får? Hva får deg til å i det hele tatt føle deg berettiget til en gave i det hele tatt? Fordi du har vært SNILL? Ta deg sammen. Ja vel så ga du en gave til 500 kr og du fikk en gave til 100 kr. Neste år prater dere om det først. Og det bringer meg til barna. Hva f*** er det vi lærer barna våres når det gjelder gaver egentlig? Pakker som får nye pakkelapper for at foreldrene skal styre skuffelsen hos barna etter beste evne. MAN SYR PUTER UNDER ERMENE! Helikopterforeldre. Kurlingforeldre. Eller hva man nå skal kalle det. Det er helt naturlig at et barn som får forventningene skrudd til himmels blir skuffet av et par ullsokker fra filletante langt ute i slekta. Det er til og med helt naturlig at mange barn blir skuffet over mye rart en får - men det er barn. Vi som voksne må kompensere med å vite at barn er ærlige og slik skal de være så får vi heller svelge stoltheten vår og godta at ullsokkene ikke stod øverst på gavelistene men det er de som blir brukt hver dag det er kaldt ute mens legoen de ønsket seg ligger ubrukt uke etter uke på rommet. Hvor i hel******** ble det av julens virkelige mening og intensjon? Julen har i mange århundrer tilbake blitt brukt for å bringe familie og nære sammen til felles feiring, hygge, samhold og god mat og drikke. Det varierer om man feirer vintersolverv, det nye året som kommer, slutten på det forrige eller fødselen til en eller annen mystisk skapning. Men felles har det vært at en deler tiden med de man er glad i og koser seg sammen. Det ser jeg lite spor av her inne. Dessverre. Og det er trist. Selv om mye sikkert er diktet opp. God jul! Håper folk kan tenke seg litt om til neste år og fokusere på familie og gode opplevelser sammen i stede for manglende Kari Traa sokker eller lego under treet. Anonymkode: f6d83...c93 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #2 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi får høre om svigerforeldre som er rigide og ikke endrer alle juletradisjoner og planer for barna sine og barnebarn. Det virker som om de 364 andre dagene i året er helt ok - men plutselig på julaften så blir en overrasket og skuffet. HVORFOR? For det første er det håpløs lesing å se at en er så forbanna og skuffet over foreldre som ikke firer på noen krav mens man samtidig står på barrikadene for sine krav og tradisjoner. Jesus. Se dere i speilet. Og husk at man kan ikke bestemme over eller styre andre - man kan kun velge hvordan man reagerer og takler det selv. Til dette: folk har nok ekstra store forventninger til denne dagen, så det er ekstra vanskelig å endre tradisjoner og ekstra viktig for småbarnsforeldre at barna skal få en fin dag. ellers fikk jeg akkurat det jeg hadde ønska meg av familien(mannen), svigers tilpassa seg våre rutiner som vi tilpassa barna. Likevel hylte begge barna om kapp da de skulle legges fordi de var så slitne. Før gaver hadde vi et lang hyggelig måltid med god mat og store og små koste seg. Barna ble veldig glad e for alle gavene under åpning, men etterpå ble storebror veldig lei seg fordi han ikke fikk det samme som lillesøster, så da måtte vi bare forklare at sånn er det. Her var det mye forventninger hos de små, da ligger følelsene utenpå, men sånn er det bare. I dag er alle litt slitne og vi koser oss med julefrokost og barna leker med de nye lekene sine. Anonymkode: 2534b...f83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå