Gå til innhold

Kostnad ved å melde oppbud av AS

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å melde oppbud, da mitt AS har gått i underskudd de 3 siste årene, mye pga høye regnskapskostnader ifb med skifte av regnskapsførere og regnskapssystemer. Div opprydning har kostet mye. Jeg skal i utgangspunktet ha utbetalt nærmere 60 000kr som selskapet skylder meg, men må selvsagt priorotere off.skatter og avgifter først. Men prøver å finne ut hva det koster å melde oppbud; årsregnskap koster ca 11000kr, ellers vet jeg ikke hva som kommer i tillegg. Ganske surt å tape 30k (aksjekapital) og de 60k🥺90 000kr er mye for meg😬Og i tillegg må jeg betale for lesetilgang i 5 år. Byråkratien har knekt all min motivasjon til å drive noe firma.

Anonymkode: b8c17...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ps.Det er minimalt med verdier/eiendeler. Noe pc utstyr og andre ting verdt ca 500-4000kr per eiendel. Hva skjer med det som ikke har vært til avskrivning? eks en stige som kostet 2500kr for 4 år siden. Må alt selges og verdien går inn i «boet»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ps.Det er minimalt med verdier/eiendeler. Noe pc utstyr og andre ting verdt ca 500-4000kr per eiendel. Hva skjer med det som ikke har vært til avskrivning? eks en stige som kostet 2500kr for 4 år siden. Må alt selges og verdien går inn i «boet»?

I utgangspunktet ja. Men stigen er jo kostnadsført direkte og fremgår ikke av noe eiendelsregister. Tviler på at noen vil etterlyse en stige til 2 -3 lapper som bare fremgår av et bilag i regnskapet for fire år siden. Men hvis mange gjenstander blir sporløst borte på denne måten vil det nok bli oppdaget.

Anonymkode: 42581...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Og selv om ting er helt avskrevet regnskapsmessig er jeg usikker på om du har lov til å bare ta det ut fra firmaet og gi til deg selv uten videre. Har ikke vært borti akkurat denne problemstillingen, men med tanke på generelle prinsipper rundt konkursbehandling så høres det rart ut. Jeg ville vært forsiktig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I utgangspunktet ja. Men stigen er jo kostnadsført direkte og fremgår ikke av noe eiendelsregister. Tviler på at noen vil etterlyse en stige til 2 -3 lapper som bare fremgår av et bilag i regnskapet for fire år siden. Men hvis mange gjenstander blir sporløst borte på denne måten vil det nok bli oppdaget.

Takk for svar. En del utstyr til type 5000kr har blitt kastet, da det var ødelagt etter 6-10 års bruk, og reperasjon/service ville kostet nærmere ny pris, så det ble enklere og mer økonomisk å kjøpe nytt. Men dette er bare noen få gjenstander, antar det går greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og selv om ting er helt avskrevet regnskapsmessig er jeg usikker på om du har lov til å bare ta det ut fra firmaet og gi til deg selv uten videre. Har ikke vært borti akkurat denne problemstillingen, men med tanke på generelle prinsipper rundt konkursbehandling så høres det rart ut. Jeg ville vært forsiktig her.

Har oppbud samme prosess som konkurs? jeg er helt blank, og har ikke 5000kr å punge ut for et par-tre timer rådgiving🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Selv om det er nedskrevet i selskapets regnskap, er det fortsatt selskapets eiendom, og det er sannsynligvis fortsatt noe verdier i det selv om det ikke kommer frem i regnskapet. Hvis du tar det ut av firmaet, uten å betale for det, vil det være å regne som tyveri fra AS'et. Det kan bli et strafferettslig problem dersom det er kreditorer som da ikke får pengene sine, fordi verdiene i selskapet er borte(stjålet).

Selv om det er verdier nok, og det ikke blir noe utestående til kreditorer, kan du ikke bare ta verdier ut av selskapet. Skattemessig vil trolig et uttak av slike verdier som utstyr og verktøy, bli regnet som lønn, og det skal du betale skatt av.

TS, du har ikke vurdert å prøve å selge firmaet, da? Hvis det er litt utstyr og ting, og kanskje ei kundeliste, kan det hende du finner noen som vil overta selskapet for omtrent den summen du mener du har til gode. Da kan du også overlate til kjøper å ta eventuelle kostnader ved salget, slik at du slipper det.

Endret av aksase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (2 minutter siden):

Selv om det er nedskrevet i selskapets regnskap, er det fortsatt selskapets eiendom, og det er sannsynligvis fortsatt noe verdier i det selv om det ikke kommer frem i regnskapet. Hvis du tar det ut av firmaet, uten å betale for det, vil det være å regne som tyveri fra AS'et. Det kan bli et strafferettslig problem dersom det er kreditorer som da ikke får pengene sine, fordi verdiene i selskapet er borte(stjålet).

Selv om det er verdier nok, og det ikke blir noe utestående til kreditorer, kan du ikke bare ta verdier ut av selskapet. Skattemessig vil trolig et uttak av slike verdier som utstyr og verktøy, bli regnet som lønn, og det skal du betale skatt av.

TS, du har ikke vurdert å prøve å selge firmaet, da? Hvis det er litt utstyr og ting, og kanskje ei kundeliste, kan det hende du finner noen som vil overta selskapet for omtrent den summen du mener du har til gode. Da kan du også overlate til kjøper å ta eventuelle kostnader ved salget, slik at du slipper det.

Det er kun 6 kunder og ingen verdi bortsett fra pc og andre ting. Maks 25 000kr i verdier tror jeg. Har prøvd å selge men ingen som vil betale noe. Fast salgsinntekt fra 1.januar-24 er ca 13000kr/mnd, og regnskap+andre utgifter er rundt 11000-12000/mnd😔Og jeg har mye jobb for ca ingenting, så har ikke helse til å styre mer med dette dødfødte prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke stille sikkerhet for kostnadene med konkursbobehandlingen når du leverer inn en oppbudsbegjæring. Staten betaler for disse kostnadene hvis ikke verdiene i selskapet er tilstrekkelige. Dette er annerledes enn for kreditorer, som må innbetale 50 ganger rettsgebyret kr 1 243 når de begjærer noen konkurs. Se konkursloven § 67 fjerde avsnitt:

"§ 67.Forskuddsbetaling av beløp til sikkerhet for omkostningene ved bobehandlingen.

Den som begjærer konkurs åpnet etter §§ 60 til 63, skal ved innlevering av konkursbegjæringen betale inn til tingretten et beløp som tilsvarer det maksimale ansvar for kostnadene ved bobehandlingen etter § 73. Beløpet tjener som sikkerhet for dette ansvaret, og kan dessuten brukes til dekning av kostnader som påløper før realisering av boets eiendeler, dersom det blant skyldnerens midler ikke finnes tilstrekkelige rede midler til dette formål.

Rettsgebyrloven § 3 tredje og sjette ledd og § 5 annet ledd gjelder tilsvarende.

Retten kan gjøre unntak fra regelen om sikkerhetsstillelse etter første ledd når konkurs begjæres åpnet av offentlig myndighet eller det ellers må antas å foreligge en vesentlig offentlig interesse i at konkurs blir åpnet.

Det skal ikke stilles sikkerhet etter første ledd når konkurs begjæres åpnet av skyldneren eller en arbeidstaker med fortrinnsberettiget fordring etter dekningsloven § 9-3 eller et dekningsberettiget krav etter lønnsgarantiloven § 1 fjerde ledd nr. 1 og nr. 2 første punktum."

Lov om gjeldsforhandling og konkurs (konkursloven) - Tredje del. Fellesregler for gjeldsforhandling og konkurs. - Lovdata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar. En del utstyr til type 5000kr har blitt kastet, da det var ødelagt etter 6-10 års bruk, og reperasjon/service ville kostet nærmere ny pris, så det ble enklere og mer økonomisk å kjøpe nytt. Men dette er bare noen få gjenstander, antar det går greit. 

Ja det går helt fint.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har oppbud samme prosess som konkurs? jeg er helt blank, og har ikke 5000kr å punge ut for et par-tre timer rådgiving🫣

Litt ja og litt nei. Helt samme prosess er det ikke. Ser du har fått en link til dette med rettsgebyrer osv. Men ellers så er jo er oppbud egentlig en konkurs. Men forskjellen er at styret ber om det selv i motsetning til at en kreditor begjærer konkursen. Tingretten skal vel like fullt vurdere insolvens etter de samme prinsipper så vidt jeg vet, og evt oppnevne bobestyrere dersom de finner grunnlag for konkurs. Derfor må du trø svært varsomt med å ta ut verdier utenom ordinær berettiget lønn fra selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Det er ikke noe rettsmøte slik som når en kreditor setter fram en konkursbegjæring. Tingretten tar straks stilling til oppbudsbegjæringen. Du finner standard oppbudsbegjæring her: 

Oppbudsbegjæring fra AS - bearbeidet_til Elisabe (domstol.no) 

Hvis det bare er du selv som er medlem av styret, så er dette veldig enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (34 minutter siden):

Nei. Det er ikke noe rettsmøte slik som når en kreditor setter fram en konkursbegjæring. Tingretten tar straks stilling til oppbudsbegjæringen. Du finner standard oppbudsbegjæring her: 

Oppbudsbegjæring fra AS - bearbeidet_til Elisabe (domstol.no) 

Hvis det bare er du selv som er medlem av styret, så er dette veldig enkelt. 

Tusen takk🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...