Gå til innhold

Erfaring med å ta inn fosterkatt når man allerede har katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser på FB sidene til ulike dyrevernorganisasjoner om behovet for fosterhjem, og får helt vondt langt inn i hjerterøttene hver gang de tristeste historiene blir fortalt. Jeg har så lyst å bidra med å ta til meg en katt fra dem, slik at det blir plass til flere som går ute. Men så er det min egen hannkatt på 9 år. Innekatt, kastrert, verdens snilleste med oss mennesker. Men med en ny katt i hus, hvordan vil det gå?

Så jeg skulle gjerne få litt erfaringer fra andre. Har det gått bra? Hva gjorde dere for at det skulle gå best mulig? Hvis det ikke gikk bra, hva skjedde? Hvordan taklet boligens "egentlige" katt det å få inn en midlertidig samboer? Jeg tenker i første omgang å være fosterhjem, ikke for alltid hjem.

Anonymkode: 98bac...fb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også forvert og stolt eier at to nydelige guttebasser på 12 år. Det går helt supert. I første omgang har vi alltid fosterkatten på eget rom, pga smittefare i tilfelle den er syk. 
Etter det ser vi an hvordan fosterkatt er med mine katter. Mine katter er fine med andre, de bare freser. Som oftest er fosterkatten ok med andre katter også. Hvis ikke er han inne på rommet og får komme ut når mine er ute av huset. 

Anonymkode: d9fe5...a5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er også forvert og stolt eier at to nydelige guttebasser på 12 år. Det går helt supert. I første omgang har vi alltid fosterkatten på eget rom, pga smittefare i tilfelle den er syk. 
Etter det ser vi an hvordan fosterkatt er med mine katter. Mine katter er fine med andre, de bare freser. Som oftest er fosterkatten ok med andre katter også. Hvis ikke er han inne på rommet og får komme ut når mine er ute av huset. 

Katten min er innekatt i leilighet, så jeg har ikke mulighet for å fordele arealet ved å la han være ute i perioder. Men jeg antar at organisasjonene er kjent med slike problemstillinger og også har katter som vil kunne fungere bra med andre? Det blir f eks ikke aktuelt å ta inn en katt som nettopp er kommet inn og vant til å forsvare seg. Min katt hadde ikke hatt sjans.....

Skrevet

Jeg greier ikke ta dette innover meg. Katter eller dyr som ikke har det godt. Men vet at jeg har gjort det jeg kan, for å hjelpe litt. Har en «villkatt» hjemme. Han er ikke villkatt lengre. Han er den største kosepusen i verden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Katten min er innekatt i leilighet, så jeg har ikke mulighet for å fordele arealet ved å la han være ute i perioder. Men jeg antar at organisasjonene er kjent med slike problemstillinger og også har katter som vil kunne fungere bra med andre? Det blir f eks ikke aktuelt å ta inn en katt som nettopp er kommet inn og vant til å forsvare seg. Min katt hadde ikke hatt sjans.....

Vi har tatt inn hjemløse som har forsvart seg i mange år før, flere ganger. Det går som oftest bra. Er dette store hannkatter har jeg dem på eget rom og har en lang tilvenningsfase. Hadde aldri bare slippe en slik på mine katter, fordi en risikerer at de slåss. Men de aller fleste katter vil ikke slåss. De freser, gjemmer seg og av og til slår. Men det blir sjeldent blodig alvor. Hunnkatter og svært unge katter slipper jeg rett ut til mine etter «karantenen» og en kort tilvenningsfase. Katter fra koloni har jeg sjeldent tilvenning på. De er uansett veldig vant til andre katter. Aldri hatt problem med katteaggressjon der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...