Gå til innhold

Hvordan finne ut om leiligheten er lydtett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller ikke lydtett, men godt isolert både med tanke på støy utenfra og fra naboer. Hva kan jeg sjekke og hvordan kan jeg sjekke det?

Feks: Nyere vinduer med trelags isolerglassruter er sannsynligvis lurt. Men hva med andre ting?

Anonymkode: 65d80...248

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller ikke lydtett, men godt isolert både med tanke på støy utenfra og fra naboer. Hva kan jeg sjekke og hvordan kan jeg sjekke det?

Feks: Nyere vinduer med trelags isolerglassruter er sannsynligvis lurt. Men hva med andre ting?

Spørre utleier om isolering og hvis du skal kjøpe må du spørre selger, megler eller styreleder i sameiet/ borettslaget om huset er isolert.

Anonymkode: d9d08...8ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørre utleier om isolering og hvis du skal kjøpe må du spørre selger, megler eller styreleder i sameiet/ borettslaget om huset er isolert.

Men alle leiligheter og hus er vel isolert? Det må vel være noe mer konkret jeg kan undersøke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men alle leiligheter og hus er vel isolert? Det må vel være noe mer konkret jeg kan undersøke. 

I huset jeg bor i er det visst støpt betong i gulvet, hva mer vet jeg ikke, men når jeg sitter nede og noen setter en kopp litt hardt på bordet i etasjen over, så høres det ut som man har mistet en telefon i gulvet for meg. Da jeg sov på sofaen og noen mistet telefonen sin i gulvet over, hørtes det ut som de hadde tatt en murstein og pælma den i gulvet av full kraft. Så ja, betong i såfall kan forsterke all sånne dunk og smell noe forjævlig er min erfaring da. Vet ikke om det mangler noe, men bass, dunk, og når folk går på hælen, høres ut som folk spiller krigsspill på fullt volum over meg. 

Anonymkode: 54c04...c75

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke om det mangler noe, men bass, dunk, og når folk går på hælen, høres ut som folk spiller krigsspill på fullt volum over meg. 

Det høres ikke bra ut. Er det nytt bygg? Blokk? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville spurt naboene. Det er kanskje litt snålt, men de svarer forhåpentligvis mer ærlig enn personen som prøver å selge/leie ut leiligheten. Da jeg kjøpte min første leilighet, så sa selgeren at det ikke var lytt. Det var såpass lytt at jeg hørte når naboen var på do, hørte når telefonen til naboen ringte osv. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vanskelig å sjekke selvsagt, men byggeår er en god indikasjon. Lydkrav har blitt vesentlig strengere gjennom årene, så jo nyere boligen er dess større er sannsynligheten for at lydisoleringen er bedre.

Endret av A-hunter
  • Liker 2
Skrevet
Apekatten skrev (Akkurat nå):

Jeg ville spurt naboene. Det er kanskje litt snålt, men de svarer forhåpentligvis mer ærlig enn personen som prøver å selge/leie ut leiligheten. Da jeg kjøpte min første leilighet, så sa selgeren at det ikke var lytt. Det var såpass lytt at jeg hørte når naboen var på do, hørte når telefonen til naboen ringte osv. 

Ja. Det er i utgangspunktet en god ide. Problemet er at det kan være veldig subjektivt, både fordi noen har stillere naboer, tåler mer støy og isolasjonen kan variere mellom enhetene. 

Her jeg bor nå er det sånn. Naboene sa det var veldig stille og rolig, hørte ingenting. Selger sa det var isolert. Men jeg hører altså naboen nesten hele tiden, konstant dur fra tv, bass/risting fra surround/stereo, smelling med dører, hunder som bjeffer, krangling og roping osv. 

Derfor leter jeg etter de objektive kriteriene for lite støy slik at jeg kan undersøke de. 

Skrevet
A-hunter skrev (3 minutter siden):

Vanskelig å sjekke selvsagt, men byggeår er en god indikasjon. Lydkrav har blitt vesentlig strengere gjennom årene, så jo nyere boligen er dess større er sannsynligheten for at lydisoleringen er bedre.

Flott, takk for tips. Hva med tek-10 eller hva det heter, er det en spesiell byggestandard jeg bør se etter? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flott, takk for tips. Hva med tek-10 eller hva det heter, er det en spesiell byggestandard jeg bør se etter? 

Nyere boliger enn ca 2007 er normalt flere klasser bedre enn de som er bygget tidligere. Men igjen, dette er indikasjon, ingen fasit.

Skal du kjøpe bør du jo også be om en visning rundt middagstid på hverdager. Som regel er det mest aktivitet hos naboene dine da.

• Liker 1
Skrevet
A-hunter skrev (4 timer siden):

Nyere boliger enn ca 2007 er normalt flere klasser bedre enn de som er bygget tidligere. Men igjen, dette er indikasjon, ingen fasit.

Skal du kjøpe bør du jo også be om en visning rundt middagstid på hverdager. Som regel er det mest aktivitet hos naboene dine da.

Ja, men samtidig er min erfaring at leiligheten i bygården fra 1917 var mindre lytt enn leiligheten fra 1962.

Anonymkode: cea32...2c8

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spør? HAHAHA! Morsom du. Du får ikke et ærlig svar. Jeg spurte megler på visning, spurte igjen skriftlig og på telefon før budgivning og jeg spurte selger under overtagelsen. De løy meg rett opp i trynet!! I tillegg så har jeg naboen fra helvete. Da jeg konfronterte selger i ettertid så fikk jeg et hyggelig svar "Det er ditt problem nå". 

Hadde jeg hatt riktig forsikring (førstegangskjøper, dum og uvitende) så hadde jeg hevet kjøpet!! 

Neste gang spør jeg nabo og styreleder og sier det rett ut, lyver de så hever jeg kjøpet og lager et helvete. 

Anonymkode: 14ecb...958

Skrevet
A-hunter skrev (5 timer siden):

Min bolig er fra 2010. Ikke lydtett i det hele tatt. Jeg bodde før i en bolig fra 80 tallet og der var det bomstille. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det høres ikke bra ut. Er det nytt bygg? Blokk? 

Hus fra 83-84 tallet, to leiligheter over og to nede. Side om side hører vi ikke særlig til hverandre, men de over meg høres ned til meg,.men de hører ikke meg. 

Anonymkode: 54c04...c75

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, men samtidig er min erfaring at leiligheten i bygården fra 1917 var mindre lytt enn leiligheten fra 1962.

Anonymkode: cea32...2c8

1962 er kanskje det værste, smelte opp masse leiligheter for at alle skulle kunne eie. Fordel det altså, men kvaliteten ble deretter. Ja, gammel bygård og nyere bygg med nye krav er generelt bedre enn 1960 - tallets « masseproduksjon «. 

Anonymkode: a7270...07d

Skrevet

Bor i blokk fra 1973. Lytt som f***. Bor på en ende, men høres ut som om naboene både under, ved siden av og over er i naborommet i min leilighet. Null privatliv. Naboer med konstant utestemme, krangling, borrer/banker etc søndager og helligdager. Smelling med dører, løping i trappegang, inn og ut av heis til stadighet, mye besøk. 

Over bor familie med funksjonshemmet barn som utagerer, roper, skriker etc til alle døgnets tider. Høres ut som alle går på hælene, vibrerer i taket. Lurer på om de triller bowlingkule og slipper 500 klinkekuler i gulvet stadig vekk. Hadde jeg skjønt språket, så hadde jeg forstått hva de roper om hele tiden.

De ved siden av har baby, eller hun er blitt 1 år nå. Hører hun gråter på natt og tidlig morgen, hører veldig godt at de leker på stuegulvet. Heller ikke der skjønner jeg språket så jeg får med meg hva de prater om.

De under hører jeg daglig, mest etter kl 23 når de krangler og skriker et par timer. 
Nok en gang fremmed språk, så jeg hører ikke hva de krangler om.

Må rett og slett få pusset opp det mest nødvendige her så jeg kan selge. Det er rett og slett ulevelig her. Har bodd her ett år. 
Sover ofte med ørepropper for å klare å sove. 

• Hjerte 2
Skrevet

Se på byggestandard. Jeg bor i gammel blokkleilighet i betong, så bare ved å vite det, så vet jeg at det automatisk er veldig lydt. Eldre flermannsboliger oppført i tre, også automatisk lydt.

Å spørre naboer/de som bor der om det er lydt, vil ikke gi deg noe godt svar. Vi har forskjellig oppfattelse av hva som er støy, og noen naboer bråker mer enn andre. Så du kan flytte inn og det er stille, men så viser det seg at naboen over deg var ekstremt stille, og den nye som flytter inn 4 mnd etter deg er ikke så stille. 

Anonymkode: 14855...7cd

• Nyttig 2
Skrevet
19 hours ago, Janina1 said:

Bor i blokk fra 1973. Lytt som f***. Bor på en ende, men høres ut som om naboene både under, ved siden av og over er i naborommet i min leilighet. Null privatliv. Naboer med konstant utestemme, krangling, borrer/banker etc søndager og helligdager. Smelling med dører, løping i trappegang, inn og ut av heis til stadighet, mye besøk. 

Over bor familie med funksjonshemmet barn som utagerer, roper, skriker etc til alle døgnets tider. Høres ut som alle går på hælene, vibrerer i taket. Lurer på om de triller bowlingkule og slipper 500 klinkekuler i gulvet stadig vekk. Hadde jeg skjønt språket, så hadde jeg forstått hva de roper om hele tiden.

De ved siden av har baby, eller hun er blitt 1 år nå. Hører hun gråter på natt og tidlig morgen, hører veldig godt at de leker på stuegulvet. Heller ikke der skjønner jeg språket så jeg får med meg hva de prater om.

De under hører jeg daglig, mest etter kl 23 når de krangler og skriker et par timer. 
Nok en gang fremmed språk, så jeg hører ikke hva de krangler om.

Må rett og slett få pusset opp det mest nødvendige her så jeg kan selge. Det er rett og slett ulevelig her. Har bodd her ett år. 
Sover ofte med ørepropper for å klare å sove. 

Herregud...føler med deg ❤️ 
Dette får meg til å forstå at jeg er heldig. Jeg irriterer meg over lyder og støy fra naboer, men det er jo ingenting i forhold til det du beskriver. Det er nok mest jeg som er sensitiv og trenger å bo i hus i skogen :ler:

Men hvor er styret hen i situasjonen din? Det er ordensregler i et borettslag, og de skal følges. Visse ting får man ikke gjort noe med, men de over kan legge tykke matter på gulvet som vil dempe mye lyd. De kan også få påpakk om lydnivå i forhold til stemmevolum, særlig da mellom kl 23 og 07. 

Er det i Oslo? 

Anonymkode: 14855...7cd

Skrevet

Jeg bodde i trehus fra 1928 og der var det isolert med luft og rundt vinduene var glava/ avispapir

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 15.06):

Spør? HAHAHA! Morsom du. Du får ikke et ærlig svar. Jeg spurte megler på visning, spurte igjen skriftlig og på telefon før budgivning og jeg spurte selger under overtagelsen. De løy meg rett opp i trynet!! I tillegg så har jeg naboen fra helvete. Da jeg konfronterte selger i ettertid så fikk jeg et hyggelig svar "Det er ditt problem nå". 

Hadde jeg hatt riktig forsikring (førstegangskjøper, dum og uvitende) så hadde jeg hevet kjøpet!! 

Neste gang spør jeg nabo og styreleder og sier det rett ut, lyver de så hever jeg kjøpet og lager et helvete. 

Er nok dessverre ingen boligkjøperforsikring som beskytter deg mot slikt. Om det er dårlig isolert og naboer bråker. 

Anonymkode: ff073...e7d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...