Gå til innhold

Svigermor nekter å ha nisse.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er vokst opp med dette:

Julaften morgen ligger det en pakke fra nissen i julestrømpa.

Julaften kveld, etter middagen, kommer det en sånn klassisk utkledd nisse og deler ut én gave til hver. Den pakkes ikke opp mens nissen er der. Helt fra vi var små har vi tenkt at gaven i julestrømpa er fra den ordentlige nissen, mens den utkledde nissen kommer bare pga. tradisjon 😂

Resten av gavene ligger under juletreet, deles ut, alle har hver sin haug og pakker opp samtidig. Orker ikke sånn «nå ser vi på en og en gave bli åpnet»-opplegg.

Anonymkode: 84648...ad4

Vi har det samme opplegget bare at vår nisse deler ut alle pakken etter middag. 

Jeg forstår at duniklenprker en og en opplegget. Det blir så sykt stressende å særlig når noen sitter med en saks 30 cm unna hodet ditt og river det ut av heden før du får sukk for deg. Fordi hun har det så travelt med å få det unna. For meg skal julekvelden være kos.vi skal slappe av uten stress.

Skrevet
Anne-Mari skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår at duniklenprker en og en opplegget. Det blir så sykt stressende å særlig når noen sitter med en saks 30 cm unna hodet ditt og river det ut av heden før du får sukk for deg. Fordi hun har det så travelt med å få det unna. For meg skal julekvelden være kos.vi skal slappe av uten stress.

Man TS. Slapp nå av. Innse at du og svigermor ikke kan feire jul sammen. Du må ha det på dun måte, og hun på sin. Neste år feirer dere hjemme.

Anonymkode: 03485...054

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er virkelig julenissen problemet viktigst her? Jeg forstår ikke hvorfor dere ikke feirer hjemme hos dere selv og inviterer familie til dere? Eller feirer bare dere i kjernefamilien og lager deres egne tradisjoner? Dere kan treffe familie i romjula. Jeg ville hatt med egen mat til sønnen med allergi. 

for meg, høres din  løsning med å pakke opp gaver samtidig fra hver deres Haug upersonlig og stressende ut. Jeg hadde vært ukomfortabel med den måten å gjøre det på,MEN når det er sagt så hadde jeg respektert det hvis de jeg var på besøk hos gjorde det annerledes. På samme måte som jeg forventer at andre respekterer tradisjoner som er viktig for meg om vi feirer sammen. Alt du skriver er noe som kan løses med god kommunikasjon på forhånd der alle parter viser fleksibilitet og velvilje. Her viser hverken du eller svigermor disse egenskapene. 

Anonymkode: 29928...58e

Hadde vi hatt med egen mat til sønnen vår hadde svigermor klikka. "Så nå er ikke min mat bra nok lenger heller nei. Jeg som her stått på i flere dager. Jeg er så utslitt....osv, osv. For meg er det 3 ting som er viktig:

1. Melkealergien tas hensyn til.

2. Nissen deler ut gavene.

3. Drikking uteom maten forholder seg til etter barnes sengetid.

Så lenge jeg får beholde pakkelappen, slipper å ha en saka i ansiktet og at pakken blir rivd ut av  henden på meg så kan jeg takle å pakke opp en og en. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man TS. Slapp nå av. Innse at du og svigermor ikke kan feire jul sammen. Du må ha det på dun måte, og hun på sin. Neste år feirer dere hjemme.

Da feirer vi hos mine foreldre. Det kjenner jeg blir bra. Det er min samboer som innsitere på dette opplegget. Jeg vil ha jul hos mine foreldre.

Endret av Anne-Mari
Skrevet

Det var jo nisse der? 

Du og svigermor høres begge sta og urimelige ut. Stakkars mann og 2-åring som er fanget i midten av dette. 

Anonymkode: cf840...258

• Liker 9
Skrevet
Anne-Mari skrev (17 timer siden):

Jeg vil gi han den magien jeg fikk med nissen og dens sprell. Det er de fineste minne jeg har.

Mange av oss som har vokst opp uten nisse har også hatt en kjempe fin barndom og jul!

Anonymkode: 4106b...e8c

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Mange av oss som har vokst opp uten nisse har også hatt en kjempe fin barndom og jul!

Anonymkode: 4106b...e8c

Men, er det du som definerer hva jeg ønsker å gi mitt barn? Du har dine erfaringer og dine opplevelser fra barndommen som preger deg. Jeg har mine opplevelser og erfaringer fra min barndom. Selvsagt har begge blitt preget av det.

Vi drar med oss vår fortid, inn i nåtid, og fremtid. Både med den beviste delen av hjernen og den ubevisste delen av hjernen. Des mer man er bevist på hva man drar med seg og gir vidre og hva vi vil gi vidre des mer oan man påvirke det.

For meg er det.med nissen noe jeg ønsker å dra med vidre. Å jeg har både vært vant til og tenkt at nissen var vanlig når man hadde små barn. Den dukker jo opp overalt. I barnehage, på julegateåpninger, juletrefest, som rampenisse i adventskalnder, på kjøpesenter og på tv. Så for å ikke få med seg julenissen må.man være god tror jeg. Er dere ikke utenfor døra fra.midten av oktober å til nyttår? 

Skrevet
Anne-Mari skrev (1 minutt siden):

Men, er det du som definerer hva jeg ønsker å gi mitt barn? Du har dine erfaringer og dine opplevelser fra barndommen som preger deg. Jeg har mine opplevelser og erfaringer fra min barndom. Selvsagt har begge blitt preget av det.

Vi drar med oss vår fortid, inn i nåtid, og fremtid. Både med den beviste delen av hjernen og den ubevisste delen av hjernen. Des mer man er bevist på hva man drar med seg og gir vidre og hva vi vil gi vidre des mer oan man påvirke det.

For meg er det.med nissen noe jeg ønsker å dra med vidre. Å jeg har både vært vant til og tenkt at nissen var vanlig når man hadde små barn. Den dukker jo opp overalt. I barnehage, på julegateåpninger, juletrefest, som rampenisse i adventskalnder, på kjøpesenter og på tv. Så for å ikke få med seg julenissen må.man være god tror jeg. Er dere ikke utenfor døra fra.midten av oktober å til nyttår? 

Men. Dere. Hadde. Jo. Nisse.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Anne-Mari skrev (1 time siden):

Hadde vi hatt med egen mat til sønnen vår hadde svigermor klikka. "Så nå er ikke min mat bra nok lenger heller nei. Jeg som her stått på i flere dager. Jeg er så utslitt....osv, osv. For meg er det 3 ting som er viktig:

1. Melkealergien tas hensyn til.

2. Nissen deler ut gavene.

3. Drikking uteom maten forholder seg til etter barnes sengetid.

Så lenge jeg får beholde pakkelappen, slipper å ha en saka i ansiktet og at pakken blir rivd ut av  henden på meg så kan jeg takle å pakke opp en og en. 

Nissekravet ditt har ingenting sammen med de to andre ønskene dine å gjøre. Melk og alkohol har med sønnen din sin helse og velvære å gjøre, nissen er bare deg som insisterer på å ha det på din måte, selv om du er gjest i andres hus. Vil du bestemme, så må du arrangere, punktum. Når jul hjemme er viktig for mannen din, så respekterer du at de gjør det på sin måte, hvis ikke ødelegger du stemningen. Barnet deres er TO år. Det er grenser for hvor mange ganger og måter du kan ha erfart at pakkeopplegget svigermor kjører kan ha blitt en konkurranse mellom besteforeldre osv. Innen neste gang, har forhåpentlig svigermor innfunnet seg med at de er to sett med besteforeldre, og du har forhåpentligvis skjønt hva det betyr å være gjest. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Virker som du strever med å løsrive deg fra dine barnsdomstradisjoner. Barnet deres får garantert gode minner selv om de samme tradisjonene ikke gjøres. Jeg tenker også det er lang tid for en nisse å stå å dele ut alt. Ofte er det jo en i besøket som er nissen også. Varm i drakten…

Ville heller hatt nisse som kom med en gave til barna og deretter går. Eller dere kan ha nisse selv hjemme på formiddagen. Regner med dere selv ordner nisse?

• Liker 3
Skrevet

Jeg sitter bare med et stort spørsmål? 

Hvorfor i alle dager gir dere pakker til barna deres på julaften? Når dere ikke tenker det har med julenissen å gjøre.

Er dere veldig kristene så det har med det å gjøre? Siden de tre vise menn gav gaver til Jesusbarnet.

Eller liker dere bare å bruke masse penger? Så handelstanden kan virkelig får dollartegn i øynene?

Dere vet at grunne til at vi gir pakker kommer fra en St. Niklas. En som gav gaver i jula til fattige barn. Han ble  sener til det vi i Norge, kaller julenissen. Han var, etter det som er fortalt, veldig lik den julenisse vi kjenner. 

Samtidig har vi de andre nissene, som er mer norske. Dette kommer fra tussetroen som mange hadde i gamle dager. De nissen som man aldri eller skjelden får se. De er foresten veldig små under en meter. Du ser en av dem på tineproduktene før jul. 

Fra riktig gammelt av, i førkristen tid var det solsnu de feiert her til land. Det er 21. desember. Etter kristendommens inntog, ble den kristene tradisjonen innført med mesiasmesse. Den var vel egentlig ikke 24 desember, men i januar en gang. For å få de norske med på mesiasmesse ble det en enighet om at man kunne slå sammen mesiasmesse og solsnufesten i en feiring 24 desember. Derfor har vi det vi I Norge kaller jul. 

St. Niklas kommer i ulike former rundt omkring i verden. I Nederland kommer han og svarteper med gaver i en sko. Det er vel opprinnlig 6 desember. I USA kommer en st. Claus skikkelse natt til første 1 juledag med alle gavene. Så nissen dukker opp overalt over omtrent hele verden på et eller annet vis.

God jul.

Skrevet

Men hvorfor skal nissen dele ut alle gaver?

Nissen kommer jo med gaver fra NISSEN. Ikke fra søskenbarnet ditt i Bergen, svigermor, mannen din og naboen. 

Nissen har med gaver fra nordpolen,  fra Nissen! Hvorfor skal han dele ut innpakket vinflaske fra kollegaer og strikkede sokker fra mormor? De gavene har jo ikke noe med Nissen å gjøre 

Anonymkode: fd14a...44e

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Da jeg var liten, i gamle dager, kom nissen med gavene. Men den gangen var det færre gaver enn det er nå. Jeg tror ikke det er så vanlig med nissebesøk lenger. Tidene forandrer seg.

Anonymkode: d32be...7db

• Liker 2
Skrevet

Er det også sånn at nissen stabler gavene i en haug for hver mottaker? Hva gjør de andre mens nissen gjør dette? Bare sitter og ser på? Høres kleint ut. 

Det er altså ekstremt viktig at nissen gir ut alle gavene. Mens åpningen av gavene gjøres i et stort kaos. Skjønner. 

• Liker 7
Skrevet
Anne-Mari skrev (1 time siden):

Jeg sitter bare med et stort spørsmål? 

Hvorfor i alle dager gir dere pakker til barna deres på julaften? Når dere ikke tenker det har med julenissen å gjøre.

Er dere veldig kristene så det har med det å gjøre? Siden de tre vise menn gav gaver til Jesusbarnet.

Eller liker dere bare å bruke masse penger? Så handelstanden kan virkelig får dollartegn i øynene?

Dere vet at grunne til at vi gir pakker kommer fra en St. Niklas. En som gav gaver i jula til fattige barn. Han ble  sener til det vi i Norge, kaller julenissen. Han var, etter det som er fortalt, veldig lik den julenisse vi kjenner. 

Samtidig har vi de andre nissene, som er mer norske. Dette kommer fra tussetroen som mange hadde i gamle dager. De nissen som man aldri eller skjelden får se. De er foresten veldig små under en meter. Du ser en av dem på tineproduktene før jul. 

Fra riktig gammelt av, i førkristen tid var det solsnu de feiert her til land. Det er 21. desember. Etter kristendommens inntog, ble den kristene tradisjonen innført med mesiasmesse. Den var vel egentlig ikke 24 desember, men i januar en gang. For å få de norske med på mesiasmesse ble det en enighet om at man kunne slå sammen mesiasmesse og solsnufesten i en feiring 24 desember. Derfor har vi det vi I Norge kaller jul. 

St. Niklas kommer i ulike former rundt omkring i verden. I Nederland kommer han og svarteper med gaver i en sko. Det er vel opprinnlig 6 desember. I USA kommer en st. Claus skikkelse natt til første 1 juledag med alle gavene. Så nissen dukker opp overalt over omtrent hele verden på et eller annet vis.

God jul.

Er du like krevende i det virkelige liv, eller fremstår du som krevende kun her inne?

Det er så mye av det su skriver som inne henger på greip. Jeg får fryktelig vondt av barnet og mannen din. 

• Liker 12
Skrevet

Jeg syns også at manglende hensyn til barnets allergi og at noen drikker seg synlig beruset med barnet til stede er veldig ugreit, mens at dette med nissen og hvordan en åpner pakkene er en annen kategori. Jeg aner at nissediskusjonen blir forsterket av hele forholdet til svigermor og at hun fremstår som nedlatende overfor TS og hennes familie. Og hun faktisk mener å være nedlatende med viten og vilje er vanskelig å tolke når en bare har en side av saken, men det er vel nærliggende å tenke om det virkelig er sånn at hun ikke bryr seg om hvorvidt barnet får plager av maten eller må omgås voksne som drikker for mye. 

Jeg vokste selv opp med to ulike julekvelder etter om vi var hos mormor og morfar eller hos farmor. Begge steder kom nissene, og det var spennende å vente på denne nissen. Men hos min svigerfamilie var det heller ikke nisse i år, og barna koste seg likevel. Jeg tenker at hvordan vi voksne forholder oss til hverandre er vel så viktig for julemagien som nissen er. Men jeg skjønner også at det ikke nødvendigvis er lett. Svigermoren her høres ikke ut som hun oppfører seg pent. Og det er virkelig lov å sette ned foten for fulle voksne, tenker jeg. Jeg ville dratt hjem med barna om det ble fyll, og gjort det jeg kunne for å ha det koselig og stemningsfullt hjemme.

Men akkurat når det gjelder andres juletradisjoner i andres hjem, mener jeg det er absolutt best for barna, og for julemagien, om en klarer å ta imot dem uten å gå i konflikt.

Anonymkode: 4ad76...e2a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns også at manglende hensyn til barnets allergi og at noen drikker seg synlig beruset med barnet til stede er veldig ugreit, mens at dette med nissen og hvordan en åpner pakkene er en annen kategori. Jeg aner at nissediskusjonen blir forsterket av hele forholdet til svigermor og at hun fremstår som nedlatende overfor TS og hennes familie. Og hun faktisk mener å være nedlatende med viten og vilje er vanskelig å tolke når en bare har en side av saken, men det er vel nærliggende å tenke om det virkelig er sånn at hun ikke bryr seg om hvorvidt barnet får plager av maten eller må omgås voksne som drikker for mye. 

Jeg vokste selv opp med to ulike julekvelder etter om vi var hos mormor og morfar eller hos farmor. Begge steder kom nissene, og det var spennende å vente på denne nissen. Men hos min svigerfamilie var det heller ikke nisse i år, og barna koste seg likevel. Jeg tenker at hvordan vi voksne forholder oss til hverandre er vel så viktig for julemagien som nissen er. Men jeg skjønner også at det ikke nødvendigvis er lett. Svigermoren her høres ikke ut som hun oppfører seg pent. Og det er virkelig lov å sette ned foten for fulle voksne, tenker jeg. Jeg ville dratt hjem med barna om det ble fyll, og gjort det jeg kunne for å ha det koselig og stemningsfullt hjemme.

Men akkurat når det gjelder andres juletradisjoner i andres hjem, mener jeg det er absolutt best for barna, og for julemagien, om en klarer å ta imot dem uten å gå i konflikt.

Jeg ble mest imponert over denne svigermoren som klarte å lag en ny genser med traktor- motiv i løpet av noen få minutter for å overgå se andre foreldrene i gave. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

For å si det sånn toppet det seg for meg når hun stod med en saks 30 cm fra ansikter mitt å bare vent for å klippe båndene og å papiret. Jeg hadde en 2 åring foran meg, som hadde saksa bare cm fra hoder sitt. Hva om han gjorde en brå bevegelse? Fått saksa rett i ansiktet. Å da hun jaget ut nissen så sønnen min begynte å lure. Hun var så stresset hele julekvelden at alt ble bare uhyggelig. Man satt bare å ventet på når hun gikk i været. 

2 åringen ville gjerne åpne pakken selv, men han var ikke effektiv nok. Han er vant til å få prøve seg å bryne seg på ting. Noe jeg ble anbefalt fra helstasjon for å ungå skriking å trass. Han er kommet i selvstendighetsaldern, noe som gjør at ham bør få prøve seg. Barne på hans alder trenger også forutsigbarhet eller vil de bli utrygg. Det ligger nå i anbefalingene at man er i forkant, forbereder barnet for da blir det minst mulig utrygghet. Brå endringer er ikke bra for så små barn. Vi voksne kan kaste seg rundt å gjøre ting i en fyken fei, barn trenger tid på skiftene. Bare prøv å ta et barn brått ut av leken, uten å gi et forvasel. Hva skjer? Blir det sint, begynner å protester, skriker? Sannsynligvis vil det gjøre en form for motstand. Vis du derimot forteller barnet at når mamma er ferdig med dette så må vi gå. Er barnet forbrett på at leken da er slutt. Sannsynligheten for protest er da mindre. 

Så når barnet mitt er forbrett på at nissen deler ut gavene, blir det veldig urolig når det ikke skjer. Og at det blir en rask overgang i tilegg.  

Neste gang er det hos foreldra mine så da kannjeg forbereder ham på hva som skal skje. 

Skrevet
Anne-Mari skrev (7 timer siden):

Men du må da vel fatte og begripe at det er ingen logisk sammenheng mellom å «ha en saks 30 cm unna hodet ditt» og å åpne en og en pakke?? Hva om svigermor setter seg med saksa 30 cm fra hodet ditt mens du sitter og åpner pakkehaugen din da, hva gjør du da? Er det ikke lettere å heller be henne ryke og reise med den jævla saksa?

Anne-Mari skrev (5 timer siden):

Når ble dette en norskoppgave? Man kan fint være ganske oppegående om man har skrivefeil, tegnsettingsfeil, og dårlig med avsnitt. 

Jeg vet isåfall at når man begynner å angripe skrivefeil så har man veldig lite å brida med. Å klare å lese en tekst uten avsnitt er sikkert veldig slitsomt, særlig for de som ikke har nok kapasitet i hodet. Slik at man med tankegangen og velviljen, klare å sette inn, eller ta pauser der det måtte passe. Ikke alle som sitter å finpusser hver bidige setning i en diskusjonsgrupper.

Sier vel mer om deg og dine holdninger og hjernekapsitet, enn det gjør om meg.

Det er vel mer enda en ting som tyder på at du er et ressurssvakt og traumatisert menneske, og som tar bort kredibilitet fra din fremstilling. Selv om ditt to år gamle barn tydeligvis er ekstremt begavet og sikkert har lært å lese, snakker flere språk flytende, var ute av bleier for et år siden, og både sykler og slår hjul allerede. Såpass bør det nemlig være før helsestasjonen anser ham som unormalt begavet og lager et poeng ut av det…

Anne-Mari skrev (16 minutter siden):

For å si det sånn toppet det seg for meg når hun stod med en saks 30 cm fra ansikter mitt å bare vent for å klippe båndene og å papiret. Jeg hadde en 2 åring foran meg, som hadde saksa bare cm fra hoder sitt. Hva om han gjorde en brå bevegelse? Fått saksa rett i ansiktet. Å da hun jaget ut nissen så sønnen min begynte å lure. Hun var så stresset hele julekvelden at alt ble bare uhyggelig. Man satt bare å ventet på når hun gikk i været. 

2 åringen ville gjerne åpne pakken selv, men han var ikke effektiv nok. Han er vant til å få prøve seg å bryne seg på ting. Noe jeg ble anbefalt fra helstasjon for å ungå skriking å trass. Han er kommet i selvstendighetsaldern, noe som gjør at ham bør få prøve seg. Barne på hans alder trenger også forutsigbarhet eller vil de bli utrygg. Det ligger nå i anbefalingene at man er i forkant, forbereder barnet for da blir det minst mulig utrygghet. Brå endringer er ikke bra for så små barn. Vi voksne kan kaste seg rundt å gjøre ting i en fyken fei, barn trenger tid på skiftene. Bare prøv å ta et barn brått ut av leken, uten å gi et forvasel. Hva skjer? Blir det sint, begynner å protester, skriker? Sannsynligvis vil det gjøre en form for motstand. Vis du derimot forteller barnet at når mamma er ferdig med dette så må vi gå. Er barnet forbrett på at leken da er slutt. Sannsynligheten for protest er da mindre. 

Så når barnet mitt er forbrett på at nissen deler ut gavene, blir det veldig urolig når det ikke skjer. Og at det blir en rask overgang i tilegg.  

Neste gang er det hos foreldra mine så da kannjeg forbereder ham på hva som skal skje. 

Men igjen, be henne fjerne den saksa da? Eller bare reis deg opp og fjern deg selv og barnet fra henne og saksa. Følger hun etter deg med den låser du deg inne på badet og ringer politiet, men somehow tviler jeg på at det skjer.

Anonymkode: dbad9...4ec

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det også sånn at nissen stabler gavene i en haug for hver mottaker? Hva gjør de andre mens nissen gjør dette? Bare sitter og ser på? Høres kleint ut. 

Det er altså ekstremt viktig at nissen gir ut alle gavene. Mens åpningen av gavene gjøres i et stort kaos. Skjønner. 

Den  som får pakke går frem til nissen å takker for gavene. Før de går tilbake til sin plass.

Vet ikke om det er slik hos dere at alle stomer frem til juletreet å slåss om pakken. "Den er til deg brodern ta i mot da", mens gavepapiret flyr veggimellom å en står med en saks. Å klipper eller river båndet ut av henda dine.

For uansett må vel noen dele ut pakken, å for at nissen ikke skal sitte der hele kvelden så deler han ut pakken å går. Så kan oppakkingen begynne.

Så det eneste nissen gjør er å dele pakken mellom de som er tilstede. Da blir det en haug på hver. 2 eller 3 pakker på de voksne og 4-5 på barna.

Så forskjellen er bare at man har pakken som er sine samlet før oppakking. For når de er pakket opp så blir de jo lighende i en haug likevel.

Eller er det slik at hos dere, at dere pakker opp gaven, ferdig,ser litt på den å kaster det i en haug under juletreet sammen med de anna pakkene?

Kansje bare meg, men jeg liker å se på hvem jeg fikk hva av og kunne legge de I en haug for da kan jeg si eksakt hvemmsom ga hva. Veldig kjekt når man her barn som pakker opp selv at de lærer seg å legge lappen oppå for da vet man hvem som fikk hva av hvem. 

Nå vet jeg ikke om du har små barn, men vis du har det. Hva fikk de av bestemor sine for 1 jula. Eller for 2 år siden eksempel? 

Min mor kan fortelle hva jeg fikk av hver enkelt, hver eneste jul vi har feiret ilag. Å det er mange år.

I fjor kan jeg fortelle alle gaven som sønene min fikk.  I år vet jeg knapt nok hva han fikk av hvem. Så jeg må nok bare være ærlig å si til folk, når jeg takker for gaven takk for gaven, men hva var det du gav til meg eller sønnene min. Feira julmhos svigers å der er det så kaotisk at man får ikke se på hvor gaven kommer fra. 

Det er ingen god følese.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...