Anne-Mari Skrevet 25. desember 2023 #1 Skrevet 25. desember 2023 Vi har en sønn på 2 år. Jeg er oppvokst med nissen, både at den bodde på låven og at den kom til jul. Det er julenissen som deler ut gavene. Hun mener at det tar for lag tid når nissen deler ut gavene. Vi pleier da å legge de i en haug å pakke opp etter nissen har gått. Så pakke vi opp gavene vi har i vår haug, mens andre pakke sine gaver opp. Men hun vil heller at vi skal dele ut en og en gave, pakke de opp en og en før vi tar neste gave og pakke den opp. Det synes jeg tar sykt lang tid. For da må vi vente og vente, til jublende fra den som pakker opp har gitt seg. Det er også veldig vanskleig å skjule skuffelsen når alle ser på. Jeg synes at de å bygge opp stevningen til jul med at nissen er på besøk å legge igjen hint og spor. Jeg er også oppvokst med nissesokk der nissen kommer med en liten gave om natten. For meg er nissen magi. Guttungen synes det er noe spende, men også skummel med nissen. I år feiret vi hos svigermor å selv om noen kledde seg ut som nisse begynte svigermor å jage nissen med en påstand om at sønnen vår var redd. Han var skeptisk, men ikke dirkete redd. Så begynte de å drikke vin før sønnen vår hadde lagt seg. Å jula for henne er å drikke. I tillegg var hun sur på forhånd for at hun måtte feire jul med oss. Hun ville ha sønne vår på besøk og ikke oss. Mine foreldre satt aleine på juleaften å ville gjerne at vi skulle være hos de. Så der var vi velkommen. Vi feier anne hver jul his hans og mine. Føler at svigermor vil bestemme hvordan det skal være med jul og sønnen vår. Jeg vil helst ikke feire jule der, men godtar det. I tilegh tar heller ikke svigermor hensyn til melkeproteinintoleransen til sønn vår, fordi hun mener det ikke er så viktig. Hun får også med seg min samboer. Jeg har en følelse av at hun styrer ham ved å true med å bli sint. Jeg ser at han lar henne styre så hun ikke blir forbanna som han sier. Hva bør jeg gjøre? 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 25. desember 2023 Her var nissen det minste problemet, høres det ut til. Ikke ta med barnet ditt til noen som drikker og setter barnet i fare ved å ikke bry seg om allergi. Hvilket tempo pakkene åpnes opp i blir bagateller i denne sammenhengen. Anonymkode: fdf87...f4b 70
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #3 Skrevet 25. desember 2023 Kjøp færre gaver om du syns det tar altfor lang tid å pakke opp en og en Anonymkode: a2602...184 13 7
Amistad Skrevet 25. desember 2023 #4 Skrevet 25. desember 2023 (endret) Her var det flere ting jeg ville skrive litt om, mene litt om ... men sitter igjen og ønsker bare å skrive det viktigste ... Ikke gå på slike kompromisser hvor du må gi så mye i forhold til hva du får igjen. Man kan gjerne si at det er rettferdig med annet hvert år, men da må det for pokkern meg være skikkelig begge steder. DU kjenner det i magen nå ... at dette ikke var riktig ovenfor barnet ditt. Hør på den magefølelsen. POFF så er barnet voksen og POFF til magien og POFF til nissen ... Julen er for barna. Og julen er for oss å leve igjennom deres øyne. Gi dem magien nissen spenningen gleden ... Ikke la slike mennesker ta dette i fra deg eller barnet. Hvis du visste at dette ville ca slik, så er det ikke svigermor som stjal en jul fra dere, men du som stjal den fra barnet. Hvis du ikke visste at det ville bli slik, så var det svigermor som stjal en jul fra dere, og du lar det ikke skje igjen Mannen din her må ta seg både en bolle og noen tørre kavringer. tøffel så det lukter to etasjer opp. Endret 25. desember 2023 av Amistad 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #5 Skrevet 25. desember 2023 Kan ikke nissen komme på døren med en gave til barnet da? Helt unødvendig at nissen er på langt besøk. Du skriver at svigermor vil bestemme, men det vil åpenbart du også. Så gi og ta. Men allergien må de ta på alvor, så sant den er reell. Anonymkode: 35d6e...b1e 44 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #6 Skrevet 25. desember 2023 Du og samboer må bli enig om juletradisjonene for deres egen familie. Det kan være vanskelig hvis det er forskjellige tradisjoner med hjemmefra, men hvis dere ikke blir enig vil dere slite med slike frustrasjoner. Noen (eksempelvis din svigermor) er så sterkt inne i dette at det kunne ikke falle dem inn å gjøre noe annerledes enn det man er vant med. Men da må dere bli enige om hvordan det skal være, og informere barnets besteforeldre. Det kan være gi-og-ta eller at man samles om den ene forelderens tradisjoner. Men det er du, samboer og barn som må definere disse tradisjonene. Svigermor jager nissen.... makan! Anonymkode: b71d8...e23 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 Populært innlegg #7 Skrevet 25. desember 2023 Anne-Mari skrev (4 timer siden): Vi har en sønn på 2 år. Jeg er oppvokst med nissen, både at den bodde på låven og at den kom til jul. Det er julenissen som deler ut gavene. Hun mener at det tar for lag tid når nissen deler ut gavene. Vi pleier da å legge de i en haug å pakke opp etter nissen har gått. Så pakke vi opp gavene vi har i vår haug, mens andre pakke sine gaver opp. Men hun vil heller at vi skal dele ut en og en gave, pakke de opp en og en før vi tar neste gave og pakke den opp. Det synes jeg tar sykt lang tid. For da må vi vente og vente, til jublende fra den som pakker opp har gitt seg. Det er også veldig vanskleig å skjule skuffelsen når alle ser på. Jeg synes at de å bygge opp stevningen til jul med at nissen er på besøk å legge igjen hint og spor. Jeg er også oppvokst med nissesokk der nissen kommer med en liten gave om natten. For meg er nissen magi. Guttungen synes det er noe spende, men også skummel med nissen. I år feiret vi hos svigermor å selv om noen kledde seg ut som nisse begynte svigermor å jage nissen med en påstand om at sønnen vår var redd. Han var skeptisk, men ikke dirkete redd. Så begynte de å drikke vin før sønnen vår hadde lagt seg. Å jula for henne er å drikke. I tillegg var hun sur på forhånd for at hun måtte feire jul med oss. Hun ville ha sønne vår på besøk og ikke oss. Mine foreldre satt aleine på juleaften å ville gjerne at vi skulle være hos de. Så der var vi velkommen. Vi feier anne hver jul his hans og mine. Føler at svigermor vil bestemme hvordan det skal være med jul og sønnen vår. Jeg vil helst ikke feire jule der, men godtar det. I tilegh tar heller ikke svigermor hensyn til melkeproteinintoleransen til sønn vår, fordi hun mener det ikke er så viktig. Hun får også med seg min samboer. Jeg har en følelse av at hun styrer ham ved å true med å bli sint. Jeg ser at han lar henne styre så hun ikke blir forbanna som han sier. Hva bør jeg gjøre? 1. Oi! Jul med deg høres fryktelig ut, alle sitter der og hoarder på hver sin haug med gave og river opp papiret alene for å slippe å måtte oppføre seg som folk og evt skjule skuffelsen om fangsten ikke er bra nok? For en motbydelig innstilling 😵 2. Hva legger du i «begynte å drikke vin før barnet var lagt» - mener su at de tok seg et gladd eller to mens du ønsker totalavhold, eller mener du at de ble beruset? I siste tilfelle er det veldig ugreit, i første er du kjip og hysterisk. 3. Hva mener du med at hun får med seg mannen din på å ikke ta hensyn til barnets melkeproteinintoleranse? Er intoleransen egendiagnostisering fra din side eller påvist av lege? I siste tilfelle hadde jeg fett og slett nektet å dra om svigermor ikke tar hensyn, og hadde sterkt vurdert skilsmisse om barnets far ikke gidder å ta hensyn til sønnens medisinske behov for å tekkes sin mor. Selv om jeg synes du virker sær og svært krevende høres jo heller ikke svigermor spesielt hyggelig ut. Kanskje dere heller kan invitere dem til dere neste gang dere skal feire jul med dem, så bestemmer og lager du maten, får gjort dine merkelige tradisjoner der ingen gidder å se på hverandre åpne gaver, og kan gi beskjed om at det blir avholds-jul… Anonymkode: dbad9...4ec 46 10
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #8 Skrevet 25. desember 2023 Man pakker da opp en og en gave? Takker for gaven om giver eventuelt er der, og får med seg hva barnet får. Høres stusselig ut med hver sin haug for å skjule eventuelle skuffelser. Anonymkode: 5cf4f...35d 34 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #9 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man pakker da opp en og en gave? Takker for gaven om giver eventuelt er der, og får med seg hva barnet får. Høres stusselig ut med hver sin haug for å skjule eventuelle skuffelser. Anonymkode: 5cf4f...35d Enig 😳 Det andre kommenterer jeg ikke på men den måten å åpne pakker på synes jeg var motbydelig. Anonymkode: 26ad6...932 25 3
Anne-Mari Skrevet 25. desember 2023 Forfatter #10 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1. Oi! Jul med deg høres fryktelig ut, alle sitter der og hoarder på hver sin haug med gave og river opp papiret alene for å slippe å måtte oppføre seg som folk og evt skjule skuffelsen om fangsten ikke er bra nok? For en motbydelig innstilling 😵 2. Hva legger du i «begynte å drikke vin før barnet var lagt» - mener su at de tok seg et gladd eller to mens du ønsker totalavhold, eller mener du at de ble beruset? I siste tilfelle er det veldig ugreit, i første er du kjip og hysterisk. 3. Hva mener du med at hun får med seg mannen din på å ikke ta hensyn til barnets melkeproteinintoleranse? Er intoleransen egendiagnostisering fra din side eller påvist av lege? I siste tilfelle hadde jeg fett og slett nektet å dra om svigermor ikke tar hensyn, og hadde sterkt vurdert skilsmisse om barnets far ikke gidder å ta hensyn til sønnens medisinske behov for å tekkes sin mor. Selv om jeg synes du virker sær og svært krevende høres jo heller ikke svigermor spesielt hyggelig ut. Kanskje dere heller kan invitere dem til dere neste gang dere skal feire jul med dem, så bestemmer og lager du maten, får gjort dine merkelige tradisjoner der ingen gidder å se på hverandre åpne gaver, og kan gi beskjed om at det blir avholds-jul… Anonymkode: dbad9...4ec 1. For å svare på spørsmålene dine og forklare. Vi snakker ikke om en horde med gaver her. Men akkurat like mange gaver som det ellers hadde vært. Grunnen til at vi deler ut alle gavene i en haug er at da kan alle åpne i sitt tempo. For da sitter det ikke en haug med mennesker å glaner å kommenterer hvordan du skal åpne gavene riktig. "Ta av teipen der først før du ruller ut" eller "nei, nå pakket du opp for fort" eller " du pakket opp for sakte" eller "kan ikke du bare pakke opp alle gavene til barnene så går det rakere" eller"få det gavepapir" før du har rukket å åpna pakkene. Jeg liker å åpne pakkene i ro slik at jeg kan få litt tid på meg til nettopp å "skule skuffelsen" for jeg er så sinnsykt lett å lese. Dessuten ble hele seansen et lite stress. Da det ikke var tid til å pakke opp å se på gavene selv. Det ble sånn riv av papirer så vi andre får se hva du har fått. Det er gaven fra dine foreldre det er ikke så viktig. Den kan vibsikkert bare kaste. Åpne vår gave, åpne min gave, kan dere ikke bare åpne gavene fra din familie en anne gang så slipper vi å se hvor lite som de gir til barnebarna. Er du ikke skamfull over dine foreldre som ikke gir de rette gaven til dere og deres sønn. Eller omvendt. Ga dine foreldre så mye i år, vent jeg har en ekstra gave for ham må få mere av oss en fra dine. Forsten er det ikke så farlig med gaven fra din famile de er ikke så bra som fra vår uansett. Eller som svigermor sa, kjøpte dere togbane og duplo til gutten, det var det jo jeg som skulle ha eneretten på. Før hun etter gaveåpningrn sier at vi som foreldre kjøper ikke riktige gaver til ungen vår og at mine foreldre gjerne kunne kjøpt dyrere gaver til gutten vis da skulle gi gaver. For så billig ræl som de gir så kunne de likesågodt latt være så hadde det blitt tydligere for ham at mine foreldre ikke var like bra som henne. Det er det jeg synes er motbydelig. Hadde det vært en haug til hver når gavene var utdelt kunne hun ikke funnet gaver på bakrommet for å kompensere vis mine forledre gav mer en forventet. Mulig du er oppdratt i en kultur med masse gaver, men jeg måtte ønske meg til jul og bursdag hvis det var noe spesielt. Vi måtte ønske oss. 2. Altså drikke er ikke et eller to ølglass eller vinglass til maten. For hun drakk det først. Men her er det snakk om mer etter dette. Å selv om man ikke merker det så godt selv blir man anderledes når men drikker. Du har helt rett i at jeg er totalavhols å det har sine grunner. Selv om jeg er oppvokst med en famile der det kunn drikkes litt øl til middagen og resten av julekvelden er alkoholfri, har jeg også opplevd fler andre ting når det gjelder alkohol. Som barn opplevde jeg at de voksne var så beruset at de veltet spriten utover border før de oppi dette velta brenne lys. Da vet du vel kansje hva som skjer, da brenner det godt å da kan man ikke bruke vann for da blir det bare verre. Eller som da en skadet seg å ingen kunne kjøre fordi de var for fulle. Eller begynner å tilby å barn alkoholholdigdrikke. Eller da søskenbarnet mitt stakk av og de ikke verken ville ta det på alvor eller hjelpe oss med å finne ham igjen på kvelden da kunne han bare fryse ihjel når han stakk av på den måten. Noe de ikke ville sagt i edru tilstand. Hva skal man gjøre vis man gjøre skjer med barnet? Har du tenk på hvordan det er for et barn å se de runt seg forandre seg. For det er faktisk det som skjer når vi drikker. Vi blir anderledes selv om vi ikke merker det selv. Å det skjer fortere enn du aner. Alarmsystemet til et så lite barne er veldig var for forandringer. Det finnes nok av sider på nette som man kan lese om dette med skadevirkninger av alkohol og barn. Vi voksne kan vente med å drikke utenom maten til barna har lagt seg. Såpass kan vi ta oss sammen på juleaften. Jeg ser det selv også hvordan de runt meg forandrer seg og at sønne min ser rart på de, når de forandrer seg. Han ble usikker. Så oppsummert. Jeg vet skadevirkningene av det på barn utfra det materialet som jeg har lest. Jeg har selv som barn opplevd å være redd fordi de voksne drakk. Jeg ser ingen fordeler med å drikke forann barn. Men vis du finner er sted der det står at det er bra så vil jeg gjerne lese det. 3. Mitt barn er født med melkeprotinalergi. Han har fått dette påvist av flere leger og han har resept på legemidler som skal erstatte produkter som innholdet melk. Herblant melkeerstatning som innholder næringsstoffer han trenger. Det er denne som svigermor nekter at han skal drikke fordi den lukter sånn og dermed tar hun heller ikke hensyn til restennibet håp at hun slipper den melken. Han har slitt med vekten og det er derfor viktig at han ikke blir unødig påført dette da han kaster opp og får eksplosiv avføring samt vont I magen og masse kløende utslett i fler dager etterpå. Barnet får det rett å slett vont. Som at han driter seg ut helt opp til nakken. Som han gjorde på juleaften. Det er ikke særlig hyggelig å ta det igjen når hele ungen er innsausa i dritt og i tillegg kliner det utover møbler. Så for å ungåndet gir vi han ikke som med melkeprotein. Har du stått å vaska barnemøkk av en hvit soffa med en letter beruset svigermor som tilskuer. I tilegg er hun særs nøye. Du kan gjerne kalle meg sær ogbdubhar sikkert dine vaner. Men det er vont når det blir poengtert at hun synes at mine foreldre sine gaver ikke er bra nok for min sønn. Hva når han blir større å faktisk skjønner hva hun mener med at gavene fra min famile ikke er bra nok. Det handler også om å prøve å "hjemme" for ham at gavene han får fra ene siden kansje ikke er like mye verdt som fra den andre. Som når han pakket opp å strålte over en gave fra mine foreldre fordi det var traktor på den. Da kom hun med en ekstra gave for st han skulle jpbfåntraktor fra henne også intiøegg til alt det andre. Så derfor synes jeg det er greit å pakke opp hver for seg. Så slipper vi denne sagte rivalisering. Men kan gjøre alle gaven mer takknemlige. 3 7
Natea Skrevet 25. desember 2023 #11 Skrevet 25. desember 2023 Jeg hadde klikket på denne svigermoren etter hva du forteller TS, jeg hadde nekta å feire jul et sted hvor mine foreldres julegave til barnet blir kritisert og allergien ikke blir tatt hensyn til. Og for en tøffel den mannen din er😳 7 1
KariTam Skrevet 25. desember 2023 #12 Skrevet 25. desember 2023 2 minutter siden, Anne-Mari said: 1. For å svare på spørsmålene dine og forklare. Vi snakker ikke om en horde med gaver her. Men akkurat like mange gaver som det ellers hadde vært. Grunnen til at vi deler ut alle gavene i en haug er at da kan alle åpne i sitt tempo. For da sitter det ikke en haug med mennesker å glaner å kommenterer hvordan du skal åpne gavene riktig. "Ta av teipen der først før du ruller ut" eller "nei, nå pakket du opp for fort" eller " du pakket opp for sakte" eller "kan ikke du bare pakke opp alle gavene til barnene så går det rakere" eller"få det gavepapir" før du har rukket å åpna pakkene. Jeg liker å åpne pakkene i ro slik at jeg kan få litt tid på meg til nettopp å "skule skuffelsen" for jeg er så sinnsykt lett å lese. Dessuten ble hele seansen et lite stress. Da det ikke var tid til å pakke opp å se på gavene selv. Det ble sånn riv av papirer så vi andre får se hva du har fått. Det er gaven fra dine foreldre det er ikke så viktig. Den kan vibsikkert bare kaste. Åpne vår gave, åpne min gave, kan dere ikke bare åpne gavene fra din familie en anne gang så slipper vi å se hvor lite som de gir til barnebarna. Er du ikke skamfull over dine foreldre som ikke gir de rette gaven til dere og deres sønn. Eller omvendt. Ga dine foreldre så mye i år, vent jeg har en ekstra gave for ham må få mere av oss en fra dine. Forsten er det ikke så farlig med gaven fra din famile de er ikke så bra som fra vår uansett. Eller som svigermor sa, kjøpte dere togbane og duplo til gutten, det var det jo jeg som skulle ha eneretten på. Før hun etter gaveåpningrn sier at vi som foreldre kjøper ikke riktige gaver til ungen vår og at mine foreldre gjerne kunne kjøpt dyrere gaver til gutten vis da skulle gi gaver. For så billig ræl som de gir så kunne de likesågodt latt være så hadde det blitt tydligere for ham at mine foreldre ikke var like bra som henne. Det er det jeg synes er motbydelig. Hadde det vært en haug til hver når gavene var utdelt kunne hun ikke funnet gaver på bakrommet for å kompensere vis mine forledre gav mer en forventet. Mulig du er oppdratt i en kultur med masse gaver, men jeg måtte ønske meg til jul og bursdag hvis det var noe spesielt. Vi måtte ønske oss. 2. Altså drikke er ikke et eller to ølglass eller vinglass til maten. For hun drakk det først. Men her er det snakk om mer etter dette. Å selv om man ikke merker det så godt selv blir man anderledes når men drikker. Du har helt rett i at jeg er totalavhols å det har sine grunner. Selv om jeg er oppvokst med en famile der det kunn drikkes litt øl til middagen og resten av julekvelden er alkoholfri, har jeg også opplevd fler andre ting når det gjelder alkohol. Som barn opplevde jeg at de voksne var så beruset at de veltet spriten utover border før de oppi dette velta brenne lys. Da vet du vel kansje hva som skjer, da brenner det godt å da kan man ikke bruke vann for da blir det bare verre. Eller som da en skadet seg å ingen kunne kjøre fordi de var for fulle. Eller begynner å tilby å barn alkoholholdigdrikke. Eller da søskenbarnet mitt stakk av og de ikke verken ville ta det på alvor eller hjelpe oss med å finne ham igjen på kvelden da kunne han bare fryse ihjel når han stakk av på den måten. Noe de ikke ville sagt i edru tilstand. Hva skal man gjøre vis man gjøre skjer med barnet? Har du tenk på hvordan det er for et barn å se de runt seg forandre seg. For det er faktisk det som skjer når vi drikker. Vi blir anderledes selv om vi ikke merker det selv. Å det skjer fortere enn du aner. Alarmsystemet til et så lite barne er veldig var for forandringer. Det finnes nok av sider på nette som man kan lese om dette med skadevirkninger av alkohol og barn. Vi voksne kan vente med å drikke utenom maten til barna har lagt seg. Såpass kan vi ta oss sammen på juleaften. Jeg ser det selv også hvordan de runt meg forandrer seg og at sønne min ser rart på de, når de forandrer seg. Han ble usikker. Så oppsummert. Jeg vet skadevirkningene av det på barn utfra det materialet som jeg har lest. Jeg har selv som barn opplevd å være redd fordi de voksne drakk. Jeg ser ingen fordeler med å drikke forann barn. Men vis du finner er sted der det står at det er bra så vil jeg gjerne lese det. 3. Mitt barn er født med melkeprotinalergi. Han har fått dette påvist av flere leger og han har resept på legemidler som skal erstatte produkter som innholdet melk. Herblant melkeerstatning som innholder næringsstoffer han trenger. Det er denne som svigermor nekter at han skal drikke fordi den lukter sånn og dermed tar hun heller ikke hensyn til restennibet håp at hun slipper den melken. Han har slitt med vekten og det er derfor viktig at han ikke blir unødig påført dette da han kaster opp og får eksplosiv avføring samt vont I magen og masse kløende utslett i fler dager etterpå. Barnet får det rett å slett vont. Som at han driter seg ut helt opp til nakken. Som han gjorde på juleaften. Det er ikke særlig hyggelig å ta det igjen når hele ungen er innsausa i dritt og i tillegg kliner det utover møbler. Så for å ungåndet gir vi han ikke som med melkeprotein. Har du stått å vaska barnemøkk av en hvit soffa med en letter beruset svigermor som tilskuer. I tilegg er hun særs nøye. Du kan gjerne kalle meg sær ogbdubhar sikkert dine vaner. Men det er vont når det blir poengtert at hun synes at mine foreldre sine gaver ikke er bra nok for min sønn. Hva når han blir større å faktisk skjønner hva hun mener med at gavene fra min famile ikke er bra nok. Det handler også om å prøve å "hjemme" for ham at gavene han får fra ene siden kansje ikke er like mye verdt som fra den andre. Som når han pakket opp å strålte over en gave fra mine foreldre fordi det var traktor på den. Da kom hun med en ekstra gave for st han skulle jpbfåntraktor fra henne også intiøegg til alt det andre. Så derfor synes jeg det er greit å pakke opp hver for seg. Så slipper vi denne sagte rivalisering. Men kan gjøre alle gaven mer takknemlige. Er det mulig å finne en måte som gjør at du dropper julen med den gjengen der? Høres helt forferdelig ut. Jeg hadde aldri tatt med barn igjen i et slikt selskap. Og ikke dratt selv heller. Jeg ser heller på de som eksponerer barn for slikt som ganske så uansvarlige. Null alkohol her i går hos voksne, det bare ikke er en vane og ingen tenkte på det 😃, men ingen av oss er religiøse eller avholds, alle drikker vin av og til, men det er rart å drikke med barn til stedet for oss. 4 barn, 9 voksne på fest. Noen måtte kjøres, noen måtte kjøre, da er det rart for oss å dele hvem som drikker og hvem som ikke får drikke. Julenisse som delte ut gaver. Og 1 gave til voksen og 2 til barna. I størrelsesorden i ca 3-400 NOK. Om det er flere gaver i etterkant gjøres det privat. Jeg elsker jul. Og barna elsker jul. Og det er bare kos og hygge og vennlighet. På julaften skal man skape stemning der alle kjenner seg velkommen og trygge. Og naturligvis er det ingen spydige kommentarer, man tar hensyn til vegetarianere og allergier, og at barna kommer først. Drikke kan man på alle andre dager i året uten barn til stedet. = Hva vil du at barnet ditt skal ta med seg fra jul? Sett grensene dine tydelig der, om det ikke passer andre sier du god jul til dem og feirer med dine foreldre. 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #13 Skrevet 25. desember 2023 Anne-Mari skrev (7 timer siden): Vi har en sønn på 2 år. Jeg er oppvokst med nissen, både at den bodde på låven og at den kom til jul. Det er julenissen som deler ut gavene. Hun mener at det tar for lag tid når nissen deler ut gavene. Vi pleier da å legge de i en haug å pakke opp etter nissen har gått. Så pakke vi opp gavene vi har i vår haug, mens andre pakke sine gaver opp. Men hun vil heller at vi skal dele ut en og en gave, pakke de opp en og en før vi tar neste gave og pakke den opp. Det synes jeg tar sykt lang tid. For da må vi vente og vente, til jublende fra den som pakker opp har gitt seg. Det er også veldig vanskleig å skjule skuffelsen når alle ser på. Jeg synes at de å bygge opp stevningen til jul med at nissen er på besøk å legge igjen hint og spor. Jeg er også oppvokst med nissesokk der nissen kommer med en liten gave om natten. For meg er nissen magi. Guttungen synes det er noe spende, men også skummel med nissen. I år feiret vi hos svigermor å selv om noen kledde seg ut som nisse begynte svigermor å jage nissen med en påstand om at sønnen vår var redd. Han var skeptisk, men ikke dirkete redd. Så begynte de å drikke vin før sønnen vår hadde lagt seg. Å jula for henne er å drikke. I tillegg var hun sur på forhånd for at hun måtte feire jul med oss. Hun ville ha sønne vår på besøk og ikke oss. Mine foreldre satt aleine på juleaften å ville gjerne at vi skulle være hos de. Så der var vi velkommen. Vi feier anne hver jul his hans og mine. Føler at svigermor vil bestemme hvordan det skal være med jul og sønnen vår. Jeg vil helst ikke feire jule der, men godtar det. I tilegh tar heller ikke svigermor hensyn til melkeproteinintoleransen til sønn vår, fordi hun mener det ikke er så viktig. Hun får også med seg min samboer. Jeg har en følelse av at hun styrer ham ved å true med å bli sint. Jeg ser at han lar henne styre så hun ikke blir forbanna som han sier. Hva bør jeg gjøre? Skjønner ikke at det skal være noe problem å kombinere ønskene her. Min mann er vokst opp med at alle får sin haug, og et pakkekaos. Jeg er vokst opp med en og en, var det mye tok vi to og to. Kosen på julaften er jo å sitte lenge å pakke opp, tulle og tøyse på veien.og min mann foretrekker absolutt det. Når tantebarn var små, så tok vi dem først. De pakket da opp en og en, sliknat de kunne få lagt seg litt tidligere. En fin måte å lære seg å vente på tur, sette pris på det man får. Vår nisse , de gangene vi hadde det, fikset vi en pakke til hver fra nissen. Han kom ikke med alle Anonymkode: bc1d2...68c 7 3
Snublefot62 Skrevet 25. desember 2023 #14 Skrevet 25. desember 2023 Når man er flere samlet til jul så må man godta at andre har ulike tradisjoner og at en må inngå kompromiss og kombinere disse. Det er for øvrig rart å lage et så stort problem over en oppdiktet skikkelse. 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #15 Skrevet 25. desember 2023 Den familien der hadde jeg ikke orket å feire med, vi begynte å feire hjemme etter vi fikk barn, anbefales. Anonymkode: 5e9c9...a10 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #16 Skrevet 25. desember 2023 Det virker som svigermor er litt kjipt og du er temmelig rigid. Dårlig kombinasjon og sikkert verst for din samboer egentlig. Men hvorfor feirer dere ikke bare jul hos dere selv og starter egne tradisjoner nå som dere var fått barn? Hvorfor må dere på død og liv feire hos slektninger heller enn å invitere slektninger til dere? Anonymkode: 09728...42b 12 1
Anne-Mari Skrevet 25. desember 2023 Forfatter #17 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Enig 😳 Det andre kommenterer jeg ikke på men den måten å åpne pakker på synes jeg var motbydelig. Anonymkode: 26ad6...932 Det er for å ungå det folk trekker tilbake gaver eller legger til alt ettersom. Hva de andre gir. Vi pleier å pakke opp gavene til barne først. Sammen med det å legge på merkelappene. Da har du også en mulighet til å si til barnet at nå takker vi pent for gavene selv om den ikke falt i smak. Eller du har muligheten til å ta det tilside å forklare vis det var feil farge på det de ønsket seg. Det handler om å få tid til redde små "krisene". Kunne ha tid til å sette opp fornydfjeset selv om det du får er noe du føler er husfyll. Har opplevd å ikke klare å skjule det godt nok å det ble skikkelig dårlig stevningen. Mulig jeg er litt i overkant glad i å åpne gaver å se skikkelig på hver gave. Det er ikke sånn at vi går på hvert vårt rom å åpner gavene. Vi åpner de sammen. Vis man eksempel gir lik gave til noen hvem skal åpne først å hvem skal måtte se gaven bli pakket opp å miste spenningen? Vi ser jo på hverandres gaver slik jeg er oppvokst også. Men da slipper du at noen står der å omtrent river av papiret for deg. Fordi de venter på sine gaver. Da kan jo de som er raskere pakke opp en gave mens de som vil gjøre det litt sener pakker opp sin gave. I år ble der sånn at svigermor pakket opp noen av gavene til sønnen mim sønn og kastet det som ikke var bra nok for henne i en haug så verken jeg eller sønne min fikk med seg hva ham fikk av hvem. Så problemet er at vi skal være så sabla effektivtive. Samtidig som vi skal se på hverandre pakker. På den måten jeg er vant til kan du sitte med en pakke i fanget se på hva de bedre får samtidig som du pakker opp din egne å kan bruke den tiden du vil til å se på pakken dine. Så kan utålmodige unger pakke opp sine pakker først å du vet hva de får. Man kan også se hvor mage fellsgaver men får og pakke opp litt hver. For her er det mye konkurranse om de gaven som er bra nok å ikke. "Å fikk ham bare det fra foreldrene dine i år så stuslig" eller "Dere kan ikke gi det til sønnens deres, fordi det er det jeg uenig i at dere gir." Eller "kan dere ikke bare pakke opp gavene fra foreldrene dine så kan jeg se om jeg må gi mer eller mindre i år." 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #18 Skrevet 25. desember 2023 Anne-Mari skrev (52 minutter siden): 1. For å svare på spørsmålene dine og forklare. Vi snakker ikke om en horde med gaver her. Men akkurat like mange gaver som det ellers hadde vært. Grunnen til at vi deler ut alle gavene i en haug er at da kan alle åpne i sitt tempo. For da sitter det ikke en haug med mennesker å glaner å kommenterer hvordan du skal åpne gavene riktig. "Ta av teipen der først før du ruller ut" eller "nei, nå pakket du opp for fort" eller " du pakket opp for sakte" eller "kan ikke du bare pakke opp alle gavene til barnene så går det rakere" eller"få det gavepapir" før du har rukket å åpna pakkene. Jeg liker å åpne pakkene i ro slik at jeg kan få litt tid på meg til nettopp å "skule skuffelsen" for jeg er så sinnsykt lett å lese. Dessuten ble hele seansen et lite stress. Da det ikke var tid til å pakke opp å se på gavene selv. Det ble sånn riv av papirer så vi andre får se hva du har fått. Det er gaven fra dine foreldre det er ikke så viktig. Den kan vibsikkert bare kaste. Åpne vår gave, åpne min gave, kan dere ikke bare åpne gavene fra din familie en anne gang så slipper vi å se hvor lite som de gir til barnebarna. Er du ikke skamfull over dine foreldre som ikke gir de rette gaven til dere og deres sønn. Eller omvendt. Ga dine foreldre så mye i år, vent jeg har en ekstra gave for ham må få mere av oss en fra dine. Forsten er det ikke så farlig med gaven fra din famile de er ikke så bra som fra vår uansett. Eller som svigermor sa, kjøpte dere togbane og duplo til gutten, det var det jo jeg som skulle ha eneretten på. Før hun etter gaveåpningrn sier at vi som foreldre kjøper ikke riktige gaver til ungen vår og at mine foreldre gjerne kunne kjøpt dyrere gaver til gutten vis da skulle gi gaver. For så billig ræl som de gir så kunne de likesågodt latt være så hadde det blitt tydligere for ham at mine foreldre ikke var like bra som henne. Det er det jeg synes er motbydelig. Hadde det vært en haug til hver når gavene var utdelt kunne hun ikke funnet gaver på bakrommet for å kompensere vis mine forledre gav mer en forventet. Mulig du er oppdratt i en kultur med masse gaver, men jeg måtte ønske meg til jul og bursdag hvis det var noe spesielt. Vi måtte ønske oss. 2. Altså drikke er ikke et eller to ølglass eller vinglass til maten. For hun drakk det først. Men her er det snakk om mer etter dette. Å selv om man ikke merker det så godt selv blir man anderledes når men drikker. Du har helt rett i at jeg er totalavhols å det har sine grunner. Selv om jeg er oppvokst med en famile der det kunn drikkes litt øl til middagen og resten av julekvelden er alkoholfri, har jeg også opplevd fler andre ting når det gjelder alkohol. Som barn opplevde jeg at de voksne var så beruset at de veltet spriten utover border før de oppi dette velta brenne lys. Da vet du vel kansje hva som skjer, da brenner det godt å da kan man ikke bruke vann for da blir det bare verre. Eller som da en skadet seg å ingen kunne kjøre fordi de var for fulle. Eller begynner å tilby å barn alkoholholdigdrikke. Eller da søskenbarnet mitt stakk av og de ikke verken ville ta det på alvor eller hjelpe oss med å finne ham igjen på kvelden da kunne han bare fryse ihjel når han stakk av på den måten. Noe de ikke ville sagt i edru tilstand. Hva skal man gjøre vis man gjøre skjer med barnet? Har du tenk på hvordan det er for et barn å se de runt seg forandre seg. For det er faktisk det som skjer når vi drikker. Vi blir anderledes selv om vi ikke merker det selv. Å det skjer fortere enn du aner. Alarmsystemet til et så lite barne er veldig var for forandringer. Det finnes nok av sider på nette som man kan lese om dette med skadevirkninger av alkohol og barn. Vi voksne kan vente med å drikke utenom maten til barna har lagt seg. Såpass kan vi ta oss sammen på juleaften. Jeg ser det selv også hvordan de runt meg forandrer seg og at sønne min ser rart på de, når de forandrer seg. Han ble usikker. Så oppsummert. Jeg vet skadevirkningene av det på barn utfra det materialet som jeg har lest. Jeg har selv som barn opplevd å være redd fordi de voksne drakk. Jeg ser ingen fordeler med å drikke forann barn. Men vis du finner er sted der det står at det er bra så vil jeg gjerne lese det. 3. Mitt barn er født med melkeprotinalergi. Han har fått dette påvist av flere leger og han har resept på legemidler som skal erstatte produkter som innholdet melk. Herblant melkeerstatning som innholder næringsstoffer han trenger. Det er denne som svigermor nekter at han skal drikke fordi den lukter sånn og dermed tar hun heller ikke hensyn til restennibet håp at hun slipper den melken. Han har slitt med vekten og det er derfor viktig at han ikke blir unødig påført dette da han kaster opp og får eksplosiv avføring samt vont I magen og masse kløende utslett i fler dager etterpå. Barnet får det rett å slett vont. Som at han driter seg ut helt opp til nakken. Som han gjorde på juleaften. Det er ikke særlig hyggelig å ta det igjen når hele ungen er innsausa i dritt og i tillegg kliner det utover møbler. Så for å ungåndet gir vi han ikke som med melkeprotein. Har du stått å vaska barnemøkk av en hvit soffa med en letter beruset svigermor som tilskuer. I tilegg er hun særs nøye. Du kan gjerne kalle meg sær ogbdubhar sikkert dine vaner. Men det er vont når det blir poengtert at hun synes at mine foreldre sine gaver ikke er bra nok for min sønn. Hva når han blir større å faktisk skjønner hva hun mener med at gavene fra min famile ikke er bra nok. Det handler også om å prøve å "hjemme" for ham at gavene han får fra ene siden kansje ikke er like mye verdt som fra den andre. Som når han pakket opp å strålte over en gave fra mine foreldre fordi det var traktor på den. Da kom hun med en ekstra gave for st han skulle jpbfåntraktor fra henne også intiøegg til alt det andre. Så derfor synes jeg det er greit å pakke opp hver for seg. Så slipper vi denne sagte rivalisering. Men kan gjøre alle gaven mer takknemlige. Yes, da har jeg gjort opp min mening. Du virker heseblesende, tolker alt i verste mening og sær. God jul! Anonymkode: 9d8f7...ec5 20
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #19 Skrevet 25. desember 2023 Hvorfor drar dere dit i jula i det hele tatt da? Du skriver jo både at hun ikke ønsker å ha deg der, og at du helst ikke vil være der, OG at du var ønsket et annet sted? Hvordan ble det sånn?? Hvis svaret er "mannen" så kan jo han bare ta seg en bolle, helst to. Altså, hvem godtar at barnets allergier ikke blir tatt hensyn til? For en KJEMPEdott? 🤮 Anonymkode: af04a...3ca 10 1
Snublefot62 Skrevet 25. desember 2023 #20 Skrevet 25. desember 2023 Anne-Mari skrev (6 minutter siden): Det er for å ungå det folk trekker tilbake gaver eller legger til alt ettersom. Hva de andre gir. Vi pleier å pakke opp gavene til barne først. Sammen med det å legge på merkelappene. Da har du også en mulighet til å si til barnet at nå takker vi pent for gavene selv om den ikke falt i smak. Eller du har muligheten til å ta det tilside å forklare vis det var feil farge på det de ønsket seg. Det handler om å få tid til redde små "krisene". Kunne ha tid til å sette opp fornydfjeset selv om det du får er noe du føler er husfyll. Har opplevd å ikke klare å skjule det godt nok å det ble skikkelig dårlig stevningen. Mulig jeg er litt i overkant glad i å åpne gaver å se skikkelig på hver gave. Det er ikke sånn at vi går på hvert vårt rom å åpner gavene. Vi åpner de sammen. Vis man eksempel gir lik gave til noen hvem skal åpne først å hvem skal måtte se gaven bli pakket opp å miste spenningen? Vi ser jo på hverandres gaver slik jeg er oppvokst også. Men da slipper du at noen står der å omtrent river av papiret for deg. Fordi de venter på sine gaver. Da kan jo de som er raskere pakke opp en gave mens de som vil gjøre det litt sener pakker opp sin gave. I år ble der sånn at svigermor pakket opp noen av gavene til sønnen mim sønn og kastet det som ikke var bra nok for henne i en haug så verken jeg eller sønne min fikk med seg hva ham fikk av hvem. Så problemet er at vi skal være så sabla effektivtive. Samtidig som vi skal se på hverandre pakker. På den måten jeg er vant til kan du sitte med en pakke i fanget se på hva de bedre får samtidig som du pakker opp din egne å kan bruke den tiden du vil til å se på pakken dine. Så kan utålmodige unger pakke opp sine pakker først å du vet hva de får. Man kan også se hvor mage fellsgaver men får og pakke opp litt hver. For her er det mye konkurranse om de gaven som er bra nok å ikke. "Å fikk ham bare det fra foreldrene dine i år så stuslig" eller "Dere kan ikke gi det til sønnens deres, fordi det er det jeg uenig i at dere gir." Eller "kan dere ikke bare pakke opp gavene fra foreldrene dine så kan jeg se om jeg må gi mer eller mindre i år." Dette må være kødd? Det du beskriver er jo toppen av frekkhet og utakknemlighet. Hadde jeg vært hos dere hadde jeg protestert. Man får det man får. Og det man får er det giveren gir. Og man uttrykker takknemlighet for det man får. Ikke nødvendigvis fordi man blir glad for det man får men fordi giveren valgte å gi deg noe. 11 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå