Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir litt sytete, men det er fordi jeg føler meg litt mindre bra på en måte. Jeg er uføretrygdet (jobbet deltid som ufaglært før det), samboer jobber som ufaglært og vi har mange barn (mine og dine). Ifjor og i år har vi hatt mange store utgifter med tvungne bilkjøp og tvunget oppussing. Hele resten av familien min er velstående. De har gode jobber, ett eller ingen barn. Og selvsagt blir det ekstremt skjevfordelt, hva slags gaver vi gir hverandre. Jeg og vi får så ekstremt fine gaver av min familie, men jeg gir så stusselige gaver tilbake. Jeg prøver selvsagt å treffe hver person, men prismessig blir det 200-250 kr pr person. Barna våre får for ca 1000 kr hver. Tilbake får vi mye, ganske enkelt mye. Jeg tror alle i min familie gir mer til mine barn enn jeg gjør, eller ca like mye. Det plager meg ikke, men det plager meg hva jeg har mulighet å gi tilbake. Og jeg klarer ikke å ikke føle på det. Det føles ordentlig kjipt. Jeg føler meg nok litt mindreverdig hvis jeg skal være helt ærlig med meg selv. Er redd for at de andre blir ordentlig skuffet og synes jeg er kjip. At de skal snakke om hvor dårlige gaver jeg gir. Æsj, jeg forventet ikke at en flott julaften skulle ende med en slik bismak og ubehagelig følelse 😑 Neste år skal jeg handle mer gjennom året for dette var ikke moro. 

Anonymkode: ae42b...f21

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du ikke gir sokker eller undertøy (med mindre personen vil ha og det er kvalitet, ikke billige som revner  av ingenting), tonnevis med body lotion og såpe (igjen, med mindre de ønsker seg og kvalitet, f.eks body shop osv), så kan du ha god samvittighet. :nikke:

Hvis du ikke har råd til noe dyrt som noen ønsker seg, er det alltid koselig med litt konfekt f.eks. Det holder lenge og man tar den opp når det trengs. Hvis du ikke kjenner personen godt nok, så er det alltid bedre med et gavekort til klær for eksempel.

Ha god samvittighet og feir med samvittighet. :hjerte:

Anonymkode: e6d4a...e1c

• Liker 1
Skrevet

Voksne bryr seg ikke om sånt. 

Men om du har dårlig råd og vil gi en fancy gave til 250 kr..

kjøp eplejus på flaske, Jacobs pasta og saus, gele og kjeks og pepperkake knekk fra meny og pakk inn i folie.Liker du å bake, lag konfekt og putt i glass. Perfekte gaver til travle voksne i romjula. Jeg gjorde dette i jula og de voksne ble veldig glade.

Tror jeg betalte 800 kr for 4 sånne sett. 

Anonymkode: abb34...d53

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar. 

Jeg ga ting jeg tenker at passet for personene. Gavekort på ønsket butikk med noe sjokolade til (i boks individuelt innpakket, så finere enn en Freia-plate), vin, te med sjokolade (samme som over og Plommen i Madeira), lue i ull. Så gavene var jo gjennomtenkte. 

Takk igjen. Jeg føler meg litt bedre nå. 

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Takk for svar. 

Jeg ga ting jeg tenker at passet for personene. Gavekort på ønsket butikk med noe sjokolade til (i boks individuelt innpakket, så finere enn en Freia-plate), vin, te med sjokolade (samme som over og Plommen i Madeira), lue i ull. Så gavene var jo gjennomtenkte. 

Helt fine gaver det. :nikke: Ville blitt fornøyd jeg.

Anonymkode: e6d4a...e1c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Takk for svar. 

Dette er jo supre gaver! Jeg hadde blitt så glad for disse gavene! 

Anonymkode: b09c3...9b3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes folk legger for mye vekt på gaver i julen. Det er ikke en konkurranse. Du har gitt dem du er glad i en omtenksom oppmerksomhet. De som er glade i dere har gitt dere en omtenksom oppmerksomhet. Husk at det er mye glede i å gi også, å få lov til å glede dine barn når de har råd til det.

Jeg synes gleden ved å gi er mye større enn gleden ved å få. Spesielt til barn. Jeg hadde vært veldig fornøyd med å gitt et barn en morsom leke som lyste opp ansiktet, og fått en tegning tilbake. 

Anonymkode: 8c095...faa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, i går var det noen snurreleker til 50 kr stk som ble mest populær. Dyreste gaven ble bare stående i et hjørne. Ikke alltid prisen som er viktig, men om man omgir seg med mennsker som mener at ens verdi = pengene man har, så forstår jeg at det er kjipt. Bare husk at det ikke er en sannhet. 

Skrevet

Jeg synes det er så mye mas om julegaver at det er perverst. Tenk over det. Alle sliter jo med å finne den riktige gaven "til den som har alt". På toppen av det skal fattige tvinges til å bruke sine små midler på gaver til folk som har mer. Og både fattige og rike ønsker seg mer, til tross for at de allerede har for mange ting. Ingen vil ha "nyttige" gaver, for det er ikke "stas", og folk flest prioriterer å kjøpe det de trenger. Jul, bursdager, valentines day, black friday osv osv er først og fremst handelsstandens høytider. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. 

Det er nøyaktig sånne gaver jeg liker å få, så hadde vært en innertier hos meg. Det verste jeg får er nips og ting. Jeg takker pent, men har ikke lyst til å ha mer framme enn det jeg har fra før.:)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar. 

Alt dette er nok dyrere enn hva jeg har gitt. Ikke mer enn rundt hundre på hver gave. Får mye dyrere gaver tilbake. Men hva skal en liksom gjøre når en ikke har råd til mer. 

Anonymkode: 41f15...283

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg gir litt ekstra til de jeg vet har det trangt økonomisk. Og jeg er veldig fornøyd om jeg får hjemmelaget eller brukte gaver tilbake.

Jeg hadde fått skikkelig dårlig samvittighet om noen jeg vet har dårlig økonomi hadde kjøpt dyr gave til meg.

Anonymkode: 1f0b3...96e

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette blir litt sytete, men det er fordi jeg føler meg litt mindre bra på en måte. Jeg er uføretrygdet (jobbet deltid som ufaglært før det), samboer jobber som ufaglært og vi har mange barn (mine og dine). Ifjor og i år har vi hatt mange store utgifter med tvungne bilkjøp og tvunget oppussing. Hele resten av familien min er velstående. De har gode jobber, ett eller ingen barn. Og selvsagt blir det ekstremt skjevfordelt, hva slags gaver vi gir hverandre. Jeg og vi får så ekstremt fine gaver av min familie, men jeg gir så stusselige gaver tilbake. Jeg prøver selvsagt å treffe hver person, men prismessig blir det 200-250 kr pr person. Barna våre får for ca 1000 kr hver. Tilbake får vi mye, ganske enkelt mye. Jeg tror alle i min familie gir mer til mine barn enn jeg gjør, eller ca like mye. Det plager meg ikke, men det plager meg hva jeg har mulighet å gi tilbake. Og jeg klarer ikke å ikke føle på det. Det føles ordentlig kjipt. Jeg føler meg nok litt mindreverdig hvis jeg skal være helt ærlig med meg selv. Er redd for at de andre blir ordentlig skuffet og synes jeg er kjip. At de skal snakke om hvor dårlige gaver jeg gir. Æsj, jeg forventet ikke at en flott julaften skulle ende med en slik bismak og ubehagelig følelse 😑 Neste år skal jeg handle mer gjennom året for dette var ikke moro. 

Tenker du at de  kan være så kjipe? Eller har du erfaring med at de er så kjipe?

Jeg har gitt ekstra til noen som jeg vet sliter litt mer.Passet da på å levere så de ikke rekker å kjøpe noenting til meg, og sagt at de ikke skal det heller, og at det er mer en setter pris på deg gave enn julegave.  

Når jeg var student sa jeg fra at jeg ikke har mye penger, så ga de gaver under 50kr. Hadde jo ikke mer. De ga dyre gaver til meg alikevel,  fordi de ville gjøre litt ekstra stas på meg og tenkte jeg terengte det. Ofte håndklær og sengetøy  feks

Anonymkode: bc61e...19d

Skrevet

De siste par årene har jeg vært veldig bevisst på å "alltid" ha i bakhodet at jeg skal følge med i løpet av året. Være oppmerksom på hva andre har, hva de kanskje i forbifarten nevner om noe de liker eller ønsker seg, og ikke minst - salg i butikkene.

I fjor var jeg ferdig med alt lenge før jul, og alt var spredt utover året. I år var jeg nesten ferdig, og så at jeg i år fikk mulighet til litt mer enn jeg hadde trodd til noen jeg ønsket skulle få noe ekstra.

Jeg sparer også mye på å være mer bevisst hva jeg kjøper av mat til jul. Julemiddagen er det som jeg ikke endrer uansett. Men ellers har jeg funnet ut at det er mye godt man kan lage av billige råvarer, og at istedenfor at vi bli slappe av for mye tung mat, så blir det flettet inn mye mer grønnsaker i alle måltider (påleggssalater, salater som kan brukes i tillegg til en julelunsj, mer grønnsaker til andre julemiddager, og legge ekstra innsats i f.eks. sauser).

Og så er det bare å akseptere at man har den økonomien man har, gjøre det beste ut av det. Jeg har hatt år hvor jeg ikke har hatt noe penger til å kjøpe noen gaver. Det føltes ikke godt, men jeg fant ut at jeg bare måtte akseptere det for å ikke bli deprimert av det.

Neste år har jeg tenkt å lage litt mer selv, f.eks. dyrke urter i potter som jeg skal tørke, og så lage urtesalt som jeg kan gi bort. Har også tenkt å lage div. dekorasjoner av materialer jeg finner i skog og mark. Da trenger jeg ikke kjøpe inn annet enn streng (stor forskjell i pris fra butikk til butikk, her koster det fra 29 til 80 kroner for samme strengtype... jeg velger den til 29 ;) ), kanskje noe småpynt eller bånd i julens farger, men det kan være like fint å lage noe bare med kongler o.l. som pynt. Det ene man da trenger å huske er å plukke kongler og annet tørt materiale før snøen kommer. Mose kan man, om man har sett seg ut noe på forhånd plukke selv etter snøen har kommet, eller man kan plukke tidligere og sørge for at den holder seg fuktig. Hjerter og kranser er ofte dyre å kjøpe, men kan lages helt fra bunn selv.

Anonymkode: c53d6...ba8

Skrevet

Pris spiller ingen rolle, mye bedre som den her ovenfor å finne gaver som virkelig treffer :) Barnet vårt fikk masse flotte gaver, men den han likte best og hadde mye moro med var lange sokker med fuglebein. Han valset rundt i dem og lot som han var høne, og holdt på å le seg fordervet. Ville sove i de også! 

Anonymkode: b172b...ce1

Skrevet

Jeg gir nok «kjipest» i min familie. Jeg har i bakhodet at jeg ikke vil være med på å øke gavepresset. Min søster tar særlig av. Jeg er også alene, og skal gi til 11 av nærmeste familie.

Alle hos meg sier de er fornøyde og det velger jeg å tro på. Hørte jeg traff helt blink på bonustantebarn (unge voksne) med noen artige sokker fra Normal. Under 25kr paret. Hele gaven til kostet maks 80 (gav lignende til flere så mer totalt, og med ulikt godteri i etter hva de ulike liker). Folk vet jeg er ufør, men alle blir tenkt på og får noe med mottakeren i tankene. Gir jeg gavekort får de alltid noe ved som jeg vet de liker. 

Jeg legger en del i gavene, og særlig til barna. Jeg ser hva du har gitt og det er kjempeflotte gaver som jeg tror folk blir glad for. Jeg og kjenner meg som kjip når folk får gavekort på 150kr og te/kaffe/sjokolade til, men så får barna litt mer, og om de ikke hadde det, men likevel fikk gaver som passet dem så hadde det og vært helt ok.

Det gir en ekkel bismak å motta en gave en vet giveren må leve på havregrøt i 3 måneder for å kunne gi. Sånn satt på spisen. 

Men jeg forstår helt følelsen og hadde den samtalen med min mor for ikke så lenge siden, og hun var da tydelig på at ingen forventet mer fra meg, og jeg var god med de gavene jeg gav. Du er også god med det du gir. Prøv å legg det til side om du klarer 💚

Anonymkode: 3dc8b...c36

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Bra du kjøper etter hva du har råd til. Man kan ikke kjøpe dyre gaver om man må tømme bufferen sin og slite i ettertid. 
Jul handler om mer enn bare gaver 

Anonymkode: 54cbe...9fb

Skrevet

Jeg synes julegaver er blitt helt idiotisk i dag når alle har omtrent alt de trenger. Selv barna har alt og ønsker kun penger. Men akkuratt barna synes jeg kan få litt penger de kan bruke eller spare. Men voksne får bare mer ræl som blir liggende å ta plass eller støve bort.

Selvsagt kan man kjøpe opplevelser og forbruksvarer, så mulig det er veien man må gå i fremtiden.

Anonymkode: c290b...b20

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar. 

Det hadde jeg blitt veldig glad for!🥰

(Hører dessuten om flere som dropper de voksne. Jeg er egentlig enig i det, men det er ikke vår eldre generasjon)

Anonymkode: 5c578...541

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for svar. 

Gaver gitt med omtanke er de aller fineste gavene ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...