Gå til innhold

Hvordan klare å holde maten varm på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Julaften er over, vi har ferier hjemme hos oss for 2 året på rad. I år som i fjor sliter vi med å holde maten varm. Jeg lot ribbe, pølser og medisterkaker stå i ovnen, tok det ut rett før. Hadde alt i kjelen med plata på lav varme. Alt var varmt når jeg tok det over på serveringsfat, men innen vi har forsynt oss og skal spise, er det meste kaldt. 

Hvordan gjør dere andre det for å holde maten varm? 

Anonymkode: 55f69...5a4

Skrevet

Hm, høres rart ut. Jeg har ofte spist ribbe i jula og har ikke vært borti at den har blitt kald.

Om den har kjølnet litt så blir den vel fort varm igjen når man heller saus over?

Anonymkode: 74d2e...942

• Liker 1
Skrevet

Når vi har ribbe, så står den på varmeplate. Grønnsaker og lignende står også på varmeplate. Vi legger sjeldent opp mer enn en servering på fat først, så fyller vi opp. Fisk derimot er litt vanskeligere, men den står i ovnen på ettervarmen.

Anonymkode: 06b59...984

Gjest vintersolverv
Skrevet

De har sånne varmere til mat som man setter stearinlys under. Indiske restauranter bruker dette mye.

Skrevet

Sørger for at alle serveringsfat er varme før vi har på måten. Fyller på etter at maten er sendt en runde.

Anonymkode: 4e4ef...f12

• Liker 3
Skrevet

Et par tips:

Forvarm fat og boller. Fyll dem med varmt vann slik at de allerede er varme når du tar maten oppi dem. Da unngår du at varmen i maten blir "brukt opp" til å varme opp porselenet.

Ha aluminiumsfolie over når du fyller fat og former. Selv det tynne tynne aluminiumet hindrer varmen å forsvinne ut i rommet.

Planlegg når maten skal være klar og når du trenger å sette ting på. Litt planlegging blir maten stort sett ferdig samtidig og du unngår å la potetene vente i 20 minutter på at grønnsakene også skal koke.

• Liker 2
Skrevet

Skyll alle serveringsfat i varmt vann eller sett de i ovnen på 50-100 grader før du legger maten på. Ikke legg på mer enn til første servering. Gå heller og fyll på flere ganger.

Skrevet

Er ikke avhengig av å spise glovarm mat.  Det holder at den er lunka så lenge sausen er varm.  Det slutter jo å dampe ganske fort. 

• Liker 1
Skrevet

Varm boller og ha serveringsboller med lokk. 

Anonymkode: 2a511...e49

Skrevet

Hvis dere har et stykke å gå fra kjøkkenet til spisestuen, så anbefaler jeg å dekke fatene med aluminiumsfolie. Gjerne hvis dere må gå opp en trapp. Forsvinner mye varme når man går. 

Anonymkode: 31b6a...790

• Liker 1
Skrevet

Varmeenergi flytter seg alltid til kaldere ting. Er fatene kaldere enn maten så vil varme fra maten varme opp fatene. Er lufta kaldere enn maten vil varme gå til å varme opp luften.

Det vil derfor være en fordel å holde maten i varm beholder så lenge som mulig til det blir servert. Men personlig foretrekker jeg at maten ikke er rykende varm.

Skrevet

Tallerkenvarmer hjelper også.

Anonymkode: 73e84...a27

Skrevet

Vi har sausnebb med lokk og god isolering. Varm saus redder all mat :)

Skrevet

Ribba skal jo hvile ganske lenge, minst en halvtime - den tåler å vente. 

Enig i at det viktigste er varm saus. Den kan få et oppkok rett før servering. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...