Gå til innhold

Når voksen datter velger bort familien....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut til at vi kun er gode nok når hun skal ha hjelp enten med penger, mat og ting.......Hun disponerer leilighet og bil som tilhører oss og vi føler vi backer henne veldig opp samtidig som vi stille litt strenge krav også. 

Skuffelsen er uendelig stor når hun var til middag i kveld - sa nesten ingenting. Stakk avgårde etter en stund og ender opp hos en kamerat heller og hans familie. Hun studerer, jobber og har ikke noe rusproblemer.  Vi har hatt en stående avtale om at vi skulle gjøre noe sammen i dag og dette har vært avtalt lenge. Hun ringte først og spurte om hun kunne går til denne vennen  og jeg sa at jeg forventer at hun holder vår avtale (hun har hatt for vane å bryte avtaler generelt, men denne avtalen er veldig viktig for meg og hun vet det). nå kom meldingen om at hu glemte seg ut og drakk et glass vin - ergo kan ikke kjøre. Det er skikkelig omvei for meg å kjøre frem og tilbake. Jeg føler meg rett og slett forrådt og er ekstremt lei meg.

Vet ikke hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal håndtere dette......gjør faktisk vondt langt inn i hjertet akkurat nå. 

Måtte bare få det ut.

Anonymkode: b5047...7b7

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med tvang skyver du bare henne lengre og lengre bort, dessverre. Forstår at du vil lære henne opp til å holde avtaler, og det er fint, men når hun opplever det som ‘tvangssamvær’ blir det uansett ikke koselig. Gi slipp og hun vil mest sannsynlig frivillig komme tilbake etterhvert❤️

Anonymkode: 6065c...751

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Med tvang skyver du bare henne lengre og lengre bort, dessverre. Forstår at du vil lære henne opp til å holde avtaler, og det er fint, men når hun opplever det som ‘tvangssamvær’ blir det uansett ikke koselig. Gi slipp og hun vil mest sannsynlig frivillig komme tilbake etterhvert❤️

Akkurat nå føles det ikke slik ut. Vi har gitt henne space og latt henne styre ting selv, men jeg er så lei av å føle meg brukt og kun god til en ting. Men takk likevel for at du svarte ❤️

Skrevet

Kanskje hun har problemer du ikke fanger opp. 

Anonymkode: c27ea...c4b

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Det høres leit ut!❤️

Kan jeg spørre hvor gammel deres voksne datter er? Er hun 23 eller 40? Menneskers frontallapp er ikke ferdigutviklet før etter fylte 25, så det kan jo eventuelt være en årsak til manglende engasjement. Det er jo også mulig at hun strever med noe hun ikke forteller dere om. Jeg har en schizofrenidiagnose mine foreldre ikke aner noe om, på tross av at vi er veldig nære. Jeg sier bare at jeg har influensa i perioder med innleggelser😅

Kan det hende at hun bærer på nag for noe i barndommen som dere ikke vet om? Det behøver ikke å være noen store enkelthendelser, men kanskje mange bitte små?

Anonymkode: 31dce...661

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er tøft å ha folk i livet som belager seg på at andre tar oppryddningsjobben fra deres handlinger. Om hun bryter avtaler, er det noe hun selv bør få kjenne konsekvensene av. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det høres leit ut!❤️

Kan jeg spørre hvor gammel deres voksne datter er? Er hun 23 eller 40? Menneskers frontallapp er ikke ferdigutviklet før etter fylte 25, så det kan jo eventuelt være en årsak til manglende engasjement. Det er jo også mulig at hun strever med noe hun ikke forteller dere om. Jeg har en schizofrenidiagnose mine foreldre ikke aner noe om, på tross av at vi er veldig nære. Jeg sier bare at jeg har influensa i perioder med innleggelser😅

Kan det hende at hun bærer på nag for noe i barndommen som dere ikke vet om? Det behøver ikke å være noen store enkelthendelser, men kanskje mange bitte små?

❤️  Hun er 21 og jeg har tenkt dette at hjernen ikke er skikkelig utviklet før 25. Hun har ingen diagnoser og har et rikt sosialt liv.  Hun har vært deprimer til tider og det er hun åpen om, men hun får hjelp til dette. Det jeg er så skuffa over er at hun tilbringer masse tid med venners familie og sier de elsker henne, men med vår familie så kan  hun nesten ikke ta seg tid til å si hei engang. Hun har alltid hatt et frodig temperament og var litt engstelig som barn. 

Skrevet
Sparkling_Pink skrev (3 minutter siden):

Det er tøft å ha folk i livet som belager seg på at andre tar oppryddningsjobben fra deres handlinger. Om hun bryter avtaler, er det noe hun selv bør få kjenne konsekvensene av. 

Akkurat nå kjenner jeg at jeg orker ikke svare på den meldingen hun sendte som kansellerte avtalen og jeg vet ikke når jeg orker å svare for å være ærlig. 

Skrevet

Ikke gi mer enn dere tåler å tape. Dette gjelder også i relasjoner. Hvis dere føler dere utnyttet av at hun bor gratis og disponerer bil, fordi hun ikke gir noe tilbake, så ikke gi henne gratis bil og bolig.

det høres brutalt ut, men kanskje hun vokser på det. Bortskjemte mennesker blir uansett aldri sjarmerende. Så kanskje nyttårsforsettet for 2024 skal være å gi datteren deres mer frihet, på godt og vondt?

Anonymkode: 3e9ef...287

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
MiominMio skrev (Akkurat nå):

❤️  Hun er 21 og jeg har tenkt dette at hjernen ikke er skikkelig utviklet før 25. Hun har ingen diagnoser og har et rikt sosialt liv.  Hun har vært deprimer til tider og det er hun åpen om, men hun får hjelp til dette. Det jeg er så skuffa over er at hun tilbringer masse tid med venners familie og sier de elsker henne, men med vår familie så kan  hun nesten ikke ta seg tid til å si hei engang. Hun har alltid hatt et frodig temperament og var litt engstelig som barn. 

Da er hun fortsatt veldig ung, og det er helt naturlig at venner er høyere på prioriteringslista enn foreldre. Hun har akkurat blitt gammel nok til å være selvstendig. Hun er myndig, men hun har fortsatt en kropp i utvikling. Jeg regner med at dette går seg til i løpet av de neste årene.

På tross av at hun har vært åpen om sin psykiske helse er det rimelig å anta at du som forelder ikke vet absolutt alt. Jeg er selv 28 år, og jeg har ingen venninner, verken yngre eller eldre, som deler alt som foregår med sine foreldre.

Jeg skjønner godt at det er sårt, og det kan godt være hun bør prioritere annerledes. Jeg synes oppførselen hennes høres en smule egoistisk ut, men det er vanskelig å dømme noen som er såpass unge. Du får fortelle henne at du ikke er enig i prioriteringene hennes, så kan dere ha en samtale om det.

Lykke til❤️

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
MiominMio skrev (1 minutt siden):

Akkurat nå kjenner jeg at jeg orker ikke svare på den meldingen hun sendte som kansellerte avtalen og jeg vet ikke når jeg orker å svare for å være ærlig. 

Du orker å skrive her, så er greit å forfatte og sende et svar:

Kjære datter, takk for informasjonen og at du ikke kjører bil beruset! Jeg er trist over at du ikke kommer på besøk til oss, håper på senere anledninger. Ang. Transport må du dessverre finne andre alternativer i kveld.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke gi mer enn dere tåler å tape. Dette gjelder også i relasjoner. Hvis dere føler dere utnyttet av at hun bor gratis og disponerer bil, fordi hun ikke gir noe tilbake, så ikke gi henne gratis bil og bolig.

det høres brutalt ut, men kanskje hun vokser på det. Bortskjemte mennesker blir uansett aldri sjarmerende. Så kanskje nyttårsforsettet for 2024 skal være å gi datteren deres mer frihet, på godt og vondt?

Takk ❤️ Jeg er nok den svake her av oss foreldre, Min man er mer striksen og kunne tenke seg det, men jeg er så redd for å miste henne enda mer. Kjenner jeg er helt på gråten nå jeg. 

• Hjerte 5
Skrevet

Forstår veldig godt at du er skuffet. Kanskje ta en prat med henne i fredstid? Fortell hvordan du føler det, si at du ønsker mer tid med henne i høytider, men at du respekterer hennes ønsker hvis hun vil noe annet. Spør hva hun tenker om dette. Rett og slett ha en forventningsavklaring.❤️

Anonymkode: 83ed7...210

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Noen ganger kommer de ikke tilbake før etter mange år. 

Anonymkode: 96edd...17e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MiominMio skrev (2 minutter siden):

Takk ❤️ Jeg er nok den svake her av oss foreldre, Min man er mer striksen og kunne tenke seg det, men jeg er så redd for å miste henne enda mer. Kjenner jeg er helt på gråten nå jeg. 

Du kommer ikke til å miste henne for alltid. Kanskje blir hun sur et par år, men hun kommer mest sannsynlig til å vokse på det og ta til fornuft. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår veldig godt at du er skuffet. Kanskje ta en prat med henne i fredstid? Fortell hvordan du føler det, si at du ønsker mer tid med henne i høytider, men at du respekterer hennes ønsker hvis hun vil noe annet. Spør hva hun tenker om dette. Rett og slett ha en forventningsavklaring.❤️

Takk <<3 Jeg må bare puste med magen nå. Vil ikke sende noe surmaga svar for det kommer ikke noe godt ut av det. 

Skrevet

Hun er 21. Hvorfor bor hun i deres leilighet og disponerer bil uten å ha betalt for noe selv? Vanlige studenter er fattige, og dypt takknemlige for å få gratis kost og losji i juleferien.

Hun trenger jo ikke gjøre noe du ønsker deg når hun får alt hun peker på uansett. Det er sikkert vanskelig å trekke tilbake privilegier, men jeg tror hun ville hatt godt av å stå mer på egne bein, bo i studenthybel og betale egne utgifter.

Anonymkode: a5751...8c3

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
MiominMio skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde en lignende greie med mitt eget barn da han var 20. Dessverre hadde vi feilet og vrt altfor rause, slik at han var bortskjemt. Han tok alt han fikk som en selvfølge, og ga ingenting tilbake.

Etter en spesielt sårende episode fikk jeg fryktelig nok, og det endte dessverre med en krangel. Jeg gjorde det klart at jeg tok alt ansvar for hvor bortskjemt han var blitt, men at jeg heretter akter å endre på det. Et øyeblikk var jeg redd for å aldri se han igjen…

Men etter at han fikk tenkt seg om, tok vi en ny prat om forventninger, og han er i dag en empatisk og omsorgsfull 22-åring. Fremdeles ekstremt bortskjemt, men han tar det ikke lenger som en selvfølge. Og av alle ting liker han veldig godt å være sammen med oss nå. Han har flyttet ut, men besøker oss flere ganger i måneden.

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Tusen takk for alle svar ❤️ nå er ballen i hennes hjørne og vi får håpe at hun finner ut hva hun vil. Vi må nok virkelig sette foten ned. Mannen har ønsket det lenge, men jeg har bremset opp da jeg hele tiden har hatt et håp, men nå er jeg sliten og lei. Veldig godt å lese dere med solskinnshistorier og håper vi kanskje kan få vår . 

• Hjerte 3
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Menneskers frontallapp er ikke ferdigutviklet før etter fylte 25

Hos kvinner kan de være så tidlige som 22-24 års alder, men hos menn endel år senere, 27-30 år. 

Anonymkode: 54495...c66

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...