Gå til innhold

Får ikke pusset tenna på 1,5 åring, gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en mellom 1,5 og 2 år som biter tenna sammen, rister fort på hodet osv så det er helt umulig å få pusset tennene ordentlig. 

Har prøvd alt av motivasjon, sanger, video, lek, tull og tøys, men får det ikke til.

Hva gjør jeg? 

Hvordan går det å pusse deres?

Anonymkode: 1ada8...0a5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da blir det tvang. Tennene skal pusses morgen og kveld 

Anonymkode: 93911...911

• Liker 17
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har en mellom 1,5 og 2 år som biter tenna sammen, rister fort på hodet osv så det er helt umulig å få pusset tennene ordentlig. 

Har prøvd alt av motivasjon, sanger, video, lek, tull og tøys, men får det ikke til.

Hva gjør jeg? 

Dro til tannlegen med han og fikk råd 😊

Anonymkode: 9634b...896

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva gjør jeg? 

Pusser du ikke tennene hans da, eller hvordan løser du det?

Anonymkode: ce43c...237

Skrevet

Vi pusset med tvang. Tenner må pusses. Sønnen til en venninne måtte narkose for å behandle tannråte da han var tre😵‍💫 Da blir det heller tvangspuss.

Anonymkode: baf81...6f2

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjør jeg? 

Du har prøvd å la barnet holde selv også? I starten blir det ikke fantastisk puss, men man kan styre den på sikt. 

Anonymkode: 7a977...436

Skrevet

Har gjort det med tvang på mine rett og slett. Det er ikke et alternativ å ikke pusse tenner. En arm tar du i armhulen din, og den andre holder du i hånden. Så pusser du med hånden du har fri. 

Man skal ikke være slem med barna sine, men det er faktisk slemt å ikke pusse tennene deres. Hold de fast, men tull og syng. Etter en stund går det av seg selv. 

Det finnes også tannkost på apoteket med lys som lyser så lenge man skal pusse. 

Anonymkode: 89e18...6c2

• Liker 3
Skrevet

Om ingenting annet fungerer, så pusser du med tvang. Jeg fikk følgende råd hos en tannlege en gang: 

Sett deg på gulvet og legg barnet mellom beina dine med hodet mot deg. Legg barnets armer under lårene dine. Du har begge hendene fri og kan dermed pusse ganske greit. Jo mer barnet gråter/hyler jo mer gaper det, og du får dermed pusset alle tennene. 
Etter 2-3 kvelder på denne måten valgte min sønn å pusse mens vi sto på badet. Han fikk da valget mellom å stå på en stol eller ligge på gulvet, men valgte som sagt stolen. Hadde aldri problemer etter det.

Anonymkode: 9c1a3...acf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig pusser vi tenner. Pusser med tvang når det er nødvendig. 

Anonymkode: ae902...6b8

Skrevet

Forstår at dette er vanskelig. Kanskje null sukker/godteri uten tannpuss? Like barnet ditt fluortablett? I så fall, gi det kanskje?

Anonymkode: d8f30...bd2

Skrevet

Me har slitt og slit fortsatt i perioder. Tvang er ikkje aktuelt her, men det har teke lang tid nokre gongar.

Beste triks hjå oss er å ha to tannkostar der barnet har den eine, eller å la barnet pusse mine tenner.

• Nyttig 1
Skrevet

Du glemmer at du er sjef. Dette er ikke hans valg. Du må lære deg å være foreldre. Mén, om barnet har det vondt ved pussing av tennene, sjekk det ut. 

• Liker 5
Skrevet
Helene skrev (7 timer siden):

Du glemmer at du er sjef. Dette er ikke hans valg. Du må lære deg å være foreldre. Mén, om barnet har det vondt ved pussing av tennene, sjekk det ut. 

Spørsmålet var ikke å pusse eller ikke pusset. Spørsmålet er HVORDAN få til å pusse når man ikke kommer til barnets munn pga det lukker munnen, eller rister på hodet etc. 

• Liker 2
Skrevet

Holdt fast, da ropte de som regel da kom man jo til. Startet med over- og underkjeve annenhver dag fordi man oftest fikk pusset best der man begynte. 

Anonymkode: 6f752...26f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Spørsmålet var ikke å pusse eller ikke pusset. Spørsmålet er HVORDAN få til å pusse når man ikke kommer til barnets munn pga det lukker munnen, eller rister på hodet etc. 

Man holder barnet fast, tar en finger på innsiden av kinnet og så tannbørsten etter inn i munnen. 

Anonymkode: ae902...6b8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva gjør jeg? 

Vil du bli dømt for omsorgssvikt pga tannråte på ditt eget barn eller vil du bruke noen få minutter med tvang for at barnet skal få rene tenner? 

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, Serafin said:

Vil du bli dømt for omsorgssvikt pga tannråte på ditt eget barn eller vil du bruke noen få minutter med tvang for at barnet skal få rene tenner? 

Ingen av delene. Man søker råd hos tannlege. Tviler noen av dem anbefaler tvang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen av delene. Man søker råd hos tannlege. Tviler noen av dem anbefaler tvang. 

Men det funker ikke alltid. Da må må søke Statsforvalteren om bruk av tvang. 

• Liker 1
Skrevet

Her blir det tvang. Tennene skal pusses uansett. Forteller om Karius og Baktus.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan komme med noen tips som ikke i innebærer tvang. Hvis du ikke allerede har prøvd det, så er tannpussesangen til fantorangen veldig smart. Kanskje barnet kan se den på tv mens du pusser tennene i sofaen. Men det som funket best for oss var faktisk karius og baktus. Vi tøyser med at karius og baktus har bygget masse hus i tennene på barnet, husene er rosa og blå og de har selvfølgelig masse glitter på seg. Det er bare de voksne som kan se husene, så vi må være nøye og pusse godt over tennene. En annen ting som har funket i perioder er å telle tennene med tannbørsten. Prøv å gjør det hele til en lek, gå inn med godt humør. Sang og dans er lurt for å prøve å lette på stemningen de første gangene. Og mitt siste tips: det finnes mange bøker som handler om tannpuss. Kanskje du kan lese for barnet mens du pusser? 

Anonymkode: f4641...365

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...