AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #1 Skrevet 24. desember 2023 Legen mener jeg ikke har lavt stoffskifte i følge prøvene, men han har ikke funnet noe annet på blodprøver. Jeg har alle symptomene på lavt stoffskifte, og begynner å slite mer og mer. Hva gjør jeg? jeg blir sprø! Håret ramler av, huden er tørr, leppene sprekker, jeg har forstoppelse, fryser konstant, er trøtt og sliten og trenger plutselig 12 timers søvn. Jeg er svimmel, tørr i munnen, sliter med hukommelsen, føler meg treg og svak. Jeg har mistet matlysten, har lavt blodtrykk, har fått øresus, hovne ledd i fingrene og har liksom ikke lyst til noen ting lenger. Lege har sjekket «alt mulig», og sier det ikke er noe galt med meg, men jeg kan jo ikke ha det sånn. Jeg har 2 tester med høyt nivå på anti-tpo, men den er helt på grenseverdi nå. T4 har gått nedover, men er på 11. T3 og TSH er normalt. Hjelp? Anonymkode: a1c87...edd
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #2 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har 2 tester med høyt nivå på anti-tpo, men den er helt på grenseverdi nå. T4 har gått nedover, men er på 11. T3 og TSH er normalt. Hjelp? Hvor høy anti-tpo har du? Har ft4 gått nedover mens ft3 og Tsh har vært uendret? Når (klokkeslett) har du tatt prøvene? Hva var Tsh på? Har du blitt sjekket på nivå av alt av vitaminer og mineraler? Anonymkode: 7bc76...799
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #3 Skrevet 24. desember 2023 Og: Hvor gammel er du? Anonymkode: 7bc76...799
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #4 Skrevet 24. desember 2023 TSH har gått mye opp og ned. De siste prøvene går opp og med mellom 0,89 og 2,0. T3 er 4,8 S-Anti-TPO 35 (det står at den skal være under 34?) T4 har en synkende kurve fra 19,4 til 11,9 over de siste årene Det er sjekket vitaminer og sånt. Ikke funnet mangel. Jeg er 42 år. det må jo være noe annet da? Men hva? Anonymkode: a1c87...edd
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #5 Skrevet 24. desember 2023 Du har sykt gode stoffskifteprøver. Tipper lavt stoffskifte er noe det siste som skjer deg, selv om du for all del kan feile noe annet. Anonymkode: d5b5b...c7f
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #6 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Legen mener jeg ikke har lavt stoffskifte i følge prøvene, men han har ikke funnet noe annet på blodprøver. Jeg har alle symptomene på lavt stoffskifte, og begynner å slite mer og mer. Hva gjør jeg? jeg blir sprø! Håret ramler av, huden er tørr, leppene sprekker, jeg har forstoppelse, fryser konstant, er trøtt og sliten og trenger plutselig 12 timers søvn. Jeg er svimmel, tørr i munnen, sliter med hukommelsen, føler meg treg og svak. Jeg har mistet matlysten, har lavt blodtrykk, har fått øresus, hovne ledd i fingrene og har liksom ikke lyst til noen ting lenger. Lege har sjekket «alt mulig», og sier det ikke er noe galt med meg, men jeg kan jo ikke ha det sånn. Jeg har 2 tester med høyt nivå på anti-tpo, men den er helt på grenseverdi nå. T4 har gått nedover, men er på 11. T3 og TSH er normalt. Hjelp? Anonymkode: a1c87...edd Hvorfor så besatt på at det må være lavt stoffskifte når blodprøvene dine ikke indikerer det og legene din sier at det ikke er lavt stoffskifte? Anonymkode: 1ab0e...5f9 5
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #7 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor så besatt på at det må være lavt stoffskifte når blodprøvene dine ikke indikerer det og legene din sier at det ikke er lavt stoffskifte? Anonymkode: 1ab0e...5f9 Jeg vet ikke:D kanskje fordi det passer med symptomene. Og fordi jeg ble usikker på Anti-TPO… men da kan jeg slå meg til ro med at det ikke er noe der da, skjønner jeg. Anonymkode: a1c87...edd
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #8 Skrevet 24. desember 2023 Tidlig overgangsalder? Har du tatt hormonprøver? Lavt B12 eller jern? Anonymkode: e5c80...a55
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #9 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg vet ikke:D kanskje fordi det passer med symptomene. Og fordi jeg ble usikker på Anti-TPO… men da kan jeg slå meg til ro med at det ikke er noe der da, skjønner jeg. Anonymkode: a1c87...edd De symptomene kan passe til mye annet også. Og om man googler lenge nok så vil man alltid finne symptomer som passer inn med den sykdommen man selv tror man har. Anonymkode: 1ab0e...5f9 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #10 Skrevet 24. desember 2023 Lupus? Jeg har det ganske likt. Har svinget mellom litt høyt og litt lavt stoffskifte. Har b12 mangel og folatmangel og mange andre mangler. Spiser ikke bra nok, og er psykisk stresset, så det blir skylt på SF og stress. Anonymkode: 9b910...1c2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #11 Skrevet 24. desember 2023 Dette er symptomer på overgangsalderen. Ikke alle leger vil nevn om overgangsalderen for å være på den sikre siden. Siden legen ikke finner noe, hadde jeg funnet meg til ro med det. Anonymkode: 4a5ea...86f 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #12 Skrevet 24. desember 2023 Merkverdig at Ft4 har sunket fra 19 til 11, det hadde jeg absolutt merket på formen selv. Tipper du er på randen av å utvikle Hashimoto, og ville presset legen hardere på å la deg prøve en lav dose Levaxin. Anonymkode: 8c5d0...35b
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #13 Skrevet 24. desember 2023 Ingen vil få diagnosen lavt stoffskiffe med en TSH på mellom 0,89 og 2,0. Skjønner virkelig ikke hvorfor du henger alle knagger på dette. Fullstendig uenig med den over. TS skal ikke legges på medisiner som hun må gå på resten av livet fordi hun mistenker at hun har lavt stoffskifte. Da sklir hun fort mot hypertyerose. FT4 er innen normalområdet. Vi behandler avvik som vises på blodprøve. Stoffskifte er heldigvis et av de områdene som vi kan behandle diagnostisk basert på blodprøver. Her behandler vi ikke symptomer med normale prøver. Det er skadelig. Anonymkode: c93bb...aed 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #14 Skrevet 24. desember 2023 Man bestemmer ikke selv diagnose når man går til legen. Legen vet (stort sett) best, og lavt stoffskifte er kjempeenkelt å sjekke. Du har veldig fine prøver, så hvorfor du er besatt av denne diagnosen skjønner jeg ikke. Jeg har selv lavt stoffskifte, og det er ikke noe man ønsker å ha. Selv med behandling og fine prøver har jeg fortsatt alle symptomene. Symptomene du opplever er utrolig typiske for kvinnesykdommer generelt. Dessverre er kvinnesykdommer forsket altfor lite på, så det er ikke sikkert du får en diagnose. Det beste vil uansett være å forsøke å behandle symptomene i samråd med lege. Den første behandlingen består alltid av sunn mat og jevnlig trening. Dersom du opplever plager selv etter dette, da bør du begynne å grave mer. Anonymkode: f2fac...a63 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #15 Skrevet 24. desember 2023 Jeg er glad jeg spurte om dette, merker jeg. For da kan jeg slå meg til ro med at det ikke er stoffskiftet:) jeg har ikke lavt B12, jern eller folat. Hormoner er sjekket. Men andre B-vitaminer er ikke sjekket. Med tanke på håravfall, så kanskje sjekke det… Jeg kommer ikke til å gi meg på at det ikke er noe galt. Det er såpass mye plager at noe nå det være. Kanskje mage og tarm er det neste man bør se på. Anonymkode: a1c87...edd
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #16 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Legen mener jeg ikke har lavt stoffskifte i følge prøvene, men han har ikke funnet noe annet på blodprøver. Jeg har alle symptomene på lavt stoffskifte, og begynner å slite mer og mer. Hva gjør jeg? jeg blir sprø! Håret ramler av, huden er tørr, leppene sprekker, jeg har forstoppelse, fryser konstant, er trøtt og sliten og trenger plutselig 12 timers søvn. Jeg er svimmel, tørr i munnen, sliter med hukommelsen, føler meg treg og svak. Jeg har mistet matlysten, har lavt blodtrykk, har fått øresus, hovne ledd i fingrene og har liksom ikke lyst til noen ting lenger. Lege har sjekket «alt mulig», og sier det ikke er noe galt med meg, men jeg kan jo ikke ha det sånn. Jeg har 2 tester med høyt nivå på anti-tpo, men den er helt på grenseverdi nå. T4 har gått nedover, men er på 11. T3 og TSH er normalt. Hjelp? Anonymkode: a1c87...edd Du kan faktisk ha lavt stoffskifte selv om du har helt fine blodprøver. Jeg er et levende eksempel på dette. For min egen del tok det mange år med mye lidelse og alvorlige symptomer (alle du opplister og mer til) før jeg til slutt etter mye graving på egenhånd fant ut av dette. Nå har jeg et helt nytt liv! Det at man har et blodbilde som ser normalt ut, gir inntrykk av at det finnes nok stoffskiftehormoner tilgjengelig, men dette er ikke nødvendigvis tilfelle. Stoffskifteproblemet kan f.eks ligge på cellenivå og ikke i selve skjoldbruskkjertelen, og dette vil ikke gjenspeiles i de «vanlige» blodprøvene. Blodprøver forteller noe om hva som foregår i blodet, men lite om det som foregår på cellenivå. For å oppsummere veldig kort, så kan forstyrrelser på cellenivå eller i ulike stadier av prosessen føre til at selve utnyttelsen av stoffskiftehormonene ikke foregår slik den skal. Dermed kan man likevel få lavt stoffskifte, fordi man ender opp med en kropp hvor stoffskiftehormonene ikke klarer å utøve sin rolle (av flere potensielle årsaker). Jeg sier ikke at dette må være tilfelle for deg, men du skal ikke se bort fra det. Det har dessverre blitt slik at blodprøveresultater helt overskygger de fysiske symptomene til pasienten, men slik var det ikke hvis man spoler noen tiår tilbake. Jeg hadde også helt fine blodprøver, men klarte aldri å slippe tanken om at det jeg slet med måtte være stoffskifterelatert, og det viste seg etterhvert at jeg hadde helt rett. For min egen del, endte jeg opp med å kontakte funksjonellmedisinsk lege, som tok svært mange prøver (blod, urin, avføring) og gjorde en virkelig grundig utredning for å danne seg et helhetsbilde av kroppen. (Kan ikke beskrive hvor godt det var å bli tatt på alvor! Og ikke minst det å kunne få snakke lenge med en lege som faktisk hadde satt av 1,5 time til å kartlegge symptomer og sykdomshistorikk.) Her ble det avdekket at det så ut til at min omdanning av stoffskiftehormoner var dårlig, pluss mye annet, deriblant markører som antydet forstyrret energiproduksjon på cellenivå. Legen mente at det ikke fantes noen grunn til å la være og gi stoffskiftehormoner et forsøk. Og takk og lov for det. Det viste seg at jeg responderte nokså halvveis på Levaxin (syntetisk T4), men først da jeg fikk prøve NDT (bioidentiske, naturlige stoffskiftehormoner som inneholder alle formene for stoffskiftehormon, ikke bare T4) ble det fart på sakene. Jeg kan rett og slett ikke beskrive det! (For noen fungerer syntetisk T4 greit, mens andre kan oppleve at det er hele spekteret av de naturlige, bioidentiske hormonene som må til - dette er et eget tema i seg selv) Om du vil ha vitenskapelig litteratur på dette, vil jeg på det aller, aller varmeste anbefale deg å lese boken Hypothyroidism Type 2 av legen Mark Starr (selges billig på bl.a Adlibris). Letttlest og skrevet for legfolk. Starr har viet sin karriere til stoffskifteproblematikk og har behandlet mange pasienter hvor blodprøvene bare spiller en ørliten birolle. En bok som ikke bare er basert på hans arbeid og erfaring, men også mye historisk stoff og (neglisjert) forskning utført av flere stoffskiftespesialister opp gjennom tidene. Boken burde etter min mening vært obligatorisk lesning for alle leger, ikke minst endokrinologer. For dette er info som potensielt kunne og kan forbedre livet til mange mennesker. Jeg kan garantere deg en interessant og øyeåpnende bok. Håper at noe av dette kanskje kan være til hjelp for deg, for det er grusomt å ha det slik. Ikke gi deg - og ikke legg fra deg stoffskifteproblematikken helt enda - ikke slå deg til ro før du har fått kartlagt dette hakket mer. Det kan potensielt ligge et svar her ❤️ Anonymkode: 4031d...365 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #17 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg er glad jeg spurte om dette, merker jeg. For da kan jeg slå meg til ro med at det ikke er stoffskiftet:) jeg har ikke lavt B12, jern eller folat. Hormoner er sjekket. Men andre B-vitaminer er ikke sjekket. Med tanke på håravfall, så kanskje sjekke det… Jeg kommer ikke til å gi meg på at det ikke er noe galt. Det er såpass mye plager at noe nå det være. Kanskje mage og tarm er det neste man bør se på. Anonymkode: a1c87...edd Det er fint at du vil finne ut av det, men veldig ofte har kroppen behov for en blanding av ro, sunn mat og trening. Det er helt vanlig å oppleve perioder med slike symptomer uten at man nødvendigvis har en diagnose. Ts, hvor mange år har dette holdt på? Eller er det noe som har kommet de siste månedene? Anonymkode: f2fac...a63
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #18 Skrevet 25. desember 2023 Men kjære vene, blodprøvene snakker jo for seg selv. Det er ikke akkurat stort rom for tolkning når prøvene er klokkeklare. Symtpomene du har må skyldes noe annet. Anonymkode: 4a5ed...1bc 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #19 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du kan faktisk ha lavt stoffskifte selv om du har helt fine blodprøver. Jeg er et levende eksempel på dette. For min egen del tok det mange år med mye lidelse og alvorlige symptomer (alle du opplister og mer til) før jeg til slutt etter mye graving på egenhånd fant ut av dette. Nå har jeg et helt nytt liv! Det at man har et blodbilde som ser normalt ut, gir inntrykk av at det finnes nok stoffskiftehormoner tilgjengelig, men dette er ikke nødvendigvis tilfelle. Stoffskifteproblemet kan f.eks ligge på cellenivå og ikke i selve skjoldbruskkjertelen, og dette vil ikke gjenspeiles i de «vanlige» blodprøvene. Blodprøver forteller noe om hva som foregår i blodet, men lite om det som foregår på cellenivå. For å oppsummere veldig kort, så kan forstyrrelser på cellenivå eller i ulike stadier av prosessen føre til at selve utnyttelsen av stoffskiftehormonene ikke foregår slik den skal. Dermed kan man likevel få lavt stoffskifte, fordi man ender opp med en kropp hvor stoffskiftehormonene ikke klarer å utøve sin rolle (av flere potensielle årsaker). Jeg sier ikke at dette må være tilfelle for deg, men du skal ikke se bort fra det. Det har dessverre blitt slik at blodprøveresultater helt overskygger de fysiske symptomene til pasienten, men slik var det ikke hvis man spoler noen tiår tilbake. Jeg hadde også helt fine blodprøver, men klarte aldri å slippe tanken om at det jeg slet med måtte være stoffskifterelatert, og det viste seg etterhvert at jeg hadde helt rett. For min egen del, endte jeg opp med å kontakte funksjonellmedisinsk lege, som tok svært mange prøver (blod, urin, avføring) og gjorde en virkelig grundig utredning for å danne seg et helhetsbilde av kroppen. (Kan ikke beskrive hvor godt det var å bli tatt på alvor! Og ikke minst det å kunne få snakke lenge med en lege som faktisk hadde satt av 1,5 time til å kartlegge symptomer og sykdomshistorikk.) Her ble det avdekket at det så ut til at min omdanning av stoffskiftehormoner var dårlig, pluss mye annet, deriblant markører som antydet forstyrret energiproduksjon på cellenivå. Legen mente at det ikke fantes noen grunn til å la være og gi stoffskiftehormoner et forsøk. Og takk og lov for det. Det viste seg at jeg responderte nokså halvveis på Levaxin (syntetisk T4), men først da jeg fikk prøve NDT (bioidentiske, naturlige stoffskiftehormoner som inneholder alle formene for stoffskiftehormon, ikke bare T4) ble det fart på sakene. Jeg kan rett og slett ikke beskrive det! (For noen fungerer syntetisk T4 greit, mens andre kan oppleve at det er hele spekteret av de naturlige, bioidentiske hormonene som må til - dette er et eget tema i seg selv) Om du vil ha vitenskapelig litteratur på dette, vil jeg på det aller, aller varmeste anbefale deg å lese boken Hypothyroidism Type 2 av legen Mark Starr (selges billig på bl.a Adlibris). Letttlest og skrevet for legfolk. Starr har viet sin karriere til stoffskifteproblematikk og har behandlet mange pasienter hvor blodprøvene bare spiller en ørliten birolle. En bok som ikke bare er basert på hans arbeid og erfaring, men også mye historisk stoff og (neglisjert) forskning utført av flere stoffskiftespesialister opp gjennom tidene. Boken burde etter min mening vært obligatorisk lesning for alle leger, ikke minst endokrinologer. For dette er info som potensielt kunne og kan forbedre livet til mange mennesker. Jeg kan garantere deg en interessant og øyeåpnende bok. Håper at noe av dette kanskje kan være til hjelp for deg, for det er grusomt å ha det slik. Ikke gi deg - og ikke legg fra deg stoffskifteproblematikken helt enda - ikke slå deg til ro før du har fått kartlagt dette hakket mer. Det kan potensielt ligge et svar her ❤️ Anonymkode: 4031d...365 Dette! Min mann døde nesten av det før jeg brølte legen til å reagere. Hjernen hans sakket så mye ned at jeg trodde han hadde fått demens. Kroppen ble til deig, han var så klinisk deprimert at han ikke vasket seg. Hukommelsen var helt borte. Han luktet vondt. Hvilepulsen var over 100. Håret visnet og falt av. Huden tørket inn, han ble impotent, snakket sakte, fant ikke ordene, la ikke merke til noe rundt seg. Sint, grinete, sur. Testonivået sank til under referanse. I fire lange år fungerte han kun på jobb og kun fordi han mobiliserte intenst, fordi jobben er så viktig for han. Hjemme har jeg sittet med alt alene. Jeg hadde venner, trodde jeg. Og det holdt meg gående, fordi jeg følte at jeg hadde noen. Barna tok all tid alle krefter. Så skjedde det noe som fikk meg til å åpne øynene og da møtte jeg veggen totalt. Anonymkode: db7e8...9f0
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #20 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er fint at du vil finne ut av det, men veldig ofte har kroppen behov for en blanding av ro, sunn mat og trening. Det er helt vanlig å oppleve perioder med slike symptomer uten at man nødvendigvis har en diagnose. Ts, hvor mange år har dette holdt på? Eller er det noe som har kommet de siste månedene? Anonymkode: f2fac...a63 Er det? Jeg har ikke hørt om noen… dette er noe som har kommer snikende, men det er vel de siste 6 mnd at det har begynt å bli veldig problematisk. Og symptomene har vært økende. Jeg har nesten ikke hår igjen jeg trener litt, men jeg blir så fryktelig svimmel, så jeg må hele tiden sette meg med hodet mellom bena. Og jeg sliter skikkelig med hukommelsen. Glemmer alt mulig, glemmer hva ting heter, glemmer informasjon jeg har fått for 5 minutter siden. så skummelt å høre om dere som forteller om lavt stoffskifte som ikke syntes på blodprøver!:O Anonymkode: a1c87...edd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå