Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år feirer jeg julaften alene pga jobb og andre logistikkutfordringer, men det fikk meg også til å tenkte litt. 

Jeg er 28 år og har en bror på 16 år. Så her er det stor forskjell i alder som også fører med seg stor forskjellsbehandling. Jeg er fullt klar over at jeg er et voksent menneske som absolutt er i stand til å forsørge seg selv, men det svir likevel litt når jeg ser hvor enkelt broren min har det. 

Jeg begynte å jobbe når jeg var ganske ung. Var 13 år når jeg fikk min første jobb, og allerede siden den gang begynte jeg å kjøpe meg selv ting jeg ønsket meg. Husker jeg ville ha et ganske dyrt kamera, så jeg sparte i mange mnd før jeg kjøpte det. Fikk selvfølgelig litt penger fra min mor i en bursdagsgave som hjalp på, men mesteparten av summen hadde jeg selv spart. Dette er bare et av eksemplene. Klær, sminke og annet som jeg ville ha kjøpe jeg selv fra den alderen. 

Så mesteparten av lønnen min gikk selvfølgelig til det. Var mye krangling mellom meg og min mor pga dette. Hun mente jeg ikke trengte alt dette og heller burde spare penger. Men hallo? Jeg var 14-18 år og det var dette som var viktig på det tidspunktet, og min mor var selvfølgelig ikke villig til å "sløse" bort penger på dette, så derfor brukte jeg mine egne. Og var heller ikke snakk om store summer jeg tjente på det tidspunktet, så er ikke slik at jeg sløste bort flere 10 tusen kroner i mnd på slikt. 

Ting har også selvfølgelig endret seg økonomisk i vår familie. Vi var aldri fattig og hadde råd til det aller meste, men vi måtte likevel tenke over større kjøp og kunne ikke sløse med penger som vi ville. Og det var helt forståelig. Som sagt, var det noe jeg ønsket kjøpte jeg meg det selv med mine egne opptjente penger. 

Så kom bror... Ikke misforstå meg. Jeg er glad i han og vi har alle et nært forhold til hverandre i familien. Men i det siste som han har blitt litt eldre, har det begynt å komme veldig tydelig frem at han er en bortkjemt fyr som får alt servert på et gullfat. Han har aldri hatt en jobb, fordi mor mener han må fokusere på skole og det blir alt for mye om han skal gjøre begge deler. På hanes alder hadde jeg to deltidsjobber, gikk på VGS og rakk til og med å henge med venner og trene. Det er fult mulig. Greit nok at jeg ikke hadde 6ere i alle fag, noe som virker er målet til min mor når det kommer til lillebror. 

Det jeg stusser og det som sårer meg aller mester er hvor mye penger hun bruker på han. Hun kjøper merkeklær til han, for noen år siden fikk han en gaming PC til 30k! Hallo han var typ 13-14 år?! Nå når han begynte på VG fikk han en mac til 20k og nå til jul fikk han Air Pods Pro til nesten 7k. Lappen skal han også få sponset. Den måtte jeg betale helt selv... Og han får generelt alt han ønsker seg i hverdagen også. Ikke snakk om at han betaler for noen tings som helst. Så alt han får av penger i julegave og bursdagsgave sparer han. Hvorfor skal han bruke det når han likevel får alt han ønsker seg av mamma. 

Ja jeg er 28 år og er i full jobb og ja jeg klarer meg greit selv, men jeg reagerer jo på hvor mye broren min får. Ja jeg får bursdagsgaver og julegaver, men ikke til flere tusen. I år bestemte vi oss for å ikke gi julegaver til hverandre siden jeg ikke er der og har nylig kjøpt leilighet. Så må spare litt penger. Men i stede for å kanskje gi meg et par tusen da likevel så virker det som min andel av julegaven gikk til broren min. Jeg hadde ikke forventet noe julegave siden vi ble enige og hadde heller ikke forventet noe, men når broren min får en såpass dyr gave så svir det litt. Spesielt siden jeg har hatt mange utgifter bindet til leilighetskjøp i det siste at det hadde ikke skadet med litt hjelp. 

Vet ikke hva dere tenker om det? Synes dere det er helt innafor med så stor forskjellsbehandling siden vi har så mange år mellom oss? Eller synes dere dette virker litt urimelig?  

Anonymkode: ea92c...49e

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

har dere samme far? 

Anonymkode: bef3a...83c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

har dere samme far? 

Nei, men her er det ikke faren som kjemmer bort. Men moren. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

I år feirer jeg julaften alene pga jobb og andre logistikkutfordringer, men det fikk meg også til å tenkte litt. 

Jeg er 28 år og har en bror på 16 år. Så her er det stor forskjell i alder som også fører med seg stor forskjellsbehandling. Jeg er fullt klar over at jeg er et voksent menneske som absolutt er i stand til å forsørge seg selv, men det svir likevel litt når jeg ser hvor enkelt broren min har det. 

Jeg begynte å jobbe når jeg var ganske ung. Var 13 år når jeg fikk min første jobb, og allerede siden den gang begynte jeg å kjøpe meg selv ting jeg ønsket meg. Husker jeg ville ha et ganske dyrt kamera, så jeg sparte i mange mnd før jeg kjøpte det. Fikk selvfølgelig litt penger fra min mor i en bursdagsgave som hjalp på, men mesteparten av summen hadde jeg selv spart. Dette er bare et av eksemplene. Klær, sminke og annet som jeg ville ha kjøpe jeg selv fra den alderen. 

Så mesteparten av lønnen min gikk selvfølgelig til det. Var mye krangling mellom meg og min mor pga dette. Hun mente jeg ikke trengte alt dette og heller burde spare penger. Men hallo? Jeg var 14-18 år og det var dette som var viktig på det tidspunktet, og min mor var selvfølgelig ikke villig til å "sløse" bort penger på dette, så derfor brukte jeg mine egne. Og var heller ikke snakk om store summer jeg tjente på det tidspunktet, så er ikke slik at jeg sløste bort flere 10 tusen kroner i mnd på slikt. 

Ting har også selvfølgelig endret seg økonomisk i vår familie. Vi var aldri fattig og hadde råd til det aller meste, men vi måtte likevel tenke over større kjøp og kunne ikke sløse med penger som vi ville. Og det var helt forståelig. Som sagt, var det noe jeg ønsket kjøpte jeg meg det selv med mine egne opptjente penger. 

Så kom bror... Ikke misforstå meg. Jeg er glad i han og vi har alle et nært forhold til hverandre i familien. Men i det siste som han har blitt litt eldre, har det begynt å komme veldig tydelig frem at han er en bortkjemt fyr som får alt servert på et gullfat. Han har aldri hatt en jobb, fordi mor mener han må fokusere på skole og det blir alt for mye om han skal gjøre begge deler. På hanes alder hadde jeg to deltidsjobber, gikk på VGS og rakk til og med å henge med venner og trene. Det er fult mulig. Greit nok at jeg ikke hadde 6ere i alle fag, noe som virker er målet til min mor når det kommer til lillebror. 

Det jeg stusser og det som sårer meg aller mester er hvor mye penger hun bruker på han. Hun kjøper merkeklær til han, for noen år siden fikk han en gaming PC til 30k! Hallo han var typ 13-14 år?! Nå når han begynte på VG fikk han en mac til 20k og nå til jul fikk han Air Pods Pro til nesten 7k. Lappen skal han også få sponset. Den måtte jeg betale helt selv... Og han får generelt alt han ønsker seg i hverdagen også. Ikke snakk om at han betaler for noen tings som helst. Så alt han får av penger i julegave og bursdagsgave sparer han. Hvorfor skal han bruke det når han likevel får alt han ønsker seg av mamma. 

Ja jeg er 28 år og er i full jobb og ja jeg klarer meg greit selv, men jeg reagerer jo på hvor mye broren min får. Ja jeg får bursdagsgaver og julegaver, men ikke til flere tusen. I år bestemte vi oss for å ikke gi julegaver til hverandre siden jeg ikke er der og har nylig kjøpt leilighet. Så må spare litt penger. Men i stede for å kanskje gi meg et par tusen da likevel så virker det som min andel av julegaven gikk til broren min. Jeg hadde ikke forventet noe julegave siden vi ble enige og hadde heller ikke forventet noe, men når broren min får en såpass dyr gave så svir det litt. Spesielt siden jeg har hatt mange utgifter bindet til leilighetskjøp i det siste at det hadde ikke skadet med litt hjelp. 

Vet ikke hva dere tenker om det? Synes dere det er helt innafor med så stor forskjellsbehandling siden vi har så mange år mellom oss? Eller synes dere dette virker litt urimelig?  

Tenker livet endrer seg gjerne. De har gjerne mer å rutte med nå enn når du var barn. Kan jo være ting du ikke vet om den økonomiske situasjonen da i forhold til np. Men føler vel ofte den yngste får litt mer enn de eldre har fått. 

Anonymkode: 41ddd...2fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, men her er det ikke faren

bare gjetting fra min side; 

faren din betalte kanskje ikke barnebidrag, mens far til lillebror gjør det? Dermer har mor mer til rådighet? Kanskje?

Skrevet

Vi er i samme situasjon. Har en på 22 og en på 16. Tror nok at 16 åringen får litt mer enn broren når han var 16 år. Men da hadde vi 2 stk som vi måtte forsørge og nå har vi kun 1. Og da hadde vi flere utgifter til Sfo og 2 stk som spilte fotball. Nå betaler vi ikke Sfo og kun 1 som driver på med idrett 

Anonymkode: 10cec...c39

Skrevet

Sånn var det hoss oss også, og vi har en alderforskjell på et år. Hårda bud for storesøster, og gullkantet tilværelse for lilleprinsen.

Tenker at min foreldre velger hvem de vil være, så velger jeg hvem jeg vil være.

Min bror? Han er 15 år senere en taper som ikke skjønner hvorfor ikke verden server han ting på gullfat slik mine foreldre gjorde. Min mors mysogyni har smittet over på ham i samme slengen, så han er en redpill dude med ølmage, en jobb han hater, en økonomi han ikke mestrer som ikke ei eneste dame har ville tatt i så langt. 

Sånn gikk det gitt.

Anonymkode: 3b226...a29

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Kpmpenserer  moren din for at det yngre søskenet er udugelig? Dvs passer ekstra på den som er minst dyktig. Har observert dette i flere familier. 

Anonymkode: 543b3...306

• Liker 3
Skrevet

Hvis moren din har bedre råd i dag så burde hun gi like mye til deg hver gang broren din får dyre ting.

Jeg vet hvordan du har det og jeg mener det er helt normalt å reagere selv om man er voksen. Det gjør vondt.

• Liker 8
Skrevet
Blåttvann skrev (10 minutter siden):

Hvis moren din har bedre råd i dag så burde hun gi like mye til deg hver gang broren din får dyre ting.

Jeg vet hvordan du har det og jeg mener det er helt normalt å reagere selv om man er voksen. Det gjør vondt.

Enig. Om foreldrene har fått bedre økonomi denne runden så gjør man opp med eldre søsken i ettertid for å holde det likt. Det ville jeg gjort

Anonymkode: 4e909...bae

Skrevet

Det er jo forståelig at broren din får mer om moren din nå har mer penger, og i forhold til det å jobbe så er det ikke sikkert det er et alternativ for broren din, er ikke let for tenåringer å få jobb lenger. 

Samtidig forstår jeg det er sårt å føle seg forskjellsbehandlet! Har moren din hjulpet deg noe med kjøp av leilighet? Kansje hun tenker det er en slags julegave? Hvis ikke kansje du kan snake med henne om dette? Er ikke sikkert hun har tenkt over hvor forskjelig det er. 

• Liker 1
Skrevet

Sånn hadde jeg det også hele livet. Fikk bare klær hver gang jeg hadde bursdag, eller det var jul. En haug med sokker der, en stabel med t-skjorter her. En rekke nye bukser ved en anledning. Jeg måtte gå med joggesko helt til de var fullstendig utslitte, og sålene hadde begynt å revne. Men søsteren min hadde minimum 10 eller 15 forskjellige par sko til enhver tid, minst ett eller to par sandaler, ett par støvler, minst ett eller to par vintersko (noe jeg aldri fikk, 

jeg fikk væresgod gå med joggesko hele vinteren - uansett hvor våt eller kald jeg ble på beina) og hun hadde ett par klesskap stappfulle med klær. Selv om hun ikke hadde tid til å bruke alle klærne en gang, før klærne ble for små for henne. Hun fikk selvfølgelig klær året rundt, pluss en haug med andre gaver hver eneste bursdag og jul. Jeg fikk ikke en gang non ordentlig bursdagsfeiring med sjokoladekake, eller klassekamerater på besøk. Selv om søsteren min fikk både pizza og kino-kveld sammen med de andre jentene i klassen sin. 

Anonymkode: eaf2d...c22

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kommer til å ha god nytte av at du har vokst opp og måttet vært selvstendig! Han kommer til å få sjokk når han flytter hjemmefra.

Men 7000 for air pods pro? Trodde de kostet ca 3000? Er de laget av gull? 😱💸

Anonymkode: 8d9f6...77c

• Liker 1
Skrevet

Det synes jeg er helt urimelig! Greit nok at dere har fått ulikt i samme alder (da du var 16 versus nå som de bror er 26) fordi moren din har annen økonomi. Men nå burde dere behandles ganske likt. Jeg ville ha tenkt at dere skulle fått gaver for samme pengesum. Og kanskje litt ekstra til deg som har kjøpt leilighet. 

• Nyttig 1
Skrevet

Er nok ganske vanlig det. Jeg synes feks at min yngste søster hadde det mye lettere enn meg. Jeg kjøpte alt av egne klær - og skolebøker, for på den tida var vdg som universitetet- med egne penger fra sommerjobb, og flyttet ut nesten med en gang jeg var ferdig på vidergående. Mens min søster fikk alt dekket og bodde gratis hjemme også etter vdg, og det var ikke sånn at foreldrene hadde det travelt med å få henne ut. Hun arvet heller ikke like mye klær som vi gjorde, og det var dyrere mat, bedre ferier mm. hjemme osv. Skal sies at vi alltid har blitt behandlet likt angående gaver og sånt. 

Men generelt blir ungdom mer "bortskjemt" i dag og det er ikke like vanlig som før å ha sommer- og deltidsjobb. Ikke like lett å få heller, og da må de få penger av foreldre eller glemme å få den tingen. 

Anonymkode: e4c0e...5a8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...