Gå til innhold

Hvilken storbyferie m tenåringer er bra, uten å bli flådd økonomisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helst ikke Polen. Ellers åpen for forslag. Planen var London. Men hørte det ville bli veldig dyrt. Drømmen er NY. Desverre er det enda dyrere.

Anonymkode: cd10c...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk prisnivået i Budapest. Fint kollektivtilbud der, så man trenger ikke bo midt i sentrum.

Anonymkode: bd16c...5a5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berlin, greie priser på hotel. Fly også til greie priser..kort flytid fra OSL.

Veldig mye å ta seg til der :) Vær i alle hovedsteder i Europa, Berlin er nok min favoritt. Berlin, Barcelona, Roma og Paris...i den rekkefølgen. Bo rimelig, ikke kast bort penger på noe luksus der, bruk kollektiv. Berlin er nr.1 på kollektiv.

London er ikke noe særlig synes jeg, til og med jobbet der. Dyrt er det også.

Anonymkode: da163...995

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under Budapest. Bo gjerne i sentrum. Veldig gå vennlig by. Masse å finne på og veldig pen by med god atmosfære. Prisnivået er behagelig.

Anonymkode: 3497d...afe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skriver under Budapest. Bo gjerne i sentrum. Veldig gå vennlig by. Masse å finne på og veldig pen by med god atmosfære. Prisnivået er behagelig.

Takk😊Er den trygg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk prisnivået i Budapest. Fint kollektivtilbud der, så man trenger ikke bo midt i sentrum.

Anonymkode: bd16c...5a5

Takk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Berlin, greie priser på hotel. Fly også til greie priser..kort flytid fra OSL.

Veldig mye å ta seg til der :) Vær i alle hovedsteder i Europa, Berlin er nok min favoritt. Berlin, Barcelona, Roma og Paris...i den rekkefølgen. Bo rimelig, ikke kast bort penger på noe luksus der, bruk kollektiv. Berlin er nr.1 på kollektiv.

London er ikke noe særlig synes jeg, til og med jobbet der. Dyrt er det også.

Berlin er høyt på listen👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallinn, Praha, Vilnius. Hvorfor vil dere ikke til Polen? Flere fine byer der også, Warszawa, Krakow, Gdansk osv. 

Anonymkode: bf78e...1c7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk😊Er den trygg?

Absolutt. Vært der flere ganger alene og alt følt meg utrygg, selv ikke på nattestid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budapest. Trygt, oversiktlig og ikke så langt fra flyplass til sentrum. Forholdsvis rimelig hotell, særlig om du holder deg i utenfor turistløypa (Vaci utca og området rundt). Rimelig og god mat. De store kjøpesentrene har også food courts med stort utvalg for enhver smak og alle merkebutikker samlet på ett sted. Árkád og Mammut er blant de største.

Super og rimelig kollektivtrafikk, kjøp flerdagersbillett i app og bruk buss/trikk til sightseeing. Enkelt å finne fram.

Thermalbad med inne og utebassenger. Anbefaler Széchenyi badet i byparken og om sommeren badet på Margit øya.

Mange museer, særlig Hospital in the rock på baksiden av slottshøyden kan være interessant for ungdom. Kabelbane opp til Slottshøyden. Båttur på Donau. Sightseeingtur med amfibiebuss, en time i byen og deretter tur på Donau i samme buss. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tallinn, Praha, Vilnius. Hvorfor vil dere ikke til Polen? Flere fine byer der også, Warszawa, Krakow, Gdansk osv. 

Anonymkode: bf78e...1c7

Var i Polen sist😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cirkelin skrev (8 minutter siden):

Budapest. Trygt, oversiktlig og ikke så langt fra flyplass til sentrum. Forholdsvis rimelig hotell, særlig om du holder deg i utenfor turistløypa (Vaci utca og området rundt). Rimelig og god mat. De store kjøpesentrene har også food courts med stort utvalg for enhver smak og alle merkebutikker samlet på ett sted. Árkád og Mammut er blant de største.

Super og rimelig kollektivtrafikk, kjøp flerdagersbillett i app og bruk buss/trikk til sightseeing. Enkelt å finne fram.

Thermalbad med inne og utebassenger. Anbefaler Széchenyi badet i byparken og om sommeren badet på Margit øya.

Mange museer, særlig Hospital in the rock på baksiden av slottshøyden kan være interessant for ungdom. Kabelbane opp til Slottshøyden. Båttur på Donau. Sightseeingtur med amfibiebuss, en time i byen og deretter tur på Donau i samme buss. 

Takk for mange tips👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk😊Er den trygg?

Ja, eller like trygg/utrygg som enhver annen storby. Ellers er jeg helt enig i forslaget om Budapest, jeg var det senest nå i desember. Fantastisk by!

Anonymkode: e825f...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville reist til Berlin. Har vært i utallige storbyer både i Europa og USA og Berlin er den første byen jeg ville tatt med meg en tenåring med tanke på pris og opplevelser. Eventuelt Praha (jeg likte ikke så veldig godt Budapest av en eller annen grunn, men dette er jo et godt alternativ med tanke på prisnivå). Lisboa er kjempefin, men jeg har nettopp vært der og det var ikke billig. Hvis jeg ikke skulle tenke penger ville jeg tatt med tenåringen til New York og London. 

Ser at dere har vært i Polen, men må likevel si at det er stor forskjell på å reise til Gdansk og for eksempel Krakow. Jeg elsket Krakow, men syntes Gdansk var helt ok.  

Anonymkode: bfdfe...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg ville reist til Berlin. Har vært i utallige storbyer både i Europa og USA og Berlin er den første byen jeg ville tatt med meg en tenåring med tanke på pris og opplevelser. Eventuelt Praha (jeg likte ikke så veldig godt Budapest av en eller annen grunn, men dette er jo et godt alternativ med tanke på prisnivå). Lisboa er kjempefin, men jeg har nettopp vært der og det var ikke billig. Hvis jeg ikke skulle tenke penger ville jeg tatt med tenåringen til New York og London. 

Ser at dere har vært i Polen, men må likevel si at det er stor forskjell på å reise til Gdansk og for eksempel Krakow. Jeg elsket Krakow, men syntes Gdansk var helt ok.  

Anonymkode: bfdfe...51b

Enig...reist utrolig mye selv. Mye i USA pga familie der.

Men Berlin er noe for seg selv, blir aldri lei av å dra dit. Vært der utrolig mange ganger siste 15åra..kort vei fra OSL. Tog inn fra flyplassen, sinnsykt bra kollektiv tilbud. Mye alternativt å se på, spiser greit ute for under 20euro for en lunsj. Billig å kjøpe mat i matbutikker...

Nok av bydeler å utforske.

Har bodd i NY i 3mndr pga familie, forstår ikke hypen. De fleste ser jo bare det "fine"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...