Gå til innhold

Hvorfor inviterer ikke nordmenn venner og kjente hjem til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der jeg er ifra så inviterer vi alltid venner og kjente som sitter alene på juleaften hjem til oss. Hvorfor skjer ikke dette i utbredt grad her i Norge? Det er mange som sitter alene på juleaften som likevel ikke blir invitert noen steder.

Anonymkode: 6f576...633

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Der jeg er ifra så inviterer vi alltid venner og kjente som sitter alene på juleaften hjem til oss. Hvorfor skjer ikke dette i utbredt grad her i Norge? Det er mange som sitter alene på juleaften som likevel ikke blir invitert noen steder.

Hvor tar du det fra at vi ikke gjør det? Jeg inviterer noen stort sett hver jul. Men kun nære venner, gidder jo ikke å ødelegge julen med tvungent samvær med en halvkjip perifer bekjent. 

Anonymkode: 48bab...acf

• Liker 6
Skrevet

Hvor har du det fra? Vi inviterer i haugevis ❤️

Anonymkode: ec806...907

• Liker 2
Skrevet

Vi gjør da det!

Anonymkode: 9cec0...4fb

Skrevet

Skjønner hva du mener💁‍♀️

Vi ble 5 ekstra plutselig i dag💞

Men vi er bergensere, så her er det høyt under taket og åpent hus året rundt💁‍♀️

Tror mye handler om at nordmenn ‘’ikke vil være til bry’’.. Og kanskje spesielt i år, så er økonomien stram nok for mangen, vi er heldige så vi hadde rikelig med mat, så velkommen liksom😍

Anonymkode: f83ca...30f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi nordmenn er ganske private, særlig på julaften. Da vil de fleste være i fred med nærmeste familie og ikke ha masse folk rekende rundt. Mange har store vennetreff gjennom året, men julaften er en hver-for-seg-kveld og faste tradisjoner for de fleste. Det er vinter og kaldt halve året i Norge og da vil man ofte krype under teppet hjemme og ikke ha masse med andre å gjøre hele tida ☺️

Men hver sin mening, dette er min ☺️

Anonymkode: d0367...acf

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Når jeg vokste opp så inviterte vi naboer og slikt og… 

Men vi bodde på en øy utenfor Bergen, og kjente alle da😅

Anonymkode: f83ca...30f

• Hjerte 2
Skrevet

Da jeg vokste opp var vi «bare kjernefamilien» på julaften, men kan faktisk ikke huske mange år der vi faktisk var det. Alltid en eller annen venn  som skulle være alene som ble invitert. Hadde jeg visst at noen jeg kjente satt alene hadde jeg invitert. Vi hadde hatt nok mat og plass rundt bordet. 

Anonymkode: fa2af...dcb

• Liker 3
Skrevet

Fordi nordmenn stort sett er kalde usosiale vesner.

Anonymkode: a3a53...a22

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi er en stor familie, og har nok med oss selv. Alle rundt oss har noen å feire jul med. Vi har mange barn i familien, og det er rett og slett ikke plass til flere. Ikke naturlig for oss. 

Anonymkode: 9ede2...d82

• Hjerte 1
Skrevet

Vi er da mange som gjør det. 

• Liker 2
Skrevet

Selve julaften liker vi oss best alene. Ellers i jula kan vi gjerne invitere andre

Anonymkode: 4b138...ac8

Skrevet

Fordi jula er familietid. 

Anonymkode: 513fd...39c

• Liker 2
Skrevet

Når jeg vokste opp så var vi fast mine foreldre og søsken, tanta og onkel. Så var det noen venner av mine foreldre

Nå feirer jeg med svigers og min manns familie. Og der blir vi mer en nok kun familie med alle der, en å skulle be flere vi er 17 til bords, har ikke plass til flere

Anonymkode: e034e...e56

Skrevet

Her er forsåvidt alle velkomne, men f.t. tror jeg ikke at vi har noen i nærheten som ikke er sammen med andre på julaften.
Oppigjennom har vi hatt med eldre slektninger, og noen år pleide en kollega å komme på nattmat etter kveldsvakt. De siste tre-fire åra har det bare vært den nærmeste familien. Vi trives i grunn best med få folk rundt oss, men er åpne for flere enn nå.

Skrevet

Har flere ganger invitert noen jeg vet er alene. Man behøver ikke være familie for å feire jul. Har også jobbet i jula flere ganger. Da feirer vi på jobb, om enn på en litt annen måte. Men er enig i at mange tror man absolutt må være med kun familie. Men jula handler vel om å inkludere.

Anonymkode: e187f...b91

• Nyttig 3
Skrevet

Nå har jeg nettop blitt invitert. Jeg opplever at nordmenn inviterer. Jeg har selv hatt mennesker på julaften som jeg ikke kjente. Noen ganger må du bare åpne opp. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble invitert av faren til husverten min, til i kveld faktisk. Husvertene mine skulle dit også. Men jeg sa nei, da jeg vil bare føle meg som femte hjul på vogna når de alle er i familie. Hyggelige folk da, som inviterer meg, enstøing som jeg er :P 

Anonymkode: a1c35...4b3

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner ingen som sitter alene. Alle er med sin familie. 

Anonymkode: 2de7b...7ea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er vel en grunn til at mange sitter alene, ? 

Stadig flere velger singeltiverelsen til fordel for familietilverelsen idag saman  med en  partner, og barn. Det kan ikkje vere slik at de de som har en familie skal vera ansvarlige for dem som har valgt singeltilverelsen.

Anonymkode: 10438...58e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...