Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp hatt laparaskopi- måtte fjerne venstre eggleder pga. exu. 

Spørsmålet mitt er om noen av dere har noen erfaringer å dele. Ble dere gravide etter exu, if so hvor lang tid tok det? Antall barn etter exu. 

Er så stressa for å ikke bli gravid igjen :( Legen var skikkelig skeptisk, og sa at det vil nok ta litt tid før jeg blir gravid igjen. Høyre eggleder fungerer som normalt. 

Anonymkode: 141f1...547

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ta noe lengre tid å bli gravid ja siden du nå bare har en eggleder. Men hos noen så får de el hver mnd uansett fordi den gjenværende egglederen overtar. Veldig individuelt. Beste måten å vite er å teste for EL og se det an. 

Ble gravid 8 mnd etter exu - måtte vente 6mnd pga medikamentene. Fjernet ikke eggleder. Fått 2 barn etter det. 

Anonymkode: d3198...110

Skrevet

Det går nok fint! Jeg ble gravid 12 måneder etter exu og fjerning av en eggleder (var litt stressa de 12 månedene), og så fikk jeg nr 2 14 måneder etter fødsel igjen (startet tidlig med prøving etter nr 1 i tilfelle det også skulle ta lang tid... Også klaffet det plutselig på første forsøk). Var 30 når jeg exuen skjedde, er 38 nå. 

Anonymkode: 7e8dc...c8e

Skrevet

Jeg fikk beskjed hos gyn at fjerning av en eggleder har veldig lite å si på fertiliteten, så lenge den andre er frisk og normal. 
Den friske overtar for den som mangler og kan fange opp egg fra egglederne på begge sider. 
jeg ble gravid på andre eggløsning etter operasjon (første EL kom 2 uker etterpå, å syklus var som en klokke).
Det var første reelle prøveperiode da jeg 2 uker etter operasjon var i dårlig form pga infeksjon. 
Jeg er nå 34 uker på vei :) 

Forresten, jeg hadde eggløsning på den siden egglederen er fjernet når jeg ble gravid nå. 

Masse lykke til! Håper det klaffer kjapt for deg igjen. 

Anonymkode: 5e1dd...c2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kan ta noe lengre tid å bli gravid ja siden du nå bare har en eggleder. Men hos noen så får de el hver mnd uansett fordi den gjenværende egglederen overtar. Veldig individuelt. Beste måten å vite er å teste for EL og se det an. 

Ble gravid 8 mnd etter exu - måtte vente 6mnd pga medikamentene. Fjernet ikke eggleder. Fått 2 barn etter det. 

Anonymkode: d3198...110

Fjerning av eggleder påvirker ikke eggløsning, da det er eggstokkene som har den jobben :)
Egglederne fanger opp egg som slippes fra eggstokkene og fører det til livmor.
Man kan fint bli gravid hver mnd (hver eggløsning), selv om egget slippes fra den eggstokken som ligger på den siden eggleder er fjernet. 
En eggleder er opp til 15 cm lang og kan fange opp egg fra begge sider/begge eggstokker. 

Anonymkode: 5e1dd...c2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...