AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #1 Skrevet 24. desember 2023 Jeg synes at dagen julaften, før det liksom «begynner» er så kjedelig. De andre i huset sitter i TV stua med NRK på i bakgrunnen og ser på mobilene sine. Der har de vel sittet siden kl 10 i formiddag. Hva pleier dere å gjøre på Juleften? Anonymkode: f058b...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #2 Skrevet 24. desember 2023 Står opp. Ungene sjekker strømpene og åpner siste kalendergave. Spiser lang frokost. Ordner litt småting og så er det akekonkurranse. Etter det setter jeg steika på, pynter bordet, mens ungene ser tv eller noe. Og så legger ungene pakkene under treet, vi pynter oss og så er det mat. Anonymkode: 13914...896
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #3 Skrevet 24. desember 2023 Ser på tre nøtter til askepott, og 24. episode av julekalenderne jeg følger. Vi har julegrøt med mandel i grøten. Så er det gjøre klar julematen, så dusje og skifte til finstasen. Så her går det i ett frem til gjestene kommer. Anonymkode: adb6a...967 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #4 Skrevet 24. desember 2023 Kona lager maten, jeg sitter i stua og ser på TV og runker. Anonymkode: 6aa2b...68e
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #5 Skrevet 24. desember 2023 Pleier å spise pinnekjøtt, mye annen deilig mat, høre på julemusikk, sitte rundt et lysende juletre og pakke opp julegaver, ha det varmt og godt. Men i år sitter vi i et iskaldt og mørkt hus uten strøm. Verdens verste jul Anonymkode: 23722...42b
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #6 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Pleier å spise pinnekjøtt, mye annen deilig mat, høre på julemusikk, sitte rundt et lysende juletre og pakke opp julegaver, ha det varmt og godt. Men i år sitter vi i et iskaldt og mørkt hus uten strøm. Verdens verste jul Anonymkode: 23722...42b Godt selskap er ikke avhengig av strøm. God jul Anonymkode: 13914...896 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #7 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg synes at dagen julaften, før det liksom «begynner» er så kjedelig. De andre i huset sitter i TV stua med NRK på i bakgrunnen og ser på mobilene sine. Der har de vel sittet siden kl 10 i formiddag. Hva pleier dere å gjøre på Juleften? Anonymkode: f058b...4b7 Før 17-18 bruker jeg å være hjemme, før det er klart for kveldens felles feiring utpå kvelden. Jeg gjør akkurat det jeg vil morgen/dag julaften. I dag har jeg gått på ski, fordi det er skiføre og ok vær. Om du synes aktivitetene de andre du feirer jul med har valgt seg er «kjedelige»? Finn på noe annet. Du kan gjøre hva som helst - trene, lese, gå deg en tur, ake, gå på skøyter, pleie en hobby, drive med idrett, treffe venner, bygge snømann, gå på fjellet, ta en tur i byen/tettstedet og se på julelys, sove lenge: dagen er din. Jeg er helt enig i at julen de fleste har valgt seg fremstår veldig statisk , stillesittende og repetitiv. Den er akkurat slik julen var i min barndom - et eneste, flere dager langt gjesp av kjedsomhet. Og som jeg lovte meg selv å velge bort straks jeg var gammel nok. Men slik vil de nok ha det. Ellers ville de jo ikke fortsatt med det i årtier? Anonymkode: 22863...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #8 Skrevet 24. desember 2023 Har en avslappet, lang morgen og formiddag. Har også NRK på i bakgrunnen og får med meg litt av alt. Går litt til og fra, tenner lys, ordner med oppvask, får ribbe i ovnen, skreller/kutter kålrabi og poteter, lager saus, steller meg, og så er det Sølvguttene og julemiddagen nærmer seg ferdig. Anonymkode: 1d894...816
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #9 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg synes at dagen julaften, før det liksom «begynner» er så kjedelig. De andre i huset sitter i TV stua med NRK på i bakgrunnen og ser på mobilene sine. Der har de vel sittet siden kl 10 i formiddag. Hva pleier dere å gjøre på Juleften? Anonymkode: f058b...4b7 Om jeg ikke jobber pleier jeg å gå i kirken og se julefilm. Jeg liker å ta det rolig da jeg som regel jobber mye i julen Men dere kan jo feks gå ut å tenne bål/bålpanne å ta lunsjen ute. Spille spill ilag Anonymkode: 67bd7...929 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #10 Skrevet 24. desember 2023 Åpner strømpa fra samboer, ser på alt på nrk til disney er ferdig, suser med julematen mellom slaga. Setter på julemusikk og åpner vin flaska. Vi har barnefri i år og gleder oss til en fin tid sammen 🤶 Anonymkode: 160ef...0bd
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #11 Skrevet 24. desember 2023 Står opp, spiser felles frokost. Ser Tre nøtter til Askepott. Leser litt/chiller litt. Går en tur i fellesskap. Spiser litt lunsj når vi kommer hjem. Deretter er det litt Disney-klassikere i bakgrunnen mens folk steller seg, noen ordner med pinnekjøtt og generelt forberede seg slik at folk og hus er ferdig pynta til jula ringes inn kl 17.❤️ Anonymkode: dc217...6b2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #12 Skrevet 24. desember 2023 Askepott og Donald, Sølvguttene og Karl Bertil. Henger i tillegg litt på kg. Hver jul er det en del tråder (sikter ikke til denne), som helt tydelig er laget for å ha noen å diskutere/krangle med på julaften fordi de ikke har annet å gjøre. Det er alltid litt trist å se. Så jeg pleier å skrive litt selv om jeg ikke blander meg borti de mest opplagte trådene. Anonymkode: 61cb1...12e 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #13 Skrevet 24. desember 2023 Sløver og koser oss. Mannen lager middag, jeg lager dessert og dekker bord. Ett voksent barn hjemme i jula, og to gjester til. Tenner lys på gravene. Pynter oss i 16-tiden. Middag kl 17. Gaver fra ca 18 - 21. Har egentlig aldri vært så mye action her julaften, heller ikke da ungene var små. Bare en rolig og koselig dag. Anonymkode: ebb0e...c57
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #14 Skrevet 24. desember 2023 Har alltid vært veldig bortskjemt og blitt behandlet som et «barn» selv om jeg har bikket 40. Har alltid våknet når jeg vil, hatt en rolig morgen, kommet til dekket bord og fått alt servert (har i alle år prøvd å få lov å hjelpe til da) Pga uventet dødsfall i aller nærmeste familie så er ting endret seg og jeg har påtatt meg mye av ansvaret slik at alle mine nærmeste skal fortsette å få en fin jul. Så nå er det forberedelser i dagene før jul, julaften går til å ferdigstille mat, dekke på, sørge for at alle koser seg osv. Kosen med julefilmer eller andre ting får jeg heller gjøre andre dager før og etter julaften. Syns det er koselig å gi tilbake etter mange år med å alltid ha blitt vartet opp av andre ❤️ Anonymkode: 0760c...dc2 1 3
Arkana Skrevet 25. desember 2023 #15 Skrevet 25. desember 2023 Vi står opp. Barna ser at nissen har spist maten de satte fram, lagt gaver under treet og fylt julestrømpene. Så spiser vi frokost. Etterpå ser vi på NRK mens vi innimellom spiller brettspill hvis det er programmer vi ikke vil se (f.eks. Reisen til julestjernen) og driver med litt middagsforberedelser. Etter hvert kler vi oss pent og dekker bordet. Rundt 16 kommer de gjestene som ikke bor hos oss i julen og vi spiser julemiddag ca kl 17. Etterpå rydder vi bordet og fyller raskt oppvaskmaskinen mens vi dekker salongbordet med julekaker, konfekt, god drikke osv. Så åpner vi gavene og vi bruker god tid og åpner én og én. Omtrent halvveis i gaveåpningen spises desserten. Etterpå sitter vi og skravler eller spiller brettspill til langt på natt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #16 Skrevet 25. desember 2023 Ungene får julestrømpe. Vi spiser frokost. Forbereder mat. Ser på Askepott,reisen til julestjernernen. Dusjer og pynter oss. Drar til kirken for gudstjeneste kl 16. Besøket kommer etter kirken. Spiser rundt 18. Sitter lenge rundt bordet,før vi setter oss i sofaen med godteri,kaker etc. Starter å dele ut pakker og spiser dessert halvveis ute pakke utdelingen. Skravler og koser oss. Anonymkode: 5a738...32e
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #17 Skrevet 25. desember 2023 Sto opp mellom 8 og 9, så på siste episode Snøfall mens jeg spiste litt godteri. Så våknet flere og det ble frokost sammen med pappa. Mer TV. Så var det å kle på seg kjole og stelle seg, før vi kjørte på familiebesøk i 12-tiden. Kaffebesøk med julebakst og prat hos to forskjellige familier. Kirkegården. Hjem til jul og mamma som sto på kjøkkenet i 16:30-tida. Da går dagen slag i slag, og det er sånn jeg liker det. Skjønner at det er kjedelig og langdrygt å sitte hjemme hele julaften. Men det er nå sånn det er for folk flest, som jeg skjønner det. Anonymkode: 081ea...9cc
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #18 Skrevet 25. desember 2023 Vi lå forholdsvis lenge, jeg og mannen hørte på lydbok og tok kaffe på senga. Så spiste vi brunsj, ryddet vekk, og dekket til kvelds. Ordnet med poteter, og diverse til maten på kvelden. Så litt film på tv. Tenåringen hadde julenisseoppdrag fra kl 16, og hans søster kjørte han omkring til fem steder. Han var jo superfornøyd med å tjene noen slanter på julaften. Anonymkode: a4f9e...c10
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #19 Skrevet 25. desember 2023 I år dro ektefelle på jobb til kl 07.00 og var hjemme kl 14.30. Barna og jeg lå til kl 09.30. Da stod vi opp og de fikk servert frokost (jeg er ikke sulten med en gang jeg står opp) og jeg tok en kopp kaffe mens vi så litt på julemorgen sammen. Vi hadde skattejakt ca kl 11.00 og skatten va spill+ godteri. Da spilte vi spill og de spiste sjokoladen de fikk. Begge gamet, mens støvsugde, pakket til tur og vasket klær. Så gikk jeg i dusjen. Kledte på meg kjole og kledte på barna finklær. Satte og så på tv tv til ektefelle kom hjem og dro avgårde i juleselskap. Da spiste vi ribbe og dessert (riskrem/ multe m/ krem/ is/ karamellpudding). Så ble det kaffe og lek med rødt/ grønt lys før nissen og gaveåpning. Etter det lekte barna med gavene før natta. Vi voksne spilte spill før vi også la oss 😊🎄🎅🏻❤️🌟 Anonymkode: 68c9f...4e0
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #20 Skrevet 25. desember 2023 Tidligere var jeg i stallen. Nå spiser vi julefrokost, kjører rundt med de siste julegavene, tenner lys på kirkegårdene, så skal bordet dekkes, maten ordnes, man skal dusje og ordne seg, og rekke en kopp kaffe innimellom. Dagen går veldig raskt frem til gjestene kommer i halv fem-tiden. Anonymkode: c20c7...35a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå