Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Engelsk cocker spaniel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har denne rasen? Hva er det positive og negative med rasen i følge deg?😌

Jeg ser det er krevende pelsstell. Hva er rutinenes deres her og hvor mange forskjellige børster har dere? Hvor ofte blir den vasket? Hvor ofte børster du? Når trimmes den? Når begynte dere med aktiv pelstell? Allerede som valp?

Anonymkode: 2d1f4...d71

Skrevet

Den er krevende på pelsstell hvis du skal ha utstillingshund. Litt mindre (men fortsatt mye jobb) krevende i hobbyfrisyre. Det viktigste er å holde flokefri. 

Sjekk sidene til Spanielklubben og Facebook-sida for pelsstell på spaniels og retrievere. Mange av lokalforeningene til spanielklubben arrangerer klippekurs. 

En må starte tilvenning til stell allerede hos oppdretter, de flinke oppdretterne gjør dette. Det er best for ryggen din å kunne stelle på bord og at bikkja synes det er greit og aller helst en kosestund. En må derimot ikke klippe pelsen før valpepelsen slipper. De ensfarga har ofte mer pels enn roan-variantene. 

Av utstyr har jeg klippemaskin med skjær nr 10, to ulike fintanna spratts-kammer, vanlig spiss-saks, effileringssaks, vanlig karde, underullskarde (noen setter strikk på kammene eller napper underull i stedet, da særlig på utstillingshunder) og en god klosaks (jeg foretrekker Millers, den med røde håndtak), blåser og føner, samt stellebord. jeg har en børste, men bruker den ikke. Det lønner seg å kjøpe bra utstyr, sakser og skjær kan slipes og holde lenge om en bare bruker på ren pels. 

Cockeren er en rase som kan brukes til mye forskjellig. den fortjener å bli brukt til noe hvor den får brukt nesa og hjernen, fx blodspor eller spesialsøk. De fleste er også veldig glade i vann- det trenger ikke å være rent for å ta seg et bad, kan like fjerne være myrhull. Da kommer en inn på det der med renhold av hund🤭 de må ofte spyles etter tur (hvis har plass kan et hundebadekar være kjekt å ha) samt plukkes lyng og småkvist av pelsen for å unngå floker. En god sjampo og balsam er lurt, kjøp storflaske- de skal tynnes godt ut. Vask når pelsen føles ugg ut eller litt før bikkja stinker. 
Lær deg å stelle selv, da vet du hvordan hunden blir behandla og så sparer du penger gjennom hundens liv. Ellers er det hundefrisør hver sjette uke, med eget vedlikehold mellom besøkene. Da må en sørge for at frisøren kan spaniel, det er fx fyfy å barbere ryggen med maskin fordi det kan endre pelsstrukturen. 

Cockere vil være der du er, det er både positivt og negativt. De holder seg nærme eier på tur. Det skal være en »will to please». De har egne viljer og er matvrak, du får de ikke til å gjøre noe de ikke vil -esel kan tidvis være en beskrivelse, samtidig som det er en myk rase i gemyttet. Ting skal bæres rundt på, det er jo en apporterende rase. En har gått alene på badet for siste gang. Det kan være litt lyd og en må trene godt for å unngå separasjonsangst. 

Anonymkode: 395f2...a87

Skrevet

Shampo og balsam ville jeg ikke brukt da det bidrar til å øke fettproduksjonen. Viktig å huske at dette er en jakthund som krever både fysisk og mental trening. Det er en hund du kan ta med på fjelltur. Har møtt aggressive individ, så det er viktig at du finner en seriøs oppdretter.

Anonymkode: 7bd7b...3de

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Shampo og balsam ville jeg ikke brukt da det bidrar til å øke fettproduksjonen. Viktig å huske at dette er en jakthund som krever både fysisk og mental trening. Det er en hund du kan ta med på fjelltur. Har møtt aggressive individ, så det er viktig at du finner en seriøs oppdretter.

Anonymkode: 7bd7b...3de

Vel, av og til må en vaske med sjampo og balsam. Når de har bada i myra og fortsatt med en god rull i hjortebæsj fx. Skal en holde utstillingspels er det enklere å holde flokene borte med godt pelsvedlikehold. 
Graden av jakt som er igjen varierer om en ikke kjøper seg en jakt-cocker. Har hatt mange ulike grader i de jeg har eid. 
Rasen skal ikke være aggressiv, men det har vært noe rage, dette har det vært fokus på å få bort i avlen. 
Ulempen med cocker er snø, de kladder, blir til en levende snøball. Sokker, kondomdress (og der har de ofte litt store labber til å få de gjennom dresser i rett str), og gjerne ørehette. 

Anonymkode: 395f2...a87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...