AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #1 Skrevet 24. desember 2023 Hei, Jeg og min søster mistet vår mor i 2016. Siden det har min far sittet i uskiftet bo. Et år etter at hun gikk bort fikk han seg en kjæreste i Thailand han har forsørget (både henne og familien hennes). For 1,5 år siden flyttet han til Thailand og har leid ut barndomshjemmet vårt, og forsørger seg selv og hennes familie i Thailand med leieinntekter. Han ivaretar ikke huset, og følger ikke opp nødvendig vedlikehold. Alt av innbo med verdi har han solgt. Han betaler heller ikke ned på boliglånet, men har derimot økt belåningen på huset de siste årene. Skattemessig++ agerer han som at han har flyttet, og i dialog refererer han til henne som sin samboer. I utgangspunktet skal vi kunne kreve et skifte av boet dersom han har vært samboer i to år. Har noen erfaring med hvor vanskelig det er å få gjennom en slik sak? En annen ting vi lurer på; han har da eventuelt leid ut huset i to år og må vel da også skatte på gevinst av salget. Går den skatteandelen også ut over vår arv? Isåfall reduseres vel boet betraktelig ved at han har valgt å leie ut huset? Setter pris på all hjelp. Anonymkode: 82134...0f6
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #2 Skrevet 24. desember 2023 Hva med å jobbe for egne penger og unne din far et godt liv med penger han og hans kone har tjent opp gjennom et langt arbeidsliv? Anonymkode: 3af9d...6d0 5
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #3 Skrevet 24. desember 2023 Lenge leve grådigheten… Anonymkode: 15a99...b88 4
RedPimpernell Skrevet 24. desember 2023 #4 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva med å jobbe for egne penger og unne din far et godt liv med penger han og hans kone har tjent opp gjennom et langt arbeidsliv? Anonymkode: 3af9d...6d0 Skjerp deg. Er tvilsomt at den avdøde moren ønsket at det hun etterlot seg til barnet sitt skulle løses vekk av mannen på ei ny dames familie i utlandet da? Det er nettopp av slike grunner loven er som den er. Det er ikke noe urimelig med TS spørsmål. 13 7
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #5 Skrevet 24. desember 2023 Just now, RedPimpernell said: Skjerp deg. Er tvilsomt at den avdøde moren ønsket at det hun etterlot seg til barnet sitt skulle løses vekk av mannen på ei ny dames familie i utlandet da? Det er nettopp av slike grunner loven er som den er. Det er ikke noe urimelig med TS spørsmål. Da lager man testament. Anonymkode: 3af9d...6d0
RedPimpernell Skrevet 24. desember 2023 #6 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da lager man testament. Anonymkode: 3af9d...6d0 Det hjelper ingenting, fordi testamentet blir ikke realisert så lenge ektemannen fortsatt sitter i uskifte! 7 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #7 Skrevet 24. desember 2023 Hei, Det er mye informasjon som ikke er inkludert i denne beskrivelsen, den tar kun for seg disse to praktiske spørsmålene knyttet til skifte av bo og skatt på salg av bolig. Å sitte i uskiftet bo er en rettighet, men barna har også rett på sin morsarv. Anonymkode: 82134...0f6 1
Enmanelskeråhate Skrevet 24. desember 2023 #8 Skrevet 24. desember 2023 (endret) Hvis han er samboer i 2 år, gifter seg eller venter barn kan man kreve skifte Han eier 50% av huset og så skal han ha 1/4 av resten av huset og du og søster siste 3/4 evt At han må skatte av gevinsten på boligen spiller ingen rolle for deres del Endret 24. desember 2023 av Enmanelskeråhate
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #9 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva med å jobbe for egne penger og unne din far et godt liv med penger han og hans kone har tjent opp gjennom et langt arbeidsliv? Anonymkode: 3af9d...6d0 Det er morsarven de snakker om. Anonymkode: 65e67...8a5 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #10 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva med å jobbe for egne penger og unne din far et godt liv med penger han og hans kone har tjent opp gjennom et langt arbeidsliv? Anonymkode: 3af9d...6d0 Så når du dør så skal dine eventuelle barn arve null, den arven skal den nye partneren til din ektefelle få? Anonymkode: 65e67...8a5 7
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #11 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Lenge leve grådigheten… Anonymkode: 15a99...b88 Skinnhellig du er… Anonymkode: 84fd6...dcb 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #12 Skrevet 24. desember 2023 Far er iferd med å bruke opp morsarven, tviler på at mor ville det sånn. Krev skifte. Anonymkode: 65e67...8a5 5
Brunello Skrevet 24. desember 2023 #13 Skrevet 24. desember 2023 Her er det bare å sitte stille i båten til den dagen faren har vært samboer i to år, for deretter å kreve skifte. 5
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #14 Skrevet 24. desember 2023 Jeg hadde blitt så sur hvis min far hadde brukt morsarven vår på ei ny dame i Thailand. At han bruker opp på selg selv er noe annet. Men å forsørge noen andre hadde jeg ikke godtatt. Jeg sier det no at dem må bare leve livet mens dem kan. Trenger ikke å tenke på at vi skal arve noe. Eneste jeg ønsker meg er smykkene til min mor og sølvtøyet. Og bunaden. Om det er meg eller min søster er likegyldig. Bare den holder seg i familien. Anonymkode: a2d28...a54 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #15 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Jeg og min søster mistet vår mor i 2016. Siden det har min far sittet i uskiftet bo. Et år etter at hun gikk bort fikk han seg en kjæreste i Thailand han har forsørget (både henne og familien hennes). For 1,5 år siden flyttet han til Thailand og har leid ut barndomshjemmet vårt, og forsørger seg selv og hennes familie i Thailand med leieinntekter. Han ivaretar ikke huset, og følger ikke opp nødvendig vedlikehold. Alt av innbo med verdi har han solgt. Han betaler heller ikke ned på boliglånet, men har derimot økt belåningen på huset de siste årene. Skattemessig++ agerer han som at han har flyttet, og i dialog refererer han til henne som sin samboer. I utgangspunktet skal vi kunne kreve et skifte av boet dersom han har vært samboer i to år. Har noen erfaring med hvor vanskelig det er å få gjennom en slik sak? En annen ting vi lurer på; han har da eventuelt leid ut huset i to år og må vel da også skatte på gevinst av salget. Går den skatteandelen også ut over vår arv? Isåfall reduseres vel boet betraktelig ved at han har valgt å leie ut huset? Setter pris på all hjelp. Anonymkode: 82134...0f6 Makan til grådighet. Anonymkode: 5bf17...448
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #16 Skrevet 24. desember 2023 46 minutter siden, AnonymBruker said: Så når du dør så skal dine eventuelle barn arve null, den arven skal den nye partneren til din ektefelle få? Anonymkode: 65e67...8a5 Når jeg dør går min arv til en veledig organisasjon. Jeg har også sagt fra meg min arv hos min far og mor, da de fortjener å ha et liv på sine gamledager og nyte dette. De har jaggu brukt nok penger på meg opp gjennom årene. Dessuten ha og eie noe man ikke har jobbet for selv? Anonymkode: 3af9d...6d0
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #17 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Makan til grådighet. Anonymkode: 5bf17...448 Ja, du tenker på far og hans nye dame? Anonymkode: 1c0ed...5e3 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #18 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når jeg dør går min arv til en veledig organisasjon. Jeg har også sagt fra meg min arv hos min far og mor, da de fortjener å ha et liv på sine gamledager og nyte dette. De har jaggu brukt nok penger på meg opp gjennom årene. Dessuten ha og eie noe man ikke har jobbet for selv? Anonymkode: 3af9d...6d0 Tviler på at den nye damen til far er en rik kvinne, så hvorfor skal hun leve på arven etter sin samboers avdøde kone? Anonymkode: 1c0ed...5e3 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #19 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når jeg dør går min arv til en veledig organisasjon. Jeg har også sagt fra meg min arv hos min far og mor, da de fortjener å ha et liv på sine gamledager og nyte dette. De har jaggu brukt nok penger på meg opp gjennom årene. Dessuten ha og eie noe man ikke har jobbet for selv? Anonymkode: 3af9d...6d0 Lag deg en egen tråd å skriv om deg selv da 👏👏 Anonymkode: 81ed0...ddc 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #20 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, du tenker på far og hans nye dame? Anonymkode: 1c0ed...5e3 Nei, men barna som skal gribbe til seg en arv. Anonymkode: 5bf17...448
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå