AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #1 Skrevet 24. desember 2023 Litt rådvill her. Tenåringen ljuger om alt mulig som er bare helt unødvendig og ikke gir mening å ljuge om. Har tatt opp at det ødelegger for tenåringen å gjøre det, men det ender med skikkelig surmuling og at hen ikke kommer til meg (har delt bosted 50%). Andre forelderen bryr seg ikke om ljugingen og bare lar det stå på. Hva er best å gjøre i en sånn situasjon? Frykter jo at tenåringen ikke vil bo hos meg fordi jeg slår ned på ljugingen. Anonymkode: 418b6...345
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #2 Skrevet 24. desember 2023 Tenker det at når venner gjennomskuer det og tenåringen blir gående alene, så slutter den vel. Akkurat dét burde du advare avkommet om. Anonymkode: 93dbf...a65 1
Pringle Skrevet 24. desember 2023 #3 Skrevet 24. desember 2023 Det er et pussig fenomen som er veldig utbredt, gjelder altså for folk i alle aldre, men jeg ikke la merke til før for noen år siden. Jeg vet ikke hva som er best å gjøre. Jeg er like forfjamset som deg.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #4 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker det at når venner gjennomskuer det og tenåringen blir gående alene, så slutter den vel. Akkurat dét burde du advare avkommet om. Anonymkode: 93dbf...a65 Har forsøkt det uten hell. Anonymkode: 418b6...345
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #5 Skrevet 24. desember 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: . Hva er best å gjøre i en sånn situasjon? Frykter jo at tenåringen ikke vil bo hos meg fordi jeg slår ned på ljugingen. Anonymkode: 418b6...345 Ingenting du kan gjøre. Det er jobben til tenåringer å juge om alt og det er jobben til foresatte og gjennomskue det Kommer til å vokse seg av det med tiden og så lenge det ikke er juging om noe som er ekstremt grenseoverskridende hvor liv og helse er på fare så la det gå. Det er andre slag som kommer som er bedre å kjempe en at avkommet ditt kommer med obskure løgner om trivialiteter. Anonymkode: b3297...8a4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #6 Skrevet 25. desember 2023 Kjenner til det. Har en tenåring som lyver om helt åpenbare ting. Men stort sett prater han ikke til meg annet enn ja og nei. Han fører ingen samtaler med meg og det er veldig leit, synes jeg. Anonymkode: 61929...4cd
Sunnys Skrevet 25. desember 2023 #7 Skrevet 25. desember 2023 Har tenåringen fått mye kjeft tidligere? Ofte kan det være grunnen til å lyve seg unna ting. Eller at de er usikre og sier ting som de tror andre vil høre, eller gjøre seg interessant i vennegjengen for å ha noe spennende å komme med. Vet ikke helt hvordan gripe det an og hvor vanlig det er før det blir bekymring. Ei jeg kjente før var lystløgner og fortalte historier som åpenbart ikke stemte. hun var 22 år, og hadde fått 2 barn. Likevel hadde hun 6 i snitt og studiekompetanse, utdannet frisør og sexolog. Hun vant norgesmesterskap i frisørfaget, og også høyt oppe innen hest. Kom inn på medisinstudiet med takket nei.. Hun jobbet i matbutikk.. ingen har klart å komme så langt med 2 barn og er 22 år. Hun kom flyttende hot, og etter et år hadde hun brent alle bruer. Dette er ei som flytter mye. Veldig trist for henne selv. Bare sørg for at det ikke går så langt, og søk hjelp. Men vil tro det går over
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #8 Skrevet 25. desember 2023 Sunnys skrev (3 minutter siden): Har tenåringen fått mye kjeft tidligere? Ofte kan det være grunnen til å lyve seg unna ting. Eller at de er usikre og sier ting som de tror andre vil høre, eller gjøre seg interessant i vennegjengen for å ha noe spennende å komme med. Vet ikke helt hvordan gripe det an og hvor vanlig det er før det blir bekymring. Ei jeg kjente før var lystløgner og fortalte historier som åpenbart ikke stemte. hun var 22 år, og hadde fått 2 barn. Likevel hadde hun 6 i snitt og studiekompetanse, utdannet frisør og sexolog. Hun vant norgesmesterskap i frisørfaget, og også høyt oppe innen hest. Kom inn på medisinstudiet med takket nei.. Hun jobbet i matbutikk.. ingen har klart å komme så langt med 2 barn og er 22 år. Hun kom flyttende hot, og etter et år hadde hun brent alle bruer. Dette er ei som flytter mye. Veldig trist for henne selv. Bare sørg for at det ikke går så langt, og søk hjelp. Men vil tro det går over kanskje litt vel utdypende, eller? Jeg kan lett finne ut hvem dette er liksom. Anonymkode: 6c54b...0ba
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #9 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): kanskje litt vel utdypende, eller? Jeg kan lett finne ut hvem dette er liksom. Anonymkode: 6c54b...0ba Hvordan skal du kunne finne ut det liksom Anonymkode: 54db2...0ca
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #10 Skrevet 26. desember 2023 Gi ungdommen en god klem og si at han/hun trenger ikke å lyve for med deg kan han alltid være ærlig. Så holder du det løftet. Gjør det trygt og godt å være ærlig. Ingen vil lyve. De gjør det for å slippe mas, kjeft osv. Snakk om hvordan det føles så godt å snakke sant, mot hvordan det føles å lyve. Anonymkode: f3601...c4d 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #11 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): kanskje litt vel utdypende, eller? Jeg kan lett finne ut hvem dette er liksom. Anonymkode: 6c54b...0ba det stemmer jo ikke det hun sier, dessuten skrev jeg det litt om for at det ikke skulle bli gjenkjent. Anonymkode: aec0e...ac6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #12 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan skal du kunne finne ut det liksom Anonymkode: 54db2...0ca For eksempel gå gjennom alle vinnere av norgesmesterskap i frisør. Anonymkode: 6c54b...0ba
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #13 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For eksempel gå gjennom alle vinnere av norgesmesterskap i frisør. Anonymkode: 6c54b...0ba Poenget her er vel at dette bare er løgn...Hun har ikke vunnet noe NM. Himmel. Anonymkode: f3601...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #14 Skrevet 26. desember 2023 Ta kontakt med barnevernet og få barnet fjernet fra den andre forelderen som lar barnet holde på som djevelen selv. Er det rart barn blir mobbet og ødelagt for resten av livet i skolen? Barnevernet bør gripe inn der det er psykisk eller fysisk vold, og det å unnlate å passe på barnet sitt er omsorgssvikt i alvorlig grad! Barn som får lov å lyve kan ødelegge mange liv senere, det koster også samfunnet mange mange millioner kroner. Anonymkode: 692ce...1a4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #15 Skrevet 26. desember 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Kjenner til det. Har en tenåring som lyver om helt åpenbare ting. Men stort sett prater han ikke til meg annet enn ja og nei. Han fører ingen samtaler med meg og det er veldig leit, synes jeg. Anonymkode: 61929...4cd Da setter du foten ned og tar fra de mobilen sin! Vær en voksen kjærlig person, slik at vi får bukt med mobbingen i skolen. Vi alle vet hvor den kommer fra, det er dårlige voksne rollemodeller. Anonymkode: 692ce...1a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå