Gå til innhold

Overdrev bursdag....

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, takk for at du hjelper meg med å komme til årsaken fordi jeg veg innerst ikke hvorfor jeg overreagerer så voldsomt.

Jeg sliter med angst, lav selvtillit og overtenker så det suser. Alt blir lagt et stort nummer ut av. Nå føler jeg meg dum fordi jeg tenker at de vil tenke at jeg gjorde alt dette for dem, at jeg overdrev og tok helt av og det kom ikke mange engang. Det er slik jeg tenker. At de tenker at jeg prøvde for hardt. 

Anonymkode: 3051b...ac0

Så kan du jo se saken din på en annen måte. Kunne det vært en mulighet at du hadde reagert helt likt om du ikke hadde gjort nok ? Mennesker med angst og overtenking leter etter feil og mangler og blir aldri "fornøyd". De leter og tenker helt frem til det gir mening for dem. 

Det eneste du har overdrevet er tankene dine, ikke handlingen om å stelle i stand til feiring.

Endret av Kanino
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner følelsen! Sliter selv med angst, lav selvtillit og overtenking, og kunne lett ha følt det samme. Da jeg feiret min bursdag i sommer, var det første gang på lenge, at jeg turde å feire. Jeg satt igjen med skikkelig dårlig samvittighet for å ha bedr gjestene, at jeg sikkert plaget de osv. At ting generelt ble «feil». 
Lett for meg å si- men prøv å pust med magen, tenk at du ordnet en fin fest for de som kom. Hadde jeg vært gjesten din, hadde jeg satt stor pris på alt som var ordnet!

Anonymkode: 9bbc1...a60

• Hjerte 1
Skrevet
Kanino skrev (11 minutter siden):

Så kan du jo se saken din på en annen måte. Kunne det vært en mulighet at du hadde reagert helt likt om du ikke hadde gjort nok ? Mennesker med angst og overtenking leter etter feil og mangler og blir aldri "fornøyd". De leter og tenker helt frem til det gir mening for dem. 

Det eneste du har overdrevet er tankene dine, ikke handlingen om å stelle i stand til feiring.

Ja, jeg hadde sikkert sutra over å ikke ha gjort nok, det ligger i min natur.

Hele dagen føles feil, at jeg inviterte, at de som kom ikke alle av dem var nære venner, at jeg var altfor ekstra, at jeg stelte i stand dette for de som ikke betyr så mye i bunn og grunn, kunne gjort det bare for familie og 1000 andre tanker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hele dagen føles feil, at jeg inviterte, at de som kom ikke alle av dem var nære venner, at jeg var altfor ekstra, at jeg stelte i stand dette for de som ikke betyr så mye i bunn og grunn, kunne gjort det bare for familie og 1000 andre tanker. 

Uansett hva du hadde gjort så ville det nok føltes feil ut etter sånn jeg tolker deg. Om det kan hjelpe så spør de som var på besøk hos deg hvordan de opplevde det ? Om de syntes du hadde overpyntet og gjort for mye stas på de.

Skrevet

Du sliter tydelivis med skam. Altså irrasjonell skam. Mangen folk som har traumer av avisning i barndommen sliter mye med selvtillitt, skam, skyldfølelse for ingen grunn, å det å tro at alle tenker dårlige tanker om deg, mindreverdighetskomplekser. Sosial angst, paranoia når det gjelder andre. Når man innser dette kan man da få disse dumme tankene ut av verden ved at det er løgn pågrunn av traumer. 

Anonymkode: 1e306...715

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Slik overtenning har jeg og slitt med. Å arrangere slik du gjorde hjelper (eksponering). Å huske på at folk ikke tenker så mye over det og egentlig er mest opptatt av seg selv hjalp meg og de fleste synest det er koselig å bli invitert.

Og ikke minst husk på at du er verdt en feiring! Det er verdt å markere at du blir 30 år og du er verdt å ta litt i og gjøre mye ut av en slik dag ❤️

Anonymkode: a1f59...32d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du sliter tydelivis med skam. Altså irrasjonell skam. Mangen folk som har traumer av avisning i barndommen sliter mye med selvtillitt, skam, skyldfølelse for ingen grunn, å det å tro at alle tenker dårlige tanker om deg, mindreverdighetskomplekser. Sosial angst, paranoia når det gjelder andre. Når man innser dette kan man da få disse dumme tankene ut av verden ved at det er løgn pågrunn av traumer. 

Ja men de er så sterke. Jeg er vant til min innerste sirkel og nå føler jeg meg eksponert for andres syn, jeg føler meg skikkelig skikkelig dum og klarer ikke stå opp av senga. Er så lei meg og angrer på at jeg gjorde alt dette for folk som ikke fortjente det. Og vi var få i tillegg. All tid og penger jeg brukte var forgjeves. 😭

Skrevet

Jeg vil snu litt på det jeg da TS. Tenk å kult gjestene dine syntes det var at du gadd å strekke deg så langt for «så få»! Da viser du jo at du setter skikkelig pris på de som kom. Det hadde vært mye kjipere og du hadde snudd og servert en halvlunken pizza fra Pizzabakeren (ikke noe galt i det heller altså) og tilbudt servietter som asjett for å slippe oppvask.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja men de er så sterke. Jeg er vant til min innerste sirkel og nå føler jeg meg eksponert for andres syn, jeg føler meg skikkelig skikkelig dum og klarer ikke stå opp av senga. Er så lei meg og angrer på at jeg gjorde alt dette for folk som ikke fortjente det. Og vi var få i tillegg. All tid og penger jeg brukte var forgjeves. 😭

Ja jeg skjønner. Du aner ikke hvor irrasjonelt dette er... du er verdig du også som alle andre.  Jeg slet med dette selv. Og var flau over meg selv for den minste lille ting når det kom til slike ting som dette. Jeg klarte ikke før å være blant andre fordi dem var bedre og sterkere enn meg og trodde dem baksnakket meg og lo av meg når jeg var meg selv rundt dem eller viste noe form for glede og selvtillit selv. Dette var  en ting som trigget dette ofte, det å vise selvtillitt å være meg selv rundt andre kunne få meg i den tilstanden etterpå.  Jeg slet med å tro ag alle mobbet mev. Så forstår hvorfor dj kan tenke at dem ikke fortjente det ja. Jeg måtte bare akseptere at noen er bare dumme mennesker og realisere  dem fleste har ikke onde intensjoner som jeg trodde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Slik overtenning har jeg og slitt med. Å arrangere slik du gjorde hjelper (eksponering). Å huske på at folk ikke tenker så mye over det og egentlig er mest opptatt av seg selv hjalp meg og de fleste synest det er koselig å bli invitert.

Og ikke minst husk på at du er verdt en feiring! Det er verdt å markere at du blir 30 år og du er verdt å ta litt i og gjøre mye ut av en slik dag ❤️

Eksponeringsterapi er veldig individuelt om det hjelper eller ei. For noen kan det ha totalt motsatt effekt :)

Skrevet

Det hørtes kjempekoselig og fint ut! Elsker når folk gjør litt staselig ut av ting, om man så bare kommer to tre gjester. Ikke vær flau❤️😊 Gratulerer med 30 års dagen!

Anonymkode: 828ba...d95

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det hørtes kjempekoselig og fint ut! Elsker når folk gjør litt staselig ut av ting, om man så bare kommer to tre gjester. Ikke vær flau❤️😊 Gratulerer med 30 års dagen!

Anonymkode: 828ba...d95

Tusen takk ❤️

Dette ble også en lærepenge. Skal fremover kun invitere familie og venner jeg er 100% sikker på, å eksponere meg selv på denne måten er bare vondt og ekkelt.

Skrevet

Får du hjelp for angsten?

Anonymkode: 15198...908

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uff. Hvis det er sånn det kjennes å være sosialt oppegående er jeg glad jeg er litt ute av takt.

Anonymkode: 8ff35...fca

Skjønte ikke helt hva du mente. På hvilken måte er jeg sosialt oppegående?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Får du hjelp for angsten?

Nei, har ikke tro på at psykologer skal fikse dette. Det er jo reelt. Jeg dreit meg ut og overdrev. Ikke alt kan fikses.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, har ikke tro på at psykologer skal fikse dette. Det er jo reelt. Jeg dreit meg ut og overdrev. Ikke alt kan fikses.

Troll, dust.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tusen takk ❤️

Dette ble også en lærepenge. Skal fremover kun invitere familie og venner jeg er 100% sikker på, å eksponere meg selv på denne måten er bare vondt og ekkelt.

Det skal være vondt og ekkelt, og du må gjøre det hvis du skal bli kvitt problemet ditt. Jeg skal garantere deg at det vil bli verre med tiden, om du ikke gjør noe med det nå. Du kan ikke gå igjennom livet uten å gjøre ting som gjør vondt. 

Anonymkode: 557c6...7e6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kanino skrev (36 minutter siden):

Eksponeringsterapi er veldig individuelt om det hjelper eller ei. For noen kan det ha totalt motsatt effekt :)

Du har nok rett i det. Er nok også avhengig hvor en er i prosessen. For meg har det hjulpet, vanskelig i starten også blir det lettere og lettere etterhvert.

En annen ting som hjalp meg er at en kan faktisk styre tankene sine. Rasjonalisere og sette grenser for hva en skal tenke på. Sette av et fast tidspunkt for når en skal tillate seg å bekymre seg. Sette av tid f.eks. fra 19-19.15 og om tankene dukker opp før tenke at det skal jeg tenke på da:

https://onlinepsykologene.no/grubling-bekymring-slik-mestrer-du/

Kjære TS, ikke la denne erfaringen stoppe deg ❤️

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har nok rett i det. Er nok også avhengig hvor en er i prosessen. For meg har det hjulpet, vanskelig i starten også blir det lettere og lettere etterhvert.

En annen ting som hjalp meg er at en kan faktisk styre tankene sine. Rasjonalisere og sette grenser for hva en skal tenke på. Sette av et fast tidspunkt for når en skal tillate seg å bekymre seg. Sette av tid f.eks. fra 19-19.15 og om tankene dukker opp før tenke at det skal jeg tenke på da:

https://onlinepsykologene.no/grubling-bekymring-slik-mestrer-du/

Kjære TS, ikke la denne erfaringen stoppe deg ❤️

Man kan ikke styre tankene sine, men man kan lære seg teknikker for å la fokuset være på de rette tingene :)

Støtter tipset ditt om å sette av tidspunkt til å kverne deg grønn 

Endret av Kanino
Skrevet
Kanino skrev (4 minutter siden):

Man kan ikke styre tankene sine, men man kan lære seg teknikker for å la fokuset være på de rette tingene :)

Støtter tipset ditt om å sette av tidspunkt til å kverne deg grønn 

Du har rett igjen 😊 En kan styre fokus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...