Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom til hjemstedet mitt i går til min søster og foreldre.

Min søster har egen bolig men er hos våre foreldre konstant.

Hun snakker SÅ HØYT av gammel vane, alltid gjort det, og snakker HELE tiden.

Det høres ut som om hun har en høyttaler på.

Tv står høyt på fordi min foreldre er tunghørte, og det snakkes over lyden av tv og det snakkes på inn og utpust, igjennom måltider med mat i munnen, mens hun holder på med andre ting, mens hun ser på mobilen eller pc og hun sitter i et rom og roper til oss andre som er i et annet rom.

Det er helt facinerende av det er mulig å snakke, snakke, snakke non- stop, og det hun snakker om er 90% seg selv og "sine vondter", som er alt fra slanking, utseendet, ryggen, kolleger, baksnakking av bygdafolk osv.

I går fikk jeg en venninne på besøk som kom innom med en julegave, og bare for å få et par ord alene med denne venninnen så fulgte jeg henne ut til bilen, men da kom jaggu meg min søster løpende bak og begynte å snakke om utseendet sitt og at hun ikke var sminket til å vise seg for folk, for hun visste ikke at det kom folk til gards.

Jeg er lydsensitiv og blir derfor sliten av konstant gnål😬

Er det andre som har noen sånne i familien?

Anonymkode: de638...2df

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å tømme hodet og lukke ørene 😐

Anonymkode: 8e921...4ca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss er det omvendt, at ingen sier noenting. Kunne gjerne hatt noen innslag fra din søster for å løfte stemningen.

Anonymkode: f9b78...81c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du ikke bare si fra?

Anonymkode: 72e61...41e

• Nyttig 1
Skrevet

Min mor er sånn. Snakker høyt og masse hele tiden. Det meste om henne og hennes sykdommer, samt anekdoter vi har hørt femti ganger før gjennom hele oppveksten og voksenlivet. Det er ufattelig slitsomt.

Anonymkode: db95c...598

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kan du ikke bare si fra?

Anonymkode: 72e61...41e

Har gjort det men ikke modererer seg 1 min så er det på an igjen.

Ts

Skrevet

Sånne mennesker er rare. Lurer på om de føler at de slutter å eksistere hvis de ikke lager lyd eller får oppmerksomhet. Vet ikke om det hjelper å synes litt synd på dem.

Anonymkode: 1988c...c12

• Liker 1
Skrevet

Alt hun tenker kommer ut i lyd, og hun er veldig selvopptatt.

I dag har hun mast om at hun ikke vil gå i kirken, for hvis hun går så vil ikke bygdefolket tro at hun feiler noe, altså at hun har dårlig rygg.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I dag har hun mast om at hun ikke vil gå i kirken, for hvis hun går så vil ikke bygdefolket tro at hun feiler noe, altså at hun har dårlig rygg.

Ts

Kan du ikke be hun om å tie stille. Si at det blir for mye støy om ingenting.

Anonymkode: 1c2b4...807

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan du ikke be hun om å tie stille. Si at det blir for mye støy om ingenting.

Anonymkode: 1c2b4...807

Det har jeg gjort i mange år og da blir hun sur også begynner vi å krangle, eller så går hun ut og fortsetter å klage til mor eller baksnakke meg til mor.

Jeg har skjønt at det å bevare fred i heimen nå jeg holde munn og gå er meg selv å hvile hodet for ikke å bli helt pumpet.

Hun åpner ofte munnen og begynner å snakke allerede før hun åpner døren inn i det rommet hun skal, så vi hører stemmen hennes allerede ute i gangen, og hun tar som oftest ikke hensyn til at jeg eller andre sitter og snakker eller ser på tv, for hun bare buser ut med det hun har på hjertet 🙄

Ts 

Skrevet

Føler med deg, min mamma er helt lik. Jeg blir så sliten etter noen timer med henne. Hun et akkurat sånn som du beskriver, roper til oss mens vi er i andre rom og det er aldri pause. Snakker om masse folk som vi ikke aner hvem er, på detaljnivå. Hun sier høyt alt hun tenker, det er akkurat som om ordene bare renner ut. Hun avbryter alt og alle, ufattelig slitsomt. Det er også sånn at uansett hva vi prater om, så avbryter hun med å snakke om seg selv. Dersom min bror gjør et forsøk på å fortelle noe som har skjedd, så avbryter hun og forteller om at hun selv eller noen hun kjenner har opplevd det samme. 

Hun er ellers lik med alle hun kjenner, forteller og forteller. En telefonsamtale med henne blir en monolog, tror bare ikke hun er interessert i oss andre. Hun kan spørre hvordan det går med meg, men før jeg rekker å si noe er hun over på seg selv igjen. Hun snakket også uten pause, det går fra ett tema til ett annet. Så jeg forstår veldig godt hvordan du har det. Vi har selvsagt sagt i fra mange ganger, men da blir hun sur og spiller på vår dårlige samvittighet. 

Anonymkode: fd813...9e7

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun åpner ofte munnen og begynner å snakke allerede før hun åpner døren inn i det rommet hun skal, så vi hører stemmen hennes allerede ute i gangen, og hun tar som oftest ikke hensyn til at jeg eller andre sitter og snakker eller ser på tv, for hun bare buser ut med det hun har på hjertet 🙄

Ts 

Dette er som å lese om mamma, hun er helt helt lik. 

Anonymkode: fd813...9e7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ofte er det en traumerespons da. Knyttet til indre ubehag og frykt for å ikke passe inn eller angst for å bli sett på som rar eller frekk om man ikke snakker. Eller flukt fra generelt vonde følelser. 

Jeg har en venninne som snakker non stop og også er sånn som følger etter meg når jeg skal på do og står å snakker gjennom lukket dør, og under hele filmen vi ser osv. Det er fryktelig slitsomt og grunn til at jeg nesten aldri svarer når hun ringer lenger, men jeg vet også at hun har store psykiske problemer som ikke nødvendigvis er synlig for andre og som hun ikke er klar over selv 

Anonymkode: 6dd2d...3a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Broren min er helt lik og jeg holder på å klikke. Han kommenterer også alt han gjør, og har en konstant dialog med seg selv. Umulig å høre noe på tv. Det er som å ha en kommentator sofan.

Han blir veldig sår om vi nevner det (han har en del utfordringer). Men det er forferdelig slitsomt for oss andre. Han er godt voksen og har lite omgang med folk så han får litt overtenning og koser seg veldig. Vi må bare holde ut og heldigvis er han en del ute med hunden min så vi andre får pauser. 

Han snakker ikke om alt som feiler han da, men han snakker hele tiden. Når han går å legger seg så er det like deilig som å slå av kjøkkenvifta😅

Anonymkode: 57d9b...aa4

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Hun har nok ikke så mye filter. Mange har ikke det, i varierende grad, i varierende situasjoner, vi snakker før vi tenker oss om. Eller snakkingen er måten vi prosesserer tanker. Noen snakker med seg selv. Din søster snakker med seg selv også når det er andre i nærheten.

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Da får dere andre gå i kirken da for da får dere fred.

Anonymkode: 8e921...4ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kom til hjemstedet mitt i går til min søster og foreldre.

Min søster har egen bolig men er hos våre foreldre konstant.

Hun snakker SÅ HØYT av gammel vane, alltid gjort det, og snakker HELE tiden.

Det høres ut som om hun har en høyttaler på.

Tv står høyt på fordi min foreldre er tunghørte, og det snakkes over lyden av tv og det snakkes på inn og utpust, igjennom måltider med mat i munnen, mens hun holder på med andre ting, mens hun ser på mobilen eller pc og hun sitter i et rom og roper til oss andre som er i et annet rom.

Det er helt facinerende av det er mulig å snakke, snakke, snakke non- stop, og det hun snakker om er 90% seg selv og "sine vondter", som er alt fra slanking, utseendet, ryggen, kolleger, baksnakking av bygdafolk osv.

I går fikk jeg en venninne på besøk som kom innom med en julegave, og bare for å få et par ord alene med denne venninnen så fulgte jeg henne ut til bilen, men da kom jaggu meg min søster løpende bak og begynte å snakke om utseendet sitt og at hun ikke var sminket til å vise seg for folk, for hun visste ikke at det kom folk til gards.

Jeg er lydsensitiv og blir derfor sliten av konstant gnål😬

Er det andre som har noen sånne i familien?

Høres kjent ut fra en annen tråd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ofte er det en traumerespons da. Knyttet til indre ubehag og frykt for å ikke passe inn eller angst for å bli sett på som rar eller frekk om man ikke snakker. Eller flukt fra generelt vonde følelser. 

Jeg har en venninne som snakker non stop og også er sånn som følger etter meg når jeg skal på do og står å snakker gjennom lukket dør, og under hele filmen vi ser osv. Det er fryktelig slitsomt og grunn til at jeg nesten aldri svarer når hun ringer lenger, men jeg vet også at hun har store psykiske problemer som ikke nødvendigvis er synlig for andre og som hun ikke er klar over selv 

Anonymkode: 6dd2d...3a9

Helt enig. Det er nevrotisk. Jeg kjenner også en som er sånn, og det er lett å merke at han blir verre når han blir stresset. Det er en slags desperat strategi for å bli sett og bli likt og bidra til en «hyggelig» stemning.

Kanskje man kan se på det med litt mildere øyne når man tenker at det er «nervene» som snakker. 

Anonymkode: cd0af...c7e

• Liker 3
Skrevet

Jeg har et sånt søsken. Når jeg får nok setter jeg opp et rart tryne og lager skrikelyd på snakkevolum til han holder kjeft.

• Nyttig 2
Skrevet

Svigerinnen min er helt lik. Prøver vi å se tv, prater hun over tven. Prøver noen å hinte til at hun kan være stille, sier hun at de kan sette seg en annen plass, for stuen er til for å snakke i😆 det at andre knapt svarer henne, tenker hun ikke på. Hun er utrolig slitsom å være med.

Anonymkode: ff784...351

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...