Gå til innhold

Invitere henne til julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som har kastet ut i luften at hun håper at noen venninner inviterer henne til julaften neste år, for da har hun fri. Men jeg er usikker på om jeg er den rette. Jeg har 2 tenåringer( tvillinger) og mann. De kjenner henne ikke så godt. Og min mann liker ikke henne så godt. Hun har bodd alene nesten bestandig og hun er spesiell. Hun har noen krav til hvordan julaften hennes må være, ellers blir det ikke jul. Vi spiser ikke det hun er vant å spise. Vi har tenåringer og med det kommer det litt bråk. Og hun liker ikke barn og blir sliten av bråk. Hun må ha litt alkohol på julaften. Vi drikker ikke. 

Så jeg føler at alt kræsjer her. Men kanskje at noen andre inviterer henne og jeg slipper å tenke på det. 

Anonymkode: d3463...e68

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke invitert noen som skal styre det meste, ta hensyn med tanke på allergier /vegeterianer el, ja det er innafor. Men en tilpasser seg de man er invitert til.

Og liker ikke mannen din henne, så blir det jo ikke trivelig for han. Og det bør han kunne forvente i eget hus på julaften 

Anonymkode: 2ede9...057

• Liker 6
Skrevet

Ikke ødelegg jula deres.

Anonymkode: 4e90e...c57

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde ikke invitert noen som skal styre det meste, ta hensyn med tanke på allergier /vegeterianer el, ja det er innafor. Men en tilpasser seg de man er invitert til.

Og liker ikke mannen din henne, så blir det jo ikke trivelig for han. Og det bør han kunne forvente i eget hus på julaften 

Hun har bestandig sagt at det blir ikke jul uten pinnekjøtt. Og vi har ribbe. 

Hun er vant å feire jul med kun eldre familiemedlemmer og ikke barn og tenåringer. Hun sier ofte at hun blir sliten av bråk. 

Min mann liker ikke at hun ofte lar det går utover meg når hun har en dårlig dag. 

Før ga hun barna en liten ting til jul og bursdag. Men ikke de siste 5 årene. Hun kom ikke i konfirmasjonen i år. Så jentene vet nesten ikke hvem hun er. Tror det blir rart for de å ha en nesten fremmed her på julaften  

Men så vil jeg ikke at hun skal være alene heller da 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har ei venninne som har kastet ut i luften at hun håper at noen venninner inviterer henne til julaften neste år, for da har hun fri. Men jeg er usikker på om jeg er den rette. Jeg har 2 tenåringer( tvillinger) og mann. De kjenner henne ikke så godt. Og min mann liker ikke henne så godt. Hun har bodd alene nesten bestandig og hun er spesiell. Hun har noen krav til hvordan julaften hennes må være, ellers blir det ikke jul. Vi spiser ikke det hun er vant å spise. Vi har tenåringer og med det kommer det litt bråk. Og hun liker ikke barn og blir sliten av bråk. Hun må ha litt alkohol på julaften. Vi drikker ikke. 

Så jeg føler at alt kræsjer her. Men kanskje at noen andre inviterer henne og jeg slipper å tenke på det. 

Da ville jeg ikke invitert henne. Selfølgelig viktig å bry seg om andre,men det skal ikke gå på bekostning av familien. Jeg husker vi hadde en venn av min mor over på nyttårsaften når vi var små. Han hadde masse traumer å ha vært i krig. Han tålte ikke høye lyder, så vi måtte være kjempe stille og han kjeftet på oss hver gang  det kom litt bråk. Husker den nyttårsaften enda 🤮

Anonymkode: 48709...791

Skrevet

Fisker hun etter invitasjon til neste jul allerede nå? Hvis du må svare nå, bare si at det er lenge til og at dere ikke har bestemt hvor eller hvordan dere feirer neste år. 

Anonymkode: c7c87...8e3

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke ditt ansvar at hun er alene. Du og din familie kommer først. Og når noen bruker mental utpressing for å få invitasjon, og i tillegg stiller masse krav, nei da styrer man unna. Jeg er alene og det er ikke så mye verre i dag enn andre dager🤗

Anonymkode: 3025d...ec9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fisker hun etter invitasjon til neste jul allerede nå? Hvis du må svare nå, bare si at det er lenge til og at dere ikke har bestemt hvor eller hvordan dere feirer neste år. 

Anonymkode: c7c87...8e3

Ja. I år jobber hun, men fri neste år. Hun vil ikke feire med mor og søster. Hun går ikke så godt sammen de 

Skrevet

Ville jeg aldri vurdert en gang.

Anonymkode: 4a368...0bf

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hun har bestandig sagt at det blir ikke jul uten pinnekjøtt. Og vi har ribbe. 

Hun er vant å feire jul med kun eldre familiemedlemmer og ikke barn og tenåringer. Hun sier ofte at hun blir sliten av bråk. 

Min mann liker ikke at hun ofte lar det går utover meg når hun har en dårlig dag. 

Før ga hun barna en liten ting til jul og bursdag. Men ikke de siste 5 årene. Hun kom ikke i konfirmasjonen i år. Så jentene vet nesten ikke hvem hun er. Tror det blir rart for de å ha en nesten fremmed her på julaften  

Men så vil jeg ikke at hun skal være alene heller da 

Innimellom så skjønner en at noen ikke har et sted å feire, dette er et tilfelle. Om en vil styre showet så ødelegger hun stemningen for andre, da er det bedre å droppe invitasjon. Høres slemt ut. Men voksne folk bør oppføre seg  spesielt når blir invitert bort 

Skrevet

Nope til henne. Noen mennesker kan du begynne å lure på hvorfor de er alene (på julaften). Det er ikke ditt ansvar.

Min røde varsellampe lyser på slike som må invitere seg selv til slike høytidsdager. Hvorfor vil ingen invitere henne? 

Anonymkode: 38b0d...bb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja. I år jobber hun, men fri neste år. Hun vil ikke feire med mor og søster. Hun går ikke så godt sammen de 

Ikke så rart hvis hun er såpass spesiell. Hun der hadde ikke jeg invitert nei. Skal hun inviteres må hun godta deres måte å feire jul på. Hun kan også ta med seg ferdigkokt pinnekjøtt, og så får hun tilbehør hos dere. 

Men nei, la være du. Når hun spør igjen eller hinter, så sier du at "nei, vi liker best å feire for oss selv vi". Spør hun videre på hvorfor, så sier du sannheten med det du sier over her i hovedinnlegget. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

du måtte snakke med mennen din om det først og henne også altså når man blir invitere på julaften må man tåle at folk ikke feirer sånn som det hun er vant med

Anonymkode: 9f698...b33

• Liker 1
Gjest Jentamedtekopp
Skrevet

IKKE INVITER. Ikke ditt ansvar. 

Skrevet

Inviter henne på besøk første juledag eller noe, men ikke julaften. Du må prioritere at din egen familie har det bra. 

Og ditt hus, dine regler. Kan ikke forvente alkohol hvis dere ikke drikker 

Anonymkode: f0959...2c0

Skrevet

Jeg nevnte til henne en gang at kanskje hun kan tilby seg å jobbe julaften hvis hun ikke vil feire med mor og søster. Men det vil hun ikke 

Jeg hadde gladelig jobbet julaften hvis jeg ikke hadde noen å feire med 

Skrevet

Familie først. Enkelt og greit. 

Anonymkode: e23d7...2e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...