Gå til innhold

Rett i bakken.. Hvilken hjelp kan man få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flere prolaps med trange nervekanaler i ryggen og ble tidligere operert for dette. De fikk kun tatt et av prolapsene, fordi de andre lå for utfordrende til. Jeg har nervesmerter daglig, og kan ikke løpe, gå langt eller bære særlig vekt, men fungerer ellers noenlunde OK hjemme.

Nå har jeg kommet i en situasjon hvor jeg ikke lenger kan ha bil, og er således avhengig av kollektivtrafikk. Jeg kan ikke ta buss lange strekninger pga en annen tilstand jeg sliter med, men forsøker å busse over kortere avstander slik at jeg ikke blir sittende hjemme hver bidige dag. Jeg er ufør pga fysisk sykdom, men forsøker meg litt i jobb innimellom.

Hvis man ser bort fra at jeg ikke får busset over lengre strekninger (over en halvtime) og dermed ikke får besøkt venner og familie, er problem nummer 2 at jeg har kjempeutfordringer med å handle mat og gjøre andre ærend. Jeg har forsøkt noen ganger nå, hvor jeg går en strekning til bussen, tar bussen til butikken, handler og bærer varer, busser tilbake og går det siste strekket, men det er smertefullt bare å traske denne strekningen og hundre ganger verre med matvarer på slep.

I dag sviktet ryggen/beinet, og jeg ble liggende på bakken i snøen uten å klare å komme meg hjem med matvarene, og med store nervesmerter. Heldigvis kom en barmhjertig samaritan forbi og hjalp meg hjem. Men smertene er forferdelige og jeg frykter forverring av prolapsene. Og så har jeg blitt veldig nervøs for å gå ut alene igjen.

Hva gjør man i en slik situasjon? Er det noe hjelp å få noe sted? Jeg har ikke familie og venner i umiddelbar nærhet, så det er ingen som kan være sjåfør for meg. I alle fall ikke daglig/ukentlig. Jeg har ikke råd til taxi eller den slags. Jeg kjenner heller ikke naboene godt nok til å be om hjelp fra de, og det er jo uansett begrenset hvor mye noen hadde villet/kunnet hjelpe. Har dere noen gode råd til meg? 

Anonymkode: b2960...39c

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kanskje du skulle søkt om TT-kort slik at du får dekt taxi? 

Høres jo ikke holdbart ut det der. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kontakte frivillighetssentralen der du bor?

Anonymkode: 8afcb...922

Skrevet

Alt begynner hos fastlegen.

Kanskje du får støtte til taxi eller bil. Det vil avgjøres av NAV. Men du må begynne hos fastlegen.

God jul 🤶

• Liker 1
Skrevet

Hjemlevering av matvarene bør du kunne ordne. Så slipper du i hvert fall å bære når du våger deg ut. 

Anonymkode: fadc9...470

• Liker 2
Skrevet

Bestill ihvertfall mat fra Oda (e.l.), og så må du høre om TT-kort.

Anonymkode: b4830...ae1

• Liker 1
Skrevet

Flytte, hvis du har mulighet. Helst til et tilrettelagt sted, i nærheten av venner og familie (hvis de bor slik til at det faktisk hjelper å flytte. Hjelper jo ikke hvis de bor et sted uten kollektiv.)

Ukehandling med hjemlevering, hvis det tilbys der du bor. Eventuelt med taxi. Du kan gjerne kjøre noen ganger med taxi for det en bil koster i måneden, såklart avhengig av hvor du bor. Se punkt 1.

Som flere har sagt, TT-kort.

Men høres ut som du bør vurdere å flytte, av flere grunner.

Anonymkode: fb7c4...6b0

Skrevet

Hjemlevering av mat finnes overalt tør jeg påstå. Der Oda og Meny ol ikke leverer, er det som regel en Joker-butikk man kan ringe til. 
TT-kort kan være et nåløye. Hjalp en dame på nitti med å søke. Hun hadde blitt påkjørt midt i et gangfelt og kom seg ikke på bussen lenger, men hun fikk avslag.  Måtte gå gjennom fastlegen for å få det til. 

Skrevet

Som de andre sier, bestill mat hjem.

Anonymkode: 31026...9b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...