Gå til innhold

Skattekort- formue leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter fremdeles svar fra Skatteetaten, men de har prissatt leiligheten min til å være 1 million over markedsverdi. Aldri har eller kommer den leiligheten til å bli solgt for det og jeg er ikke interessert i å skatte for mye for den heller. Jeg har sett på å flytte boliglånet mitt, og der står det fra bankene hva de tenker den er verdt. Kan jeg bare endre dette? Det er liksom ikke litt høyere, men en helt urealistisk pris som er satt av Skattetaten. Ifjor hadde de også satt en for høy pris, men da endret jeg det i skatteneldingen og måtte da ettersende dokumentasjon (som jeg også ikke har fått svar på enda heller). Men denne prissettingen som er for 2024 er bare helt feil. Noen som har opplevd samme i skattekortet for 2024? Virker som on de har bare tatt et tall ut av løse lufta. 

Anonymkode: c9b9f...04a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I skattekortet er det bare å endre.

Anonymkode: 29e49...112

Skrevet

Verdien på en leilighet har liten betydning for skattekortet. Worst case må du betale forhåndsskatt på formueskatt av den verdien du mener er feil, altså rundt 1% av en million. Men fribeløpet er 1,7mill, og skattemessig verdsettelse av primærbolig er 25% av markedsverdi. 

Så det er i worst case antagelig snakk om en hundrelapp eller to i økt skattetrekk i måneden. Skattemeldingen derimot, den bør du prøve å få korrekt

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...