Gå til innhold

Er det vanlig at barnet på 12 år har mistet julestemning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt , som er 12 år , sa i dag at h*n ikke har julestemning i det hele tatt selv om vi har pyntet til jul og pakket inn gaver ,slik vi pleier å gjøre det. H*n skjønner ikke hvorfor h*n ikke klarer å kjenne på noen juleglede slik som årene før. H*n er en helt vanlig tenåring,  som er ellers blid  , det er ingen problemer hjemme eller på skolen. 

Når er det vanlig at barn begynner å miste julestemning? 

Anonymkode: 4c140...82b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julestemning er bare tull uansett 

Anonymkode: 77ba4...147

Skrevet

Tror kanskje slikt varierer fra person til person? Min sønn på 14 sier han ikke har kjent på julestemning på flere år, mens min datter på 12 stråler av juleglede fra midten av november til slutten av desember.

Anonymkode: 2c9b7...ba4

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Ja, det er jo noen illusjoner som brister i den alderen. De mister barndommens uskyld og ser verden med mer voksne øyne, dessverre og heldigvis.

Anonymkode: 80920...179

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan huske datteren 14 åring. Hun var ikke alltid medgjørlig. Jul, det var en uting for henne. Alle tradisjoner var borte. Dette var tenåringstid og hormonelle reaksjoner. Jeg gjennomførte likevel alle små tradisjoner. I dag er hun voksen og glad for det. Du må gjøre det som er riktig for deg. Stor på magefølelsen. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det viktig om akkurat det er vanlig? Man må bare akseptere at barn utvikler seg og leter etter egen identitet, interesser, følelser etc.

• Liker 3
Skrevet

Jeg glemte å skrive at jeg føler en slags skyldfølelse for at barnet mitt har mistet den julestemningen. Jeg har ikke gjort noe galt eller annerledes i år enn andre år, men det er akkurat som om jeg bærer på en slags skyldfølelse. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Barnet mitt , som er 12 år , sa i dag at h*n ikke har julestemning i det hele tatt selv om vi har pyntet til jul og pakket inn gaver ,slik vi pleier å gjøre det. H*n skjønner ikke hvorfor h*n ikke klarer å kjenne på noen juleglede slik som årene før. H*n er en helt vanlig tenåring,  som er ellers blid  , det er ingen problemer hjemme eller på skolen. 

Når er det vanlig at barn begynner å miste julestemning? 

Han får det nok i morgen når han setter på tv, kjenner julemat lukta og alle skal på med finstasen. 
når sølvguttene synger jula inn, og kongen holder tale har jeg gåsehud. Stolt borger 

Anonymkode: c59bb...c21

Skrevet

Hormonelle endringer? Mensen? Tap av venner? Lite aktiv i organisert aktivitet? Spiseforstyrrelser? 

Skrevet

Mange begynner i den alderen. Søsteren min var 11-12 år. Jeg kjente på julestemning til 14-15 årsalderen, men har alltid likt jula. Kjente ingen sorg over stemningen som forsvant som søsteren min. Hun gråt på julaften det året den forsvant hos henne. Hun hadde bare ønsket seg sminke, godlukt, pynteting o.l. Hun ønsket seg jo ikke leker, men det var nok det hun savnet. Jeg som 8-åring fikk jo masse barbie, kosedyr++ Hun ville jo ikke ha det jeg fikk, men savnet nok å glede seg over leker❤️

Anonymkode: 6c46d...cb2

• Liker 2
Skrevet

Det var i den alderen jeg også mistet den barnslige julestemningen. Det er dessverre sånn det er å bli eldre, du som forelder har ikke gjort noe galt.

Anonymkode: 389b4...a03

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg glemte å skrive at jeg føler en slags skyldfølelse for at barnet mitt har mistet den julestemningen. Jeg har ikke gjort noe galt eller annerledes i år enn andre år, men det er akkurat som om jeg bærer på en slags skyldfølelse. 

TS

Puberteten ødelegger som regel stemningen. Går nok over om noen år. 

Anonymkode: 853fd...6fd

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg elsket jul da jeg var barn men mislikte julen da jeg var tenåring. Nå som jeg er voksen er jeg veldig glad i jula.

• Nyttig 1
Skrevet

Jenta her på 16 år, har savnet julefølelsen fra hun var yngre, i noen år nå. Hun forstår ikke hvorfor det har endret seg, og jeg forklarer bare at det handler om å bli voksne og den «magiske» julen fra man var små gjerne forsvinner i takt med at man blir eldre. Hun gleder seg derimot til jul, mat og gaver, men «den» følelsen som hun husker så godt fra noen år tilbake, er ikke der.

Vet jo hva hun snakker om, jeg og husker jo den gleden og spenningen man gikk med i mange uker/dager som barn. Nå får jeg den mer på barnas vegne, over deres forventninger og glede, men savner også den «magiske» julen fra jeg var barn og følelsene som hørte med. 

Anonymkode: 14e16...09e

Skrevet

Jeg slet også med julestemning i den alderen. Så kom den sterkere tilbake noen år senere. 

Jeg syns det er viktig å snakke litt om at det faktisk ikke er veldig viktig å ha julestemning. Det viktige er å legge opp til at det er noe man koser seg med i jula. Er det noe mat barnet liker spesielt godt og kan se frem til? Noen filmer (som ikke trenger være julefilm)? Aktivitet? Jula kan bli riktig så trivelig selv om den magiske stemningen ikke er der. Presset om å ha julestemning kan stresse den helt vekk. 

Nordmenn har jo fått et litt panisk forhold til julestemning. Jula kommer og går likevel, og man kan velge å feire og ha det trivelig uavhengig av stemningen. Jeg kjenner mange som ikke kjenner på julestemning og som egentlig ikke forstår hva i all verden julestemning er, men som likevel koser seg med jul. :)

Skrevet

Jeg var 15 da min barnslige juleglede forsvant.  Jeg husker det øyeblikket da jeg innså at det hadde forandret seg som om det var i går.

Hos mine barn skjedde det også rundt 15/16-årsalderen.

Men det er viktig å huske på at selv om den barnslige julegleden blir borte, kan man ha en fin julefeiring likevel :)

Livet er i stadig endring, og den feiringen som passer en 3-åring og en 65-åring, passer ikke alltid en tenåring og en 80-åring. 
Vi har tilpasset feiringen mange ganger i løpet av årene for at alle skal få den hyggelige julen som vi ønsker å gi dem, og vi  kommer sikkert til å tilpasse feiringen enda flere ganger etterhvert som livssituasjonene endrer seg.

Anonymkode: 60a38...37c

Skrevet

Du får begynne å ta ham med i kirken.

Anonymkode: e92fe...034

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får begynne å ta ham med i kirken.

Anonymkode: e92fe...034

For å drepe siste rest av glede mener du?

Anonymkode: 9ba88...5b9

• Liker 1
Skrevet

I den alderen tar barndommen slutt...plutselig er det å leke ikke så moro lengre, eller gir ikke den samme intense gleden som før. Husker at jeg leste at Astrid Lindgren skrev om dette, at plutselig var barndommen over og hun kunne ikke lengre leke som før og sørget over dette...

Anonymkode: 9ee1a...c9a

• Liker 1
Skrevet
Fighter83 skrev (7 timer siden):

Hormonelle endringer? Mensen? Tap av venner? Lite aktiv i organisert aktivitet? 

Hormonelle endringer er det eneste som kunne være medvirkende årsak 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...