AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #1 Del Skrevet 24. desember 2023 Og burde man egentlig trene når man har vondt i ryggen? Rimelig fortvilet her - av både smerter og vil bli bra igjen så jeg kan bevege meg som jeg ønsker. Noen erfaringer? K -36 Anonymkode: c5319...20e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #2 Del Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og burde man egentlig trene når man har vondt i ryggen? Rimelig fortvilet her - av både smerter og vil bli bra igjen så jeg kan bevege meg som jeg ønsker. Noen erfaringer? K -36 Anonymkode: c5319...20e For det første; ja du kan trene. Selv om det føles feil fordi du får vondt. Kan jo være lurt med en kjapp utredning hos lege først, men for de aller fleste er det muskel- og skjelett-smerter som bare må trenes opp, eller læres å leve med. Første bud er å ikke være redd for å bevege deg. Ikke begyn å beveg deg annerledes. Det blir et helvette med smerte andre steder. Det finnes masse gode program på nett. Søk litt og finn ut akkurat hva som er ditt problem, og start der. Jeg har lang erfaring med vond korsrygg. Mye utredninger og enormt mange år med behandling (og år med sykmelding og arb.ledighet pga smerte). Eneste som virker er riktig trening, samt ro og hvile, god søvn og mindre stress. Her måtte jeg ty til yoga, som jeg i utgangspunktet synes er veldig kjedelig. Men det er utrolig effektivt! Yoga, pilates og tradisjonell styrke. Hilsen K37 som vet hvor frustrerende det er. Anonymkode: 6e97b...472 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #3 Del Skrevet 24. desember 2023 Ut og gå i ulendt terreng. Gå, gå og gå. Anonymkode: aae0b...9cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 24. desember 2023 #4 Del Skrevet 24. desember 2023 Ikke veldig classy råd, men å ri enten hest eller mann er vidundermedisin for min korsrygg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #5 Del Skrevet 24. desember 2023 Gå i ulendt terreng, ja. Øvelser du bør prioritere er spesifikke øvelser for rygg/kjerne, men vent med planken. øvelse 2 og 3 her: https://iform.nu/trening/styrketrening/tre-effektive-ryggovelser Og her er flere gode: https://www.trinestreningsglede.no/2020/09/15/20-ovelser-rygg-med-god-veiledning/ Anonymkode: 208c2...ac0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #6 Del Skrevet 24. desember 2023 Jeg trener mye kjernemuskulaturen fremme, mountain climbers på bosu ball feks og øvelser med slynge om du har tilgang til fysio, og så går jeg i fjell og ulendt terreng 4 dager i uka, det hjelper mye. Jeg har kroniske smerter i rygg og korsryggen men med mye trening så holdes det stort sett i sjakk Anonymkode: b07dc...a2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #7 Del Skrevet 27. desember 2023 Øvelser for kjernemuskulaturen har hjulpet meg mye. Bare å ligge på treningsmatte og presse ned så svaien forsvinner og ryggen er nedi matten litt hver dag gjorde korsryggen mye bedre sammenlignet med tidligere hvor jeg ikke trente kjernemuskulatur eller styrke i det hele tatt. Jeg er veldig glad i å løpe, og det funker ikke for å si det sånn, selv om jeg løper mest på skogsstier og i ulendt terreng. Jeg klarte til tider ikke å snu meg i sengen natten etter en lengre løpetur. Men å trene kjernemuskulaturen bidrar til at jeg kan løpe som jeg vil også Anonymkode: b5b1d...682 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå