Gå til innhold

Jeg er utdannet sykepleier, men er i dag ufør. Er jeg pålagt å fortelle en evt ny huseier dette, eller kan jeg si at jeg er sykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er hypotetisk, men om vi en gang må flytte (vi leier), er jeg da pålagt å fortelle at jeg er ufør? Om jeg sier at jeg er sykepleier, så lyver jeg jo ikke, jeg jobber bare ikke nå. Mitt mål er å en gang klare å komme litt tilbake i jobb.

Mannen har en ordentlig jobb og vi har bra økonomi, men jeg har inntrykk av at endel ikke vil leie ut til uføre?

Anonymkode: 12e0d...df7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest norvegienna
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er hypotetisk, men om vi en gang må flytte (vi leier), er jeg da pålagt å fortelle at jeg er ufør? Om jeg sier at jeg er sykepleier, så lyver jeg jo ikke, jeg jobber bare ikke nå. Mitt mål er å en gang klare å komme litt tilbake i jobb.

Mannen har en ordentlig jobb og vi har bra økonomi, men jeg har inntrykk av at endel ikke vil leie ut til uføre?

Anonymkode: 12e0d...df7

Du stiller klart sterkere når mannen din har jobb. Det er enklere å komme "unna" med å si at du er sykepleier hvis du f.eks ikke skal bo i samme hus som utleier.  Men jeg ville nok helst sagt at jeg var sykepleier ja fremfor å si at jeg var ufør uansett. For når kontrakten er signert og dere har flyttet inn så gjør det ikke noe om de får greie på at du er ufør.

Du er ikke pliktig til å fortelle noe som helst om hva du jobber med, og du er faktisk sykepleier selv om du ikke jobber med det nå, så jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å si sykepleier i stedet for uføretrygdet  nei

Endret av norvegienna
lagt til avsnitt
Skrevet
norvegienna skrev (3 minutter siden):

Du stiller klart sterkere når mannen din har jobb. Det er enklere å komme "unna" med å si at du er sykepleier hvis du f.eks ikke skal bo i samme hus som utleier.  Men jeg ville nok helst sagt at jeg var sykepleier ja fremfor å si at jeg var ufør uansett. For når kontrakten er signert og dere har flyttet inn så gjør det ikke noe om de får greie på at du er ufør.

Hva om utleier absolutt ikke vil leie ut til noen som er ufør? Blir jo litt feil å juge på det da. 

Å før noen hyler opp om at utleier ikke har lov til å diskriminere uføre eller andre grupper. Det trenger jo ikke å stå noen steder at de ikke ønsker uføre, men at de forventer å finne ut status under visning. 

Ja, underskrevet kontrakt er bindende, men den er da skrevet under falske premisser. Må være ganske ubehagelig å møte hueier også etter å ha vært uærlig under kontrakts skriving. 

Anonymkode: f1111...77a

• Liker 2
Skrevet

Alle tar vel en liten løgn innemellom? Det kommer vel litt an på hva det står i annonsen også,  hva huseier er ute etter ev foretrekker. Står det at huseier foretrekkerer leietakere som er i jobb bør du kanskje være ærlig på det ev ta en liten hvit løgn om at du jobber kun en liten deltidsstilling som sykepleier nå. Så lenge du har sikker og stabil inntekt er nok det det aller viktigste for utleier uansett tenker jeg. 

Anonymkode: 4ef8a...407

Skrevet

Pålagt av hvem? Finnes ingen lov som regulerer dette, men huseier velger jo selv hvem de vil leie ut til.

Anonymkode: 0f4e1...601

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest norvegienna
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva om utleier absolutt ikke vil leie ut til noen som er ufør? Blir jo litt feil å juge på det da. 

Å før noen hyler opp om at utleier ikke har lov til å diskriminere uføre eller andre grupper. Det trenger jo ikke å stå noen steder at de ikke ønsker uføre, men at de forventer å finne ut status under visning. 

Ja, underskrevet kontrakt er bindende, men den er da skrevet under falske premisser. Må være ganske ubehagelig å møte hueier også etter å ha vært uærlig under kontrakts skriving. 

Utleier har ingen rett til å vite hva leietaker jobber med, eller om leietaker er ufør,  så kontrakten er ikke skrevet under falske premisser. TS er sykepleier. Dette er heller ikke noe utleier har krav på å vite. Kan være en ide at utleiere begynner å forholde seg til de lover og regler som følger med et utleie forhold,  eller så kan de bare slutte å leie ut.

Skrevet

Du kan si "jeg er utdannet sykepleier, men nå jobber jeg hjemmefra og mannen min er ansatt i blabla og jobber med blabla" 

Anonymkode: d9a15...712

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Du er jo sykepleier så er ikke galt å si du er det. Om de spør hva du jobber med så blir det feil å si du jobber som sykepleier. 

Bedre å skrive at du er sykepleier om du skal søke etter ny bolig ja👍 helt klart en fordel. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville ikke startet et leieforhold med å lyve. Spesielt om dere bor i samme hus som utleier, så vil dere kanskje møtes ved søppeldunken og slå av en liten prat i ny og ne. Hva om han spør hvor du jobber? Eller om du har blitt syk? Siden du er hjemme hele tiden. Skal det bare balle på seg med løgner, eller innrømme at du løy? 
Når mannen din har fast jobb, så spiller det vel liten rolle at du er ufør. Ville bare vært åpen om det. Tror ikke det er negativt om dere ellers er oppegående hyggelige mennesker. 

Anonymkode: 94bdd...523

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest norvegienna
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg ville ikke startet et leieforhold med å lyve. Spesielt om dere bor i samme hus som utleier, så vil dere kanskje møtes ved søppeldunken og slå av en liten prat i ny og ne. Hva om han spør hvor du jobber? Eller om du har blitt syk? Siden du er hjemme hele tiden. Skal det bare balle på seg med løgner, eller innrømme at du løy? 
Når mannen din har fast jobb, så spiller det vel liten rolle at du er ufør. Ville bare vært åpen om det. Tror ikke det er negativt om dere ellers er oppegående hyggelige mennesker. 

Anonymkode: 94bdd...523

Hun lyver ikke ved å si at hun er sykepleier. Men det kan kanskje være en fordel, som du sier, at man faktisk ikke bor i samme hus som utleier. Dette tenker jeg kan være en fordel uansett, altså  fordi at man kan gå litt oppi hverandre og irritere seg over hverandre når man bor i samme hus. (Men dette har ikke noe med TS sin situasjon spesielt å gjøre, bare mine tanker på generelt grunnlag). 

Skrevet

Du lyver jo ikke men huseier vil jo se at du er hjemme hele tiden om det er i samme huset, er det en frittstående enhet merker de jo ikke det 

Anonymkode: c24a6...1de

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er ikke pålagt å fortelle huseier at du er ufør. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem bryr seg? Utleier har ikke krav på å få vite at en er uføretrygdet, sånn er det å leie ut. 

Anonymkode: a9dc4...606

• Liker 1
Skrevet

«Jeg er utdannet sykepleier og har jobbet med det i X antall år». 

«Yrket mitt er sykepleier. Jeg jobbet med det i X antall år».

Jeg tenker: du har ingen plikt til å fortelle du er ufør. Bare ordlegg deg riktig. Om det skulle dukke opp ved en senere anledning - ja, men du har aldri sagt noe feil eller lyvd. Dessuten, mange sykepleiere jobber også dagvakter. Med mindre huseier er hjemme dagen lang selv, så kommer det ikke til å bli noe problem. 

Anonymkode: 781e5...db3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Huseier har ikke noe med om du er Brannmann eller tryllekunstner for den saks skyld. Og hvis han lurer er du sykepleier. At du er uføre trenger du ikke si til noen, kun banken om du skal kjøpe hus😉 De har noe med inntekt. Ikke huseier. 

Anonymkode: ed123...949

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Huseier har ikke noe med om du er Brannmann eller tryllekunstner for den saks skyld. Og hvis han lurer er du sykepleier. At du er uføre trenger du ikke si til noen, kun banken om du skal kjøpe hus😉 De har noe med inntekt. Ikke huseier. 

Anonymkode: ed123...949

Nei, men det er selvsagt veldig greit å vite hvem som skal leie hos deg.

Jeg kjenner til så mange situasjoner der utleiere har store problemer med leietakere, at jeg ville forsikret meg så mye som mulig før jeg hadde leid ut. At en leietaker er ufør behøver ikke være negativt, de har jo fast inntekt. Men det er selvsagt utleiers rett til å undersøke bakgrunnen til en potensiell leietaker, så lenge dette er innenfor akseptable grenser, og innenfor loven.

For mange er leieinntektene helt avgjørende for deres egen økonomi, og da er det ikke veldig morsomt å få inn folk som etter kort tid nekter å betale leia. Bare å kaste de ut, sier du? Vel, jeg kan love deg at det ikke er så enkelt. Det er faktisk ekstremt vanskelig å få kastet ut en leietaker, uansett hvor mye mislighold av leieforholdene det er snakk om. Og har de ikke penger å betale med, så er leietaker f*cked.

Jeg har en kollega som nektet å betale leie, og alle muligheter ble brukt fra offentlige myndigheter, men leietakeren bare stakk av, nektet å betale, og min kollega tapte over 50k på dette.

Jeg skjønner ikke de som tar sjansen på å leie ut uten å kreve max lovlig depositum. Det er rett og slett lott.

Anonymkode: 4fbe1...350

Skrevet

TS du er sykepleier, så det kan du selvfølgelig si. Er vel ikke noe skadelig med å i tillegg si at du nå er ufør. En uføretrygd er en sikker inntekt. Kanskje en del folk har fordommer mot uføre, men tror det handler om at dem som har dem ikke skjønner at hvem som helst kan få en sykdom eller skade som utløser behov for uføretrygd. 

Skrevet

For meg som utleier hadde ikke det å få vite at du var ufør sykepleier vært negativt. At du var sykepleier ville vært positivt. 

Skrevet

Jeg leide som ufør, og var ærlig om det på visningene. Jeg ble valgt forran folk i jobb to ganger. Uføretrygd er jo sikrere inntekt enn lønn! Ikke opplevd det som noe negativt :) 

Gjest norvegienna
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, men det er selvsagt veldig greit å vite hvem som skal leie hos deg.

Jeg kjenner til så mange situasjoner der utleiere har store problemer med leietakere, at jeg ville forsikret meg så mye som mulig før jeg hadde leid ut. At en leietaker er ufør behøver ikke være negativt, de har jo fast inntekt. Men det er selvsagt utleiers rett til å undersøke bakgrunnen til en potensiell leietaker, så lenge dette er innenfor akseptable grenser, og innenfor loven.

For mange er leieinntektene helt avgjørende for deres egen økonomi, og da er det ikke veldig morsomt å få inn folk som etter kort tid nekter å betale leia. Bare å kaste de ut, sier du? Vel, jeg kan love deg at det ikke er så enkelt. Det er faktisk ekstremt vanskelig å få kastet ut en leietaker, uansett hvor mye mislighold av leieforholdene det er snakk om. Og har de ikke penger å betale med, så er leietaker f*cked.

Jeg har en kollega som nektet å betale leie, og alle muligheter ble brukt fra offentlige myndigheter, men leietakeren bare stakk av, nektet å betale, og min kollega tapte over 50k på dette.

Jeg skjønner ikke de som tar sjansen på å leie ut uten å kreve max lovlig depositum. Det er rett og slett lott.

Anonymkode: 4fbe1...350

Merkelig det der.  Jeg kjenner til så mange tilfeller der utleiere ikke holder seg til lovverket og utnytter leietakere. Men det kan sikkert være endel tilfeller andre veien også, med vanskelige leietakere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...