Gå til innhold

Vitamin D-mangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får stadig påvist vitamin d mangel, like under grensen, i mange år. 

Ønsker å finne årsaken istede for å bøtte innpå med tildkudd. Jeg spiser en del egg, fisk, tar tran og soler meg uten solkrem. Tar også magnesium.

Har testet negativt på cøliaki (blodprøve)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet

Er mange som ikke tar opp nok d-vit uten at det behøver å være noe galt. Som min lege sa her. I Norge er det så lite sol så egentlig burde alle nordmenn ta d-vit hele året.

Begge ungene her må og ta tilskudd selv om de spiser fisk, drikker melk med d-vit og er mye ute

Skrevet

Alle sol bor i Norden får D vit mangel på denne tiden av året. Vi klarer ikke få i oss nok D vitamin gjennom kosten, derfor må vi ta tilskudd av D vitamin. 
I vinter var jeg så utslitt og tom for energi. D vitamin nivå på 35. Det skal normalt ligge på rundt 75. 
Så jeg startet på D vitamin i høst som jeg skal ta gjennom vinteren. 

Anonymkode: 51746...138

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle sol bor i Norden får D vit mangel på denne tiden av året. Vi klarer ikke få i oss nok D vitamin gjennom kosten, derfor må vi ta tilskudd av D vitamin. 
I vinter var jeg så utslitt og tom for energi. D vitamin nivå på 35. Det skal normalt ligge på rundt 75. 
Så jeg startet på D vitamin i høst som jeg skal ta gjennom vinteren. 

Hvor stor dose?

• Nyttig 1
Gjest norvegienna
Skrevet
Toppmeis skrev (4 minutter siden):

Ønsker å finne årsaken istede for å bøtte innpå med tildkudd. Jeg spiser en del egg, fisk, tar tran og soler meg uten solkrem. Tar også magnesium.

Noen har ikke så bra opptak av dette i kroppen. Selv om jeg har vært 1 måned i syden har ikke jeg overflod av vitamin D. Men har kommet meg opp på normalnivå ihvertfall. Det kan hende at mat og tilskudd du spiser ikke blir tatt  D  vitamin så godt opp gjennom tarmen.

Skrevet

Pass på å ta D-vitamin sammen med fet mat. Det er nødvendig for at kroppen skal klare å ta til seg D-vitamin.

Skrevet
Toppmeis skrev (1 time siden):

Hvor stor dose?

Jeg fikk beskjed av min lege å kjøpe 800 IE i 3 mnd. Og etter det 400. dette er vedlikehold. Jeg ligger på ca 70 i D vitamin på sist prøve, og derfor 800 IE i vinter halvåret når ska ikke er her. 
Dette var råd fra min lege, fordi jeg faller så ned i D vitamin nivå på vinteren. 
For andre kan det være nok med tran eller mindre doser. 
Kjøper uten resept på apoteket. 
Anbefaler deg å kjøpe på et apotek, og spør de som jobber der. Framfor å kjøpe på dagligvarebutikk. Eller hør med legen din hva han anbefaler deg 

Skrevet
Toppmeis skrev (10 timer siden):

Ligger du lavt på annet av verdier og mineraler, også? Be legen din om utredning. 

Anonymkode: ea08b...f37

Skrevet

Det kommer veldig an på hvilken dose du tar, både av d vitamin og magnesium. Magnesium tilskuddet du tar, bør være uten maltoksetrin, det klusser det i hvertfall veldig til for meg. 10-20 mg d vitamin som er generell anbefaling, er ofte for lav dose for mange. 

Som andre påpeker, d vitamin bør taes med fett for best opptak. Jeg tar det med hovedmåltid. 

Anonymkode: b71b2...de6

Skrevet
Toppmeis skrev (14 timer siden):

Kan årsaken til D-vitaminmangel være at forbruket av D-vitamin øker?

Anonymkode: 0df81...92a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...