Gå til innhold

Når en norsk statsborger dlr i utlandet - arv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine barns far har flyttet til utlandet med ny kone. Vi vet ikke helt hvor de har fast bopæl, da de har bolig i både et EU-land og et land i Asia. 

Hans nye kone er ikke interessert i at han har så mye kontakt med barna sine, og vi lurer på om han også kan ha adoptert hennes barn fra tidligere. 

Hva hvis/når han dør? Jeg kan tenke meg at de trolig ikke hadde fått vite om dødsfallet fra konen hans engang. 

Jeg er redd for at konen kommer til å ta all arv til seg og sine barn. Han er fortsatt norsk statsborger, vil landet han bor i varsle Norge om at han er død? Og vil norske myndigheter varsle barna om farens bortgang? 

Anonymkode: 0dbfa...830

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som gjelder er det landet hvor han skattemessig er bosatt. 
Har han status som utvandret fra Norge? Du ser det i Folkeregisteret og i skattelistene. 

Anonymkode: bd1a5...691

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det som gjelder er det landet hvor han skattemessig er bosatt. 
Har han status som utvandret fra Norge? Du ser det i Folkeregisteret og i skattelistene. 

Anonymkode: bd1a5...691

Hvis jeg søker opp dette, får han jo vite at jeg har søkt han opp i skattelistene. Kan være verdt det om jeg får vite til hvilket land han er utvandret? 

Får jeg vite det, eller kun at han er utvandret (for jeg er temmelig sikker på at han er utvandret). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis jeg søker opp dette, får han jo vite at jeg har søkt han opp i skattelistene. Kan være verdt det om jeg får vite til hvilket land han er utvandret? 

Får jeg vite det, eller kun at han er utvandret (for jeg er temmelig sikker på at han er utvandret). 

Det er flere firma som kan søke i skattelistene for deg, da forblir du anonym. Tror de tar 49 kroner pr. søk. Det er bare å google. Du legger inn navn og fødselsår, da får du opp hvilken kommune han skatter til, men ytterligere info må du betale for.

Anonymkode: 463eb...28c

Skrevet

Det er arvereglene i landet han bir som gjelder. Hvis norske myndigheter blir varslet om dødsfall, vil de vanligvis varsle livsarvinger. Dersom han mottar ytelser fra Norge er sannsynligheten for at myndighetene blit varslet større.

Dersom han er bidragspliktig, og ikke betaler, kan kravet rettes til dødsboet.

Anonymkode: 896d4...da7

• Liker 1
Skrevet

Hva gjør det at han ser du har søkt han opp? Hvis det står at han ikke skatter til Norge er han utvandret, noe han sannsynlig er. Da gjelder arvereglene der han bor. Få land prioritere barn så strengt i lovverket som Norge.

Anonymkode: 9e425...ccf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...