AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #21 Skrevet 23. desember 2023 Ribba lager stortsett seg selv, poteter og annet tilbehør kan du få hjelp fra de som kommer klokken 4. Det går raskt å smekke sammen. Måke snø kan mannen din gjøre, ta det mest nødvendige, ikke finpuss hele innkjørselen om den er stor. Hopp over gulvet, omså støvsug og ta flekker med en fuktig klut. Puss av bestikk er det ingen som kommer til å tenke over to ganger, kan du helt fint droppe. Syntes du kan sette deg to mål, få ribba i ovnen og ha nogenlunde kontroll på hvor ting er slik at du enkelt kan instruere andre. Og kle på og stelle deg selv og babyen Du har jo tidenes nusselige baby, ingen kommer til å bry seg om det er litt rusk i hjørnene! 💕 Anonymkode: e1f98...447 5 1 4
AprilLudgate Skrevet 23. desember 2023 #22 Skrevet 23. desember 2023 (endret) Jeg hadde glatt stilt om jeg fikk en melding Send melding til alle gjester: Av plutselig, men forståelige grunner kan ikke tiltenkt matlager komme. Dere trenger noen til å gjøre X, Y, z osv. Hvem melder seg. Pusse glass, måke masse snø osv er overdrevent. Vaske trenger ingen å gjøre. Endret 23. desember 2023 av AprilLudgate 7 1
Arya2000 Skrevet 23. desember 2023 #23 Skrevet 23. desember 2023 Ja mye bedre at du sier ifra ts. Jeg hadde fått skikkelig dårlig samvittighet hvis jeg kom på julemiddag og vertinnen med nyfødt barn har slitt seg ut og var heøt ned fpr telling, mens jeg var hjemme og kosa meg med kaffen. Si du må ha hjelp. Ellers blir det utsatt eller avlyst. 13 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #24 Skrevet 23. desember 2023 Sett Ribba i ovnen i kveld på 70 grader, så kan den stå der til i morgen. Mannen din jobber til 12. Han kan måke og fikse tilbehør. Og du tar litt toalettpapir og flekker over vasken når du pusser tennene. Anonymkode: e7d6e...bc1 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #25 Skrevet 23. desember 2023 Jeg har flere ganger vært i julemiddag der gestene har dekket bord, skrelt poteter, båret ved o.l. Null problem å stille opp litt når man får gratis julemiddag. Send SMS til alle og be om hjelp. Anonymkode: cc5cb...4d0 7 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #26 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Måke snø, vaske gulv, dekke bord, pusse bestikk og glass, lage all maten til 9 personer, siste "finish" på huset (vaske over bade vasken, rydde små plukket i huset) ordne meg selv og baby, og selvsagt passe på min 3 ukers baby samtidig.. 😢 Anonymkode: 40578...6c1 Rekker du å vaske over vasken og doen i full fart og eventuelt smårydde det verste nå før du legger deg? Gjør kun det absolutte minimum, ingen kreperer av en hybelkanin eller noe smårot. I morgen trekker du pusten og legger fra deg alle store ambisjoner, og så støvsuger du raskt over gulvet og dekker på bordet med duk (omså ustrøket) og hverdagsbestikk og noen greie glass. Glassene kan skylles lett, de trenger ikke poleres. Så lager du middagen mens du forteller deg selv at dette går helt fint, og gjestene kan fint vente om middagen ikke er klar til kl 16.00. Mannen din måker snø før han går i dusjen, og så hjelper han deg med mat og servering etterpå. Dette går bra! Om noen skulle klage, så kan de ta seg en bolle. Jeg er sikker på at alle blir fornøyde og synes du er en utmerket vertinne! Anonymkode: b765c...b2e 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #27 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Måke snø, vaske gulv, dekke bord, pusse bestikk og glass, lage all maten til 9 personer, siste "finish" på huset (vaske over bade vasken, rydde små plukket i huset) ordne meg selv og baby, og selvsagt passe på min 3 ukers baby samtidig.. 😢 Anonymkode: 40578...6c1 Vet det er sent på kvelden nå, men kab bestikk og glass pusses før du legger deg? Er mannen din hjemme nå til å hjelpe? Hvis ikke: Bruk vanlig bestikk. Bord kan også dekkes i kveld, men kan også slenges på i siste liten. Måking kan vente til mannen din kommer. Du må ikke vaske gulv, og småplukk går fort. Jeg skjønner at man ønsker at alt skal være helt perfekt, men regner med at det er nære og kjøre som kommer? Da er det ikke så nøye, og de forstår at du har gjort alt dette alene med baby. Det blir jul uansett, og den første med babyen din, så jeg håper du koser deg og klarer å slappe av❤️ Anonymkode: 3a38e...19d 3
Live88 Skrevet 23. desember 2023 #28 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Måke snø, vaske gulv, dekke bord, pusse bestikk og glass, lage all maten til 9 personer, siste "finish" på huset (vaske over bade vasken, rydde små plukket i huset) ordne meg selv og baby, og selvsagt passe på min 3 ukers baby samtidig.. 😢 Anonymkode: 40578...6c1 Neida, du trenger ikke å gjøre alt dette her! Snømåkingen kan mannen din ta før eller etter jobb. Pusse bestikk og glass er absolutt ikke noe som MÅ gjøres, så det kan du og fint droppe med god samvittighet! Toalettet og vasken er greit å ha rengjort, men resten av badet trenger ikke å være shinet! Småplukket kan bare bli liggende, dere er nybakte foreldre, det er helt forståelig at huset ikke er strøkent da! Bordet kan faktisk mannen din ta når han kommer hjem, eventuelt kan gjestene fikse det når de kommer! Så det som gjenstår er å lage mat, ta deg av det lille nurket og ordne dere til selskapet. Du kan også gjøre som en annen foreslo, spørre om noen kan komme litt før og hjelpe deg! Jeg hadde glatt stilt opp om jeg hadde fått spørsmål om å hjelpe nybakte foreldre! 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #29 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet det er sent på kvelden nå, men kab bestikk og glass pusses før du legger deg? Er mannen din hjemme nå til å hjelpe? Hvis ikke: Bruk vanlig bestikk. Bord kan også dekkes i kveld, men kan også slenges på i siste liten. Måking kan vente til mannen din kommer. Du må ikke vaske gulv, og småplukk går fort. Jeg skjønner at man ønsker at alt skal være helt perfekt, men regner med at det er nære og kjøre som kommer? Da er det ikke så nøye, og de forstår at du har gjort alt dette alene med baby. Det blir jul uansett, og den første med babyen din, så jeg håper du koser deg og klarer å slappe av❤️ Anonymkode: 3a38e...19d Det er sent for meg også ser jeg😅 Håper en kan forstå innlegget, selv med noen tastefeil. Anonymkode: 3a38e...19d
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #30 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Måke snø, vaske gulv, dekke bord, pusse bestikk og glass, lage all maten til 9 personer, siste "finish" på huset (vaske over bade vasken, rydde små plukket i huset) ordne meg selv og baby, og selvsagt passe på min 3 ukers baby samtidig.. 😢 Anonymkode: 40578...6c1 Pusse bestikk og glass kan du blankt droppe... Gulvvask også... Hvorfor skal du måke snø? Skal dere spise ute? Innkjørsel tar mannen seg av før og etter jobb. Det holder. Siste finish på huset dropper du også. Nå har du plutselig mye mindre å gjøre og kan legge deg for kvelden Anonymkode: 3efa3...71e 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #31 Skrevet 23. desember 2023 Jeg klippet plenen 5 uker etter fødsel og måtte til legen dagen etterpå fordi jeg ble så dårlig. Ta vare på deg selv TS. Si til gjestene at middagen begynner 18:00, ikke 16:00, og la mannen ta alt det tunge i morgen (og i kveld!). Anonymkode: 4084b...e6f 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #32 Skrevet 23. desember 2023 Når jeg leser om stresset på julaften tenker jeg alltid, hvilket stress? Potetene er skrelt, kålrabistappen er ferdig, rødkålen er ferdig, ribben er ferdig oppdelt og i vann, desserten er ferdig, duker og servietter er strøket. I morgen skal jeg varme opp mat og dekke et bord til 15 stk. Det er ikke noe å grue seg til. Har ikke mannen din forberedt noe som helst når han blir fraværende i morgen? Anonymkode: 7f2eb...a24 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #33 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når jeg leser om stresset på julaften tenker jeg alltid, hvilket stress? Potetene er skrelt, kålrabistappen er ferdig, rødkålen er ferdig, ribben er ferdig oppdelt og i vann, desserten er ferdig, duker og servietter er strøket. I morgen skal jeg varme opp mat og dekke et bord til 15 stk. Det er ikke noe å grue seg til. Har ikke mannen din forberedt noe som helst når han blir fraværende i morgen? Anonymkode: 7f2eb...a24 De har forberedt seg ved å avtale å få hjelp. De har en baby på tre uker. Jeg hadde to sovebabyer som var utrolig enkle å ta seg av, men jeg var i en boble hvor jeg følte meg helt fjern. Det er ikke SÅ rart at de ikke har ordnet alt på forhånd. Anonymkode: 3a38e...19d 15
Ananas. Skrevet 23. desember 2023 #34 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når jeg leser om stresset på julaften tenker jeg alltid, hvilket stress? Potetene er skrelt, kålrabistappen er ferdig, rødkålen er ferdig, ribben er ferdig oppdelt og i vann, desserten er ferdig, duker og servietter er strøket. I morgen skal jeg varme opp mat og dekke et bord til 15 stk. Det er ikke noe å grue seg til. Har ikke mannen din forberedt noe som helst når han blir fraværende i morgen? Anonymkode: 7f2eb...a24 Så fint at du valgte akkurat denne tråden å melde det i, i en tråd der et foreldrepar fikk barn for TRE uker siden og HAR planlagt - ved å alliere seg med en svigermor som likevel ikke kommer. Det er stress. Og et helt juleselskap er for mye å forlange fra en nybakt mor. Følg rådene om å planlegge, be om mer hjelp, utsette middagen, og å legge lista så lavt du kan, TS. Om ikke det holder, så avlys hele greia. 15
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #35 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når jeg leser om stresset på julaften tenker jeg alltid, hvilket stress? Potetene er skrelt, kålrabistappen er ferdig, rødkålen er ferdig, ribben er ferdig oppdelt og i vann, desserten er ferdig, duker og servietter er strøket. I morgen skal jeg varme opp mat og dekke et bord til 15 stk. Det er ikke noe å grue seg til. Har ikke mannen din forberedt noe som helst når han blir fraværende i morgen? Anonymkode: 7f2eb...a24 Julestresset her er jo at TS fremdeles blør, har sting, såre pupper, søvnmangel, hormoner helt på tur, barseltårer. Og da i tillegg skal ha julefeiringa hjemme. Litt forskjell fra din verden tenker,jeg. Anonymkode: 2b74e...1f3 13 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #36 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Julestresset her er jo at TS fremdeles blør, har sting, såre pupper, søvnmangel, hormoner helt på tur, barseltårer. Og da i tillegg skal ha julefeiringa hjemme. Litt forskjell fra din verden tenker,jeg. Anonymkode: 2b74e...1f3 Har et barn født seint i november, så jo. Jeg har vært der. Det er ikke TS jeg forundres over, men mannen. Hvorfor har han ikke hivd seg rindt i dag når han blir fraværende i morgen? Anonymkode: 7f2eb...a24 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #38 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har et barn født seint i november, så jo. Jeg har vært der. Det er ikke TS jeg forundres over, men mannen. Hvorfor har han ikke hivd seg rindt i dag når han blir fraværende i morgen? Anonymkode: 7f2eb...a24 Du har vært der, ja. Du er ikke der nå. Husker du ikke hvor stor bobla var med første? Ser du ikke at TS stresser over å måke snø? Og pusse glass? Hun har åpenbart ikke landet på hormoner etter kun 3 uker. Heeelt Feil tråd av deg å komme å skryte av hva du har fått gjort i år, uten å blø fra tissen og puppa på lufting 24/7. Anonymkode: 2b74e...1f3 13
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #39 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har et barn født seint i november, så jo. Jeg har vært der. Det er ikke TS jeg forundres over, men mannen. Hvorfor har han ikke hivd seg rindt i dag når han blir fraværende i morgen? Anonymkode: 7f2eb...a24 Ganske stor forskjell på 4-5 uker etter fødsel og 3 uker. Jeg fødte for 4 uker siden og for en uke siden kunne jeg hverken sitte eller gå noe særlig. Nå en uke senere er jeg helt fin igjen. Anonymkode: 47964...ded 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #40 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Måke snø, vaske gulv, dekke bord, pusse bestikk og glass, lage all maten til 9 personer, siste "finish" på huset (vaske over bade vasken, rydde små plukket i huset) ordne meg selv og baby, og selvsagt passe på min 3 ukers baby samtidig.. 😢 Anonymkode: 40578...6c1 Ta ned lista, du har lagt den altfor høyt! Gjestene vet at du har liten baby. Lag mat, sett frem servise og bestikk og la gjestene dekke på. Om det er flekker på glassa er det ikke farlig, om de må spise med hverdagsbestikk ingen krise. Det er verre om du blir utslitt Anonymkode: 9298d...91b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå