AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #1 Skrevet 23. desember 2023 Må bare klage litt her... Vi har et ganske stort hus og har nettopp fått vårt første barn for 3 uker siden. Svigerfamilien bor alle i små leiligheter, så Vi saja til at vi kunne arrangere jul, hvis vi fikk masse hjelp, for jeg orker ikke stresset. Svigermor skulle da etter planen komme klokken 11 i morgen å hjelpe til med alt. Jeg gledet meg veldig til å tilbringe dagen med henne og bare kose oss med matlaging og slik. Jeg hadde tenkt jeg hadde god tid til å gjøre ferdig resten av husarbeidet mens hun foreksmpel passet baby. Men nå, klokken 2130 ringer hun og sier at hun ikke kan komme før alle de andre gjestene kommer til middag klokken 4. Hun har gode grunner og virket oppriktig lei seg for dette og jeg forstår veldig godt. Men nå sitter jeg igjen med alt arbeidet.. Mannen jobber til 12 i morgen og rekker bare så vidt å komme hjem og ordne seg selv. Så nå sitter jeg i sengen og gråter for jeg er så stresset over alt som må gjøres i morgen, og redd baby skal være vanskelig så jeg ikke får gjort noe.. 😔 Angrer så mye på at jeg sa ja til å holde jul.. Mannen skulle egentlig ha fri da vi sa ja, og han og moren skulle etter planen ha ansvaret for alt mens jeg tok neg av babyen. Trodde det skulle gå bra da han måtte jobbe ekstra. Hadde vi visst dette hadde han aldri sagt ja til den vakten.. Eller til å arrangere julen.. 😭 Anonymkode: 40578...6c1 13
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #3 Skrevet 23. desember 2023 1. dekk bordet i kveld, og gjør ellers alt som kan gjøres i forkant. 2. pust dypt og senk forventningene. Er ikke alt klart til 16, har nok gjestene full forståelse for det! Anonymkode: 27408...da9 18 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #4 Skrevet 23. desember 2023 Det ordner seg 😊 Alt trenger ikke å være perfekt og middagen må ikke vær klar akkurat 4. Anonymkode: 32243...00f 4 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #5 Skrevet 23. desember 2023 Ta det i det tempoet som passer deg. Ikke tenk på gjestene. De vet du har baby og mann på jobb. Når de ikke hjelper til, da blir alt forsinket. Så får de hjelpe når de kommer. Evt så avlyser du. Anonymkode: 3e076...c13 9
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #6 Skrevet 23. desember 2023 Hva skal ordnes? Skjønner deg, hadde mistet motet selv, men opp med haka, list opp ting her så ser vi hva som kan gjøres fortest og mest effektivt mulig Anonymkode: c274e...a54 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #7 Skrevet 23. desember 2023 Måke snø, vaske gulv, dekke bord, pusse bestikk og glass, lage all maten til 9 personer, siste "finish" på huset (vaske over bade vasken, rydde små plukket i huset) ordne meg selv og baby, og selvsagt passe på min 3 ukers baby samtidig.. 😢 lillevill skrev (4 minutter siden): Hva skal du ordne da? Anonymkode: 40578...6c1 6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #8 Skrevet 23. desember 2023 Det blir jul uansett hvordan mat og hus er 😊 og det beste av alt, ALLE forstår at du gjør det alene med en 3 uker gammel baby. Uansett hvordan det blir så er det godt nok. Det viktigste du må gjøre er å ta vare på baby så han eller henne ikke blir urolig og du blir låst til babyen. Så får resten bli som det blir. Det blir bra uansett 😊 Anonymkode: 4776e...2e1 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #9 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Måke snø, vaske gulv, dekke bord, pusse bestikk og glass, lage all maten til 9 personer, siste "finish" på huset (vaske over bade vasken, rydde små plukket i huset) ordne meg selv og baby, og selvsagt passe på min 3 ukers baby samtidig.. 😢 Anonymkode: 40578...6c1 Måke snø, kan din mann ta når han kommer? Eller uansett. Pusse bestikk og glass? Kjære, det er en luksus forbehold alle som ikke må holde en 3 uker gammal baby samtidig, alle har forståelse for det om de så må spise av camping bestikk og platfat, satt på spissen. Anonymkode: c274e...a54 27 11
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #10 Skrevet 23. desember 2023 Om mannen din er ferdig på jobb 12 så rekker vel han å hjelpe til litt? Anonymkode: 32243...00f 6 8
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #11 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Måke snø, vaske gulv, dekke bord, pusse bestikk og glass, lage all maten til 9 personer, siste "finish" på huset (vaske over bade vasken, rydde små plukket i huset) ordne meg selv og baby, og selvsagt passe på min 3 ukers baby samtidig.. 😢 Anonymkode: 40578...6c1 Kan du sende ut melding til de andre gjestene og si det er krise siden hjelpen falt ut, og høre om noen andre kan komme og hjelpe deg? Anonymkode: ccbab...1d8 10 17
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #12 Skrevet 23. desember 2023 Dette går bra. Ingen bryr seg om du har vasket over gulvet eller har ryddet det strøkent. Det eneste du trenger å konsentrere seg om er maten. Og er det ribbemiddag så gjør den seg jo egentlig selv, minus potetskrelling. Anonymkode: c3be0...ef8 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #13 Skrevet 23. desember 2023 En baby på 3 uker og de ville at dere skulle arrangere jul, det var egoistisk av dem. Du skal hverfall ikke måke snø, de kan heller vasse opp til knea. Du har akkurat født! Anonymkode: 14429...8df 28 1 3
Blåttvann Skrevet 23. desember 2023 #14 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Måke snø, vaske gulv, dekke bord, pusse bestikk og glass, lage all maten til 9 personer, siste "finish" på huset (vaske over bade vasken, rydde små plukket i huset) ordne meg selv og baby, og selvsagt passe på min 3 ukers baby samtidig.. 😢 Anonymkode: 40578...6c1 Du trenger ikke måke, det kan gjestene ta når de kommer. Gulvene kan være som de er. Bordet trenger bare tallerkener, bestikk og glass. Kanskje en duk, ustrøket. Eller sett frem alt så kan gjestene dekke bordet. Bestikk må ikke pusses, bruk hverdagsbestikket. La gjestene fikse eventuelt. Vask over do, vask, og badegulv. Resten kan være. Du trenger ikke ordne deg så mye, en pen kjole og enkel sminke. Går i strikk. Ta det helt ned. ❤️ 27 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #15 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Måke snø, vaske gulv, dekke bord, pusse bestikk og glass, lage all maten til 9 personer, siste "finish" på huset (vaske over bade vasken, rydde små plukket i huset) ordne meg selv og baby, og selvsagt passe på min 3 ukers baby samtidig.. 😢 Anonymkode: 40578...6c1 Drit i å vaske gulv, støvsuging er godt nok. Ta vanlig bestikk så du slipper å pusse. Skyll glassene i vann og la de tørke. Kattevask av bad og andre nødvendigheter. Husk at ingenting trenger å være perfekt! Nå har du den beste muligheten for å faktisk la ting være. Du har en liten baby 😊 Anonymkode: 4776e...2e1 9 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #16 Skrevet 23. desember 2023 Her ville jeg tatt kontakt med gjestene og bedt om hjelp! Det er helt sikkert NOEN med litt samvittighet som stiller opp. Om middagen blir noen timer forsinket betyr heller ingenting. Anonymkode: 7aa6f...6ec 9
lillevill Skrevet 23. desember 2023 #17 Skrevet 23. desember 2023 Jeg vet ikke om dere skal ha pinnekjøtt eller ribbe? Men begge deler er egentlig mat som bare skal "stå" tilbehøret er ikke så vanskelig. Har du kalender på telefonen din? Da kan du plotte inn det du skal gjøre. Feks 30 min pådekking og rydding klokka 11.. 30 min tur ut med baby i vogn 1130 eller mat til baby.. 30 min på kjøkkenet der du setter på poteter og grønsaker klokka 12. Sette på ribba eller hva det er klokka xx. Mann måker klokka 12..han dusjer 13 og gjør deg klar. Klokka 13 30 kan din mann passe baby mens du vasker gulv. 15 kommer gjester og de passer baby. Far kan ordne med middag. du dusjer og gjør deg klar til klokka 16. Dere spiser 16 30. Du kan lage en bedre plan men om du plotter inn alt i kaldender så husker du det. 1 1
Arya2000 Skrevet 23. desember 2023 #18 Skrevet 23. desember 2023 (endret) Du bør kontakte de andre og si det som det er. Stiller ingen opp for å hjelpe er julemiddag utsatt til kl 19 så får vertskapet hjelpe til når de kommer. Du kan ikke gjøre alt alene med en 3 uker gammel baby. Galskap at dere sa ja til å holde jul utgangspunktet, syntes nesten er er drøyt at ikke gkestene skjønte dette av seg selv. Alle med litt anstendighet forstår at dette blir for mye for dere. Ikke fall i flink pike fella og jobb deg i hjel. Det er ikke bra for hverken deg eller baby. Endret 23. desember 2023 av Arya2000 23
lillevill Skrevet 23. desember 2023 #19 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En baby på 3 uker og de ville at dere skulle arrangere jul, det var egoistisk av dem. Du skal hverfall ikke måke snø, de kan heller vasse opp til knea. Du har akkurat født! Anonymkode: 14429...8df Ja hva? Baby på 3 uker???? Ts har vel fortsatt sting..? 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #20 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Måke snø, vaske gulv, dekke bord, pusse bestikk og glass, lage all maten til 9 personer, siste "finish" på huset (vaske over bade vasken, rydde små plukket i huset) ordne meg selv og baby, og selvsagt passe på min 3 ukers baby samtidig.. 😢 Anonymkode: 40578...6c1 Mannen må måke snø når han kommer hjem. La vær å vaske gulv, bare støvsug det verste midt på gulvet hvis det er veldig synlig bøssete. Tørk over vasken med et fuktig papirhåndle og la smårotet være. Konsentrer deg om maten, og ikke gjør det ekstra fancy, om ikke svoren er så sprø i år så går det heeelt fint. Så minst mulig husgreier, prioriter mat og babyen. Anonymkode: ccbab...1d8 9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå