Gå til innhold

4-5 dager i NY til sommeren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg planlegger en tur til NY til sommeren. Første tur uten barn på 4 år

Hva tenker dere om budsjett? 
Vi drikker ikke noe særlig og er ikke veldig opptatt av de aller beste resturantene. Vi ønsker bare å se og oppleve mest mulig og kose oss. Trenger heller ikke luksushotell.

Fly blir ca 13000 

Hotell 4 netter ca 15-17 000

Så mat og andre ting: 20 000 

Shopping: 10 000 

Anonymkode: a7e04...720

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er dyrt i NYC, selv om man ikke skal ha luksus. Var der en uke i fjor, brukte 1000kr bare på frokosten hver dag (2voksne+2barn), og det var på enkle diners og ikke noe ekstravagant. 

Vi brukte rett over 100 000 på vår tur, inkl diverse inngangsbilletter/guidete turer.

Anonymkode: 6375e...8a7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Alt er dyrt i NYC, selv om man ikke skal ha luksus. Var der en uke i fjor, brukte 1000kr bare på frokosten hver dag (2voksne+2barn), og det var på enkle diners og ikke noe ekstravagant. 

Vi brukte rett over 100 000 på vår tur, inkl diverse inngangsbilletter/guidete turer.

Huff ja jeg vet det er dyrt.. Men man fyller bare 40 i gang 😅

Hvis dere brukte 100 k på en uke for 4 er det ikke urealistisk med halvparten for 2 pers uten parker kanskje? 

• Liker 1
Skrevet

Tenker det er fullt mulig på det budsjettet for to stk. 

Hotell kan dere spare endel på hvis dere velger et som ikke er på Manhattan. Velg et hotell nær en subway-stasjon, da går det raskt å reise inn til Manhattan. 

Ikke spis alle måltidene på restaurant. Det finnes masse steder hvor dere kan kjøpe med dere lunsj, for eksempel. Spis lunsj på en benk i en park et sted. Eventuelt kan dere leie en AirBnb med kjøkken og lage noe av maten selv. 
Ikke alle aktiviteter er kjempedyre, det går fint an å velge ting som er gratis/billig. På noen museer er inngangspenger faktisk frivillig (donasjon), men det blir fremstilt som at man MÅ betale, selv om man slett ikke må. 
Svak krone gjør at USA er beindyrt for tiden - jeg var i Florida i sommer, og det var sjokkerende dyrt. Men man kan velge noen dyre aktiviteter som man bare MÅ, og supplere med billigere eller gratis aktiviteter. 

Anonymkode: 68d52...87c

• Nyttig 2
Skrevet

På noen av min beste turer til NY har jeg bodd i Brooklyn. Null stress, er veldig bra kollektivtransport.

Om det kniper ville jeg droppet shopping. I den prisklassen er det ingenting du kan shoppe i New York, som du ikke kan shoppe i Norge like billig eller billigere.

Ellers så kan du alltids vurdere Montreal eller Toronto i stedet 😁

Anonymkode: 3c1f5...e57

• Liker 1
Skrevet

Vi leide airbnb leilighet i New Jersey når jeg var i New York. Sparte mye på det. Men da må man ta bussen inn til Manhattan hver dag.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er jo et valg og bruke 1000 kr på frokost hver dag. Jo, nyc er dyrt, men hvor i alle dager spiste du frokost? Om målet er og bare bli mett er det jo bare og kjøpe i matbutikk. Ellers Pizzaslice, mcdonsld , wendys , friendlys , ihop osv. 

Anonymkode: 00966...349

• Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som et romslig budsjett. Hotell er dyre, men jeg prioriterer alltid å bo sentralt og ikke bruke mye tid på å reise frem og tilbake. Broadway-show er dyrt hvis man bestiller på forhånd, men kan få bedre deals på dagen. 

Anonymkode: 0ecef...99c

• Liker 1
Skrevet

Ville bodd litt utenfor Manhattan og halvert hotellbudsjettet. Jo , det er dyrt, men det blir hva man gjør det til. Spis frokost og lunsj ute på en benk i central park eller battery park. Planlegg hva dere skal gjøre og kjøp billige billetter. Hadde fint klart meg en uke på halvparten av dette budsjettet, men det kommer jo an på hva man legger opp til. 

Anonymkode: 00966...349

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Såpass. Planla en tur dit til våren. Men ble usikker nå. 💸💸💸💸

Anonymkode: 01361...130

Skrevet

NY er nesten bortkasta penger i mine øyne. Uansett kan det gjøres mye billigere, frokost ordner du med å kjøpe varene selv. Et varmt måltid som er middagen hver dag...

Tenk en tur i Europa da, mye billigere :) Å kaste bort SÅ mye penger bare for å dra dit..rundt 60k. Som igjen kan bli 3-4 fine turer i Europa.

Anonymkode: 163c9...096

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

NY er nesten bortkasta penger i mine øyne. Uansett kan det gjøres mye billigere, frokost ordner du med å kjøpe varene selv. Et varmt måltid som er middagen hver dag...

Tenk en tur i Europa da, mye billigere :) Å kaste bort SÅ mye penger bare for å dra dit..rundt 60k. Som igjen kan bli 3-4 fine turer i Europa.

Nå får man jo ikke opplevd New York i Europa da, som jeg regner med er hovedgrunnen til de fleste som reiser 🤷🏻‍♀️

Det er mye man kan gjøre som ikke koster skjorta i NY, mange av de beste opplevelsene er gratis (Brooklyn Bridge, Highlin, Central Park etc) Skal man i Frihetsgudinnen, Top of the Rocks (anbefaler istedetfor Empire State Building, så kan man SE på ESB) osv, så koster det jo litt, men ikke på titusenvis. 
Bo rett på andre siden av Manhattan, Brooklyn eller Jersey, så kan du betale litt mindre for hotell og ha utsikt til skylinen. 
Ta banen til Coney Island, det tar en liten time men verdt besøket. 
Elsker NY!! 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er veldig mange som ikke er enige med deg. New York er en unik by, som ikke ligner noe i Europa. Det er mange fine steder i Europa, og det stemmer at man kan få flere turer her til prisen av en, aller billigst er det jo å bli hjemme. New York er en by som absolutt bør oppleves. Jeg har vært der mange ganger og finner alltid noe nytt å se hver gang. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kom med forslag til steder i Europa da :) Jeg har vært de fleste steder føler jeg.
Skal også på europaferie 2 uker senere samme sommeren:) 

Skrevet

Litt individuelt sikkert, men jeg synes 4 netter i NY høres veldig lite ut ift. reisevei. Sist jeg var der var jeg i syv dager, og det føltes litt kort. Tok mer enn et døgn før jeg følte meg fit for fight etter jetlag. 

Og støtter at NY er DYRT. Vi bodde på Manhattan og der kostet selv omelett på enkel diner ganske mye, selv med en dollarkurs som var noe mildere enn dagens. Siden byen er stor er det ikke bare bare å hoppe innom et billig område heller, og det er heller ikke flust av matbutikker i sentrale Manhattan.

Sier ikke at det ikke finnes billigere mat, altså, for det gjør det helt sikkert, men da er det lurt å planlegge. Gjøre research og lagre aktuelle steder på forhånd, søke opp nærmeste dagligvarebutikker til hotellet osv. 

Anonymkode: b1e2a...de4

Skrevet

Var ei uke i NY. Det finnes utallige frokost steder som ikke koster allverden der. En unik by som jeg er glad jeg har opplevd. Eneste negative som jeg registrerte var rasisme er veldig høyt der. Jeg har aldri vært vitne til sånt andre plasser jeg har vært men der ble jeg direkte uvel. Jeg dro alene på shopping. Jeg var blond. Blåe øyne og veldig lys i huden. Jeg ble forgudet. Dem slapp alt når dem så meg og overså andre som stod i kø. Dem var direkte frekk til de andre. Jeg ble målløs og tenkte nei. No forstår jeg litt mere. Var mye rart i gatene også. Politi på hvert kryss.

Anonymkode: a36fa...62a

Skrevet

Bodde i Jersey City når vi var der i høst, kun en kort Subway-tur inn til Manhattan. Var fem stk., og hotell på Manhattan kunne rett og slett ikke forsvares økonomisk. Har tidligere bodd på Manhattan, men stort sett må man ta subway der også når man skal noe, så Jersey City fungerte like greit. Bare pass på at hotellet er i nærheten av Jersey Path. Skal man ta buss i tillegg vil jeg påstå det blir for mye styr.

Velger også alltid hotell med frokost. Frokosten er sjeldent så mye å hoppe i taket for på hotellene, men det gjør at man slipper å bruke begynnelsen på dagen på frokost-jakt. Så kan man heller ha en litt tidligere lunch.

Staten Island Ferry, Central Park, Gondolbanen til Roosevelt Island, Brooklyn- og Manhattan Bridge, Times Square, Highline, battery park, Little Island er alle gratis serverdigheter som er verdt å se (gondolbanen krever subway-billett eneste).

Vedr. «Observatorium deck» er nyankommeren One Vanderbilt verdt et besøk. Den er også den rimligste av disse. Har vært oppe to ganger i år, og ballongrommet og alle speilflatene er ganske fascinerende.

Anonymkode: 9fdb4...446

• Nyttig 1
Skrevet

Hei

Hvor fant du flyet? synes prisen var rimelig i forhold til SAS der de skulle opp i hvertfall 23000 t/r for 2

Anonymkode: 70124...680

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei

Hvor fant du flyet? synes prisen var rimelig i forhold til SAS der de skulle opp i hvertfall 23000 t/r for 2

Anonymkode: 70124...680

SAS er ikke akkurat kjent som noen prispresser… sjekk andre flyselskap, med diverse mellomlandinger etc. Hvis du ønsker kortest mulig reisetid, eller må reise på spesifikke datoer, kan det hende du må betale tildels dyrt for det. 
Flypriser er også mye høyere nå enn før pandemien. 

Anonymkode: 68d52...87c

• Liker 1
Skrevet
MissLi skrev (17 timer siden):

Nå får man jo ikke opplevd New York i Europa da, som jeg regner med er hovedgrunnen til de fleste som reiser 🤷🏻‍♀️

Det er mye man kan gjøre som ikke koster skjorta i NY, mange av de beste opplevelsene er gratis (Brooklyn Bridge, Highlin, Central Park etc) Skal man i Frihetsgudinnen, Top of the Rocks (anbefaler istedetfor Empire State Building, så kan man SE på ESB) osv, så koster det jo litt, men ikke på titusenvis. 
Bo rett på andre siden av Manhattan, Brooklyn eller Jersey, så kan du betale litt mindre for hotell og ha utsikt til skylinen. 
Ta banen til Coney Island, det tar en liten time men verdt besøket. 
Elsker NY!! 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi er veldig mange som ikke er enige med deg. New York er en unik by, som ikke ligner noe i Europa. Det er mange fine steder i Europa, og det stemmer at man kan få flere turer her til prisen av en, aller billigst er det jo å bli hjemme. New York er en by som absolutt bør oppleves. Jeg har vært der mange ganger og finner alltid noe nytt å se hver gang. 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kom med forslag til steder i Europa da :) Jeg har vært de fleste steder føler jeg.
Skal også på europaferie 2 uker senere samme sommeren:) 

Du har ikke vært de fleste steder i Europa 😅 Bare Spania er kjempestort..tviler du har besøkt alt der :) Nevn steder du har besøkt i Europa om du vil.

Selv kjenner jeg godt til NY og USA generelt pga familie der, mange besøker jo bar de de vanlige turistplassene. LA for eks, et skikkelig høl. Men for en naiv turist heeelt fantastisk.

Men du bestemmer jo selv hva du vil bruke pengene dine på. 4-5 dager i NY er kjempelite, du må også snu døgnet endel timer. Det er ikke alltid like lett, når du kommer frem. Ikke sov..hold deg utendørs i aktivitet til kl 21 eller noe. Så prøve sove normaltid rundt kl 22-23..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...