AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #21 Skrevet 24. desember 2023 Har dere råd og mulighet til å betale ned to lån (det ene har vel mye høyere rente enn det andre) i x-antall måneder da? Anonymkode: 6e480...823
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #22 Skrevet 25. desember 2023 Skulle ønske vi ikke fikk mellomfinansiering. Nå har vi 2 hus og umulig å få solgt. Anonymkode: 2b4ec...2ab
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #23 Skrevet 26. desember 2023 Mellomfinansiering er ganske lett om du selger i bra marked og gjerne ønsker å kjøpe en billigere bolig. Andre veien er værre. Anonymkode: 5e45a...dc3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #24 Skrevet 26. desember 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Skulle ønske vi ikke fikk mellomfinansiering. Nå har vi 2 hus og umulig å få solgt. Anonymkode: 2b4ec...2ab Det er kun til å sette prisen etter etterspørsel. Ser at mange tror de kan selge høyt, du kan lett gå ned 30-40% i pris i forhold til takst du fikk i 2020. Da ligger du deg sikkert rett hvor det går an å få solgt. Anonymkode: 5e45a...dc3 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #25 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 24.12.2023 den 8.33): Det kan dessverre ikke banken ta hensyn til. Jeg er også syk og skal selge leiligheten min til neste år. Men planlegger å leie før evt nytt kjøp. Anonymkode: 16947...6dc De fleste vil ha langtids leieboere over flere år. Prøvde å spørre men ingen var intressert i å leie til meg med 1-3 måneds leietid. Evt. Ett halvt år. Til jeg får kjøpt. Grunnen til jeg skrev at jeg er syk er at ingen heller vil leie til folk som bare går hjemme. Anonymkode: 0e0da...2ed
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #26 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Mellomfinansiering er ganske lett om du selger i bra marked og gjerne ønsker å kjøpe en billigere bolig. Andre veien er værre. Anonymkode: 5e45a...dc3 Jeg fikk ikke mellomfinansiering selv om grunnen til at jeg skulle flytta var å kjøpe en billigere bolig. Anonymkode: 0e0da...2ed
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #27 Skrevet 27. desember 2023 Men hvordan gjør dere andre som ikke får mellomfinansiering? Jeg får som oftest ikke leie siden jeg også har katt da omtrent ingen tillater dyr. Anonymkode: 0e0da...2ed
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #28 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Men hvordan gjør dere andre som ikke får mellomfinansiering? Jeg får som oftest ikke leie siden jeg også har katt da omtrent ingen tillater dyr. Anonymkode: 0e0da...2ed Har du forsøkt ferieleiligheter? Her jeg bor leier mange der mens de leter etter nytt hus. Anonymkode: c76d9...69f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #29 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De fleste vil ha langtids leieboere over flere år. Prøvde å spørre men ingen var intressert i å leie til meg med 1-3 måneds leietid. Evt. Ett halvt år. Til jeg får kjøpt. Grunnen til jeg skrev at jeg er syk er at ingen heller vil leie til folk som bare går hjemme. Anonymkode: 0e0da...2ed Dette er som sagt ikke noe banken kan ta hensyn til. Du får løse det på andre måter da. Anonymkode: 0ad2b...646 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #30 Skrevet 27. desember 2023 Fordi de anser at dere ikke har råd til mellomfinansiering og da har de heller ikke lov å innvilge mellomfinansiering, ref finansavtaleloven. Og da skal dere være glad for å ikke få det. Vi fikk mellomfinansiering basert på at huset vårt ble solgt raskt. Det ble det ikke. Vi sitter med kostnader på 2 boliger og mellomfinansiering som vi ikke kan betjene særlig lengre og risikerer da å miste begge hus. Og et enormt økonomisk tap. Anonymkode: d7ab3...a83 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #31 Skrevet 27. desember 2023 Jeg aner ikke om jeg tør det i dag. Alle andre gangene jeg har kjøpt noe nytt så har jeg bestandig kjøpt før jeg solgte. Men slik ting er nå så vet jeg ikke om jeg tør. Vet jeg har råa til det. Men jeg vet ikke om jeg har nerver til det. Det har vel slitt meg ut å sitte med to enheter. Anonymkode: eefcc...6e1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #32 Skrevet 27. desember 2023 Jeg er enslig og sitter med 3 hus ( får ikke solgt ) mellomfinansiering og gammelt lån er tilsammen 15,4 mill. Sykt stress å klare på en inntekt. Skulle ønske banken sa nei den gangen. Så det er bra for deg at banken sier nei . Anonymkode: 427e5...b64
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #33 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 27.12.2023 den 17.02): Fordi de anser at dere ikke har råd til mellomfinansiering og da har de heller ikke lov å innvilge mellomfinansiering, ref finansavtaleloven. Og da skal dere være glad for å ikke få det. Vi fikk mellomfinansiering basert på at huset vårt ble solgt raskt. Det ble det ikke. Vi sitter med kostnader på 2 boliger og mellomfinansiering som vi ikke kan betjene særlig lengre og risikerer da å miste begge hus. Og et enormt økonomisk tap. Anonymkode: d7ab3...a83 Vi fikk også mellomfinansiering og byggelån rett før sommeren. De regnet med boligen vår skulle bli solgt raskt og vi kunne flytte så snart oppussingen av nytt hus var ferdig. så snudde markedet etter sommerferien, og det ligger MANGE boliger ute, og rentene har steget hele vinteren. nå sitter vi med 2 hus, mellomfinansiering og byggelån. heldigvis snudde boligmarkedet her før jul, så ser ut som vi får solgt snart. Men vi hadde nok ikke kjøpt nytt hus om vi visste det skulle bli slik. For dette har kostet mer enn det smaker, både i penger og mentalt Anonymkode: ac5cf...be1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #34 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi fikk også mellomfinansiering og byggelån rett før sommeren. De regnet med boligen vår skulle bli solgt raskt og vi kunne flytte så snart oppussingen av nytt hus var ferdig. så snudde markedet etter sommerferien, og det ligger MANGE boliger ute, og rentene har steget hele vinteren. nå sitter vi med 2 hus, mellomfinansiering og byggelån. heldigvis snudde boligmarkedet her før jul, så ser ut som vi får solgt snart. Men vi hadde nok ikke kjøpt nytt hus om vi visste det skulle bli slik. For dette har kostet mer enn det smaker, både i penger og mentalt Anonymkode: ac5cf...be1 Krysser fingrene for dere. Skriver under på at det koster enormt både penger og mentalt. Vi skulle liksom gjøre noe smart å kjøpe oss ned før ting gikk til dundas i Norge. Vi var for akkurat for sene. Og har vel hatt et av de tøffeste årene som har gått utover både helsa, forholdet og økonomien. Anonymkode: d7ab3...a83
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #35 Skrevet 1. januar 2024 Man burde selge før man kjøper i disse tider. Har gjort dette selv en gang. Anonymkode: 1ff1b...bd6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #36 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 27.12.2023 den 1.20): Jeg fikk ikke mellomfinansiering selv om grunnen til at jeg skulle flytta var å kjøpe en billigere bolig. Anonymkode: 0e0da...2ed Her er dyre/"mellomdyre" boliger mye mer tungsolgte enn rimeligere boliger for tiden. Anonymkode: d2398...e5e
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #37 Skrevet 1. januar 2024 Jeg så litt på boligkjøp og selger forsikring, der ser det ut til at forsikringen kan dekke rentene på boligen man selger, hvis den ikke blir solgt ila 3 mnd, og man ikke avslår bud fra 95% av prisantydningen. Dette ser jo bra ut i teori men usikker på praksis da. Skal selv selge og ønsker å unngå for mye flytting og styr. 3 mnd går greit, men etter det kniper det økonomisk. Anonymkode: 16947...6dc
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #38 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Man burde selge før man kjøper i disse tider. Har gjort dette selv en gang. Anonymkode: 1ff1b...bd6 Dette fungerer fint i teorien, men kan være litt mer trøblete i praksis, spesielt for de som er avhengige av å bo i en bestemt skolekrets. Her er det lite boliger til salgs, og det går år mellom hver gang det selges en passende bolig vi har råd til. Å time et salg slik at man da er i forkant av når en passende bolig legges ut er derfor komplett umulig. Det er lite familieboliger til utleie også, så alt i alt fungerer det rett og slett dårlig å selge først. Anonymkode: 899e9...c64
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #39 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 23.12.2023 den 20.58): Hvorfor er det umulig å få mellomfinansiering? Hva gjør dere andre som ikke får det? Har funnet favoritt boligen men tør ikke å selge før jeg kjøper fordi plutselig står jeg der uten noen hus. Anonymkode: 0e0da...2ed Fordi du ikke har god nok økonomi og betjeningsevne til å sitte på boliglån og mellomfinansieringslån. Andre selger først og finner midlertidig bolig hvis de ikke finner ny plass å bo innen x tid. Det er slik man må gjøre det. Anonymkode: 4e019...d24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå