Gå til innhold

Elbil og ladding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelpe meg. Vi har leiebil som vi hentet i dag. Fikk elbil fordi de hadde ikke noe annet. Fikk helt sjokk når jeg så hvor lang tid den bruker for å lade til fult . Står 20 timer fra 50%.

Og der vi bor er det 2.5 mil til nærmeste ladestasjon og på toppen ikke i retning vi pleier å kjøre for å handle eller noe. Kan bli morsomt da med elbil, frem til bil er reparert. Vet i hvertfall elbil kjøp her blir det ikke hvis vi ikke får slik dings på veggen

Anonymkode: d822a...008

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjelpe meg. Vi har leiebil som vi hentet i dag. Fikk elbil fordi de hadde ikke noe annet. Fikk helt sjokk når jeg så hvor lang tid den bruker for å lade til fult . Står 20 timer fra 50%.

Og der vi bor er det 2.5 mil til nærmeste ladestasjon og på toppen ikke i retning vi pleier å kjøre for å handle eller noe. Kan bli morsomt da med elbil, frem til bil er reparert. Vet i hvertfall elbil kjøp her blir det ikke hvis vi ikke får slik dings på veggen

Noen kaller det fremskritt, selv om vi har hatt batteribiler i snart 140 år. Jeg betalte ekstra for å slippe batteridrevet leiebil i både sommer og høst. "Hadde noe annet" ville jeg aldri godtatt. De har alltid noe bedre på lur. 

Skrevet

Ja lading med nødlader tar tid. Vegglader og hurtigladere tar vesentlig kortete tid.

Fordelen med dette, om man planlegger litt, er at bilen kan ha «full tank» hver morgen.

Er kjempeflott :)

• Liker 3
Skrevet
Snublefot62 skrev (7 minutter siden):

Ja lading med nødlader tar tid. Vegglader og hurtigladere tar vesentlig kortete tid.

Fordelen med dette, om man planlegger litt, er at bilen kan ha «full tank» hver morgen.

Er kjempeflott :)

Men monterer ikke det for leiebil. Og med tanke på hvor vi bor og lite utbygd så blir det nok ikke elbil her på en stund

Ts

Skrevet
Silvia515 skrev (15 minutter siden):

Noen kaller det fremskritt, selv om vi har hatt batteribiler i snart 140 år. Jeg betalte ekstra for å slippe batteridrevet leiebil i både sommer og høst. "Hadde noe annet" ville jeg aldri godtatt. De har alltid noe bedre på lur. 

Alle som var diesel og bensin var leid bort pga jula, fikk beskjed at muligens etter nyåret kunne de evnt ordne annen bil.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alle som var diesel og bensin var leid bort pga jula, fikk beskjed at muligens etter nyåret kunne de evnt ordne annen bil.

TS

Det samme har skjedd med meg. Første gang fant de en bil hos et annet selskap. De ville gi meg manuell når jeg hadde spesifisert automat. Gang nr 2 var i England hvor jeg hadde bestilt en 6-seter. Det hadde de ikke, helt til de plutselig kunne skaffe fra et annet selskap. Sist gang var nå i vår hvor jeg fikk en Polestar selv om jeg hadde bestilt en "VW Golf eller tilsvarende". Sikkert en bra bil, men da jeg ba dem sende en bergningsbil etter meg når Polestaren gikk tom for strøm fant de plutselig en VW Tiguan bensin :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men monterer ikke det for leiebil. Og med tanke på hvor vi bor og lite utbygd så blir det nok ikke elbil her på en stund

Ts

Forståelig. Men ikke slakt elbil på dette tynne grunnlaget.

• Liker 5
Skrevet
Snublefot62 skrev (5 minutter siden):

Batteribiler er kjempebra, men ikke alltid

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvis bilen bruker 20 timer fra 50 %, har den nok rimelig god rekkevidde. Dere trenger derfor neppe bekymre dere for å rekke frem til butikken og tilbake 😊

Bare la den stå i når dere er hjemme, så går det her helt fint. Ikke behov for hurtiglader med mindre dere skal langt. 

Anonymkode: d319d...1b1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Og ofte går der også noe raskere etterhvert hvis batteriet ikke er forvarmet før dere satte den i 😊

Rart at de ikke ga dere bedre informasjon da dere fikk ut bilen. 

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (23 minutter siden):

Tenker bare at infrastruktur burde og kansje bygges ut langt ute på bygda og hvis en ska velge.

Vi har kikket litt på elbil. Men en så lenge har vi ikke råd til å kjøpe ut fra våres kriterier og str, ingen av de vi har sett på har plass til dobbelt hundebur og dra stor henger, og bra rekkevidde. Gubben sier må jo velge enten heler.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og ofte går der også noe raskere etterhvert hvis batteriet ikke er forvarmet før dere satte den i 😊

Rart at de ikke ga dere bedre informasjon da dere fikk ut bilen. 

Fikk ingen info. Kun der står bilen her er nøkler god tur. Så måtte Google for å fine info om hvor stor sikring osv som en trengte osv. 

Er kaldt her nå så vet ikke om det har innvirkning står på -17

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker bare at infrastruktur burde og kansje bygges ut langt ute på bygda og hvis en ska velge.

Vi har kikket litt på elbil. Men en så lenge har vi ikke råd til å kjøpe ut fra våres kriterier og str, ingen av de vi har sett på har plass til dobbelt hundebur og dra stor henger, og bra rekkevidde. Gubben sier må jo velge enten heler.

TS

Jeg bor på bygda og her er det flere ladestasjoner tilgjengelig. Men det er åpenbart ikke likt over alt. Men bygda er ikke like dårlig utbygd over alt.

Og nei man får ikke alt til en rimelig penge. Jeg kjører bensinhybrid og kunne heller ikke få stor bil, lang rekkevidde til en lav pris. Jeg måtte velge. Det har ingenting med elbil å gjøre.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis bilen bruker 20 timer fra 50 %, har den nok rimelig god rekkevidde. Dere trenger derfor neppe bekymre dere for å rekke frem til butikken og tilbake 😊

Bare la den stå i når dere er hjemme, så går det her helt fint. Ikke behov for hurtiglader med mindre dere skal langt. 

Kikket inn å så og på 52% stod det rekkevidde 190 km

Ts

Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Jeg bor på bygda og her er det flere ladestasjoner tilgjengelig. Men det er åpenbart ikke likt over alt. Men bygda er ikke like dårlig utbygd over alt.

Og nei man får ikke alt til en rimelig penge. Jeg kjører bensinhybrid og kunne heller ikke få stor bil, lang rekkevidde til en lav pris. Jeg måtte velge. Det har ingenting med elbil å gjøre.

Enig! 
TS, det finnes godt med lademuligheter mange steder på bygda også. Men hvis man skaffer seg elbil, vil de fleste skaffe seg hjemmelader også. Det er kjempepraktisk, mye enklere enn å måtte tanke diesel til stadighet. «Full tank» hver morgen! Bedre å kjøre enn en dieselbil/bensinbil er den også. 
TS - I det litt større segmentet finnes det ikke så mange elbiler som har de tingene du nevner, nei. Men hvis du skal ha alt det av en dieselbil, så er ikke den billig ny, den heller. 

Anonymkode: 1e44d...09d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Da har dere en bil med lang rekkevidde. Hvor ofte kjører du 19 mil uten å stoppe? Jeg gjør i alle fall aldri det… 

Anonymkode: 1e44d...09d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Det er en kina-SUV som heter Neo, Nero, Nio eller noe slik. Den kan visstnok være stor og trekke tung henger 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts

Og siden dette er 10 timer siden, har dere nok vesentlig mer nå 😊

God jul! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2023 den 20.43):

Vet i hvertfall elbil kjøp her blir det ikke hvis vi ikke får slik dings på veggen

Eh...det er jo ingen som har elbil uten å ha dings på veggen. Det sier jo seg selv. Det er ikke lov å bruke nødladeren på fast basis.

Og det er egentlig uinteressant hvorvidt det finnes lynladere i nærheten. Man har jo ikke bruk for lynladere i nærheten av sitt eget hjem. Lynlader bruker man jo bare når man er langt hjemmefra og på langtur.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker også mange timer på lading.

Dvs, jeg bruker ikke mange timer, bilen bruker mange timer mens jeg sover. (Sover du noengang?)

I det daglige bruker jeg nå mindre tid på å gi bilen energi enn da jeg hadde bensinbil. For jeg stopper ikke lenger på bensinstasjoner og sparer da også penger på alt jeg og passasjerene ikke lenger fristes til å kjøpe der til overpris.

Å plugge inn bilen i garasjen tar bare noen få sekunder ca to ganger pr uke.

Anonymkode: b7d48...7ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...