AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #1 Skrevet 23. desember 2023 Jeg tenker 30 minutter morgen, 30 minutter ved lunsjtider og 30 minutter på kvelden. Er det for mye/lite? Rasen er cocker spaniel Når på døgnet går dere siste luftetur/tissetur før leggetid? Anonymkode: 54bdd...6d4 1
Leo Skrevet 23. desember 2023 #2 Skrevet 23. desember 2023 Jeg tror du bør lese litt mer om det å ha valp før du henter den! Man går ikke tur med valper i den forstand. Man tar dem med ut i nærområdet/parken/skogen/stranden eller hva som finnes i nærheten og lar dem snuse rundt i sitt eget tempo den første tiden. Etter hvert kan man gå litt, men fremdeles må alt foregå på valpens premisser og skikkelige turer er det ikke snakk om før valpen er så og si voksen. Halvtimes turer går greit før den tid, men man øker altså gradvis. 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #3 Skrevet 23. desember 2023 Fire ganger om dagen er altfor lite for en valp. Den bør ut minst 6-7 ganger om dagen. Vår fikk komme ut hver 2 time (max hver 4 time på natten) og sluttet å tisse inne etter få uker. Anonymkode: 5a764...69d 4
Sofakona Skrevet 23. desember 2023 #4 Skrevet 23. desember 2023 Gå etter valpe...det kommer jo an på hvor liten den er..8 uker så bør du ikke gå så langt. Om du ser den bli sliten...gå tilbake. Vi hadde en liten tur før vi la oss som var 22-23. Husk ikke vann etter 20.00. og så blir det jo alt fra 1-5 turer ute om natten
Sofakona Skrevet 23. desember 2023 #5 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fire ganger om dagen er altfor lite for en valp. Den bør ut minst 6-7 ganger om dagen. Vår fikk komme ut hver 2 time (max hver 4 time på natten) og sluttet å tisse inne etter få uker. Anonymkode: 5a764...69d Ja dette...det kommer jo an på om du mener tur pluss tisse turer...altså tisse etter drikke, soving ,lek etc. De kan de bli mange av. Om dere da går tur eller slipper ut i hagen
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #6 Skrevet 23. desember 2023 En tommelfingerregel er varighet på tur 5 min pr måned på hunden, når den er valp. Dvs når hunden er 8 uker når de fleste henter den så skal ikke lengden på turen vare mer enn 10min. Men selvfølgelig den må ha flere turer om dagen, valper tisser og bæsjer mye. Anonymkode: 81ea4...a9d 1
Leo Skrevet 23. desember 2023 #7 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fire ganger om dagen er altfor lite for en valp. Den bør ut minst 6-7 ganger om dagen. Vår fikk komme ut hver 2 time (max hver 4 time på natten) og sluttet å tisse inne etter få uker. Anonymkode: 5a764...69d Det er forskjell på å gå ut og gå tur slik TS beskriver. Ut med valpen må man ca. femtielleve ganger i døgnet! I hvert fall føles det slik når man skal ut etter soving, mat, lek osv. som gjentar seg mange ganger i døgnet. Jeg lar forresten valpen(e) sove sammen med meg og jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har vært ute om natten med de siste tre. Når jeg sover, sover de. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #8 Skrevet 23. desember 2023 8 minutter siden, Leo said: Jeg tror du bør lese litt mer om det å ha valp før du henter den! Man går ikke tur med valper i den forstand. Man tar dem med ut i nærområdet/parken/skogen/stranden eller hva som finnes i nærheten og lar dem snuse rundt i sitt eget tempo den første tiden. Etter hvert kan man gå litt, men fremdeles må alt foregå på valpens premisser og skikkelige turer er det ikke snakk om før valpen er så og si voksen. Halvtimes turer går greit før den tid, men man øker altså gradvis. Nei, jeg tenker ikke på ordentlig turer. Men er ute og går/leker/snuser i nærområdet. Frisk luft. Jeg har hatt valp tidligere, men er 10 år siden. Etter barn har mye gått i glemmeboken. TS Anonymkode: 54bdd...6d4 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #9 Skrevet 23. desember 2023 Valpen er 12 uker når vi henter den forresten. TS Anonymkode: 54bdd...6d4
Leo Skrevet 23. desember 2023 #10 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg tenker ikke på ordentlig turer. Men er ute og går/leker/snuser i nærområdet. Frisk luft. Jeg har hatt valp tidligere, men er 10 år siden. Etter barn har mye gått i glemmeboken. TS Anonymkode: 54bdd...6d4 Skjønner! I starten kan dette bli for mye/lenge og hvis det er kaldt så blir det helt sikkert for lenge. På vår-/sommerstid hvor man selv er ute uansett så kan man ha med et eller annet som gjør at valpen kan få anledning til å sove en stund. Mine har f.eks. vært så små at de har fått fint plass inni en stor jakke.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #11 Skrevet 23. desember 2023 Hver time går vi ut med han. Men det er mest rett utanfor her. Han vil ikke gå lenger. Han stopper og står imot. De få gangene jeg får han med videre så er det han som bestemmer. Han sover faktisk hele natten. Han er 4 mnd nå. Anonymkode: 92c26...f83
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #12 Skrevet 23. desember 2023 Vi var ute ca 39 ganger om dagen, men det var fem-minuttere, maks. Det var først og fremst for å få minst mulig tiss på gulvet. Prøvde oss på noen små rusleturer, men det ville han ikke ha noe av. Han bare dro i båndet i retning hjem, fant ingen glede i turer før han var nærmere et halvt år gammel. Han løp og gjemte seg når vi fant frem båndet. Men koste seg på plenen, og det gikk bra hvis vi gikk sammen med andre hunder Anonymkode: e1b09...2f4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #13 Skrevet 23. desember 2023 Leo skrev (10 minutter siden): Det er forskjell på å gå ut og gå tur slik TS beskriver. Ut med valpen må man ca. femtielleve ganger i døgnet! I hvert fall føles det slik når man skal ut etter soving, mat, lek osv. som gjentar seg mange ganger i døgnet. Jeg lar forresten valpen(e) sove sammen med meg og jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har vært ute om natten med de siste tre. Når jeg sover, sover de. Ts skriver at hun mener å gå ut med valpen (for tissing) og ikke langtur. Da er 4 turer daglig altfor lite Anonymkode: 5a764...69d 1
Leo Skrevet 23. desember 2023 #14 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts skriver at hun mener å gå ut med valpen (for tissing) og ikke langtur. Da er 4 turer daglig altfor lite Anonymkode: 5a764...69d I innlegget du siterer har jeg skrevet femtielleve ganger. Det bør være ganske åpenbart at det er flere enn fire ganger?! 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #15 Skrevet 23. desember 2023 Gikk ikke tur med valpen min. Fokuserte null på tur, fokuserte kun på miljøtrening; kontakttrening og bli husrein. Gikk ikke tur før valpen var bortimot 6 måneder. Det er så mye som er viktigere når valpen er så ung enn tur 😆 Anonymkode: fb66f...ca2 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #16 Skrevet 23. desember 2023 Ingen. Du skal ikke gå tur med valp. Alt av aktivisering og "mosjon" skal være lek, miljøtrening, hjernetrim og sosialisering. Du kan ikke gjøre alt hver dag, og du må ha pauser og velge en aktivitet eller to om dagen uti fra hva valpen trenger. En overaktivisert valp vil føre til store problemer og du risikerer å få en stresset hund som får uønsket adferd. Det enkleste er det beste med valp. Alle "turer" var med mening. Titalls doturer etter lek, søvn og mat døgnet rundt, antall turer sank relativt raskt med ukene. Det var da rett ut døren på samme plass, ros og godbit når han gjorde sitt også rett inn igjen. Tre ganger for dagen på våre fremtidsturer så gikk vi til samme plass litt lengre unna enn husveggen. Men ikke for langt unna. Da gikk han på do også ble vi værende ute slik at han fikk snuse litt rundt i 2-3 minutter, eller vi lekte litt rolig med snøen eller pinner, før vi gikk hjem. Eller om vi møtte på barn, folk og hunder så ble det sosialisering i stede for lek. Det var for å få inn rutinen og bli kjent med rutinen fra dag 1. At 3 ganger for dagen, på ca fast tidspunkt så skal han ha tur først og mat etterpå. Alle turer ute uten do i fokus var sosialisering og miljøtrening i korte perioder. Passet på å ikke overaktivisere valpen og fulgte hans dagsform og tidsskjema, ikke mitt og min plan. Sosialisering og miljøtrening besto av å være med meg ute på nye plasser og møte nye folk og situasjoner, med pauser i mellom, så ikke hver dag. De dagene det var "pause" så var det hjemme alene trening, som var tilpasset alder og evne. Begynte med faste turer hvor vi gikk i 15-20 min om gangen fra rundt 6-7 måneders alderen. Det er den korte morgen og kveldsturen vi har fast. Jeg begynte med én "langtur" også opp til 2 en dag her og der også ble det naturlig 2 av disse turene. Den lengste ettermiddagsturen ble introdusert og fast rundt 10 måneders alderen. Men ikke fast hver dag, selv nå når han er 1 år så er det dager vi bare går 3 av de 15-min turene. Fordi han er så høyt oppe og aktiv, han løper i fra seg inne og får mer enn nok fysisk aktivitet, mental stimuli og lek inne. Går vi langturen på toppen så blir det for mye og han bikker over og bare blir hyper/stresset. Jeg har liten rase på 4 kg som ikke krever mye fysisk aktivitet. Anonymkode: 70cab...66b 1
Tabris Skrevet 23. desember 2023 #17 Skrevet 23. desember 2023 Turer med valp måles ikke i antall meter eller minutter, men i antall stimuli og inntrykk. Hvis du går alene i skogen og tar gode pauser så kan du være ute en time eller to. Går du langs veien, treffer to hunder som din valp får hilse på, to syklister og tre passerende - da kan kanskje 10-15 minutter være nok. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #18 Skrevet 23. desember 2023 Min var livredd og nekta plent. Og som endel her sier: En valp skal ikke går tur. Den er som en liten baby hvor alt fremmed er livsfarlig, fks biler. Har du ikke hage, ta den til en park eller skog - la den gradvis bli kjent med denne verden i sitt eget tempo og ikke minst deg. Den skal helst gå løs. Gå gradvis frem og kanskje etter noen mnd. kan du begynne å gå "tur" Anonymkode: f1d6a...95f
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #19 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg tenker 30 minutter morgen, 30 minutter ved lunsjtider og 30 minutter på kvelden. Er det for mye/lite? Rasen er cocker spaniel Når på døgnet går dere siste luftetur/tissetur før leggetid? Anonymkode: 54bdd...6d4 Har aldri «gått turer» med valpene mine i den forstand. Har tatt de ut i Hagen og på tunet her jeg bor. Veldig mange ganger i løpet av døgnet til de er husrene. Selvføgelig alltid når de har sovet, spist, lekt osv. i tillegg til mange, mange ganger utover det også. Men ikke «gått tur». Er skeptisk til å «gå turer» med små valper. Anonymkode: f6c31...3da 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #20 Skrevet 25. desember 2023 On 12/23/2023 at 8:39 PM, AnonymBruker said: Ts skriver at hun mener å gå ut med valpen (for tissing) og ikke langtur. Da er 4 turer daglig altfor lite Anonymkode: 5a764...69d Nei, ikke tissing. Jeg mente å være ute i naturen. La oss si utelek da. Vi er en familie som bor rett ved jorde og skogen, så er så deilig å være ute når man bor i leilighet. Hvor lenge om gangen og hvor mange ganger om dagen. Det står at man kan gå en tur i 12 minutter når de er tre måneder, men på hundens premisser. Ts Anonymkode: 54bdd...6d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå