Gå til innhold

Har invitert hele familien til jul og nå sitter jeg her og angrer som en hund 😓

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville være raus, gavmild, positiv og ett realt stå-på-menneske. Så jeg inviterte hele familien til jul over til meg. Nå er mannen på jobb og jeg gruer meg til i morgen. Kunne ønske jeg ikke inviterte hele familien over til meg på julaften, overnatting og julefrokost neste dag (får faktisk vondt inni meg når jeg skriver det 🤦‍♀️). Jeg gjorde dette selvom jeg vet hvordan familien min er, hvor sliten jeg er, at mannen jobber både i dag og i morgen, at 3 åringen vår kommer til å drive meg til vanvidd, og hvor mye dette faktisk koster 😐😓

Jeg har en ekstremt krevende jobb og har vært syk med feber frem til i dag, så jeg starter juleferien med sykdom. I dag dro mannen på jobb og jeg på et overfylt kjøpesenter for å handle inn til jul. Jeg handlet for 2500kr 😓 Og det var KUN julemiddagen og ett par ting til julefrokost. Mannen handler inn resterende på vei hjem fra jobb i kveld, tipper at totalen blir rundt 3200kr KUN for julemiddag og frokosten, EKSKLUDERT alkohol og drikke. Vi handlet inn vin og alkohol tidligere denne måneden.

Så er det alt styret med å vaske, rydde, stelle og ordne. Stadige smser fra familemedlemmer om forespørsler om at de ikke kan sove med dundyne, noen vil helst ha soverom i overetasjen, noen vil helst ha eget bad og noen er allergiske mot ditt og datt. Jeg blir gærn!? :boksing:

Så var det julegavene, alle familemedlemmer har sendt inn julegavelister som utelukkende inneholder dyre ting. Jeg har blant annet blitt «tvunget» til å spleise på en iPhone. Får litt vondt i magen av å tenke på hvor mye penger jeg har brukt på julegaver og mat. Vi har for all del råd til det, og er nok bedre stilt enn mange rundt oss, både jeg og mannen har gode inntekter og grei økonomi og solid buffer. Men det føles ikke riktig å bruke så mye penger i disse ustabile økonomiske tider…

Hva skjedde med at julen skulle være koselig? Hvor er hyggen og kosen? Alt jeg opplever er stress fra A til Å. Jeg sitter her og har ett kjøkken å rydde, en ribbe å krydre, poteter å skrelle, 3 soverom som skal klargjøres til å ta imot gjester, en kjellerstue som skal gjøres om til soverom og en vaskemaskin som venter på å bli tømt. Og nå kom jeg på at jeg har glemt å kjøpe inn juleservietter 😥

Flere som har det som meg? 

• Liker 2
  • Hjerte 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bare senke forventningene til deg selv, dette blir hyggelig uansett. Sett gjestene i arbeid til å hjelpe til å dekke på, rydde av og deleger. Du må ikke gjøre alt selv :) 

Anonymkode: 2b50a...dbc

• Liker 25
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet

OMG 

Anonymkode: 45f2b...0a6

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Se på det som læring. 

Du gjør ikke samme feil to ganger. 

Anonymkode: 270a8...942

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette må du jo styre selv, ingen plikt til å kjøpe dyre julegaver.

Anonymkode: 94a5b...73c

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er en soleklar fordel å tenke før man snakker. 

Anonymkode: ba145...032

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Med mindre gjestene kommer med fly så kan de ha med egen dyne og pute. De kan sikkert også avtale seg imellom hvem som tar hvilket rom.

Allergier tenker jeg må gis beskjed om i god tid.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg hadde avlyst alt etter slik det har blitt. Familien virker som de kun tenker på seg selv

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

La gjestene re opp sine egne senger. De kan også ta med juleservietter (noen har helt sikkert), hjelpe til med å dekke bord, underholde barnet ditt osv. 1. juledag delegerer du ulike oppgaver med frokosten, også prøver du å kose deg mest mulig ❤️ pengene er allerede brukt, se på det som lærdom til neste år 🥰

Anonymkode: f3f3a...fe1

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Dropp alkoholen. Hvorfor ha det på julaften? 

Anonymkode: 6f088...e55

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kaffikrus skrev (3 minutter siden):

Med mindre gjestene kommer med fly så kan de ha med egen dyne og pute. De kan sikkert også avtale seg imellom hvem som tar hvilket rom.

Allergier tenker jeg må gis beskjed om i god tid.

De bor under en time unna og kommer med bil. 

Anonymkode: f5655...676

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Meg over 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dropp alkoholen. Hvorfor ha det på julaften? 

Anonymkode: 6f088...e55

Det er vanlig å ha vin/juleøl til julemiddagen, snakk om en enhet hver, flere familemedlemmer inkludert meg dropper alkohol på julaften. Men det er likevel normalt å ha alkohol tilgjengelig og tilby. 

• Liker 8
Skrevet

Litt sent å be dem bidra nå kanskje. Hvorfor i alle dager har du ikke delegert tidligere? «Jeg er alene med 3-åringen siden mannen jobber. Lurer derfor på om du kan bidra med dessert/ta med julekaker/stå for eggerøre på morgenen». «Vi blir veldig mange, så lurer på om dere kan bidra med en flaske vin til maten» osv. 

«Rom avtaler vi når dere er her. Hvis du ønsker spesielt dyne/pute/sengetøy, har su mulighet til å ta det med i bilen?», «Siden vi har 10 overnattende gjester og ikke ønsker å bruke hele jula på å vaske lurer jeg på om dere kan ta med sengetøy selv?».

Dette er rett og slett dårlig planlegging, TS. Sistnevnte kan du fint gjøre da - be de ta med egne dyner og puter og la dem krangle om hvor de skal sove.

Anonymkode: f7c7d...f03

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Stacy__ skrev (5 minutter siden):

Meg over 

Perfekt! :)
Da kan de ha med egne dyner (og kanskje sengetøy).

Anonymkode: a4f17...034

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må du stå for overnatting da?? 

Anonymkode: f7c7d...f03

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da burde de fint kunne reise hjem etter julekvelden synes jeg!🙈

Men veldig hyggelig insj av deg da! Hørtes bare ekstremt stressende ut. Håper du klarer å senke forventningene dine til deg selv som vert og be om hjelp av gjestene i løpet av de kommende dagene. Og ikke minst håper jeg det blir koseligere enn du ser for deg nå!🫶🏻

Anonymkode: 834ba...1f9

• Liker 7
  • Hjerte 4
Skrevet
21 minutter siden, Stacy__ said:

Så var det julegavene, alle familemedlemmer har sendt inn julegavelister som utelukkende inneholder dyre ting.

Litt sent nå, men synes dere i fremtiden burde avtale at dere ikke gir gaver til de voksne. 

Anonymkode: f6dab...f9c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tipper at du hadde klart dette mye lettere dersom du ikke ble syk! Det er ei ærlig og god unnskyldning for å be familien om hjelp. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

De rer opp senger selv! 

"Shit, jeg glemte juleservietter, et det mulig for noen av dere å ts med dette? Lurer også på om dete har mulighet til å ta med sengetøy/håndklær siden vi blir så mange. Det blir veldig mye klesvask"

Når de har kommet ber du om hjelp til å dekke bordet (dersom ikke alle kommer 1 time før mat da...). "Du som er så flink til å lage saus, kan du hjelpe med den?"

Frokosten: deleger. Når noen spør om de kan hjelpe sier du ja! 

Anonymkode: 9c03f...3b3

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...