AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #1 Skrevet 23. desember 2023 Leieboerne har reist på juleferie til Hitra med juletre og julestjerner plugget til. Pluss en nisse som blinker som et diskotek i femti forskjellige farger. De bor i sokkeletasjen vår, så vi må nyte showet i jula. Er sikkert led, men er ikke dette brannfarlig? Anonymkode: 17695...37d
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #2 Skrevet 23. desember 2023 Kanskje de gjør det for å vise kjeltringer at noen er hjemme? Anonymkode: 6bf58...696 7 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #3 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje de gjør det for å vise kjeltringer at noen er hjemme? Anonymkode: 6bf58...696 Ja, herre gud. Hvem vil gjøre ugagn når nissen er der og ser du ikke har vært snill gutt? Anonymkode: 17695...37d 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #4 Skrevet 23. desember 2023 Vi har å reist bort med lys på juletreet og i adventstjernen. Har et par pyntrlamper i hvert rom som bestandig står på døgnet rundt. Anonymkode: 71e1d...70b 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #5 Skrevet 23. desember 2023 Ledlys er like brannfarlig om det er på juletreet eller i gangen.. Altså ikke. Anonymkode: 3ed5f...b87 5
Blueberrymuffin Skrevet 23. desember 2023 #6 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Leieboerne har reist på juleferie til Hitra med juletre og julestjerner plugget til. Pluss en nisse som blinker som et diskotek i femti forskjellige farger. De bor i sokkeletasjen vår, så vi må nyte showet i jula. Er sikkert led, men er ikke dette brannfarlig? Anonymkode: 17695...37d LED er ikke brannfarlig, da LED lys ikke avgir varme. Er da helt vanlig å ha i lys på julepynt til alle døgnet tider. Jeg synes det er koselig når jeg ser julelys i vinduene hos andre. Leietageren din har pynta til jul, og er med på å spre litt julestemning i nabolaget selv om de er bortreist. Ser ikke problemet. 9
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #7 Skrevet 24. desember 2023 Ikke mer brannfarlig enn utelampen, kjøkkenlampen, ganglampen, kjøleskapet, fryseboksen, akvariepumpa, varmepumpa eller gud vet hva annet som kan stå på når man er bortreist. Anonymkode: 6bdb4...4dd 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #8 Skrevet 24. desember 2023 Problemet med sesongbelysningen er ikke varmen pærene avgir, eller strømmen den trekker, men at elektronikk, ledninger, og koblinger kan ha blitt skadet under oppbevaring. Ekstrem varme, sterk kulde, fukt - alt kan påvirke elektronikken, isolasjon rundt ledningene kan bli sprø, koblinger kan være løse osv. Sesongbelysning kan derfor ikke sammenlignes med lamper, kjøleskap, fryser, varmtvannsbereder osv, som er i konstant bruk, og man må utvise mer forsiktighet med denne typen belysning enn alt annet. Anonymkode: 9cb0f...8d1 4 8
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #9 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet med sesongbelysningen er ikke varmen pærene avgir, eller strømmen den trekker, men at elektronikk, ledninger, og koblinger kan ha blitt skadet under oppbevaring. Ekstrem varme, sterk kulde, fukt - alt kan påvirke elektronikken, isolasjon rundt ledningene kan bli sprø, koblinger kan være løse osv. Sesongbelysning kan derfor ikke sammenlignes med lamper, kjøleskap, fryser, varmtvannsbereder osv, som er i konstant bruk, og man må utvise mer forsiktighet med denne typen belysning enn alt annet. Anonymkode: 9cb0f...8d1 Dette. I tillegg er det de billigste, enkleste komponentene og isolasjon som blir brukt i mange av disse lysene. Vi slo av julestjernen da vi reiste og har den bare på på dagtid når vi er hjemme. Har lav terskel for å bytte ut om noe er skadet. Sannsynligheten for at noe skjer om de er på er nok liten, men konsekvensen kan være stor. Men tror ikke TS kan gjøre noe. Å gå inn hos leieboer har hun ikke lov til med mindre det er for å forhindre skade. Sannsynligheten er fortsatt liten for at noe skjer. Anonymkode: 3827e...261 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #10 Skrevet 24. desember 2023 Her må man bruke sunn fornuft. Det er ingen tvil om at det brenner mange ganger flere varmtvannstanker enn adventsstaker hvert år. Samme med varmeovner. Disse trekker mye mer strøm og faren for varmgang øker. Det er f.eks forbudt med stikkontakt på nye varmtvannsberedere over 2KW men mange bruker fortsatt stikkontakt på gamle beredere (inkl meg). Det er egentlig stor risiko forbundet med dette. Det viktigste hvis man er redd for brann er å slå av alle disse apparatene om natten eller i rom man ikke oppholder seg. Om noe står på når man er bortreist øker jo ikke brannfaren men man slipper heldigvis å være i huset hvis det brenner. Men det hjelper jo ikke hvis leieboeren lar lys og varme stå på når de er borte. Hvis man er redd bør man avtale med leieboer mtp å slå av alt som trekker strøm. Lyskilder noen dager i desember er nok svært lav risiko i forhold til alt annet som står på hele året. Anonymkode: 7b6dc...266 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #11 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om noe står på når man er bortreist øker jo ikke brannfaren men man slipper heldigvis å være i huset hvis det brenner. Anonymkode: 7b6dc...266 Jeg tenker motsatt - brannfaren øker ikke når man er bortreist, men siden man ikke er hjemme for å oppdage det når det skjer blir konsekvensene desto større hvis det skjer. Vi fikk brann i julebelysning i fjor, og fordi vi var hjemme og oppdaget det med det samme det skjedde ble konsekvensene veldig små. Hvis vi ikke hadde vært der for å trekke ut støpsel og få fjernet lyset umiddelbart da kortslutningen skjedde, hadde jeg ikke sittet i samme bolig i dag. Vi var heldige! Vi slapp unna med en ekstrautgift til elektriker og en liten ekstra vaskerunde. Varmtvannsbereder, fryser og kjøleskap kan man ikke gjøre noe med når man reiser bort for lengre tid, men det kan man gjøre med kaffetrakter, brødrister, tv, og julebelysning. For meg handler det ikke om å fjerne all risiko, men å redusere risikoen der man enkelt kan gjøre noe med det. Anonymkode: 9cb0f...8d1 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #12 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her må man bruke sunn fornuft. Det er ingen tvil om at det brenner mange ganger flere varmtvannstanker enn adventsstaker hvert år. Samme med varmeovner. Disse trekker mye mer strøm og faren for varmgang øker. Det er f.eks forbudt med stikkontakt på nye varmtvannsberedere over 2KW men mange bruker fortsatt stikkontakt på gamle beredere (inkl meg). Det er egentlig stor risiko forbundet med dette. Det viktigste hvis man er redd for brann er å slå av alle disse apparatene om natten eller i rom man ikke oppholder seg. Om noe står på når man er bortreist øker jo ikke brannfaren men man slipper heldigvis å være i huset hvis det brenner. Men det hjelper jo ikke hvis leieboeren lar lys og varme stå på når de er borte. Hvis man er redd bør man avtale med leieboer mtp å slå av alt som trekker strøm. Lyskilder noen dager i desember er nok svært lav risiko i forhold til alt annet som står på hele året. Anonymkode: 7b6dc...266 Hva skal man ellers bruke på varmtvannsbereder? Tenker du egentlig på skjøteledning, forstår jeg hva du mener. Anonymkode: 70c12...56e
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #13 Skrevet 24. desember 2023 ¨Kan hende nødetatene kan bistå med å slukke det Anonymkode: b4acd...9fa
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #14 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skal man ellers bruke på varmtvannsbereder? Tenker du egentlig på skjøteledning, forstår jeg hva du mener. Anonymkode: 70c12...56e Det er nye regler nå. Nye beredere må ha egen kurs, og ikke stikkontakt. Anonymkode: 9cb0f...8d1
_popcorn_ Skrevet 24. desember 2023 #15 Skrevet 24. desember 2023 Ryddet for brukerangrep. _popcorn_, adm
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #16 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 24.12.2023 den 11.03): Hva skal man ellers bruke på varmtvannsbereder? Tenker du egentlig på skjøteledning, forstår jeg hva du mener. Anonymkode: 70c12...56e Fast tilkobling via en servicebryter som f.eks. denne: https://www.megaflis.no/elektro/dimmere-og-brytere/elko-bryter-mlys-2-pol-pavegg-rs162-hvit Anonymkode: 4ab64...a60
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #17 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 23.12.2023 den 19.15): Kanskje de gjør det for å vise kjeltringer at noen er hjemme? Anonymkode: 6bf58...696 Har du sett for mye amerikanske filmer nå? Anonymkode: 63ef5...118
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #18 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du sett for mye amerikanske filmer nå? Anonymkode: 63ef5...118 Hvordan det? Er ikke det et vanlig råd når man reiser bort? Anonymkode: 6bf58...696 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #19 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 24.12.2023 den 9.24): Jeg tenker motsatt - brannfaren øker ikke når man er bortreist, men siden man ikke er hjemme for å oppdage det når det skjer blir konsekvensene desto større hvis det skjer. Anonymkode: 9cb0f...8d1 Det er jo ikke sikkert man oppdager det i tide. Spesielt ikke om det skjer på natten. Verste konsekvens om man er bortreist: Huset brenner opp. Verste konsekvens om man er hjemme: Huset og familien brenner opp. Altså mindre risiko for alvorlig konsekvens om man er bortreist, etter min mening. Anonymkode: d6c77...f3a 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #20 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo ikke sikkert man oppdager det i tide. Spesielt ikke om det skjer på natten. Verste konsekvens om man er bortreist: Huset brenner opp. Verste konsekvens om man er hjemme: Huset og familien brenner opp. Altså mindre risiko for alvorlig konsekvens om man er bortreist, etter min mening. Anonymkode: d6c77...f3a Jepp, da er det gode konsekvenser for den lysglade leieboeren som bare brenner ned utleiers hus, og verste konsekvens for utleiene med familie hvor både huset og familien brenner opp. Ettersom de bor i sokkeletasjen Anonymkode: 17695...37d 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå