Gå til innhold

Hjelp meg med karamellpuddingen, please?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå smeltet sukker i brødformen. Det har riktig farge, men det er en del sukkerklumper. Vil de smelte hvis jeg bare er tålmodig og lar det stå? 

Anonymkode: 04cd7...57c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Du må smelte sukkeret ferdig på komfyren. 

Forsøk å plukke ut sukkerklumpene. Hvis det er har stivnet for mye og det er for sent må du begynne på nytt. 

Anonymkode: 20280...b04

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Du må smelte sukkeret ferdig på komfyren. 

Forsøk å plukke ut sukkerklumpene. Hvis det er har stivnet for mye og det er for sent må du begynne på nytt. 

Det står fremdeles til smelting på komfyren altså. Smelter direkte i brødformen på plata.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har nå smeltet sukker i brødformen. Det har riktig farge, men det er en del sukkerklumper. Vil de smelte hvis jeg bare er tålmodig og lar det stå? 

Du må heller ikke røre i sukkeret før det er smeltet. Ellers får du klumper som du ikke får ut. Tipset mitt er å starte på ny

Skrevet

Jeg smelter i stekeovnen, det blir alltid bra. 

Anonymkode: 4ce11...e3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg smelter i stekeovnen, det blir alltid bra. 

Ah. Prøv å smelt det i en kjele i stedet for. Tror ikke du får ut sukkerklumpene. Du risikerer bare å brenne den

Skrevet

Det står fremdeles til smelting på komfyren altså. Smelter direkte i brødformen på plata.

Skjønner. Jeg pleier å smelte i kjele og deretter helle over i brødform. Usikker på hvordan du klarer å ha en brødform på komfyren. Varmen vil jo bare komme på ett sted i brødformen?

Men dersom du smelter sukker i en kjele vil alt sukkeret smelte til slutt. Det er viktig at du ikke brenner/svir sukkeret mens du venter. Jeg pleier å vri på kjelen/snurre den rundt for å unngå det. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Kanino said:

Ah. Prøv å smelt det i en kjele i stedet for. Tror ikke du får ut sukkerklumpene. Du risikerer bare å brenne den

Ikke TS her altså. 😛 Jeg har sukkeret i brødformer og setter formene inn i stekeovnen. Da får det helt jevn varme og blir perfekt.

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke TS her altså. 😛 Jeg har sukkeret i brødformer og setter formene inn i stekeovnen. Da får det helt jevn varme og blir perfekt.

Mulig jeg prøver dette. Hvor varmt?

jeg begynte med kjele, men det smeltet jo aaaaldri. Skrudde opp tempen så ble det for varmt og det ble ødelagt.

alle gode ting er tre? 😆

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mulig jeg prøver dette. Hvor varmt?

jeg begynte med kjele, men det smeltet jo aaaaldri. Skrudde opp tempen så ble det for varmt og det ble ødelagt.

alle gode ting er tre? 😆

Medium varme på kjelen. Og IKKE rør i sukkeret ! 🙈

Skrevet
Kanino skrev (4 minutter siden):

Medium varme på kjelen. Og IKKE rør i sukkeret ! 🙈

Går helt fint å røre, men da må det være noe som er smeltet først. 

Om man får noen sukkerklumper er det bare å røre videre på medium varme, så løses det opp samtidig som det ikke svir seg. 

Anonymkode: 82bf3...855

• Liker 1
Skrevet

Går helt fint å røre, men da må det være noe som er smeltet først. 

Om man får noen sukkerklumper er det bare å røre videre på medium varme, så løses det opp samtidig som det ikke svir seg. 

Anonymkode: 82bf3...855

Joda du kan være heldig men også uheldig om du rører før det er smeltet. Akkurat som når du tempererer sjokolade så skal du heller ikke røre 🫠

Skrevet

Altså! Dette kommer aldri til å gå… 😭 nå har jeg fått til sukkeret (takk for tipset om å smelte i stekeovnen!), men når jeg siler eggeblandinga oppi så ligger det jo igjen masse eggehvite. Vil puddingen stivne da? Det sto i oppskriften at eggene skulle pisket lett…

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså! Dette kommer aldri til å gå… 😭 nå har jeg fått til sukkeret (takk for tipset om å smelte i stekeovnen!), men når jeg siler eggeblandinga oppi så ligger det jo igjen masse eggehvite. Vil puddingen stivne da? Det sto i oppskriften at eggene skulle pisket lett…

Det går helt fint. Bare pass på å ikke steke for lenge og ikke ha for høy varme

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Til meg bruker det å være igjen litt eggehvite. Det går bra. Kan du vise oss hvor mye eggehvite som er igjen i sila?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Press ut så mye som mulig av egget gjennom silen. Går helt fint at ikke alt kommer med, det stivner i ovnen uansett så lenge det steker lenge nok. 

Anonymkode: 44224...75e

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja du skal sile så det ikke blir eggeslintrer i melkebalndingen. Sil til det er jevnt

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det går så bra atte!! 

Heia hjemmelaget karamellpudding! 👏🏻

• Liker 1
Skrevet

Haha, takk for oppmuntring 😄 nå står den i ovnen, har trua!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Haha, takk for oppmuntring 😄 nå står den i ovnen, har trua!

Så bra! Lykke til, resten er plankekjøring🙌

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...