Gå til innhold

Mikrofiberkluter lukter vondt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg bruker (for det meste) mikrofiberkluter på kjøkkenet - til alt mulig. De blir brukt med zalo, og vaskes i maskin med andre håndklær på 60C og vaskemiddel.

Flere av dem ser litt gråaktig ut (nesten som de har et belegg) og lukter rart, selv om de er vasket. Lukten kan sammenlignes med f.eks en svak lukt av pinnekjøtt e.l.

Hvordan redder man dem? Kan de reddes? Kan man ikke bruke mikrofiberkluter til matsøl? Må de vaskes helt alene? 

Anonymkode: c4bb8...bef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sluttet å bruke mikrofiberkluter på matsøl på kjøkkenet nettopp fordi det blir vond lukt i de etter en tid.

Anonymkode: 27718...d37

Skrevet

Klorinbad 20 minutter. 

Anonymkode: f7fe5...0c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan ikke vaske slikt på 60° med annet tøy, det fører bare til bakterievekst. Det må kokvaskes og som nevnt over så kan de legges i klorin.

Anonymkode: 9b235...bb5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Må vaskes på 90 grader. 

Anonymkode: 09f1f...8d4

Skrevet

Jobber som renholder og vi bruker kun mikrofiber kluter. De vaskes på 90 grader

Anonymkode: 09f1f...8d4

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kokevasket dem i blant. Kan jeg koke dem i kjele for å resette dem, slik man kokte bomullskluter før i tiden?

Klorinbad - hvor mye klor til vann? Dumt hvis de blir misfarget, har flere med klorinflekker på seg allerede.

Skrevet

Skylles i kaldt vann før jeg henger de til tørk i det daglige. Klorin av og til. Vask 90grader når vaskes. 60 grader er aldri nok på slikt. 

Anonymkode: 3aeb4...250

Skrevet

Løsningen er kokevask.

Anonymkode: f35cf...279

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Jeg bruker (for det meste) mikrofiberkluter på kjøkkenet - til alt mulig. De blir brukt med zalo, og vaskes i maskin med andre håndklær på 60C og vaskemiddel.

Flere av dem ser litt gråaktig ut (nesten som de har et belegg) og lukter rart, selv om de er vasket. Lukten kan sammenlignes med f.eks en svak lukt av pinnekjøtt e.l.

Hvordan redder man dem? Kan de reddes? Kan man ikke bruke mikrofiberkluter til matsøl? Må de vaskes helt alene? 

Hiv de i en bøtte med litt klor eller salmiakk 

• Liker 1
Skrevet

Flere som skriver at man kan legge de i klorin/salmiakkvann. Men da blir jo klutene ødelagt og mister egenskapene sine. Da kan man jo like gjerne bare bruke bomullskluter. 

Anonymkode: 27718...d37

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

De ska bør vaskes på 90 grader

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har kokevasket dem i blant. Kan jeg koke dem i kjele for å resette dem, slik man kokte bomullskluter før i tiden?

Klorinbad - hvor mye klor til vann? Dumt hvis de blir misfarget, har flere med klorinflekker på seg allerede.

Jeg koker microklutene i kjele på plata og skyller de i vaskemaskinen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Klorinbad 20 minutter. 

Anonymkode: f7fe5...0c1

Klorin ødelegger effekten i microfiberkluter. 

Anonymkode: ba254...d76

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei!

Bør man ikke først og fremst bruke mikrofiber med bare rent vann, og bare bruke andre ting når det er nødvendig?

Og så må man vel også være forsiktig med vaskemiddel, da for mye kan sette seg i kluten. Og ikke bruke tøymykner eller lignende.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
jabx skrev (19 minutter siden):

Bør man ikke først og fremst bruke mikrofiber med bare rent vann, og bare bruke andre ting når det er nødvendig?

Og så må man vel også være forsiktig med vaskemiddel, da for mye kan sette seg i kluten. Og ikke bruke tøymykner eller lignende.

Du har helt rett. Microfiber må behandles varsomt, omtrent som ull. Ikke vaskes med sterke midler, helt unødvendig og bruke vaskemiddel når man vasker med dem for microfiber tar flekken på samme måte som en bomullsklut MED middel gjør. Det er så unødvendig å koste på seg microfiberkluter om man ikke gjør en innsats for å beholde effekten i dem. 

Anonymkode: ba254...d76

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Løsningen er kokevask.

Anonymkode: f35cf...279

Jupp. Jeg synes det samme skjer med bomullskluter også. De trenger en 90 graders vask i ny og ne

Anonymkode: 6f00c...7f2

• Liker 2
Skrevet

Det er da bare å kokvaske de i vaskemaskinen det.

Anonymkode: 06ee2...0c4

Skrevet

Er det ikke et stort problem med at mikrofiber går ut i naturen, inn i kroppene våre via mat?

Anonymkode: edc4f...d1c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...