Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er 16 uker nå, er litt overvektig fra før, bmi på 30,men går litt ned i vekt nå. Er det noe å bekymre seg for? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fosteret tar det det trenger fra deg. Men prøv å spis næringstett mat. Ta blodprøver og pass på verdiene dine. Egg, kjøtt, fisk o.l. 7 mnder her med kvalme og 0 matlyst, gått opp 1 kg bare nå på slutten, men friskt foster. Jordmor og lege sa det er ikke noe å bekymre seg over, bare prøve å spise så mye jeg kan uten å kaste opp. Etter å ha lest rundt på forumer så virker det som det er en relativt vanlig utfordring for mange gravide.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det går helt fint. Prøv å få i deg, men det er ikke farlig. Babyen tar det den trenger. 

Anonymkode: 6d006...670

• Liker 1
Skrevet

Med så høy BMI går det helt fint. Snakk med legen om du er usikker, men babyen får nok i seg næringen den skal ha. Min vektøkning begynte ikke før langt over uke 20. Før det gikk jeg ned noen kg, og hadde en BMI på 19. Det gikk helt fint det og.

Anonymkode: f20bb...07f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde BMI på 28 og gikk også litt ned i vekt første trimester. Lege og jordmor virket ikke bekymret (jeg var bekymret siden man jo leser at man ikke skal slanke seg som gravid..)

Anonymkode: be857...3b0

• Liker 2
Skrevet

Det at det ikke er farlig er en varierende greie, feks om kroppen din blir så på minus at du havner i ketose, ikke får i deg nok væske, etc. så kan det faktisk være farlig for dere begge.

Så snakk med helsepersonell (lege og jordmor) om det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en sykdom og gikk ned 20 kg..veide 50 kg på det minste..fikk ikke i meg noe...men hun er frisk og raskt 5 åring idag:) 

• Liker 1
Skrevet

Det går helt fint siden du har litt ekstra å gå på. Selv de som er tynne og som spyr i 9 mnd får som regel helt friske babyer, selv om det selvsagt ikke anbefales å gå ned i vekt. Slapp av, apetitten kommer seg nok utover graviditeten. Min erfaring er at det hjelper å spise oppkuttet frukt og smoothies, om man sliter med matlysten.

Anonymkode: e620f...943

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Med så høy BMI går det helt fint. Snakk med legen om du er usikker, men babyen får nok i seg næringen den skal ha. Min vektøkning begynte ikke før langt over uke 20. Før det gikk jeg ned noen kg, og hadde en BMI på 19. Det gikk helt fint det og.

Med så høy bmi??  Jeg er ikke i fedmeklassen for å si det slik 

Skrevet
jenta1983 skrev (17 timer siden):

Hei, jeg er 16 uker nå, er litt overvektig fra før, bmi på 30,men går litt ned i vekt nå. Er det noe å bekymre seg for? 

Du bør ikke gå mye ned i vekt når du er gravid. 

Skrevet
Grüner skrev (5 minutter siden):

Du bør ikke gå mye ned i vekt når du er gravid. 

Det er ikke noe jeg kan styre selv når jeg har lite matlyst 

Skrevet
jenta1983 skrev (1 time siden):

Dersom du var normalvektig i graviditeten og har gått fra bmi på mellom 18,5-25, og nå er på 30, har du jo gått opp masse. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dersom du var normalvektig i graviditeten og har gått fra bmi på mellom 18,5-25, og nå er på 30, har du jo gått opp masse. 

Nei, har gått opp 1 kg siden jeg ble gravid, god jul til deg og, kanskje du blir voksen neste år 

Skrevet

Jo. Fedmeklasse 1 starter på 30

Anonymkode: 1ac55...a6e

• Liker 4
Skrevet

30 i bmi er i kategorien fedme jo. 

Anonymkode: e1bb9...92e

• Liker 2
Skrevet

Jeg er overvektig og bryr meg egentlig lite om bmi. Kos dere og god jul 

Skrevet

Snakk med jordmor på neste svangerskapskontroll. Mest sannsynlig kommer hun ikke til å bekymre seg. Dette er anbefalingene til Helsedirektoratet hva gleder vektøkning: 

• normalvektige kvinner (KMI 18,5-24,9 kg/m²): 11,5 til 16 kilo
  • undervektige kvinner (KMI under 18,5 kg/m²): 12,5 til 18 kilo
  • overvektige kvinner (KMI 25-29,9 kg/m²): 7 til 11,5 kilo
  • svært overvektige kvinner (KMI over 30 kg/m²): 5 til 9 kilo.

Mesteparten av vektøkningen kommer som regel på slutten av svangerskapet, så det gjør ikke noe av du ikke har gått opp noe, eller går ned litt i uke 16. Jeg hadde kmi på 20 i starten av svangerskapet men har gått ned 2-3 kg. Jordmor var ikke bekymret i det hele tatt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
jenta1983 skrev (4 timer siden):

Nei, har gått opp 1 kg siden jeg ble gravid, god jul til deg og, kanskje du blir voksen neste år 

Da har du allerede fedme, og behøver ikke å stresse med vekta. Skjønner ikke helt behovet for personangrep her, men deg om det.
Lykke til med baby!👶🏼❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Da har du allerede fedme, og behøver ikke å stresse med vekta. Skjønner ikke helt behovet for personangrep her, men deg om det.
Lykke til med baby!👶🏼❤️

Ikke jeg som driver med personangrep her, i følge bmi er jeg overvektig. Og nei jeg ønsker ikke at vekta skal gå mer ned, og det sa også jordmor sist. 

Skrevet
jenta1983 skrev (På 24.12.2023 den 9.57):

Ikke langt unna heller. Det er bare sunt for deg å gå ned i vekt.

Anonymkode: 2ca9e...211

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...